Διαγωνισμός News 247

Στείλτε e-mail στο [email protected] με το όνομά σας και την ένδειξη "Ο αετός" και κερδίστε δύο ομώνυμα βιβλία της ταινίας "Ο Αετός της Αυτοκρατορίας" που βγαίνει στις αίθουσες 10 Μαρτίου
- 08 Μαρτίου 2011 14:13
Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Κέβιν Μακ Ντόναλντ (“The Last King of Scotland”, “State of Play”) συνεργάζεται με τα νέα ταλέντα Τζέιμι Μπελ (“Billy Elliot”) και Τσάνινγκ Τέιτουμ (“G.I. Joe”) σε ένα ιστορικό έπος, βασισμένο στο μυθιστόρημα της Ρόζμαρι Σάτκλιφ. Μια συναρπαστική περιπέτεια με θέμα το κουράγιο, την τιμή και τη φιλία στον επικίνδυνο κόσμο της ρωμαιοκρατούμενης Βρετανίας.
Άρτι αφιχθείς στη Βρετανία, ο νεαρός εκατόνταρχος Μάρκους Ακίλα υπερασπίζεται ηρωϊκά το φρούριό του από μια μαζική επίθεση Κελτών. Όμως στη διάρκεια της μάχης τραυματίζεται κι έτσι απαλλάσσεται από τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Θυμωμένος από το γεγονός, αποφασίζει να ρισκάρει τη ζωή του ξεκινώντας ένα ταξίδι στον Βορρά προκειμένου να βρει τον Αετό της Ενάτης, το θρυλικό χρυσό λάβαρο που χάθηκε πριν 15 χρόνια, όταν ο πατέρας του οδήγησε την Ένατη Λεγεώνα στη Σκοτία και δεν επέστρεψε ποτέ. Μαζί του παίρνει τον σκλάβο του Έσκα, έναν Κέλτη του οποίου τη ζωή έσωσε σε έναν αγώνα μονομάχων. Όταν τα μέλη μιας κέλτικης φυλής τους συλλαμβάνουν, ο Έσκα ισχυρίζεται ότι αυτός είναι ο αρχηγός και ο Μάρκους ο Ρωμαίος σκλάβος του.
Ο Σκηνοθέτης
Κέβιν ΜακΝτόναλντ: Είναι εγγονός του θρυλικού κινηματογραφιστή Έμερικ Πρεσμπέργκερ, ο οποίος, μαζί με τον Μάικλ Πάουελ, τις δεκαετίες του ’40 & ’50 έγραψε και σκηνοθέτησε ταινίες, όπως “Ο Μαύρος Νάρκισσος”, “Τα Κόκκινα Παπούτσια”, “Ζήτημα Ζωής και Θανάτου”, “Ο Δρόμος της Καρδιάς της”.
Η πρώτη του δουλειά στον κινηματογράφο, “One Day in September”, μια διεισδυτική ματιά στο τρομοκρατικό επεισόδιο των Ολυμπιακών του Μονάχου, απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ το 2000. Η δεύτερη ταινία του, “Αγγίζοντας το Κενό”, βασισμένη στην αληθινή ιστορία ενός ορειβάτη που προσπαθούσε να επιβιώσει κάτω από δύσκολες συνθήκες στις Περουβιανές Άνδεις, απέσπασε πολλά βραβεία μεταξύ των οποίων BAFTA Καλύτερης Βρετανικής Ταινίας. Ο ΜακΝτόναλντ έχει επίσης ασχοληθεί με την αρθρογραφία σε αρκετά έντυπα, όπως The Guardian, The Observer, The Telegraph. Το 2006 σκηνοθέτησε τον Φόρεστ Γουίτακερ στην ταινία “Ο Τελευταίος Βασιλιάς της Σκοτίας”, που απέσπασε Όσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου. Τελευταία του σκηνοθετική δουλειά ήταν το “State of Play”, με τους Ράσελ Κρόου και Μπεν Άφλεκ.
Οι Πρωταγωνιστές
Τσάνινγκ Τέιτουμ: Γεννήθηκε το 1980 στις ΗΠΑ. Έκανε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο το 2005 στο φιλμ “Coach Carter” όπου πρωταγωνιστούσε ο Σάμιουελ Τζάκσον. Ακολούθησε η συμμετοχή του στις ταινίες “Σκοτεινός Κόσμος”, “Supercross” και “Διαφορά Στήθους”. Έλαβε εγκωμιαστικά σχόλια για το ρόλο του στην ανεξάρτητη παραγωγή “A Guide to Recognizing Your Saints” με τους Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και Ροζάριο Ντόσον, που απέσπασε βραβεία στο φεστιβάλ του Σάντανς. Ο Τέιτουμ ξεκίνησε την καριέρα του ως μοντέλο σε καμπάνιες των Abercrombie & Fitch, Dolce & Gabbana και Aéropostale. Κατόπιν πρωταγωνίστησε σε τρία διαφημιστικά για τις εταιρείες Pepsi και Mountain Dew. Ο πρώτος του ρόλος ήταν μια γκεστ εμφάνιση στην τηλεοπτική επιτυχία “CSI Miami”. Έχει επίσης πρωταγωνιστήσει στις ταινίες “Step Up: Στα Βήματα του Πάθους”, “Battle in Seattle”, “Step Up 2: Το Επόμενο Βήμα”, “Public Enemies”, “G.I.Joe: The Rise of Cobra”, “Dear John”. Προσεχώς θα τον δούμε στα φιλμ “The Son of No One” με τους Αλ Πατσίνο και Ζιλιέτ Μπινός, “Haywire” με τους Γιούαν Μακ Γκρέγκορ και Μάικλ Ντάγκλας και “Love and Honor”.
Τζέιμι Μπελ: Ο 24χρονος Τζέιμι Μπελ έγινε σταρ εν μία νυκτί από την ταινία “Μπίλι Έλιοτ” το 2000, μια ταινία με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. Στην οικογένειά του όλες οι γυναίκες ήταν χορεύτριες και όταν η αδελφή του έκανε μάθημα μπαλέτου, ο Τζέιμι καθόταν έξω από την αίθουσα και μιμούνταν τις κινήσεις. Σε ηλικία 6 ετών ξεκίνησε και κανονικά μαθήματα αλλά, όπως και ο Μπίλι Έλιοτ, το κράτησε κρυφό από τους φίλους του, οι οποίοι όταν το ανακάλυψαν τον κορόιδευαν. Ο ρόλος του αυτός του χάρισε πολλά βραβεία όπως το βραβείο BAFTA Α’ Ανδρικού ρόλου, το βραβείο Evening Standard του πιο πολλά υποσχόμενου πρωτοεμφανιζόμενου καθώς και το London Critics Circle Film Award καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου. Στη συνέχεια έπαιξε στις ταινίες “Κινγκ Κονγκ”, “Dear Wendy”, “Undertow”, “Nicholas Nickleby”, “Flags of our Fathers”, “The Chumscrubber”, “Hallam Foe”, “Jumper”, “Defiance”. Προσεχώς θα τον δούμε στα φιλμ “Jane Eyre” και “Retreat” με τον Κίλιαν Μέρφι.
Ντόναλντ Σάδερλαντ: Η καριέρα του πασίγνωστου ηθοποιού περιλαμβάνει περίπου 130 ταινίες. Αναφέρουμε ενδεικτικά τις “The Dirty Dozen”, “MASH”, “Don’t Look Now”, “The Day of the Locust”, “1900”, “Ordinary People”, “JFK”, “Kelly’s Heroes”, “Alex in Wonderland”, “Invasion of the Body Snatchers”, “National Lampoon’s Animal House”, “Eye of the Needle”, “Six Degrees of Separation”, “Disclosure”, “A Time to Kill”, “The Italian Job”, “Cold Mountain”, “Pride & Prejudice”. Ο Σάδερλαντ κέρδισε Έμι και Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του στο τηλεοπτικό “Citizen X”, ενώ απέσπασε και δεύτερη Χρυσή Σφαίρα για το “Path to War”. Προσεχώς θα τον δούμε στα φιλμ “Man on the Train” και “Horrible Bosses” με τη Τζένιφερ Άνιστον.
Λίγα λόγια για την Παραγωγή
Αιώνες, Δεκαετίες, Χρόνια
Στα τέλη του περασμένου αιώνα, ένας από τους κορυφαίους κινηματογραφικούς παραγωγούς της Βρετανίας, ο βραβευμένος με BAFTA και υποψήφιος για Όσκαρ Ντάνκαν Κενγουόρθι, παρατήρησε ότι ένα συγκεκριμένο είδος ιστορίας δεν είχε ειπωθεί εδώ και καιρό στη μεγάλη οθόνη: τα ιστορικά δράματα με έντονο το στοιχείο της περιπέτειας. Όπως θυμάται, “ως παιδί, είχα διαβάσει και αγαπήσει όλα τα βιβλία της Ρόζμαρι Σάτκλιφ για τις Σκοτεινές Περιόδους και τη Ρωμαιοκρατούμενη Βρετανία, ιδιαίτερα το “The Eagle of the Ninth”. Θυμάμαι να το περιγράφω στον Μάικ Νιούελ, όταν κάναμε τα γυρίσματα του “Four Weddings and a Funeral” το 1993, ως το αγαπημένο μου βιβλίο ως παιδί. Ο Μάικ μου είπε ότι ένα από τα παιδιά του το διάβαζε εκείνη την περίοδο και το λάτρεψε. Είναι μια συναρπαστική ιστορία, με χαρακτήρες, θέματα και συναισθήματα τόσο ζωντανά σε μας σήμερα όσο και όταν έγραφε το βιβλίο η Σάτκλιφ. Τότε αποφάσισα ότι κάποια μέρα θα το γύριζα ταινία.
Η Σάτκλιφ είχε βασίσει την ιστορία, που έγραψε το 1954, σε ένα προκλητικό κομμάτι της τότε ιστορικής έρευνας: την εξαφάνιση της Ένατης Λεγεώνας της Ρώμης. Εγκατεστημένη αρκετά χρόνια στο Εμπουκάρουμ- τη σημερινή Υόρκη της Βόρειας Αγγλίας- η Ένατη Λεγεώνα ξαφνικά εξαφανίστηκε το 120 μ.Χ., δημιουργώντας την ιδέα ότι είχε μετακινηθεί βόρεια προς Σκοτία και δεν επέστρεψε ποτέ. Οι σημερινοί ιστορικοί διχάζονται ως προς το αν η Ένατη (Λεγεώνα) όντως εξαφανίστηκε στα βόρεια, ή αν εγκαταστάθηκε αλλού, όμως η αληθινή ιστορία της εξαφάνισής της παραμένει άγνωστη. Το μυθιστόρημα, που πούλησε περισσότερα από 1 εκατομμύριο αντίτυπα, είχε διασκευαστεί στο παρελθόν για τον ραδιοφωνικό σταθμό Radio 4 της Βρετανίας και είχε γίνει σίριαλ 6 επεισοδίων για το BBC το 1977.
Αρχικά, ο σκοπός του Κενγουόρθι ήταν να κάνει μια μεγαλεπήβολη ταινία βασισμένη στο βιβλίο και, όταν “Ο Μονομάχος” έγινε blockbuster και απέσπασε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2000, το “κινηματογραφικό εκκρεμές” έγειρε υπέρ του. Αργότερα το κυνήγι των δικαιωμάτων του βιβλίου έπεσε στην αντίληψη του σκηνοθέτη Κέβιν Μακ Ντόναλντ. Όπως θυμάται ο ίδιος, “διάβασα το μυθιστόρημα όταν ήμουν 12 ετών και με είχε συναρπάσει. Υπήρχε κάτι στην ατμόσφαιρά του και ο τρόπος που οι κουλτούρες συναντιούνται- η κέλτικη, η βρετανική, η ρωμαϊκή αυτοκρατορία- που με “κέρδισαν”. Το βιβλίο έθρεψε την αγάπη μου για την ιστορία. Η ιστορία του έχει να κάνει και με τη φιλία: οι ήρωες είναι δύο άνθρωποι από διαφορετικές κουλτούρες που δεν καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλον και που βλέπουν τον κόσμο με διαφορετικό μάτι, επομένως πρέπει να το ξεπεράσουν αυτό για να δουν τον άλλο ως ανθρώπινο ον.” Και συνεχίζει: “Το φιλμ αυτό εξερευνά μια ιδιαίτερη σελίδα της ιστορίας που σπάνια έχει ειπωθεί στη μεγάλη οθόνη ως τώρα. Το κοινό δεν έχει δει αυτούς τους ανθρώπους, αυτές τις κουλτούρες και τα τοπία. Το “Black Robe” είναι μια ταινία που με επηρέασε πολύ στο συγκεκριμένο φιλμ.”
Η μεταφορά ενός βιβλίου για τη ρωμαιοκρατούμενη Βρετανία του 2ου αιώνα μ.Χ. στη μεγάλη οθόνη απαιτούσε επίσης αρκετή έρευνα. Όπως τονίζει ο σεναριογράφος Τζέρεμι Μπροκ, “πήγαμε στο Τείχος του Αδριανού- ουσιαστικά πετάξαμε από πάνω μέσα σ’ ένα ελικόπτερο. Μιλήσαμε με αρχαιολόγους και ακαδημαϊκούς για να καταλάβουμε πώς θα ήταν να ταξιδεύεις βόρεια του Τείχους, όπως κάνουν οι Μάρκους και Έσκα στην ταινία. Ήταν πολύ σημαντικό να είμαστε ιστορικά ακριβείς, αλλά όχι εις βάρος του δράματος.”
Κόσμοι Γνωστοί και Άγνωστοι
Οι συντελεστές της ταινίας έπρεπε να αποφασίσουν πού και πώς θα επαναδημιουργούσαν τη Σκοτία του 140 μ.Χ. Η γνώμη του Μακ Ντόναλντ ήταν ότι “δεν μπορείς να ντουμπλάρεις τη Σκοτία- αυτό ήταν το αρχικό στοιχείο όλων των συζητήσεών μας για το πού επρόκειτο να κάνουμε γυρίσματα. Τουλάχιστον το 50% της ταινίας εκτυλίσσεται στα βουνά, επομένως θα γυρίζαμε αυτές τις σκηνές στη Σκοτία. Το ερώτημα ήταν αν μπορούσαμε να γυρίσουμε τις βρετανικές σκηνές στην Αγγλία. Συνειδητοποιήσαμε ότι αν θέλαμε να είμαστε μέσα στα όρια του budget μας, θα χρειαζόταν να έχουμε ως βάση μας το Λονδίνο. Αλλά στην πόλη του Λονδίνου δεν μπορείς να βρεις την άθικτη φύση, τα δάση και τα ποτάμια που χρειαζόμασταν. Στείλαμε άτομα να δουν τις περιοχές της Ρουμανίας, της Πολωνίας, της Σερβίας και του Μαυροβούνιου. Στο τέλος αποφασίσαμε ότι ο καλύτερος συνδυασμός υποδομής, ταλέντου και τοπογραφίας ήταν στην Ουγγαρία.”
Ο σκηνογράφος Μάικλ Κάρλιν και η ομάδα του έκαναν σημαντική δουλειά: σε τοποθεσίες της Ουγγαρίας, η εξοχή που περιβάλλει την ιστορική πόλη της Βουδαπέστης χρησιμοποιήθηκε ως χώρος γυρισμάτων των σκηνών που εκτυλίσσονταν στη γη της ρωμαιοκρατούμενης Βρετανίας του 2ου μ.Χ. αιώνα. Οπουδήποτε πήγαιναν οι συντελεστές της ταινίας, η περιοχή έπρεπε να υποστεί τις απαραίτητες αλλαγές ώστε να δώσει στη δράση και στην ιστορία τον ρεαλισμό που χρειάζονταν. Όπως σημειώνει ο Μακ Ντόναλντ, “προερχόμενος από τον χώρο του ντοκιμαντέρ, γνωρίζω ότι οτιδήποτε αληθινό είναι συνήθως πιο περίπλοκο από αυτό που περιμένει ο θεατής. Χρησιμοποιώντας κάτι ρεαλιστικό ως βάση, μπορώ κατόπιν να το “διογκώσω” για τους σκοπούς που εξυπηρετούν την ιστορία μου.”
Ο Κάρλιν τονίζει ότι “το πρώτο μέρος της ταινίας, στη ρωμαιοκρατούμενη Βρετανία, ήταν αυτό στο οποίο δόθηκε περισσότερη έμφαση από την άποψη των σκηνικών. Έπρεπε να επαναδημιουργήσουμε έναν κόσμο από το τίποτα- κάθε κτίριο που βλέπετε στην ταινία, κάθε κολώνα είναι φτιαγμένα από το μηδέν. Είχαμε βιβλία στα οποία βασιστήκαμε. Υπάρχουν πολλές πληροφορίες για το πώς έμοιαζαν τα εντυπωσιακά ρωμαϊκά κτίρια. Όμως τα κτίρια σε αυτή την ταινία χρειαζόταν να είναι πολύ επαρχιώτικα, επομένως έπρεπε εμείς να φανταστούμε πώς θα τα φτιάχναμε. Παραμείναμε όσο πιο ιστορικά ακριβείς γινόταν.”
Οι Ήρωες Τρέπονται σε Φυγή
Όσον αφορά το κάστινγκ της ταινίας, ο Μακ Ντόναλντ σημειώνει: “Έπρεπε να σκεφτούμε 2 ανθρώπους, όχι μόνο έναν. Για μια ρομαντική κωμωδία, δεν μπορείς να επιλέξεις τον έναν πρωταγωνιστή και έπειτα να βρεις το ταίρι του- πρέπει να δώσεις έμφαση στη χημεία ανάμεσά τους. Το ίδιο συνέβη και εδώ. Ήταν σημαντικό για μένα οι 2 νεαροί πρωταγωνιστές να μοιάζουν τελείως διαφορετικοί και να είναι πολιτιστικά αντίθετοι. Σκοπός ήταν να επιλέξουμε έναν αληθινό Κέλτη να υποδυθεί τον Έσκα. Τελικά ο Τζέιμι Μπελ είναι από το ίδιο κομμάτι της βόρειας Αγγλίας που είναι και ο ήρωάς του. Του ζήτησα να χρησιμοποιήσει τη δική του προφορά για να δοθεί έμφαση στην διαφορά του από τον Τσάνινγκ Τέιτουμ, ο οποίος μιλά με τη δική αμερικάνικη προφορά. Με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει μόνο αυτή η φυσική προστριβή ανάμεσα στους 2, αλλά και μια συνεχής διαφορά στην κουλτούρα που βγαίνει στον τρόπο που μιλά και κινείται ο καθένας τους.” Επίσης προσθέτει: “Ο Τέιτουμ έχει υποδυθεί στρατιώτες στο παρελθόν, σε αμερικάνικες ταινίες, επομένως καταλαβαίνει καλά τη στρατιωτική νοοτροπία και κατανοεί πολύ αυτούς τους άνδρες. Αυτό που θέλει να κάνει ο Μάρκους, τον οποίο ενσαρκώνει στην ταινία, είναι να αποδείξει ότι είναι καλύτερος Ρωμαίος στρατιώτης από οποιονδήποτε άλλον. Όταν δεν μπορεί πλέον να το κάνει αυτό, έχει ακόμη το δυναμισμό να αποδείξει ότι ο πατέρας του δεν ήταν ένας δειλός και ότι ήταν ένας στιβαρός άνδρας. Ο Τέιτουμ προκαλεί τέτοια συμπάθεια που το κοινό θα “ταξιδέψει” μαζί του σε αυτό το ταξίδι της ανανέωσης και της ανακάλυψης.”
Ο Τσάνινγκ Τέιτουμ δηλώνει τα εξής, αναφορικά με τους 2 ήρωες: “Οι χαρακτήρες αυτοί είναι 2 αγόρια που είναι χαμένα, διαλυμένα και μόνα. Αν ψάχνεις κάτι σε όλη σου τη ζωή και ξαφνικά στο παίρνουν μακριά σου, τότε τι σε κάνει να συνεχίζεις; Ο Μάρκους και ο Έσκα θα ανακαλύψουν ότι είναι “αποτυπωμένοι” ο ένας στον άλλον. Μέσα από αυτό το ταξίδι, αυτό που παίρνουν ο ένας από τον άλλον είναι απρόσμενη παρηγοριά και ανανέωση. Μαθαίνουν πολλά για την τιμή, τη φιλία, την εμπιστοσύνη.”
Ο Τζέιμι Μπελ, από την πλευρά του, τονίζει: “Όταν ο Μάρκους και ο Έσκα συναντιούνται στη σκηνή της αρένας, βρίσκονται στην ίδια κατάσταση: ο καθένας παλεύει για να ανήκει κάπου, ενώ τους έχει αφαιρεθεί η ελευθερία τους. Το ταξίδι τους συνίσταται στη συνειδητοποίηση ότι αυτός που σε σώζει μπορεί να είναι και ο εχθρός σου. Είναι μια επική ταινία, αλλά και πολύ ουσιαστική όσον αφορά στη σχέση αυτών των δύο χαμένων ανδρών που πηγαίνουν σε μια αποστολή αυτοκτονίας. Ο Έσκα θεωρώ ότι είναι ένας χαρακτήρας με μεγάλο εύρος. Με γοήτευσε η αγριότητά του, η αδιάσειστη νοητική του δύναμη, η ακλόνητη πίστη του στην αξία της τιμής και ο τρόπος που τα αποκαλύπτει αυτά στον Μάρκους.”
Ο Τέιτουμ ξεκίνησε μια ειδική διατροφή δύο μήνες πριν την έναρξη των γυρισμάτων και εξασκήθηκε στις πολεμικές τέχνες, ενώ έμαθε και να χειρίζεται το ξίφος. “Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να κάνω αυτή την ταινία αν δεν είχα ένα αθλητικό υπόβαθρο. Η καλή φυσική κατάσταση του Μάρκους είναι σημαντικό στοιχείο- ο τρόπος που κινείται, περπατά και μιλά. Κάναμε εκπαίδευση στην ίππευση, στην πορεία.”
Ο Μπελ έκανε επίσης προετοιμασία πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα: “Για μένα, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ότι έπρεπε να είμαστε καβάλα σε άλογο στη μισή ταινία περίπου. Δεν είχα ποτέ ιππεύσει άλογο στο παρελθόν, ενώ είχα μια γενική ανησυχία απέναντί τους. Έκανα εκπαίδευση για περίπου 6 εβδομάδες, 3 μαθήματα την εβδομάδα.”
Σκηνοθεσία Κέβιν Μακ Ντόναλντ
Σενάριο Τζέρεμι Μπροκ
Βασισμένο στο βιβλίο “The Eagle of the Ninth” της Ρόζμαρι Σάτκλιφ
Παραγωγή Ντάνκαν Κενγουόρθι
Ηθοποιοί Τσάνινγκ Τέιτουμ
Τζέιμι Μπελ
Μαρκ Στρονγκ
Ντόναλντ Σάδερλαντ
Μοντάζ Τζάστιν Ράιτ
Φωτογραφία Άντονι Ντοντ Μαντλ
Σκηνικά Μάικλ Κάρλιν
Κοστούμια Μάικλ Ο’Κόνορ
Μουσική Άτλι Έρβαρσον
Διάρκεια 114′
Official Site http://focusfeatures.com/the_eagle
Διανομή Odeon www.odeon.gr
Το βιβλίο “Ο Αετός της Αυτοκρατορίας” κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις