Μίλτος Λογιάδης: Δεν υπάρχει “απόλυτη” ερμηνεία στα μουσικά έργα

Μίλτος Λογιάδης: Δεν υπάρχει “απόλυτη” ερμηνεία στα μουσικά έργα
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Ο αναγνωρισμένος αρχιμουσικός Μ. Λογιάδης με αφορμή τη συμμετοχή του μεθαύριο, Παρασκευή, στη συναυλία της ΚΟΑ με συνθέσεις Χατζή και Μπετόβεν μιλά στο NEWS 24/7 για τις προκλήσεις της πρώτης εκτέλεσης, τους στόχους του αλλά και την καθοριστική γνωριμία του με τον Μάνο Χατζιδάκι.

Είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους πiο αναγνωρισμένους μαέστρους της χώρας, με εντυπωσιακή επαγγελματική πορεία. Ο Μίλτος Λογιάδης, επιστρέφει μεθαύριο, Παρασκευή 29 Απριλίου, στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στο Μέγαρο Μουσικής, για να διευθύνει το νέο έργο του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα συνθέτη Χρήστου Χατζή, αλλά και την «Ποιμενική» του Μπετόβεν.

Με αφορμή τη συναυλία με τίτλο «Η φύση στη Μουσική», ο Μίλτος Λογιάδης μιλά στο NEWS 24/7 για τις προκλήσεις της πρώτης εκτέλεσης, τους στόχους του ως πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, αλλά και την καθοριστική γνωριμία του με τον Μάνο Χατζιδάκι.

Ο τίτλος της συναυλίας που πρόκειται να διευθύνετε είναι «Η φύση στη Μουσική» με την Ποιμενική του Μπετόβεν που εμπνέεται από τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και την Εαρινή Ισημερία του Χρήστου Χατζή που αναφέρεται στην πολιτισμική ανταλλαγή μεταξύ της Ελλάδας και της Ευρώπης. Πώς κρίνετε το πρόγραμμα; Θα λέγατε ότι αυτά τα έργα ανήκουν σε συγκεκριμένα μουσικά ρεύματα;

«Tο πρόγραμμα της συναυλίας αυτής έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και θα δώσει τη δυνατότητα στον ακροατή να ανακαλύψει κοινά υφολογικά χαρακτηριστικά σε δύο έργα που απέχουν χρονικά αλλά έχουν μια αμεσότητα και μια φυσικότητα στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται το μουσικό υλικό τους.»

Η «Εαρινή Ισημερία» του Χρήστου Χατζή πρόκειται να ακουστεί σε πρώτη εκτέλεση. Αισθάνεστε το βάρος της ευθύνης που συνεπάγεται αυτό;

«Πάντα ένας ερμηνευτής όταν ερμηνεύει κάποιο έργο για πρώτη φορά αισθάνεται το βάρος της ευθύνης της “πρώτης εκτέλεσης”. Την ίδια στιγμή όμως έρχεται και πιο κοντά στο έργο αυτό και θεωρεί σε ένα βαθμό τον εαυτό του συνδημιουργό, αφού συνήθως η πρώτη εκτέλεση καθορίζει για αρκετό καιρό και την ερμηνεία του έργου που θα ακολουθήσουν οι μελλοντικοί ερμηνευτές.»

Έχετε συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν με τον Χρήστο Χατζή. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη μουσική του;

«Πράγματι έχω διευθύνει στο παρελθόν πολλά έργα του Χρήστου Χατζή και εκτιμώ πολύ συνολικά το έργο του. Η γραφή του, όπως ανέφερα και προηγούμενα, έχει μια αμεσότητα και μια φυσικότητα που σε κερδίζει ως ακροατή και αυτό πιστεύω είναι πολύ σημαντικό για ένα συνθέτη σήμερα.»

Το κοντσέρτο του Χρήστου Χατζή είναι ένα έργο για μαρίμπα και ορχήστρα. Σπανίως βλέπουμε τη μαρίμπα σε σολιστικό ρόλο. Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες αλλά και οι δυνατότητες που κατά τη γνώμη σας διαθέτει το συγκεκριμένο όργανο;

«Η μαρίμπα είναι ένα πολύ γοητευτικό όργανο που χρησιμοποιείται σε πολλά είδη μουσικής και λόγω των πολυφωνικών δυνατοτήτων της αλλά και της ηχητικής δυναμικής που διαθέτει μπορεί να συνδιαλαγεί ισότιμα με την ορχήστρα σε ένα κοντσέρτο. Παρότι ανήκει στα κρουστά όργανα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία τόσο ως κυριάρχο μελωδικό όργανο, όσο και σε ρόλο συνοδευτικού αρμονικού υποβάθρου.»

Έχετε διευθύνει αρκετά έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών σε πρώτη εκτέλεση. Συνηθίζετε να τους συμβουλεύεστε για τον τρόπο που θα προσεγγίσετε τα έργα τους; Η δυνατότητα συνεργασίας με τον συνθέτη διευκολύνει τον αρχιμουσικό;

«Είναι πάντα καλό να υπάρχει συνεργασία με τον συνθέτη του οποίου το έργο πρόκειται να ερμηνεύσεις. Οι σημερινές δυνατότητες επικοινωνίας το κάνουν ακόμα πιο εύκολο απ΄ ότι στο παρελθόν, παρόλαυτα μερικές φορές είναι ενδιαφέρον να αφεθεί κανείς στην προσωπική του ματιά ανεπηρέαστος.»

Υπάρχει κάποιο έργο που θα θέλατε πολύ να διευθύνετε αλλά δεν σας έχει δοθεί ακόμη η ευκαιρία;

«Το επόμενο έργο του Χρήστου Χατζή…»

Τι επιδιώκατε να πετύχετε όταν αναλάβατε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Πιστεύετε ότι πραγματοποιήσατε, έστω και κάποιους, από τους στόχους σας;

«Οι στόχοι που έθεσα ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου και οι οποίοι πιστεύω επετεύχθησαν σε μεγάλο βαθμό ήταν:

  1. H αναβάθμιση του καλλιτεχνικού προγράμματος με τη σταθερή παρουσία παγκοσμίου φήμης καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών σχημάτων (Θ. Κουρετζής, Thomas Hengelbrock, Netherlands Dance Theatre, κ.α.).
  2. Η καλή και σταθερή συνεργασία με τις μεγάλες ελληνικές ορχήστρες (ΚΟΑ, ΚΟΘ, ΕΡΤ, κλπ).
  3. Η ενίσχυση της εξωστρέφειας του Μεγάρου μέσα από θεσμούς, όπως οι «ανοιχτές πλατφόρμες», στις οποίες δινόταν η δυνατότητα σε οποιονδήποτε «άγνωστο» καλλιτέχνη ή σύνολο να παρουσιάσει τη δουλειά του και αν επιλεγεί να ενταχθεί στο πρόγραμμμα του Μεγάρου.
  4. Η ενσωμάτωση διαφορετικών ειδών μουσικής, αλλά και γενικότερα διαφορετικών τεχνών, με έμφαση στις νέες πειραματικές δημιουργίες, στο νέο χώρο που εγκαινιάσαμε (στο β’ υποσκήνιο της αίθουσας Τριάντη) στον κύκλο συναυλιών Megaron Underground.»
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Τι κρατάτε από τη φιλία σας με τον αείμνηστο Μάνο Χατζιδάκι; Τι σας λείπει περισσότερο από εκείνον;

«Ο Μάνος Χατζιδάκις καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τη ζωή μου ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη. Η φιλία του και η συνεργασία μας ήταν ευλογία για εμένα και ακόμα και μετά θάνατον μαθαίνω από τη στάση ζωής του, από την πολιτική του σκέψη, αλλά κυρίως από τη μουσική του.»

Διδάσκετε διεύθυνση ορχήστρας στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τι συμβουλεύετε τους φοιτητές σας που θέλουν να γίνουν μαέστροι;

«Πέρα από το γεγονός ότι θα πρέπει να μελετούν συνεχώς και να εξελίσσονται, τους συμβουλεύω να είναι ειλικρινείς με τον εαυτό τους και με τους άλλους και να υπηρετούν πιστά τη μουσική, αντί να τη χρησιμοποιούν για να υπηρετήσει τη δική τους προσωπική καριέρα.»

Πώς προσπαθείτε να μεταδώσετε το όραμά σας στους μουσικούς για τα έργα που πρόκειται να διευθύνετε; Είστε ανοιχτός σε διαφορετικές προσεγγίσεις;

«Κάθε φορά που μελετάω ένα έργο για να το ερμηνεύσω, ακόμα και αν πρόκειται για πολλοστή φορά, ανακαλύπτω καινούρια, διαφορετικά πράγματα σε ό,τι αφορά την ερμηνεία του. Δεν πιστεύω οτι υπάρχει «απόλυτη» ερμηνεία σε ένα μουσικό έργο και έτσι προσπαθώ πάντα να είμαι ανοιχτός σε νέες προσεγγίσεις.»

Πιστεύετε ότι το κοινό επηρεάζει την ερμηνεία των μουσικών την ώρα της συναυλίας;

«Το κοινό μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση των μουσικών και κατά συνέπεια ένα κομμάτι της ερμηνείας. Ένα ζεστό κοινό σίγουρα εμψυχώνει και προδιαθέτει τον μουσικό να παίξει καλύτερα απ’ ότι ένα ψυχρό και αποστασιοποιημένο κοινό.»

Ποια αρετή πιστεύετε ότι αναγνωρίζεται πιο εύκολα από το κοινό σε μια συναυλία: Η ειλικρίνεια, η τόλμη ή ο σεβασμός;

«Σίγουρα πιο σημαντικό από όλα είναι η ειλικρίνεια. Ο καλλιτέχνης πρέπει να εκφράζει την αλήθεια του στο κοινό γιατί μόνο τότε μπορεί να επικοινωνήσει ουσιαστικά με αυτό.»

Τι μουσική ακούτε το τελευταίο διάστημα;

«J. S. Bach…»

Πληροφορίες

«Η φύση στη Μουσική» – Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

Την Παρασκευή 29 Απριλίου στις 20:30 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Χ. Λαμπράκης)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

(γεν. 1953)

Εαρινή Ισημερία, κοντσέρτο για μαρίμπα και ορχήστρα

Παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Το Canada Council for the Arts υποστήριξε την ανάθεση της σύνθεσης.

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ

(1770–1827)

Συμφωνία αρ. 6 σε φα μείζονα, έργo 68, «Ποιμενική»

ΣΟΛΙΣΤ:

Θεόδωρος Μιλκόβ, μαρίμπα

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:

Μίλτος Λογιάδης

Στις 19:30 θα προηγηθεί δωρεάν εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Περισσότερα για τη συναυλία ΕΔΩ

Online αγορά εισιτηρίων ΕΔΩ

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα