Τα τηλεοπτικά κανάλια των 90s που δεν είναι πια μαζί μας

Τα τηλεοπτικά κανάλια των 90s που δεν είναι πια μαζί μας

Οι παλιές "καλές" τηλεοπτικές εποχές της περιόδου εκείνης που οι σημερινοί τριαντάρηδες, γίνονταν ακόμα άντρες και οι νοικοκυρές μάθαιναν τι εστί Μενεγάκη και Κορομηλά. Μια ωδή στην ελληνική τηλεόραση της παιδικής μας ηλικίας (Vids)

Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι δε λένε; Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι ελληνικοί ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί έκαναν το ντεμπούτο τους στις αρχές της δεκαετίας του '90 με την αλλαγή του τηλεοπτικού πεδίου, τότε οι σημερινοί "παλιοί" που θυμούνται το New Channel και τα "ρετρό" πλέον κανάλια που μπήκαν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, είναι κατ' ουσίαν η σημερινή γενιά των 30αρηδων που μεγάλωσε μαζί τους.

Το κανάλι του Βασίλη Λεβέντη, ο Jeronymo Groovy με τις θρυλικές τηλεοπτικές - ραδιοφωνικές παραγωγές του, το Seven X με την "Οικογένεια Μάνστερ", τo Junior's TV με τα παιδικά που έπαιζε 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες τη βδομάδα και ήταν η τότε "όαση" των γονιών της Ελλάδας, το Alter, το TV Magic και τόσα άλλα που είτε τα έφαγε η κρίση, είτε αντικαταστάθηκαν, είτε είδαν τα αφεντικά τους να "βαράνε πιστόλι" που λένε και στη γλώσσα των οικονομικών της πιάτσας. Φυσικά, από αυτά δεν μπορεί να εξαιρεθεί και η πάλαι ποτέ ΕΡΤ που ανοίξει ή δεν ανοίξει, δεν θα είναι ποτέ πια η ίδια.

Εμείς συγκεντρώσαμε τα πιο ενδεικτικά ρετρό κανάλια της δεκαετίας του '90 κυρίως που μας θυμίζουν τα παιδικά ή εφηβικά μας χρόνια και σας τα παρουσιάζουμε παρακάτω. Σαν φόρος τιμής στη νιότη μας, σαν φόρος τιμής στην πολύπαθη ελληνική τηλεόραση που ακόμα δεν μπορεί να αποφύγει τα λάθη ή τις "νευρώσεις" του παρελθόντος της.

Γιατί τα 90s ήταν τα χρόνια της αθωότητας για το τηλεοπτικό τοπίο μας. Με τις αντιγραφές, τα λάθη, τις υπερβολές, αλλά και τον αυθορμητισμό, την πειρατεία και τον ρομαντισμό που έκανε αυτά τα κανάλια μοναδικά και λιγότερο "επαγγελματικά".

Πάμε να κάνουμε λοιπόν μια βουτιά στο πρόσφατο, πολύχρωμο παρελθόν μας.

New Channel

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου του 1990. Το New Channel γίνεται το τρίτο ιδιωτικό κανάλι που εκπέμπει σε πανελλαδική εμβέλεια στη χώρα μας. Είχαν φυσικά προηγηθεί το MEGA και ο ANT1 ενώ την ίδια εποχή άνοιξε και το Κανάλι 29. Πρώτος ιδιοκτήτης ήταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σωτήρης Κούβελας. Στην κατοχή του είχε και τον δημοτικό σταθμό Θεσσαλονίκης TV100. Έτσι, τα δύο αυτά κανάλια έπαιζαν το ίδιο σχεδόν πρόγραμμα.

Το μεγάλο "άνοιγμα" στην αγορά έγινε το 1992 όταν και άρχισε να προβάλλει σειρές όπως η "Δυναστεία" αλλά και ελληνικές σειρές δικής του παραγωγής όπως  "Το τίμημα (1992)". Στη συνέχεια άρχισε να παίζει σειρές του ΑΝΤ1 σε επανάληψη ενώ από το κεντρικό δελτίο του πέρασαν ονόματα όπως οι  Δημήτρης Κωνσταντάρας και η Μένυα Παπαδοπούλου.

Στο New έγινε και η πρώτη εκπομπή του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου στην Ελληνική τηλεόραση με τον "Κίτρινο Τύπο". Το 1993 το κανάλι άρχισε να προβάλλει το ελληνικό πρωτάθλημα μπάσκετ.

Στις "πρώτες" του New πρέπει να συμπεριλάβουμε και το show "Μύθοι και πραγματικότητα" μιας και εδώ έχουμε να κάνουμε με το ντεμπούτο των εκπομπών lifestyle στη χώρα μας μέσω του εν λόγω σταθμού.

Παρουσιαστής ήταν ο Δημήτρης Παπανώτας που συνδέθηκε με το κανάλι.

Από εδώ ξεκίνησε την μακροχρόνια πορεία του και το "Χρυσό Κουφέτο" ενώ το New δεν δίστασε να ταράξει τα νερά της τότε νέας ιδιωτικής τηλεόρασης με την εκπομπή  "Ερωτοδικείο" με την Βίκυ Μιχαλονάκου, τον Πέτρο Λεωτσάκο, την Πόπη Τσεσμελή, την Ελένη Λουκά και καλεσμένους από τον "λούμπεν" χώρο.

Στα τέλη των 90s το πρόγραμμα του New έγινε κατά βάση μουσικό ενώ το 2000 άλλαξε ιδιοκτησία και πέρασε στα χέρια της Stabilton Α.Ε.. Ο σταθμός μετονομάστηκε σε New Tempo και 6 μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 2000 σε Tempo TV ή απλά Tempo.

Το Tempo πτώχευσε και τον Οκτώβριο του 2003 σταμάτησε να λειτουργεί οριστικά. Από το Tempo πέρασε τότε και ο Νίκος Ευαγγελάτος.

Κανάλι 29

Ο πρώτος σταθμός του Ομίλου Κουρή και από τα πρώτα κανάλια που απέκτησε άδεια εκπομπής μαζί με το MEGA και τον ANT1.

Το κανάλι συντασσόταν ξεκάθαρα με το ΠΑΣΟΚ και "άνοιξε" τα πλατό του τον Ιανουάριο του 1990 σε πανελλαδική εμβέλεια. Πιο αντιπροσωπευτική εκπομπή ήταν το "Επί του πιεστηρίου" το οποίο και παρουσίαζε ο ιδιοκτήτης, Μάκης Κουρής.

Άλλη εκπομπή που έγραψε τη δική της ιστορία ήταν "Η άλλη όψη" του αείμνηστου Ευάγγελου Γιαννόπουλου.

Πρωτοπορία του καναλιού ήταν το τηλεπαιχνίδι "Όποιος προλάβει πρώτος" ,με τον Όμηρο Αθηναίο, το οποίο έβγαζε στον αέρα ζωντανά τηλεθεατές και μοίραζε δώρα.

Είχε και μια από τις πρώτες εκπομπές για υπολογιστές και τεχνολογίες, το "Βαδίζοντας προς το 2000".

Από αυτή τη συχνότητα ξεκίνησε την πολυετή πορεία της και η Δέσποινα Μοιραράκι με τα χαλιά της. Τον Δεκέμβριο του 1993 ο σταθμός εξαγοράστηκε από την εταιρεία "ΝΕΑ Τηλεόραση Α.Ε." και στη συχνότητά του εξέπεμψε το Star Channel στις 4 Δεκεμβρίου 1993.

Κανάλι 67

Και ποιος δεν θυμάται, αυτή, την ιστορική εκπομπή:

Το κανάλι ιδρύθηκε το 1990 από τον Βασίλη Λεβέντη. Το "Κανάλι 67" μετονομάστηκε το 1993 σε "Κανάλι 40: Κοινωνική και Οικολογική Τηλεόραση Ελλάδος". Ο σταθμός στα τέλη του 2000 πουλήθηκε στον εκδότη Γιώργο Κουρή που τον μετονόμασε αρχικά σε Extra Channel και αργότερα σε Extra Channel 3.

Οι πολιτικές εκπομπές του Βασίλη Λεβέντη με τις προφητείες του, έμειναν στην ιστορία ενώ το υπόλοιπο πρόγραμμα ήταν κατά βάση μουσικό.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο σταθμός έγινε ιδιαίτερα γνωστός μετά το κλείσιμο του και έχει περάσει στην cult σφαίρα των ελληνικών, τηλεοπτικών πεπραγμένων.

Junior's TV

Μεγαλώσαμε μαζί του. Το Junior's άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του '90 και εξέπεμψε στις συχνότητες 60 και 39. Το πρόγραμμα του είχε κλασικά και μη καρτούν, ντοκιμαντέρ και παιδικές εκπομπές. Μετά τις 11 το βράδυ έπαιζε ελληνικές ταινίες και εκπομπές telemarketing, από τις πρώτες στην Ελλάδα.

Το κανάλι αντιμετώπισε προβλήματα με το νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας και έκλεισε με κατάσχεση των μηχανημάτων του.

Το 1994 υπήρχε μια πρώτη δικαστική απόφαση εις βάρος του σταθμού. Οι υπεύθυνοι όμως προσέφυγαν μετά από πολλούς μήνες στο ΣτΕ και κατάφεραν να πάρουν αναστολή εκτελέσεως της απόφασης. Το θέμα είναι επί του προκειμένου ότι η δικάσιμος ορίστηκε για το 2000.

Το 2004 και το 2005 έγινε μια προσπάθεια να επαναλειτουργήσει χωρίς να πάρει άδεια όμως από το ΕΣΡ.

Η συχνότητα πέρασε στον τηλεοπτικό σταθμό 0-6 ο οποίος είχε παρόμοιο  πρόγραμμα.

SevenX

H "ζωή" του κράτησε από το 1989 μέχρι το 2006. Εξέπεμψε από τις συχνότητες 49 από τον Υμηττό και 30 από την Πάρνηθα. Έπαιζε εκπομπές για τον πολιτισμό και τις τέχνες, ενώ πρόβαλε κλασικές ξένες ταινίες.

Η αρχική εμφάνιση του έγινε τον Δεκέμβριο του 1989 και είχε στην κατοχή του και ραδιοφωνικό σταθμό με την ίδια ονομασία. Η πρώτη εκπομπή βγήκε στον αέρα τον Οκτώβριο του 1990 με μουσικά κλιπ. Το 1991 άρχισε να μεταδίδει το πρόγραμμα του Γαλλικού μουσικού καναλιού, MCM.

Από το 1992 και μετά, όταν και μετονομάστηκε σε Channel Seven X, άρχισε να προβάλλει και εκπομπές πολιτικού, πολιτιστικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα.

Το 1999 πέρασε στα χέρια της εταιρείας Intersat και μετονομάστηκε σε Seven ενώ απέκτησε εμβέλεια και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η Intersat, ιδιοκτήτρια τότε εταιρεία της ομάδας του ΠΑΟΚ, μετέδιδε τους αγώνες της ομάδας από το Seven για κάποιο χρονικό διάστημα.

Η θρυλική εκπομπή της Μαλβίνας με τη συμμετοχή του νεότερου τότε, Θέμου:

Το "Πείραμα του Seven"

Τον Ιούνιο του 1999, γενικός διευθυντής του ανέλαβε ο Δημήτρης Κωνσταντάρας που άλλαξε τη φυσιογνωμία και το πρόγραμμα, με τη συνεργασία τηλεοπτικών προσωπικοτήτων, καλλιτεχνών και δημοσιογράφων όπως η Λιάνα Κανέλλη,ο Γιάννης Βούρος,ο Μάνος Αντώναρος, η Νατάσα Ράγιου, η Έλντα Πανοπούλου, ο Πέτρος Φυσσούν και δημιουργώντας ένα πρωτοποριακό Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων με τίτλο "Με σηκωμένα τα Μανίκια", πολύ κοντά στη φυσιογνωμία των σημερινών, αναλυτικών δελτίων ειδήσεων.

Ακολούθησε, ύστερα από τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την εφαρμογή σύγχρονης τεχνολογίας, ο σχεδιασμός της Πρώτης Δορυφορικής Πλατφόρμας στην Ελλάδα από την Intersat με κεντρικό άξονα το "Seven" και ευθύνη και πάλι του Δημήτρη Κωνσταντάρα. Το επονομασθέν "Πείραμα του Seven" κράτησε λίγους μήνες μόνο αφού με τα πρώτα δείγματα "ξεφουσκώματος" του Χρηματιστηρίου,μεσολάβησε υποχώρηση της εταιρείας και αναστολή των πιο φιλόδοξων σχεδιασμών της.

Όλες οι καινούργιες εκπομπές σταμάτησαν λόγω κόστους και οι συνεργάτες και τα διευθυντικά στελέχη αποχώρησαν.

Το 2005 και ενώ στην ουσία δεν εξέπεμπε πρόγραμμα παρά παλιές κινηματογραφικές ταινίες, η συχνότητά του αγοράστηκε από την οικογένεια Αλαφούζου και αργότερα εξέπεμψε ο ΣΚΑΪ.

Jeronimo Groovy

Η τηλεόραση του Jeronimo Groovy βγήκε στον αέρα το 1991 μέσα από την συχνότητα 55 UHF, αλλά δεχόταν παρεμβολές από την ΕΡΤ, κάτι που συνέβαινε και στην περίπτωση του Junior's.

Το σήμα του ανέγραφε JGTV και όπως είναι προφανές, έπαιζε μουσικές εκπομπές και βίντεο κλιπ της εποχής.

Ο σταθμός αποτελείτο από ένα πρόχειρο στούντιο όπου καθόταν ο παρουσιαστής σε μια καρέκλα και προσπαθούσε να κάνει εκπομπή με τρόπο, σχεδόν ερασιτεχνικό.

Στην ουσία γινόταν μεταφορά της ραδιοφωνικής ατμόσφαιρας και λογικής, στην οθόνη της τηλεόρασης με τα μικρόφωνα να ανοίγουν για τους τηλεθεατές συγκροτώντας μια ζωντανή κοινότητα.

Στην ιστορία έμεινε η εκπομπή του Αλέξανδρου Πέτρακα που έφερε το όνομα του ενώ επιτυχία σημείωσαν και οι εκπομπές του Τάκη Φωτίου.

Ανάμεσα στις επιτυχίες που έπαιζε το κανάλι, ήταν και αυτό το έπος:

Στις αρχές του 2000 ο σταθμός δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί το MAD, το MTV και το MCM του SevenX.

Το 2003 πουλήθηκε για να πάρει την θέση του το ΚΑΝΑΛΙ 10.

ALTER

Το Alter Channel (ή απλά ALTER) ήταν ένας ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας που είχε έδρα το Περιστέρι Αττικής. Η λέξη ALTER σημαίνει αλλάζω (Alter Channel=αλλάζω κανάλι).

Ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1990 αρχικά με το όνομα Κανάλι 29 για το οποίο γράψαμε παραπάνω. Τον Μάρτιο του 1994 ο σταθμός μετονομάστηκε σε ΚΑΝΑΛΙ 5, αργότερα και συγκεκριμένα στις 24 Φεβρουαρίου του 1999 σε ALTER 5 ενώ στις 29 Οκτωβρίου του 2000 πήρε το τελικό όνομά του με το οποίο και τελικά έκλεισε.

Ιστορική ήταν η εκπομπή στο ΚΑΝΑΛΙ 5 "Τα παιδιά της νύχτας" με τον Κώστα Μυλωνά.

Όλα άλλαξαν το 2002.

Το κανάλι επαναλανσαρίστηκε ως Alter λοιπόν και μπήκε σοβαρά ανταγωνισμό με τα υπόλοιπα Ελληνικά τηλεοπτικά δίκτυα. Την ίδια χρονιά, το δελτίο ειδήσεων του σταθμού ξεπερνά τις 250.000 εκπομπές από κάθε άλλο κανάλι (π.χ.: το Star Channel) και γίνεται το πρώτο δελτίο ειδήσεων.

Αργότερα, το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, το Alter μετακινεί το δελτίο ειδήσεων από τις 18:00 το απόγευμα μέχρι μία ακόμη ώρα και 20 λεπτά, για να ανταγωνιστεί με τα υπόλοιπα δελτία ειδήσεων όπως τα νέα του ΑΝΤ1.

Το Star Channel έκανε το ίδιο. Ένα μήνα μετά, οι επικεφαλής του Alter και του Tempo TV (το οποίο έκλεισε) απολύθηκαν.

Ο σταθμός από το Νοέμβριο του 2011 μέχρι και τα μέσα του 2013 παρέμενε κατειλημμένος από τους εργαζομένους του, οι οποίοι βρίσκονταν σε επίσχεση της εργασίας τους, διεκδικώντας την καταβολή των δεδουλευμένων που τους οφείλονται.

Ο σταθμός δεν διαθέτει πλέον, άδεια αναλογικής και ψηφιακής εκπομπής πανελλαδικής εμβέλειας. Το κανάλι δύσκολα θα εκπέμψει ξανά, μιας και εδώ και δυόμισι χρόνια ακούγονται συχνά πυκνά φήμες περί επαναλειτουργίας του, κάτι που δεν έχει ποτέ γίνει πραγματικότητα. Εξάλλου, η οριστική του πτώχευση το Σεπτέμβρη του 2013, έδωσε στο ΕΣΡ το δικαίωμα να πάρει πίσω την άδεια εκπομπής.

Την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου του 2013 το κτήριο που λειτουργούσε ο σταθμός σφραγίστηκε.

Χρονιά-σταθμός:

Στις 20 Απριλίου 2005, το Alter αναμόρφωσε πλήρως το πρόγραμμά του. Στο πρωινό πρόγραμμα συμπεριέλαβε ενημερωτικές εκπομπές με όλη την τρέχουσα επικαιρότητα καθώς και κινούμενα σχέδια. Στο μεσημεριανό πρόγραμμα προβλήθηκαν ενημερωτικές και ψυχαγωγικές εκπομπές.

Κατά τη διάρκεια της βραδιάς, μεταδόθηκαν σειρές και το κεντρικό δελτίο ειδήσεων. Τη νύχτα προβλήθηκαν ψυχαγωγικές εκπομπές καθώς και talk shows, όπως το "Φως στο Τούνελ" με την Αγγελική Νικολούλη. Επίσης, την ίδια χρονιά, εγκαινιάστηκε το Alter Globe, ένα διεθνές τηλεοπτικό δίκτυο που μετέδωσε τα προγράμματα του σταθμού στη Βόρεια Αμερική από τις 24 Αυγούστου μέσω του Dish Network, στην Αυστραλία, στην Ασία και στην Αφρική από το Δεκέμβριο του ίδιου έτους μέσω της UBI World TV.

Τα τηλεοπτικά κανάλια των 90s που δεν είναι πια μαζί μας

Σήμερα, οι 600 εργαζόμενοι του καναλιού που έμειναν χωρίς δουλειά μετά το κλείσιμο του, ζητούν ακόμα να ανοίξει το Alter και να λάβουν τα χρήματα που δεν έλαβαν ποτέ.

Hellas 62

Ο Hellas 62 ήταν τηλεοπτικός σταθμός (όπου 62 η συχνότητα εκπομπής 62 UHF) που ανήκε στον διεθνή θρησκευτικό τηλεοπτικό δίκτυο TBN (Trinity Broadcasting Network).

 Το κανάλι πρόβαλε συζητήσεις θρησκευτικού περιεχομένου και διάφορες θρησκευτικές εκπομπές από κανάλια άλλων χωρών. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του υπήρξαν πολλές αντιδράσεις για τις εκπομπές του. Το 1995 μεταφέρθηκε το σήμα του στη Θεσσαλονίκη, αλλά το 1997 διεκόπη οριστικά η λειτουργία του.

Χαρακτηριστικό απόσπασμα εκπομπής του καναλιού. Ντίσκο ψαλμωδία:

TV Magic

Ξεκίνησε την λειτουργία του τον Οκτώβριο του 1990 από την περιοχή των Μεγάρων στην Αττική με την ονομασία TVM (δηλαδή ως TV Μέγαρα).

Το πρόγραμμά του αρχικά περιελάμβανε κυρίως μουσική και διαφημιστικά μηνύματα τηλεαγορών και τηλεπωλήσεων. Δύο χρόνια αργότερα άλλαξε ονομασία και από "TVM" μετονομάστηκε σε "TV Magic". Το 1993 οι εγκαταστάσεις του καναλιού μετακόμισαν στον Πειραιά.

Το 1994 αποχώρησε από τη μετοχική σύνθεση ο ιδρυτής Σωτήρης Παπαηλίας και το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του σταθμού εξαγοράστηκε από τον επιχειρηματία Ανδρέα Ζύγουρα.

Το 1995 μετονομάστηκε σε "Magic Πειραιά" και αργότερα την περίοδο 1998-2003 σε Magic TV, καθώς επίσης έγινε και η ριζική αλλαγή στο πρόγραμμά του. Από σταθμό, που μετέδιδε μόνο video clips και τηλεπωλήσεις, μετρατράπηκε σε ειδησεογραφικό τηλεοπτικό σταθμό με εξειδίκευση την κεντρική πολιτική σκηνή αλλά και στις τοπικές ειδήσεις κυρίως του Πειραιά.

Κορυφαία  στιγμή της Greek trash TV ηταν το "Φτυαρι", η μεταμεσονύχτια εκπομπή του "Εθνικού Σταρ", Αντρέα  Ευαγγελοπουλου.

Το "Γωγουλίνι" Γωγώ Γαρυφαλλου, πριν μπει στο "The Wall" ήταν γνωστή στο Αθηναϊκό και Πειραϊκό κοινό καθώς παρουσίαζε μεταμεσονύκτια εκπομπή στο TV Magic.

Το 2000 ο σταθμός αγοράστηκε από τον επιχειρηματία Σωκράτη Κόκκαλη και μετέδιδε πρόγραμμα κυρίως αθλητικού περιεχομένου και με εκπομπές της ομάδας του Ολυμπιακού. Το πρόγραμμα του σταθμού περιλάμβανε πλήθος αθλητικών εκπομπών, αθλητικές μεταδόσεις και ενημερωτικές εκπομπές.

Το Magic TV είχε καθιερωθεί σαν το κανάλι των οπαδών της ομάδας του Ολυμπιακού με δημοφιλέστερη την εκπομπή ΘΥΡΑ 7 με όλα τα νέα του Ολυμπιακού με τον οργανωμένο οπαδό του, τον Τάκη Τσουκαλά, συζητήσεις, σχόλια γύρω από την ομάδα, αλλά και με τηλεφωνική επικοινωνία με φιλάθλους και για κάποιο χρονικό διάστημα μετέδιδε τους αγώνες του Ολυμπιακού σε όλα τα αθλήματα.

Το Μάιο του 2008 το κανάλι μετονομάστηκε από Magic TV σε Sport TV και άρχισε να μεταδίδει πλέον διάφορα σπορ από όλον τον κόσμο. Τον Ιούνιο του 2011 ο σταθμός άλλαξε ιδιοκτησία και σταδιακά από Sport TV μετονομάστηκε σε Action 24. Με αυτό το όνομα συνεχίζει έως σήμερα. Πλέον δεν έχει οποιαδήποτε σύνδεση με την ομάδα του Ολυμπιακού.

Μέτοχος και πρόεδρος του σταθμού είναι σήμερα ο Διονύσης Παναγιωτάκης (με 100% ποσοστό συμμετοχής).

ΙΤΑ 8 (Το κανάλι του Λεωνίδα)

Έμεινε στην ιστορία ως το "παράνομο" κανάλι, ή το πρώτο στην Ελλάδα που έδειχνε ταινίες αισθησιακού περιεχομένου.

Εξέπεμψε στην Αττική την περίοδο 1989-1994, ποτέ σε σταθερή συχνότητα. Μετά τις 12 το βράδυ, έπαιζε hardcore ταινίες ερωτικού περιεχομένου και γι' αυτό για πολύ καιρό προσπαθούσαν να το κλείσουν.

Επίσης, έδειχνε ταινίες χωρίς ποτέ να προβάλλει τους τίτλους αρχής, προφανώς γιατί δεν κατείχε τα πνευματικά δικαιώματα αναμετάδοσης.

Ο σταθμός ανήκε στον καταστηματάρχη με είδη εξοπλισμού εστίασης Λεωνίδα Τούντα. Ο Λεωνίδας είχε κατάστημα στην Ιερά Οδό και πουλούσε εξοπλισμούς για ψησταριές ενώ διατηρούσε σχέση με την τραγουδίστρια Άννα Μαρώνη η οποία είχε και δική της εκπομπή στον σταθμό.

Στις διαφημίσεις του σταθμού εμφανιζόταν η Τζίνα Βαρώνη με τα μασαζοκαλσόν ΣΛΙΜ οι διαφημίσεις της οποίας παίζονταν και στο NEW.

Σε συνέντευξη του στις αρχές των 90s, ο Τούντας δήλωνε: "Βάζω τσόντες για να χαλαρώνω τον κόσμο". Επειδή μάλιστα έπαιζε ταινίες καράτε και αμέσως μετά, ή εμβόλιμα τσόντες, στα μέσα της δεκαετίας του '90 επινοήθηκε και ο όρος "τσοκαράτε" ή "τσόντα και καράτε".

Το ITA έκλεισε το 1994, όταν τη συχνότητά του κατέλαβε το νεοσύστατο συνδρομητικό κανάλι FilmNet.

Ιστορικός πειρατής των 90s ήταν βέβαια και το Astro Tv που εξέπεμπε στη Λεκανοπέδιο και έπαιζε ταινίες πορνό όλη μέρα. Μετά από αρκετές απόπειρες έκλεισε οριστικά στα τέλη της δεκαετίας.

ΤΗΛΕΤΩΡΑ

Άνοιξε από τον εκδότη της "Ελεύθερης Ώρας" Γρηγόρη Μιχαλόπουλο, ο οποίος σχολίαζε κάθε βράδυ την τρέχουσα επικαιρότητα αμέσως μετά τις βραδυνές ειδήσεις ενώ ταυτόχρονα είχε και το δικό του talk show λίγο πριν τα μεσάνυχτα στις αρχές του 92. Εξέπεμπε από την συχνότητα 23.

Είχε και εκπομπές σαν αυτή. Γιόγκα και δαιμονισμός:

Σταμάτησε να εκπέμπει το 1999. Είχε προβολή σε Αττική, Εύβοια, Βοιωτία, Κέα, Άνδρο και Κορινθία.

Ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του καναλιού, Γρηγόρης Μιχαλόπουλος είχε δικιά του εκπομπή για οκτώ ολόκληρα χρόνια όπως αναφέραμε, μέχρι τη στιγμή που ο σταθμός πωλήθηκε το 2000 και μετονομάστηκε σε Polis TV. Το 2003 μετονομάστηκε σε TV Cosmopolis (TVC) και το 2005 μετονομάστηκε σε Channel 9.

Ο Μιχαλόπουλος ήταν αντιπρόεδρος του POLIS μέχρι να αναλάβει το Channel 9 ο Κοντομηνάς. Σημειώνεται ότι ο Γρηγόρης Μιχαλόπουλος είχε φυλακιστεί το 2000 για εκβιασμό επιχειρηματιών.

Από το ΤΗΛΕΤΩΡΑ είχαν περάσει η Ρίτσα Μπιζόγλη και η Εύη Φραγκάκη, μεταξύ άλλων δημοσιογράφων και παρουσιαστών της εποχής.

TV Plus

Το TV Plus (πλήρης ονομασία: TV Plus Πειραιά) ήταν το πρώτο μη κρατικό τηλεοπτικό κανάλι που εξέπεμψε στην Αττική και το πρώτο συνδρομητικό κανάλι της Ελλάδας. Ήταν ιδιοκτησία του Δήμου Πειραιώς και ο οποίος κατέχει μέχρι και σήμερα το δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό Κανάλι 1.

Ξεκίνησε να λειτουργεί δοκιμαστικά τον Οκτώβριο του 1988. Ωστόσο υπήρξαν πολλές αντιδράσεις κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του λόγω του κρατικού τηλεοπτικού μονοπωλίου στην Ελλάδα την εποχή εκείνη. Τον πρώτο χρόνο άλλαξε πολλές συχνότητες εκπομπής.

Με την πρώτη αλλαγή της συχνότητας μετονομάστηκε σε "Ελεύθερη Τηλεόραση του Δήμου Πειραιά" συγχωνεύοντας προσωρινά στην ίδια συχνότητα έναν ακόμα νέο σταθμό ο οποίος λειτούργησε για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, την "Ανεξάρτητη Τηλεόραση των Αθηνών" όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο δημοσιογράφος Θέμος Αναστασιάδης.

Η λειτουργία του σταθμού εμποδίζονταν διαρκώς με αποτέλεσμα να εμφανίζεται στους τηλεοπτικούς δέκτες ανά χρονικά διαστήματα και να εξαφανίζεται.

Τελικά τον Ιούνιο του 1989 μετονομάζεται ξανά σε "TV Plus" και αφού άλλαξε αρκετές συχνότητες εκπομπής προκειμένου να μεταδίδει όσο το δυνατόν καλύτερο τηλεοπτικό σήμα, βγαίνει στον αέρα και αποφασίζεται η λειτουργία του ως συνδρομητικό κανάλι μέσω λήψης καλωδιακού αναλογικού αποκωδικοποιητή.

Τον Φεβρουάριο του 1993 σταμάτησε να λειτουργεί, εξαιτίας οικονομικών ατασθαλιών της διεύθυνσης του σταθμού, η δε συχνότητά του το κανάλι 33, μεταβιβάστηκε στον τότε ΣΚΑΪ.

Το GTV

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα κανάλι που ξεκίνησε να εκπέμπει τοπικά στο Γαλάτσι το 1994 και σταδιακά βρήκε εκπομπή σε όλη την Αττική με αρκετά καλό σήμα. Το βασικό του περιεχόμενο ήταν βίντεο κλιπ και φιλοδοξούσε να γίνει το "ελληνικό MTV".

Σε βάθος χρόνου το GTV κατάφερε να έχει συνεντεύξεις με καλλιτέχνες και πολιτικούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, κυρίως από την περιοχή του Γαλατσίου. Ενδιαφέρον μάλιστα παρουσιάζει το γεγονός ότι ο σταθμός λειτουργούσε μόνο με τέσσερα άτομα τα οποία ήταν υπεύθυνα κυριολεκτικά για τα πάντα. Περισσότερα όμως για τον GTV θα γράψουμε σε ρεπορτάζ που θα ακολουθήσει τις επόμενες μέρες.

902

Ο 902 TV ή 902 Αριστερά ήταν τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας που ανήκε στην Ραδιοτηλεοπτική Α.E. Αρχικά ήταν τηλεοπτικός σταθμός του ΚΚΕ και εξέπεμψε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1990 αλλά οι πρώτες του εκπομπές πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο του 1991 με τις μεταδόσεις από το 13ο συνέδριο του κόμματος ενώ μετέδιδε το πλήρες πρόγραμμά του από το 1992. Το όνομά του το είχε λάβει από την εκπομπή του ραδιοφωνικού προγράμματός του στη συχνότητα 90.2 MHz έως το 2001 που μετακόμισε στους 90.1 MHz όπου εξέπεμπε έως τις 10 Αυγούστου 2013 ο 902 Αριστερά στα FM.

Το πρόγραμμα του σταθμού περιελάμβανε εκπομπές γύρω από το ΚΚΕ, δελτία ειδήσεων, ενημερωτικές εκπομπές και παιδικά προγράμματα ξένης παραγωγής (κυρίως Ρωσικής και Πολωνικής). Εξέπεμπε αναλογικά σε πολλές περιοχές της Ελλάδας και ελεύθερα δορυφορικά μέσω της δορυφορικής και ψηφιακής πλατφόρμας του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος από τον δορυφόρο Hotbird 3.

Τα τηλεοπτικά κανάλια των 90s που δεν είναι πια μαζί μας

Τον Σεπτέμβριο του 2012 διεκόπη η λειτουργία του σταθμού λόγω οικονομικών προβλημάτων. Όμως στις 8 Ιανουαρίου 2013, εξαιτίας πιέσεων ότι θα του αφαιρεθεί η άδεια πανελλαδικής εμβέλειας, ο σταθμός επαναλειτούργησε μέσω του δορυφόρου Hellas Sat 39E σε όλη την Ελλάδα. Το Σάββατο 2 Μαρτίου το πρόγραμμα του σταθμού ξεκίνησε να προβάλλεται μέσω της Digea και αναλογικά στα κέντρα εκπομπής όπου δεν έχουν ψηφιακό σήμα.

Στις 31 Ιουλίου του 2013 η ραδιοτηλεόραση του 902 άλλαξε ιδιοκτησία. Πωλήθηκε και μεταβιβάστηκε από το ΚΚΕ στην κυπριακή offshore εταιρεία A-Orizon Media Limited και το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, ο 902 Αριστερά στα FM μετονομάστηκε σε 901 E Radio και ο 902 TV σε E Channel.

Στις 31 Δεκεμβρίου του 2013, ο 901 E Radio πέρασε στα χέρια της Παρά ΕΝΑ Εκδόσεις και Υπηρεσίες Διαδικτύου Μονοπρόσωπη Ε.Π.Ε., η οποία είναι ιδιοκτήτρια εταιρεία της εφημερίδας Παραπολιτικά του Γιάννη Κουρτάκη.

Στις 28 Απριλίου του 2014 ο σταθμός μετονομάστηκε σε Παραπολιτικά FM 90.1 και στις 2 Μαΐου του ίδιου έτους απέκτησε και αδερφό ραδιοσταθμό με αυτόνομο ενημερωτικό πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη, τον Flash 99.4 Παραπολιτικά (πρώην συνεργάτης του αυτοδιαχειριζόμενου πλέον Αθηναϊκού ραδιοφωνικού σταθμού Flash 96).

Την 1η Μαΐου του 2014 στην Αθήνα ξεκίνησε η λειτουργία του διαδικτυακού ραδιοφώνου του 902 μέσω του ομώνυμου portal και το οποίο αποτελεί τη συνέχεια του 902 Αριστερά στα FM. Το Web Radio του 902.gr αποτελεί ένα ακόμα μέσο ενημέρωσης του ΚΚΕ.

Στα παραπάνω κανάλια δεν αναλύουμε περαιτέρω τα περί της ΕΡΤ μιας και αποτελεί από μόνη της αντικείμενο για ξεχωριστά αφιερώματα, ανάλογα με αυτά που έχουμε κάνει στο παρελθόν. Επίσης, την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές συνέχιζαν να συντελούνται οι συζητήσεις για την επαναλειτουργία μετά το "μαύρο" του 2013.

Ένατη μέρα κατάληψης του ραδιομεγάρου της ΕΡΤ την Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013, από τους εργαζόμενους που αντιδρούν στο αιφνίδιο λουκέτο στην δημόσια ραδιοτηλέοραση.
Τα βλέμματα των εργαζομένων της ΕΡΤ στρέφονται και πάλι στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού την Πέμπτη 20/6 το απόγευμα, συζητείται κεκλεισμένων των θυρών στην επιτροπή αναστολών της Ολομέλειας του ΣτΕ, η αίτηση της ΠΟΣΠΕΡΤ για την αναστολή της απόφασης για το κλείσιμο της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.
(ΕUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ)
Ένατη μέρα κατάληψης του ραδιομεγάρου της ΕΡΤ την Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013, από τους εργαζόμενους που αντιδρούν στο αιφνίδιο λουκέτο στην δημόσια ραδιοτηλέοραση. Τα βλέμματα των εργαζομένων της ΕΡΤ στρέφονται και πάλι στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού την Πέμπτη 20/6 το απόγευμα, συζητείται κεκλεισμένων των θυρών στην επιτροπή αναστολών της Ολομέλειας του ΣτΕ, η αίτηση της ΠΟΣΠΕΡΤ για την αναστολή της απόφασης για το κλείσιμο της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης. (ΕUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ) EUROKINISSI

Αξίζει να σημειώσουμε ότι από τότε υπάρχουν ακόμα το Blue Sky και το TeleCity που σήμερα λέγεται αρτ.

Αξέχαστο αυτό ε;

Επικράτηση της ιδιωτικής τηλεόρασης στην Ελλάδα

Για ιστορικούς λόγους ας κάνουμε όμως μια μικρή αναδρομή.

Προς το τέλος της δεκαετίας του 1980, μετά την απελευθέρωση της ραδιοφωνίας το 1987, λόγω του κρατικού ελέγχου που εξακολουθούσε να είναι στενός, αλλά και εξαιτίας των τάσεων αποκρατικοποίησης των ΜΜΕ στην Ευρώπη, ενισχύθηκε το αίτημα για ιδιωτική τηλεόραση στη χώρα μας.

Μετά τις εκλογές του 1985 η αντιπολίτευση (Νέα Δημοκρατία) άρχισε να θέτει επιτακτικά το ζήτημα της ανεξαρτητοποίησης της δημόσιας τηλεόρασης ενώ και η ΕΟΚ άρχισε να προετοιμάζει πανευρωπαϊκά το έδαφος με το άνοιγμα της σχετικής αγοράς.

Δήμαρχοι που πρωτοστάτησαν στην πίεση προς την κυβέρνηση για ιδιωτική ραδιοφωνία, όπως ο Μιλτιάδης Έβερτ στην Αθήνα, ο Σωτήρης Κούβελας στη Θεσσαλονίκη και ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος στον Πειραιά, όλοι από τη ΝΔ, άρχιζαν να πιέζουν και για ιδιωτική τηλεόραση, ενώ, την ίδια ώρα, και οι μεγάλοι εκδότες άρχιζαν να προετοιμάζονται στο παρασκήνιο για την οργάνωση καναλιών.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αντιδρούσε στην προοπτική της ιδιωτικής τηλεόρασης και με διάφορες δικαιολογίες ανέβαλλε την έκδοση αδειών, αν και είχε συστήσει κοινοβουλευτική επιτροπή που θα διερευνούσε το θέμα. Παρά ταύτα έδωσε την άδεια για την αναμετάδοση από τον Οκτώβριο του 1988 έξι ξένων δορυφορικών καναλιών σε 10 μεγάλες πόλεις, σε ένα είδος αντίβαρου στην διαφαινόμενη απελευθέρωση της τηλεόρασης.

Περίπου την ίδια εποχή είχε αρχίσει να λειτουργεί στον Πειραιά το συνδρομητικό κανάλι TV Plus (βλέπε παραπάνω) που μετέδιδε μόνο ταινίες ενώ στο τέλος του 1988 άρχισε να εκπέμπει στη Θεσσαλονίκη και το αντιπολιτευόμενο TV 100, η λειτουργία του οποίου συνοδεύτηκε από επεισόδια και δικαστικές διαμάχες.

Τελικά η κυβέρνηση μετέθεσε τις αποφάσεις περί αδειών για μετά τις εκλογές του Ιουνίου του 1989, τις οποίες όμως έχασε, οπότε το ζήτημα διευθετήθηκε από την κυβέρνηση Τζανετάκη που πέρασε τη σχετική νομοθεσία (νόμος 1866/1989).

Οι σχετικές προσωρινές άδειες διάρκειας επτά ετών δόθηκαν στις 24 Ιουλίου 1989 για δύο σταθμούς, το Mega Channel που άρχισε να εκπέμπει στις 20 Νοεμβρίου και τη Νέα Τηλεόραση που δεν εξέπεμψε ποτέ.

Αντίθετα, στις 31 Δεκεμβρίου άρχισε να εκπέμπει ο ANT1 ενώ, νωρίτερα, αλλά προς το τέλος της χρονιάς, είχε αρχίσει να εκπέμπει και το Κανάλι 29 των εκδοτών της Αυριανής, Γιώργου και Μάκη Κουρή για το οποίο τα είπαμε ήδη.

Το Mega και η Νέα Τηλεόραση ήταν επιχειρήσεις που στηρίζονταν από μεγάλους εκδότες των εφημερίδων, ενώ ο Antenna βασιζόταν στα κεφάλαια του εφοπλιστή Μίνωα Κυριακού. Στο Mega μετείχαν με 20% έκαστος οι εκδότες των εφημερίδων Βήμα και Νέα (Χρ.Λαμπράκης), Έθνος (Γ.Μπόμπολας), Ελευθεροτυπία (Χρ.Τεγόπουλος), Καθημερινή (Αρ.Αλαφούζος), και Μεσημβρινή (οικογένεια Βαρδινογιάννη).

Στη Νέα Τηλεόραση μετείχαν οι εκδότες του Ελεύθερου Τύπου, της Απογευματινής και ο Μ.Κυριακού. Μέχρι και σήμερα τα μεγάλα ιδιωτικά δίκτυα στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό σε εκδοτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα, χωρίς πολύ μεγάλη συμμετοχή ξένων κεφαλαίων.

Η έλευση της ιδιωτικής τηλεόρασης μείωσε κατά πολύ τις θεαματικότητες της ΕΤ1 και της ΕΤ2 την ώρα που τα δύο μεγάλα ιδιωτικά, Mega και Ant1, σταθεροποιήθηκαν πάνω από το 30%.

Το 1997 η ΕΤ1 μετονομάστηκε σε ΝΕΤ και έγινε ενημερωτικό και ψυχαγωγικό κανάλι ενώ η ΕΤ2 μετονομάστηκε σε ΕΤ1 και έγινε πολιτιστικό κανάλι, κινήσεις που είχαν θετική επίπτωση στο κοινό τα επόμενα χρόνια.

Με τα χρόνια, το σύστημα των καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας τελικά παγιώθηκε γύρω από τα τρία δημόσια δίκτυα και από τα ιδιωτικά με το Mega και τον ANT1 να είναι τα μεγαλύτερα μαζί με τα κάπως μικρότερα (Star Channel, Alpha, Alter, ΣΚΑΪ), αρκετά μικρότερης επιρροής και τοπικής εμβέλειας (TeleCity/Τηλεάστυ, 902, Seven X, High, Kontra, Μακεδονία TV, και άλλα) και πολλές δεκάδες περιφερειακής και τοπικής εμβέλειας.

Το Filmnet και η ψηφιακή τηλεόραση

Η ιδιωτική τηλεόραση δημιούργησε μια μεγάλη αγορά φέρνοντας πολλούς παίκτες και νέες υπηρεσίες. Στις 15 Οκτωβρίου 1994 άρχισε να εκπέμπει το πρώτο συνδρομητικό δίκτυο, το Filmnet, σε συχνότητες που ενοικίασε από την ΕΡΤ, με πρόγραμμα που επικεντρώνονταν στις ταινίες πρώτης προβολής και τα αθλητικά.

Τα τηλεοπτικά κανάλια των 90s που δεν είναι πια μαζί μας

Προς το τέλος της δεκαετίας έγιναν κινήσεις και για ψηφιακή δορυφορική πλατφόρμα: στις 16 Νοεμβρίου 1999 άρχισε να εκπέμπει η Nova, ενώ στις 29 Οκτωβρίου 2001 άρχισε να εκπέμπει η επίσης Alpha Digital Services που χρεωκόπησε ένα χρόνο αργότερα. Σήμερα σε λειτουργία παραμένει η Nova και ο OTE TV. Δορυφορικά προγράμματα για τους απόδημους εξέπεμπαν κατά καιρούς η ΕΡΤ, το Mega, ο ANT1 και το Alter.

Γενικά, τη δεκαετία του 2000 δεν υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στο σκηνικό, με τα ιδιωτικά κανάλια να κυριαρχούν, αλλά να χάνουν σταδιακά θεατές, κυρίως προς τα νέα ψηφιακά μέσα και τα δημόσια να ανταγωνίζονται σε κάποιες περιπτώσεις τα ιδιωτικά.

Από το 2006 άρχισαν οι προετοιμασίες για την μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση (switchover), τόσο οι νομοθετικές (νόμος 3592/2007) όσο και οι τεχνικές από τα κανάλια και τους τηλεθεατές, με προγραμματισμένη ημερομηνία το 2012, αν και δεν ολοκληρώθηκαν σε όλη τη χώρα παρά μόνο τον Φεβρουάριο του 2015, καθυστερημένα σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ.

Αν θυμάστε περισσότερα κανάλια από την εποχή των 90s, μπορείτε να τα αναρτήσετε παρακάτω στα σχόλια.

Πληροφορίες για την απελευθέρωση των τηλεοπτικών στην Ελλάδα από:

-Παπαθανασόπουλος, Στέλιος (1993). Απελευθερώνοντας την τηλεόραση (2η έκδοση)

-Παναγιωτοπούλου, Ρόη (2010). 20 χρόνια ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης (1989-2009): Ένας απολογισμός

(Για την ανασκόπηση μας συμβουλευτήκαμε το άκρως ενημερωμένο και συνεχώς εμπλουτιζόμενο athenstvchannels)

SHARE: