Οι C. for Circus “πετάνε” μ’ έναν Γλάρο

Οι C. for Circus “πετάνε” μ’ έναν Γλάρο
Χρήστος_Συμεωνίδης

Οι C. for Circus μιλούν στο NEWS 24/7 με αφορμή το κλασικό αριστούργημα της σύγχρονης δραματουργίας «ο Γλάρος» του Άντον Τσέχωφ που παρουσιάζουν για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.

Η φρέσκια, πρωτότυπη και δημιουργική ομάδα των C. for Circus επιστρέφει, για λίγες μόνο παραστάσεις, με το κλασικό αριστούργημα της σύγχρονης δραματουργίας «ο Γλάρος» του Άντον Τσέχωφ, σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου και σκηνοθεσία Νικόλα Παπαδομιχελάκη.

Καλοκαιρινές διακοπές στο κτήμα των Σόριν, με φόντο τη μεγάλη λίμνη. Ένα τοπίο καθ’ όλα ειδυλλιακό, όμως η θύελλα που μαίνεται μέσα στους ήρωες του Τσέχωφ, φέρνει πιο κοντά τον Χειμώνα. Ανάμεσά τους, ένα αόρατο, αλλά αδιαπέραστο γυαλί, δεν τους επιτρέπει να συναισθανθούν την απελπισία του διπλανού τους, παρά μόνο να επικεντρωθούν στη δική τους. Αγναντεύοντας την αντίπερα όχθη, αναζητούν επιλογές για να ξεφύγουν από αυτό το τέλμα, πίνουν βότκα, παίζουν μουσική, μιλούν για την τέχνη, τη δουλειά. Ερωτεύονται ανέλπιδα. Ο Γλάρος σύμβολο αθωότητας και ελευθερίας ή ένα πλάσμα που έχει χαθεί απ’ το φυσικό του περιβάλλον, τον ωκεανό, και έχει παγιδευτεί σ’ αυτή τη λίμνη;

Σε μία εποχή γεμάτη απελπισία, με όχημα το τσεχωφικό αριστούργημα και τη μουσική που ερμηνεύουν ζωντανά επί σκηνής, οι C. for Circus συναντιούνται σε ένα δεύτερο σχεδίασμα, για να αναμετρηθούν με το χάσμα μεταξύ παλιού και νέου, έμπνευσης, έρωτα και απελπισίας.

Ό,τι συμβαίνει επί σκηνής θα έπρεπε να είναι τόσο σύνθετο και συνάμα τόσο απλό, όσο και στην πραγματική ζωή. Οι άνθρωποι κάθονται σ’ ένα τραπέζι, γευματίζουν, αυτό είναι όλο, μα την ίδια στιγμή γεννιέται η ευτυχία τους ή καταστρέφεται η ζωή τους… Άντον Τσέχωφ

Καθισμένοι πλάι στη νοητή λίμνη της θεατρικής σκηνής του θεάτρου Καρέζη, προσπαθούν να ανασυγκροτήσουν έναν κύκλο που μοιάζει να έχει σπάσει. Τραγουδούν και παίζουν τον έρωτα, τη ζωή και τον θάνατο, θίγοντας με χιούμορ κι ευαισθησία όσα δεν έπαψαν να απασχολούν την ανθρωπότητα, από τη Ρωσία του 1895 μέχρι την Αθήνα του σήμερα.

Εμείς θέσαμε στην ομάδα ένα και μόνο ερώτημα: “Τι συμβολίζει για εσάς ο γλάρος;”

Βαλέρια Δημητριάδου

Η Βαλέρια Δημητριάδου Σπύρος Χατζηαγγελάκης


Αν η λίμνη συμβολίζει το «οικείο», τότε ο γλάρος συμβολίζει τη δυνατότητα απόδρασης απ’ αυτό. Το «οικείο» μπορεί να παρέχει μία αίσθηση ασφάλειας και ηρεμίας, ταυτόχρονα, όμως, ενέχει τον κίνδυνο της αδράνειας και της στασιμότητας. Αυτός είναι και ο λόγος που, κατά την άποψή μου, ταυτίζεται με τον γλάρο η Νίνα. Γιατί παρά την αγάπη της για τη λίμνη, θέλει όσο τίποτα να ξεφύγει από τα νησάκια της, που τα ξέρει σαν την παλάμη του χεριού της. Έχει την ανάγκη ν’ αποδράσει, να διαλύσει την εικόνα που έχει πλάσει μέχρι τότε για τον εαυτό της η ίδια και οι γύρω της, να τολμήσει, να χαράξει το δικό της μονοπάτι. Με λίγα λόγια, να ενηλικιωθεί.

Ο σκοτωμένος γλάρος του έργου, λοιπόν, δεν είναι η ίδια, αλλά ο Τρέπλιεφ, ο οποίος δεν κατάφερε ποτέ να ξεφύγει από το πλαίσιο που ο ίδιος έχει ορίσει. Με το να αφαιρέσει, συνεπώς, τη ζωή του γλάρου -και στη συνέχεια τη δική του- λυτρώνεται, καθώς παύει να έρχεται αντιμέτωπος μ’ αυτήν την αδυναμία φυγής του.

Χρύσα Κοτταράκου

H Χρύσα Κοτταράκου Σπύρος Χατζηαγγελάκης


Είναι ένα όμορφο πλάσμα, αθώο και ελεύθερο, που δεν έχει συνείδηση ότι κάποιος θα μπορούσε να του κάνει κακό, ούτε το απασχολεί κάτι τέτοιο. Έτσι είναι η Νίνα στην αρχή του έργου ή τουλάχιστον έτσι θυμάται ότι είναι, όταν πλέον έχει αφήσει πίσω της εκείνον τον εαυτό της. Ο γλάρος, που σκοτώνεται άδικα και άδοξα, θυμίζει εκείνο το κομμάτι της, που έπρεπε να πεθάνει ώστε να επιβιώσει.

Ειρήνη Μακρή

Η Ειρήνη Μακρή Σπύρος Χατζηαγγελάκης

Από τις πρώτες φορές που διαβάζαμε το έργο ως ομάδα, συζητούσαμε πολύ για τους χαρακτήρες του έργου και λέγαμε την ιστορία. Στην αρχή λοιπόν συνέδεσα τον γλάρο με τους νεαρότερους ήρωες του έργου, αυτούς που προσπαθούν να πετάξουν μακριά.

Με τον καιρό όμως, βουτούσα όλο και περισσότερο στην σκέψη ότι ο γλάρος είναι η ματαίωση και η ματαιότητα του καθενός. Αυτά τα δύο στοιχεία που κατατρέχουν όλους τους χαρακτήρες και το ίδιο έργο, αφού ενυπάρχουν στη ζωή. Συνοψίζει λοιπόν για μένα όλη την ματαιότητα και την ελαφρότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή τη φαινομενική κίνηση μέσα στη στασιμότητα, τις πολύπλοκες σχέσεις που δημιουργούμε, τους ισχυρούς δεσμούς, το μέλλον, τα όνειρα, τους στόχους που θέτουμε και ματαιώνονται ή μερικές φορές ματαιώνουν εμάς, αφού εκπληρωθούν.

Τελικά, συνειδητοποίησα ότι όλοι οι χαρακτήρες, ένας-ένας ξεχωριστά, περνούν από τη “θέση” του γλάρου. Είναι ο γλάρος. Ζουν ή έλκονται από τη λίμνη και τα στάσιμα νερά της, κάνοντας προσπάθειες να πετάξουν. Τα καταφέρνουν ίσως για μια στιγμή να απογειωθούν κι έπειτα κάποιος εντελώς τυχαία αποφασίζει να τους αφαιρέσει τη ζωή. Και ξανά από την αρχή. Η αδικία της τυχαιότητας είναι μέσα στη ζωή. Τίποτα πιο σπουδαίο ή πιο λίγο απ’ αυτό.

Παύλος Παυλίδης

Ο Παύλος Παυλίδης Σπύρος Χατζηαγγελάκης


Ο γλάρος, ή καλύτερα ένας γλάρος σκοτωμένος, πυροβολημένος, είναι μια σειρά από αποτυχίες. Από ματαιώσεις. Είναι ο έρωτας κι η τέχνη που έρχονται πίσω απ’ την πλάτη και σου ψιθυρίζουν, όχι ακριβώς με ψίθυρο αλλά σαν κοράκια πάνω από ένα κουφάρι, πόσο ανεπαρκής είσαι. Ένας γλάρος σκοτωμένος που δεν τον θάβεις αλλά τον βαλσαμώνεις, όπως στο έργο, είναι μια ανοιχτή πληγή που δεν κλείνει, που δεν την αφήνεις να κλείσει.

Στη ζωή μάς αρέσει να είμαστε ερωτευμένοι ακόμη κι αν πονάει, όσο στην τέχνη είναι αναγκαίο να νιώθουμε αποτυχημένοι για να πετύχουμε μια μέρα. Και με την ιδιότητα του ηθοποιού και χωρίς αυτήν, ο γλάρος μού θυμίζει το θάρρος που χρειάζεται για να παρουσιάζεις τον εαυτό σου είτε στη σκηνή είτε έξω απ’ αυτήν, ως είναι. Πληγωμένο, μικρό, ενίοτε ξεφτιλισμένο αλλά ενίοτε όμορφο.

Νικόλας Παπαδομιχελάκης

Ο Νικόλας Παπαδομιχελάκης Σπύρος Χατζηαγγελάκης


Είναι δύσκολο να ξεφύγει κανείς απ’ την κυρίαρχη ερμηνεία, ο ίδιος ο συγγραφέας μάς οδηγεί από νωρίς στο συμπέρασμα, ότι ο Γλάρος είναι η Νίνα. Κι είναι τόσο έντονη η εικόνα του σκοτωμένου γλάρου, που όταν ακούει κανείς την ίδια να λέει «Εγώ είμαι ο γλάρος», θαρρεί πως βλέπει μπροστά του ένα κορίτσι που τρελάθηκε, που ίσως κάποτε να είχε τρομερή θέληση για ζωή, όμως «κάποιος πέρασε, τυχαία, και μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνει, της κατέστρεψε τη ζωή».

Αν σταθούμε όμως σ’ αυτήν την ερμηνεία, χάνουμε τη μεγαλύτερη εικόνα. Ότι η Νίνα, παρά τις δυσκολίες και τα φοβερά εμπόδια, συνεχίζει να παλεύει, ακόμη κι όταν μένει εντελώς μόνη της. Παίρνει τη ζωή στα χέρια της και καταφέρνει να κάνει αυτό που ονειρευόταν, να γίνει ηθοποιός. Και παρ’ όλο που συνειδητοποιεί ότι κόσμος της Τέχνης δεν έχει τη λάμψη και τα μεγαλεία της δόξας, όπως άλλοτε φανταζόταν, λέει ότι τώρα πια δε φοβάται τη ζωή. Μεταμορφώνεται έτσι στον Γλάρο, το θαλασσοπούλι που βλέπουμε να σκίζει τους ουρανούς και ζηλεύουμε, εμείς που έχουμε τα πόδια καρφωμένα στη γη.

Σπύρος Χατζηαγγελάκης

Ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης Σπύρος Χατζηαγγελάκης


Ο γλάρος για μένα είναι η τελευταία, μέχρι την επόμενη, παράσταση της ομάδας. Ίσως είναι η τελευταία φορά που συναντιόμαστε ως ομάδα πάνω στη σκηνή, ίσως και όχι. Ο γλάρος είναι ένα ταξίδι στο άγνωστο το οποίο κρατάει πλέον 14 χρόνια. Ένα ταξίδι που δεν ξέρεις πού και πότε θα φτάσει στο τέλος του. Ο γλάρος είναι η ανεμελιά, η αθωότητα, τα ξενύχτια, η λησμονιά, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ομάδας μας. Της ομάδας που αν υποθέσουμε πως είναι το καράβι, ο γλάρος είναι εκεί από πάνω μας συνοδοιπόρος, παρατηρητής και καταγραφέας της ίδιας μας της ζωής.
Θα τον σκότωνες για να γεννηθεί κάτι άλλο ή όχι;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου /Σκηνοθεσία: Νικόλας Παπαδομιχελάκης /Βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Σακαλή /Δραματουργία: Άρτεμις Γρύμπλα /Σκηνικά – Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα /Φωτισμός: Εβίνα Βασιλακοπούλου /Μουσική: C for Circus /Ενορχήστρωση: Βαλέρια Δημητριάδου /Ειδικές κατασκευές: Αλέξανδρος Λόγγος/Βοηθός σκηνογράφου: Έλενα Μπούγου /Φωτογραφίες: Χρήστος Συμεωνίδης/ΔΙΑΝΟΜΗ: Αρκάντινα: Βαλέρια Δημητριάδου,Τρέπλιεφ: Βαγγέλης Αμπατζής, Σόριν: Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Νίνα: Μαρία Μοσχούρη, Σαμράγιεφ: Σπύρος Χατζηαγγελάκης, Πωλίνα: Ειρήνη Μακρή, Μάσα: Χρύσα Κοτταράκου, Μεντβεντένκο: Άλκης Μπακογιάννης, Ντορν: Παύλος Παυλίδης, Τριγκόριν: Γιώργος Κισσανδράκης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Μαΐου/Μέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 19/05 21:15, Παρασκευή 20/05 21:15, Σάββατο 21/05 21:15, Κυριακή 22/05 21.15, Πέμπτη 26/05 21:15, Παρασκευή 27/05 21:15, Σάββατο 28/05 21:15, Κυριακή 29/05 21:15/Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα