Ο Γιάννης Τσορτέκης “γίνεται” Κωνσταντίνος Παρθένης στην Εθνική Πινακοθήκη- Νέες ημερομηνίες

Ο Γιάννης Τσορτέκης “γίνεται” Κωνσταντίνος Παρθένης στην Εθνική Πινακοθήκη- Νέες ημερομηνίες
ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑ ΓΙΑΪΤΖΟΓΛΟΥ-WATKINSON

Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη στον ρόλο του εμβληματικού Κωνσταντίνου Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη

Ο Γιάννης Τσορτέκης θα υποδυθεί τον εμβληματικό Έλληνα ζωγράφο Κωνσταντίνο Παρθένη υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιώργου Κουτλή στην Εθνική Πινακοθήκη στο πλαίσιο της έκθεσης «Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του».

Πρόκειται για μια σύνθετη και πρωτότυπη καλλιτεχνική παραγωγή -που σχεδιάστηκε και υλοποιείται με ανάθεση της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου – και θα παρουσιαστεί σε τρεις παραστάσεις στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων «Αντώνης Κομνηνός», όπου φιλοξενείται και η έκθεση.

Φωτογραφικό πορτρέτο του Κ. Παρθένη εντός της έκθεσης «Κωνσταντίνος Παρθένης. Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του». Εθνική Πινακοθήκη

Ὅταν μιλῇ κανεὶς γιὰ Τέχνη στὸν τόπο μας, πρέπει νὰ ἔχῃ ὑπ’ ὃψιν του τὸν Κωνσταντῖνον Παρθένην. Καὶ ἂς ἀρχίσωμε ἀπὸ τὴν πιὸ μεγάλη καὶ τὴν πιὸ βαθειά μας εἰλικρίνεια: Ὁ Παρθένης ἀρέσει, διότι ἐπεβλήθη. Ἔχω σχηματίσει σαφῆ, σαφεστάτην τὴν ἀντίληψιν ὅτι τὰ ἔργα του ἀποτελοῦν ἕνα εἶδος τρομοκρατίας τοῦ ὀπισθοδρομικοῦ κριτικοῦ αἰσθητηρίου τοῦ τόπου μας.

Με τα παραπάνω λόγια κατακεραύνωνε το 1930 ο Νικόλαος Γιοκαρίνης τον Κωνσταντίνο Παρθένη, καλώντας τον σε «απολογία» για τις καλλιτεχνικές του καινοτομίες. Ο Παρθένης είχε διοριστεί πρόσφατα καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά η ακαδημαϊκή του διαδρομή δεν υπήρξε ανέφελη ούτε η αποδοχή από τους συγχρόνους του ομόθυμη. Αξιοποίησε τις σχέσεις του με τις πολιτικές και οικονομικές δυνάμεις της εποχής, συγκρούστηκε με το ακαδημαϊκό κατεστημένο, αποσύρθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα από τον κοινωνικό βίο.

Μπορεί σήμερα στα μάτια μας να έχει κυριαρχήσει η εξιδανικευμένη εικόνα του ελληνοκεντρικού μοντερνιστή που τιμά στο έργο του την παράδοση από την αρχαιότητα και το Βυζάντιο μέχρι τις μέρες μας, τείνουμε όμως να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η προσωπικότητα και η τέχνη του προκάλεσαν πολλαπλές αντιδράσεις, συγκρούσεις και ρήξεις στην εποχή του. Όπως κάθε δημιουργός που πιστεύει ακλόνητα και παθιασμένα στην ανάγκη ανανέωσης των εκφραστικών του μέσων, αμφισβητήθηκε και εξυμνήθηκε όσο λίγοι μέσα στην πορεία της ζωής του.

Στην κεντρική "πλατεία" της έκθεσης στην Πινακοθήκη δεσπόζει η “Αποθέωση του Αθανασίου Διάκου” του Κωνσταντίνου Παρθένη, το πλέον του καταξιωμένο έργο Francesca Giaitzoglou - Watkinson

Ακριβώς αυτή την πλευρά επιχειρεί να αναδείξει η θεατρική περφόρμανς του Γιώργου Κουτλή, η οποία αντιμετωπίζει με σύγχρονη δραματουργική προσέγγιση το ιστορικό κείμενο του Ν. Γιοκαρίνη «Αι Εξομολογήσεις των: με τον κ. Κωνσταντίνον Παρθένην διά την παλαιάν και την νέαν τέχνην». Ο Γιάννης Τσορτέκης, στον ρόλο του Παρθένη, ενσαρκώνει το μεγαλείο, την πνευματικότητα και τον δημιουργικό οίστρο του καλλιτέχνη που αναζητά τη σχέση του με το παρελθόν, καθώς και τον ρόλο του στην κοινωνία και στον σχεδιασμό του μέλλοντος.

Αν και γράφτηκε ως πολεμική κριτική για τον Παρθένη από έναν δημοσιογράφο και πνευματικό άνθρωπο που έμελλε να υπηρετήσει τον ολοκληρωτισμό, το κείμενο εγείρει ζητήματα που αφορούν το διαχρονικό νόημα της αυθεντικής και ρηξικέλευθης καλλιτεχνικής δημιουργίας, την αμφιλεγόμενη κοινωνική θέση του καλλιτέχνη, τη συνεχή πάλη για αυτοπροσδιορισμό.

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
  • Ηθοποιοί: Γιάννης Τσορτέκης και Παναγιώτης Μανουηλίδης
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Κουτσιούμπα
  • Δραματουργική επεξεργασία κειμένου: Γιώργος Κουτλής
  • Σκηνικά – Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
  • Μουσική Σύνθεση: Panu
  • Επιμέλεια Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος

Πληροφορίες

Συμμετέχοντας στο τριήμερο εθνικό πένθος που κηρύχθηκε μετά την τραγωδία στα Τέμπη, η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου μεταθέτει τις προγραμματισμένες για σήμερα, αύριο και μεθαύριο παραστάσεις της περφόρμανς “Sognatta Terra tu m’ appartiens” σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή, η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Κωνσταντίνος Παρθένης, η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του» στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων «Αντώνης Κομνηνός», όπου φιλοξενείται και η έκθεση.

Οι παραστάσεις μεταφέρονται για το τριήμερο Σάββατο 4, Κυριακή 5 και Δευτέρα 6 Μαρτίου αντίστοιχα.

Συγκεκριμένα:
Η παράσταση της Τετάρτης 1/3 μεταφέρεται για το Σάββατο 4/3 στις 19.30.
Η παράσταση της Πέμπτης 2/3 μεταφέρεται για την Κυριακή 5/3 στις 19.30.
Η παράσταση της Παρασκευής 3/3 μεταφέρεται για τη Δευτέρα 6/3 στις 19.30.

Οι θεατές που δεν μπορούν να παρευρεθούν στις νέες ημερομηνίες παρακαλούνται να προσέλθουν με τα εισιτήριά τους στα ταμεία της Εθνικής Πινακοθήκης προκειμένου να τους επιστραφεί το αντίτιμο.

Παράλληλα, προστίθενται 3 επιπλέον παραστάσεις το Σάββατο 4/3, την Κυριακή 5/3 και τη Δευτέρα 6/3 στις 21.30.

Η προπώληση θα ξεκινήσει την Παρασκευή 3 Μαρτίου στις 10.00 από το ταμείο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα