5 + 1 εκθέσεις ζωγραφικής για τον Δεκέμβριο

Από Θεόφιλο και Σόρογκα, μέχρι ομαδικές παρουσιάσεις νεότερων δημιουργών περιλαμβάνει το εικαστικό μενού για τον μήνα που ξεκινάει.
- 01 Δεκεμβρίου 2021 09:53
Ο Έντουαρντ Χόπερ (1882-1967), ένας από τους γνωστότερους (και ακριβότερους σήμερα) Αμερικανούς ζωγράφους έλεγε πως «αν μπορούσες να το πεις με λέξεις, δεν θα υπήρχε λόγος να ζωγραφίσεις». Κι αν αυτό είναι αλήθεια για τον ίδιο τον δημιουργό, που εκφράζεται μέσα από την τέχνη της ζωγραφικής, ισχύει σε μεγάλο βαθμό και για τον θεατή ενός πίνακα. Γιατί η ζωγραφική, μέσα από την οπτική διέγερση ή απόλαυση που προσφέρει, ανοίγει και μονοπάτια στο μυαλό και την φαντασία οδηγώντας σε συναισθήματα που συχνά κινούνται πέρα από τις λέξεις.
Με τον χειμώνα να εγκαθίσταται σιγά-σιγά, οι έξοδοι σε κλειστούς χώρους (πάντα με πιστοποιητικό εμβολιασμού/ νόσησης και μάσκα) μπαίνουν πια στο πρόγραμμα. Γιατί όχι, λοιπόν, και μια επίσκεψη σε έκθεση ζωγραφικής; Με χαμηλό ή καθόλου αντίτιμο, χωρίς κανέναν χρονικό περιορισμό για το πόσο λίγο ή πολύ θέλεις να χαζέψεις τα έργα, και με ευρεία γκάμα επιλογών ως προς το στυλ ζωγραφικής, οι εκθέσεις είναι εδώ και σας περιμένουν. Εμείς, επιλέγοντας από παρουσιάσεις που ήδη τρέχουν ή που εγκαινιάζονται μέσα στον Δεκέμβρη, προτείνουμε:
Σωτήρης Σόρογκας, Μουσείο Γουλανδρή
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
στο Παγκράτι. Σε επιμέλεια του Κυριάκου Κουτσομάλλη, και με έργα που προέρχονται αποκλειστικά από την συλλογή του Ιδρύματος, η έκθεση δίνει μια ολοκληρωμένη εικόνα της δουλειάς του 85χρονου καλλιτέχνη.
Η λιτή χρωματική γκάμα κυριαρχεί στον ζωγραφικό κόσμο του Σόρογκα, ισορροπώντας ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, το λευκό και το μαύρο. Στα έργα του επιχειρεί να καταγράψει την φθορά του χρόνου διατηρώντας ζωντανή την μνήμη της απουσίας και της απώλειας. Οι φωτορεαλιστικές «Πέτρες» του, τα εξαιρετικά δημοφιλή «Άλογα», τα «Πορτραίτα», και τα αινιγματικά του «Ανοίγματα» είναι οι θεματικές ενότητες από τις οποίες έχουν επιλεγεί τα περίπου 20 έργα μεγάλων διαστάσεων που θα παρουσιαστούν στην έκθεση, καλύπτοντας όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του ζωγράφου.
Πληροφορίες: «Σωτήρης Σόρογκας – Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του», Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή (Ερατοσθένους 13, 210-7252895) από 22 Δεκεμβρίου έως 3 Απριλίου 2022. Ώρες λειτουργίας Τετάρτη – Κυριακή 10:00-18:00, Παρασκευή 10:00-20:00 (Δευτέρα, Τρίτη κλειστά). Είσοδος 8€ (μειωμένο 6€).
Ομαδική, Ελληνικός Κόσμος
Μουσείο
Tériade Μυτιλήνης, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού εγκαινιάζει την επόμενη βδομάδα στον
Ελληνικό Κόσμο
μια ομαδική έκθεση ζωγραφικής στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Εξέγερση του 1821. Το αφιέρωμα «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών – Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ» συγκεντρώνει πάνω από 70 παλαιότερα και πρόσφατα έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών που «συνομιλούν» με τον αξεπέραστο λαϊκό ζωγράφο απ’ την Λέσβο, και την μοναδική ζωγραφική του.
Στην ομαδική έκθεση υπάρχουν έργα που εικονίζουν τον ίδιο τον Λέσβιο ζωγράφο, αλλά και τοπιογραφίες που παραπέμπουν σε εκείνες τις πασίγνωστες του Θεόφιλου, ή πίνακες που απλά κινούνται πάνω στο πνεύμα της τέχνης του. Παράλληλα, κατά το διάστημα λειτουργίας της έκθεσης, που είναι τρεις μήνες, προγραμματίζονται εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους με τους εικαστικούς που συμμετέχουν στην έκθεση, καθώς και προβολή της βραβευμένης ταινίας του Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος».
Πληροφορίες: «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών – Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ», Ελληνικός Κόσμος (Πειραιώς 254, 212-2540000) από 7 Δεκεμβρίου έως 7 Μαρτίου 2022. Ώρες λειτουργίας Παρασκευή 17:00-20:00, Σαββατοκύριακο 11:00-19:00. Είσοδος 5€.
Θεόφιλος, Ηγουμενίτσα
Οικουμενικού Πατριαρχείου
εγκαινιάστηκε στις 28 Νοεμβρίου στο
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας
η περιοδική έκθεση «Έργον Θεοφίλου: εικόνες αγίων από το Πήλιο στη Θεσπρωτία». Περιλαμβάνει έργα του λαϊκού ζωγράφου που αντλούν την θεματογραφία τους από την εκκλησιαστική παράδοση, κι ας είναι κυρίως γνωστός από τοιχογραφίες και πίνακές σε Πήλιο και Λέσβο με εντελώς κοσμική θεματογραφία.
Οι θρησκευτικές εικόνες που ζωγράφισε ο Θεόφιλος καλύπτουν μια περίοδο από το 1889 έως το 1932, γεγονός που αποδεικνύει την συνεχή και αδιάκοπη ενασχόληση του Θεόφιλου με την εκκλησιαστική ζωγραφική. Αφορμή για την έκθεση ήταν τρεις εικόνες που φιλοτέχνησε ο Θεόφιλος για το τέμπλο του ναού της Αγίας Παρασκευής στον Λιά Θεσπρωτίας. Συμπεριλαμβάνονται επιπλέον έντεκα εικόνες από εκκλησίες του Πηλίου, καθώς και τρεις ακόμη εικόνες από τη συλλογή του Λαογραφικού Κέντρου Κίτσου Μακρή.
Πληροφορίες: «Έργον Θεοφίλου: Εικόνες αγίων από το Πήλιο στην Θεσπρωτία», Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας (28ης Οκτωβρίου 2, Ηγουμενίτσα, 266-5028539) έως τις 20 Μαρτίου 2022. Ώρες λειτουργίας καθημερινά, εκτός Τρίτης, 08:30-15:30. Είσοδος ελεύθερη.
Σοφία Δατσέρη, Τεχνοχώρος
αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρο
. Σε επιμέλεια της Λουΐζας Καραπιδάκη, η νέα ατομική έκθεση της Δατσέρη περιλαμβάνει πίνακες με ιμπρεσιονιστικής έντασης τοπία, άλλοτε γαλήνια και άλλοτε πιο σκοτεινά και αινιγματικά. Κυρίαρχο στοιχείο των εκτιθέμενων έργων, το φως που επιμένει είτε πίσω από καταιγιδοφόρα σύννεφα, είτε το σούρουπο. Και εκτός από την οπτική απόλαυση του κάθε πίνακα χωριστά, είναι και η εναλλαγή τους στον χώρο που αιχμαλωτίζει το μάτι καθώς ξετυλίγεται η έκθεση.
Η Σοφία Δατσέρη γεννήθηκε στην Ιεράπετρα της Κρήτης το 1971. Σπούδασε Ιστορία στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Από το 1995 μέχρι το 1999 ασχολήθηκε με την ξυλογλυπτική, την λιθογλυπτική και τον κρητικό αργαλειό. Από το 2000 έως σήμερα ασχολείται με την ζωγραφική. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Το 2014 εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας.
Πληροφορίες: Σοφία Δατσέρη «Το φως που επιμένει», Τεχνοχώρος (Λεμπέση 12, 211-182 38 18) από 1η έως τις 31 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή 11:00-14:30 και 17:30-20:30, Τετάρτη 11:00-17:00, Σάββατο 11:00-16:00 (Κυριακή, Δευτέρα κλειστά). Είσοδος ελεύθερη.
Τσαρλς Χάουαρντ, Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα
», φιλοξενώντας έργα του Χάουαρντ που σφύζουν από ζωντάνια, ελληνικές εικόνες και γλυκιά, θετική διάθεση, ενώ συγχρόνως αποπνέουν κάτι πριμιτίφ και ναΐφ.
Σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου (ιστορικός τέχνης, επιμελητής εικαστικών του ΟΠΑΝΔΑ), η ρετροσπεκτίβα του αυτοδίδακτου ζωγράφου –είχε γεννηθεί το 1936 στο Λονδίνο και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα αμέσως μετά την πτώση της χούντας– ξεδιπλώνεται μέσα από δυο βασικά θέματα: την γυναίκα και το ελληνικό τοπίο. Πρόκειται για μορφές γυναικών ενταγμένες σε ένα απέριττο τοπίο, που απαθανατίστηκαν σε στιγμές ανεμελιάς και ρεμβασμού. Σε αυτές τις ζωγραφιές ο Χάουαρντ υπερτονίζει τα χαρακτηριστικά του γυναικείου προσώπου (γατίσια μάτια, έντονα βαμμένα χείλια) αντιμετωπίζοντάς σαν εξωτικό τοπίο. Η γυναίκα-μόρτισσα και η Αφροδίτη είναι οι βασικές πρωταγωνίστριες της ζωγραφικής του.
Πληροφορίες: Τσαρλς Χάουαρντ «Το ελληνικό καλοκαίρι», Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, 210-3452150) από 4 Δεκεμβρίου μέχρι 23 Ιανουαρίου 2022. Ώρες λειτουργίας Τρίτη-Παρασκευή 11:00-19:00, Σαββατοκύριακα 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά. .Είσοδος ελεύθερη.
Γιάννης Αδαμάκος, Δημοτική Πινακοθήκη
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων της Πλατείας Αυδή, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) παρουσιάζει ακόμη μια έκθεση ζωγραφικής που διοργάνωσε και «τρέχει» αυτόν τον καιρό. Ο λόγος, για την καινούργια ατομική έκθεση του καταξιωμένου ζωγράφου Γιάννη Αδαμάκου. Με έργα αποκλειστικά της τελευταίας τριετίας, όπως δηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης, και με διάθεση εξπρεσιονιστική ο Αδαμάκος εξετάζει τις εγγενείς δυνατότητες της αφαίρεσης και τις στοχαστικές ποιότητες του χρώματος.
Παραπέμποντας σε προσόψεις ασαφών κτιρίων μέσα από αδρές πινελιές και ελεύθερα δομημένη διάταξη, οι πίνακες του Αδαμάκου κυριαρχούνται, όπως το συνηθίζει ο καλλιτέχνης, από το σχήμα του σταυρού. Στην έκθεση, που επιμελήθηκε ο Χριστόφορος Μαρίνος, τα έργα μοιάζουν να θέτουν κάποια βασικά ερωτήματα. Πώς μπορεί ένα ζωγραφικό έργο να διαθέτει χρωματική ισορροπία χωρίς να φαίνεται όμορφο και «τακτοποιημένο»; Πώς γίνεται αυτή η ισορροπία να προκύπτει, φυσιολογικά και αβίαστα, χωρίς απαραίτητα να διακρίνεται η προσπάθεια του ζωγράφου; Μπορούν να προκύψουν τυχαίες φόρμες οι οποίες να ενταχθούν οργανικά στη ζωγραφική επιφάνεια του πίνακα;
Πληροφορίες: Γιάννης Αδαμάκος «Νέα έργα 2019-2021», Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Πλ. Αυδή 210-5202420) έως τις 12 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας Τρίτη με Σάββατο 11:00-19:00, Κυριακή 10:00-16:00, Δευτέρα κλειστά. Είσοδος ελεύθερη.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις