Σοφία Ζαχαράκη: Το κλειδί για τον τουρισμό του μέλλοντος, είναι η διαφοροποίηση - οι προοπτικές της Ελλάδας

SOOC / @Menelaos Myrillas

Η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, ξεδιπλώνει τον χάρτη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, "τις οποίες κατά προτεραιότητα αναπτύσσουμε, ώστε να δώσουμε το ποιοτικό πλεονέκτημα στον ελληνικό τουρισμό, και να επεκτείνουμε την εμβέλειά του σε νέες αγορές και κοινά".

Ο θεματικός τουρισμός, με τις ποικίλες μορφές του, αποτελεί -ίσως- τον μοναδικό τρόπο ποσοτικής και ποιοτικής ανέλιξης του ελληνικού τουρισμού. Κι αυτό επειδή το κλασικό μοντέλο «ήλιος – θάλασσα», που ακολούθησε η Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες, δείχνει να έχει συγκεκριμένα περιθώρια περαιτέρω εξέλιξης, ακόμα και αν αναπτυχθούν περισσότερες πεντάστερες τουριστικές μονάδες, στους πιο προβεβλημένους προορισμούς.

Ο εναλλακτικός τουρισμός μπορεί να πετύχει την πολυπόθητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δύναται να προσελκύσει κοινό από χώρες – αγορές που παρουσιάζουν μικρή εισροή τουριστών, έως τώρα, μπορεί να βελτιώσει τα έσοδα σε σημαντικό βαθμό και να κλείσει την ψαλίδα ανάμεσα στις κατ’ εξοχήν τουριστικές περιοχές της Ελλάδας και στις «ξεχασμένες» της ηπειρωτικής χώρας.

Η Σοφία Ζαχαράκη, καθ’ ύλην αρμόδια υφυπουργός Τουρισμού, ανέλαβε την ευθύνη να ανατάξει τον θεματικό τουρισμό. Να τον επανατοποθετήσει, να τον προσδιορίσει, να τον διαμορφώσει και να τον αναπτύξει. Συζητήσαμε, λοιπόν, για τις κινήσεις της, τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα και τους μεσο-μακροπρόθεσμους στόχους της.

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού, έχουν παρουσιάσει ένα σχέδιο δεκαετίας για τον ελληνικό τουρισμό. Σε αυτό το σχέδιο, γίνεται μνεία στον εναλλακτικό τουρισμό, ως πυλώνα ανάπτυξης. Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε;

«Η δεκαετία που ανοίγεται μπροστά μας είναι γεμάτη προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες, για τη χώρα γενικότερα, αλλά και για τον τουρισμό μας ειδικότερα. Άμεσο μέλημα παραμένει, φυσικά, η υπέρβαση της πανδημίας, με ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού όπως αυτή που καταγράφεται φέτος σε μια χρονιά που η χώρα μας γίνεται η πρωταθλήτρια στην ανάκαμψη, με διεθνή αναγνώριση. Το βλέμμα μας, όμως, είναι στραμμένο στο μέλλον, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας από σήμερα τη στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό του αύριο. Σε αυτή τη στρατηγική, ξεχωριστή θέση κατέχουν οι εναλλακτικές - ειδικές μορφές τουρισμού - τις οποίες κατά προτεραιότητα αναπτύσσουμε ώστε να δώσουμε το ποιοτικό πλεονέκτημα στον ελληνικό τουρισμό, και να επεκτείνουμε την εμβέλειά του σε νέες αγορές και κοινά. Σε αυτήν την κατεύθυνση, αξιοποιούμε τη μεγάλη ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης, για στοχευμένες επενδύσεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό των ειδικών μορφών τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός τουρισμός και αγροτουρισμός, ο ορεινός και αναρριχητικός τουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, ο τουρισμός ευεξίας. Ενισχύουμε θεσμικά τους οργανισμούς διαχείρισης προορισμού, για την ολοκληρωμένη προβολή όλων των διαφοροποιημένων επιλογών, που οι προορισμοί μας έχουν να προσφέρουν. Και περαιτέρω, αναπτύσσουμε μία συνολική στρατηγική, την οποία εξειδικεύουμε ανά ειδική μορφή τουρισμού, με συγκεκριμένες δράσεις για την ανάδειξη κάθε μίας από αυτές.»

Αν πριν μερικά χρόνια μιλούσαμε στην Ελλάδα για θρησκευτικό τουρισμό, θαλάσσιο, περιπατητικό, γαστρονομικό, ακόμα και για ιατρικό τουρισμό, κάποιοι ίσως μας θεωρούσαν αιθεροβάμονες. Γιατί να αφήσουμε τα κεκτημένα και να ψαχνόμαστε, μπορεί να έλεγαν. Θα είχαν δίκιο;

«Για πολλά χρόνια οι φιλοξενούμενοι μας επισκέπτονταν αλλά και επισκέπτονται την Ελλάδα για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα. Πλέον, όμως, διεθνώς αλλά και στη χώρα μας, καταγράφονται πολύ ενδιαφέρουσες τάσεις. Σήμερα ο ταξιδιώτης αναζητά επιπλέον ποιοτικές και διαφορετικές εμπειρίες, πέρα από τα συνηθισμένα με έντονο το στοιχείο της αυθεντικότητας, ως κριτήριο επιλογής προορισμού. Και η χώρα μας έχει πάρα πολλά αναξιοποίητα πλεονεκτήματα, που μπορούν να απογειώσουν την ταξιδιωτική εμπειρία ακόμα και του πιο απαιτητικού επισκέπτη. Δεν πρέπει, λοιπόν, να σκεφτόμαστε με όρους κεκτημένων, τα οποία ούτως ή άλλως είναι αβέβαια σε μία ραγδαία εξελισσόμενη παγκόσμια αγορά. Πρέπει να σκεφτόμαστε με όρους μέλλοντος και έγκαιρης ανταπόκρισης, σε μία αυξημένη τουριστική ζήτηση για εναλλακτικές εμπειρίες η οποία στο μέλλον αναμένεται να καταστεί ακόμα πιο έντονη. Και σε αυτή τη διαδικασία, σημαντικό ρόλο έπαιξε και θα παίξει και η πανδημία με συνήθειες που αλλάζουν. Εμείς οφείλουμε να τις καταγράψουμε, να τις αναλύσουμε και να ενσωματώσουμε στη στρατηγική μας.»

Κι όμως, κάποιοι επέμειναν, όσοι είχαν ταξιδέψει και βιώσει ανάλογες εμπειρίες τουρισμού στο εξωτερικό, όπως τον αγροτουρισμό και θέλησαν να τις εφαρμόσουν και στη χώρα μας. Συνάντησαν ωστόσο εμπόδια. Η Ελλάδα ήταν τόσο ανώριμη να δεχθεί αλλαγές; Να φύγει από το «rooms to let»;

«Η κάθε χώρα και η κάθε τουριστική αγορά, χρειάζεται τον χρόνο της για να προσαρμοστεί στις εξελίξεις. Όμως, η Ελλάδα, ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχει κάνει σημαντικά βήματα μπροστά στον εναλλακτικό τουρισμό. Στην ελληνική τουριστική αγορά, γίνεται ολοένα και πιο αισθητή η ανάγκη και η σημασία ανάδειξης των επιλογών που προσφέρουν ειδικές μορφές τουρισμού, σε ένα τουριστικό πακέτο. Υπάρχουν, πλέον, αρκετά success stories πρωτοβουλιών στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ένα από αυτά είναι η περίπτωση του ελληνικού οινοτουρισμού, ο οποίος αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια, με δεκάδες επισκέψιμα οινοποιεία -πάνω από 90 με σήμα επισκέψιμου οινοποιείου- τα οποία δέχονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες τουριστών. Πρόσφατα είχα την τιμή να εκπροσωπήσω τη χώρα μας, στο 5ο παγκόσμιο συνέδριο οινοτουρισμού του ΠΟΤ στην Πορτογαλία. Η χώρα μας, προσκλήθηκ, μαζί με επιλεγμένες χώρες που πρωταγωνιστούν στον παγκόσμιο οινοτουρισμό, σε μία έμπρακτη διεθνή αναγνώριση της μεγάλης προόδου που έχει συντελεστεί. Εκεί είχα την ευκαιρία να αναπτύξω τις βασικές δράσεις μας για τον ελληνικό οινοτουρισμό: αναβάθμιση σήματος επισκέψιμου οινοποιείου, δημιουργία portal οινοτουρισμού, ίδρυση εθνικού συμβουλίου οινοτουρισμού και οδοιπορικό εκδηλώσεων ανάδειξης του ελληνικού οινοτουρισμού ανά την επικράτεια. Ήδη ξεκινήσαμε με ένα διεθνές διήμερο συνέδριο στη Σαντορίνη, και επόμενη στάση είναι η Δυτική Μακεδονία στις 12-13 Νοεμβρίου, μία περιοχή σε φάση μετάβασης από το λιγνίτη σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης. Κατά συνέπεια, η χώρα μας έχει αποδείξει ότι μπορεί να πετύχει ποιοτικά άλματα και στις επιμέρους μορφές εναλλακτικού τουρισμού, και στόχος μας είναι αυτή η πορεία να ενισχυθεί με κάθε τρόπο.»

Σε αυτήν τη νέα δεκαετία που διανύουμε, πόσο πρόσφορο είναι το έδαφος, ώστε αυτές οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, να μπουν σε μια σειρά, να αρχίσουν να λειτουργούν και φυσικά να αποδίδουν αποτελέσματα; Ας αρχίσουμε από το νομοθετικό πλαίσιο. Τι καλύπτει και τι όχι;

«Η κάθε μία μορφή τουρισμού απαιτεί ειδικό ενδιαφέρον και μέριμνα. Το πρώτο βήμα είναι η κατάθεση απόψεων από τους ειδικούς στον κάθε τομέα, τόσο από το επιχειρηματικό όσο και από το ακαδημαϊκό πεδίο. Στη συνέχεια, αυτό που επιδιώκουμε είναι να δημιουργήσουμε μόνιμους θεσμούς, μέσω των οποίων οι απόψεις των ειδικών θα κατατίθενται και θα παίρνουν το δρόμο της υλοποίησης σε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο. Όπου το νομοθετικό πλαίσιο είναι επαρκές, φροντίζουμε οι προβλέψεις του να εφαρμόζονται, όπως για παράδειγμα με τη συγκρότηση του συμβουλίου καταδυτικού τουρισμού. Όπου αυτό δεν υπάρχει, το θεσμοθετούμε, όπως για παράδειγμα φιλοδοξούμε να κάνουμε με το συμβούλιο οινοτουρισμού. Παράλληλα, συγκροτούνται ομάδες εργασίας με συγκεκριμένο αντικείμενο -όπως στην περίπτωση του γαστρονομικού ή του ιατρικού τουρισμού-, και τα πορίσματά τους αποτελούν τη βάση του στρατηγικού μας σχεδιασμού. Το ίδιο κάναμε και στην περίπτωση του αεροπορικού τουρισμού, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το ίδιο θα πράξουμε και στην περίπτωση του ορεινού τουρισμού. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ήδη υπάρχουν και αναπτύσσονται ανά τη χώρα, και στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο θεσμικής κατοχύρωσης, διευκόλυνσης επιχειρηματικής δράσης αλλά και ανάπτυξης υποδομών (υλικών και άυλων) που θα επιτρέψουν την περαιτέρω ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στο μέλλον, σε συσχέτιση προφανώς και με τις ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς.»

Διαπιστώνω ότι ορισμένες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, είναι σε λίγο καλύτερο βαθμό ετοιμότητας. Για παράδειγμα, ο καταδυτικός τουρισμός. Ήδη λειτουργεί στην Αλόννησο το πρώτο υποβρύχιο μουσείο. Στον οινοτουρισμό, έχουμε πολλά επισκέψιμα οινοποιεία, και κοντινά καταλύματα. Στον θρησκευτικό τουρισμό, πολλά μοναστήρια, όπως στα Μετέωρα, που αποτελούν πόλο έλξης. Έχετε την ίδια αίσθηση;

«Πράγματι, γίνεται πλέον ευρύτατα αντιληπτό πόσο μεγάλη είναι η υπεραξία που οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού παρέχουν. Μιλήσαμε ήδη για την περίπτωση του ελληνικού οινοτουρισμού. Θα προσέθετα και τον αθλητικό τουρισμό, με εξαιρετικές διοργανώσεις που προσελκύουν μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων και μάλιστα σε περιόδους χαμηλότερης επισκεψιμότητας των προορισμών. Ως προς τον καταδυτικό τουρισμό έχουμε ήδη συγκροτήσει το σχετικό συμβούλιο, ενώ υπάρχει ειδική πρόβλεψη ύψους 18 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης, για επενδύσεις σε καταδυτικά πάρκα. Ως προς τον θρησκευτικό τουρισμό, πιστεύουμε ιδιαίτερα σε αυτόν και το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και στο πλαίσιο υφιστάμενων προγραμμάτων -όπως το Re-Cult Ελλάδας-Κύπρου-, αλλά και στη βάση μιας συνολικής συνεργασίας με τους εκκλησιαστικούς μας φορείς.»

Στις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη λάβει ιδιώτες, με αξιοποίηση των υποδομών που είχαν στην διάθεσή τους, θέλουμε να προσθέσουμε ένα ευέλικτο νομοθετικό πλαίσιο χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, με χρηματοδοτικά εργαλεία όπως αυτά που ανέφερα, αλλά και τη σύμπραξη με συναρμόδια Υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς, για να διευκολύνουμε συμπράξεις και να αυξήσουμε επενδύσεις που ενισχύουν ιδιαίτερα την περιφερειακή ανάπτυξη.»

Υπάρχουν και μορφές τουρισμού, που κάνουν τζίρο δισεκατομμύρια παγκοσμίως και που η Ελλάδα δεν τις έχει αγγίξει. Ο ιατρικός τουρισμός, ο ιαματικός και η ευεξία. Ο αγροτουρισμός, ο θαλάσσιος τουρισμός, ο συνεδριακός. Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν συναρμοδιότητες. Θα ξεκαθαρίσει το τοπίο; Θα απλοποιηθούν οι διαδικασίες;

«Στόχος μας είναι και παραμένει η μείωση της περιττής γραφειοκρατίας και απλοποίηση των διαδικασιών σε κάθε μορφή τουριστικής δραστηριότητας. Φυσικά και υπάρχουν συναρμοδιότητες με άλλα Υπουργεία, όμως η συνεργασία είναι προσηλωμένη στην άρση εμποδίων. Ο ιατρικός τουρισμός αποτελεί, πράγματι, έναν κλάδο στον οποίο υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Απαιτεί, βεβαίως, σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, όμως η χώρα μας διαθέτει ήδη συγκεκριμένα πλεονεκτήματα, και ως προς το ιδιαίτερα καταρτισμένο ιατρικό προσωπικό. Ειδικά ως προς τον ιαματικό τουρισμό, προχωράμε με την αναγνώριση ακόμα περισσότερων ιαματικών πόρων, ενώ υπάρχει ειδική πρόβλεψη ύψους 23 εκατ. ευρώ στο σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης, για επενδύσεις σε υποδομές ιαματικών πηγών και στη διενέργεια των απαραίτητων μελετών. Ως προς τον αγροτουρισμό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, θα υπάρξει επένδυση τόσο σε υποδομές όσο και στην ψηφιακή προβολή και το branding αγροτουριστικών προορισμών. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί, ότι από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε το σημαντικό κομμάτι των εναλλακτικών μορφών, θελήσαμε να αποτιμήσουμε την αξία των σημάτων αγροτουρισμού και επισκέψιμων οινοποιείων που εκδίδει το Υπουργείο. Με ειδικό ερωτηματολόγιο στα οινοποιεία, αλλά κι αυτό που θα σταλεί πολύ σύντομα στις επιχειρήσεις που έχουν λάβει το σήμα αγροτουρισμού, θέλουμε να εντοπίσουμε τα κίνητρα αλλά και τα αντικίνητρα για την περαιτέρω ενίσχυση και αυτής της δραστηριότητας. Σε αυτήν την προσπάθεια, δουλεύουμε μαζί με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον υπουργό Σπήλιο Λιβανό, έτσι ώστε να δούμε από κοινού τα κριτήρια για τη λήψη του σήματος, αλλά και πιθανά χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση των ανθρώπων που θέλουν να επενδύσουν στον αγροτουρισμό. Στόχος μας, είναι να αξιοποιούμε τα δεδομένα που προέρχονται από τους ανθρώπους που εργάζονται στο πεδίο. Για τον συνεδριακό τουρισμό, η προτεραιότητα είναι να ξανασταθεί στα πόδια του μετά το ιδιαίτερα μεγάλο πλήγμα που δέχτηκε από την πανδημία, καθώς και η προσαρμογή του -που ήδη συντελείται- στη νέα, μετά την πανδημία εποχή, με την υβριδική μορφή διεξαγωγής συνεδρίων και την επαναφορά στη διεξαγωγή των μεγάλων διοργανώσεων που φέρουν στην χώρα μας επισκέπτες με υψηλή μέση δαπάνη, με μεγαλύτερη διάρκεια διαμονής και τάση επανάληψη της επίσκεψης για λόγους αναψυχής.»

Κινητοποίηση παρατηρούμε και στον τομέα της αξιοποίησης και τουριστικής ανάδειξης των προστατευόμενων περιοχών της χώρας μας, όπως τα γεωπάρκα. Κάτι που στο εξωτερικό είναι κανόνας, εδώ αποτελεί εξαίρεση.

«Οι προστατευόμενες περιοχές της πατρίδας μας αποτελούν μία ανεκτίμητης αξίας κληρονομιά, πραγματική ευλογία για τον τόπο μας και σίγουρα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά τον χώρο του τουρισμού. Ευλογία, αν αναλογιστεί κανείς τη μοναδικότητα των τοπίων και οικοσυστημάτων που εντοπίζονται σε μία τόσο μικρή χώρα, όπως η πατρίδα μας, την ποιότητα ζωής που αυτά προσδίδουν, αλλά και τις μοναδικές συγκινήσεις που μπορούν να μας προσφέρουν τόσο απλόχερα. Αναφέρω, ενδεικτικά, κάποια νούμερα που θα μας βοηθήσουν να αντιληφθούμε το μέγεθος αυτής της ευλογίας αλλά και τη σημασία του να επενδύσει κάποιος συστηματικά στην ανάδειξη και αξιοποίησή τους:

Περίπου το 20% των θαλασσών μας και το 28% της ηπειρωτικής Ελλάδας ανήκει στο πανευρωπαϊκό δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών της Natura 2000.

Εδώ, αξίζει να σημειώσουμε ότι το εκτιμώμενο όφελος που προκύπτει από το δίκτυο αυτό, για την ευρωπαϊκή οικονομία, αγγίζει τα 200 – 300 δισ. ευρώ ετησίως.

Σημαντική η παρουσία της χώρας μας και στο παγκόσμιο δίκτυο Γεωπάρκων Unesco, με τα οποία, πλέον, εκπροσωπούμαστε με έξι περιοχές.

Αν και ως φαίνεται, τόσο η έκτασή τους όσο και η οικονομική τους σημασία δεν είναι καθόλου μικρή, πολλές από τις δυνατότητες αναψυχής και ορθολογικής αξιοποίησής τους παραμένουν εδώ και χρόνια, δυστυχώς, ανεξερεύνητες και ανεκμετάλλευτες. Η παρούσα χρονική συγκυρία αποτελεί ιστορική ευκαιρία, την οποία ως χώρα θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε. Η πανδημία κατέδειξε τη σημασία της βιωσιμότητας στην κατάρτιση εθνικών στρατηγικών και πολιτικών, τόσο σε σχέση με τον τουρισμό, όσο και ευρύτερα. Από την άλλη, πυροδότησε την εμφάνιση νέων ταξιδιωτικών τάσεων και προτιμήσεων. Προτιμήσεων που υποδεικνύουν την χώρα μας ως ιδανικό κορυφαίο ταξιδιωτικό προορισμό.

Τα παραπάνω δεδομένα υποδεικνύουν και σε εμάς, ως πολιτική ηγεσία, την ευθύνη μας η ανάδειξη περιοχών προστατευόμενων και η προώθηση του οικοτουρισμού στην χώρα, να καταστούν πολιτική αιχμής. Σύμμαχοι στον αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος και την προβολή της μοναδικότητάς του, με τρόπο τον θέτει στο επίκεντρο και αυξάνει την υπεραξία του, ξεκινήσαμε με το ΥΠΕΝ μία στενή συνεργασία για την προώθηση του οικοτουρισμού σε προστατευόμενες περιοχές, ενταγμένες στο δίκτυο Natura 2000.

Πολύτιμοι συνεργάτες και αρωγοί στην προσπάθειά μας ο ΟΦΥΠΕΚΑ, και ο ερευνητικός οργανισμός ΔιαΝΕΟσις, ο οποίος έχει αναλάβει το -νευραλγικής σημασίας- κομμάτι της επιστημονικής έρευνας και τεκμηρίωσης για την ανάπτυξη Εθνικής Στρατηγικής Προώθησης της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού. Στόχος είναι η αναβάθμιση της σχεδιαζόμενης και εφαρμοζόμενης δημόσιας πολιτικής, με επιστημονική τεκμηρίωση και υποστήριξη, καθώς οι προστατευόμενες περιοχές, τα τελευταία έτη, με την άνοδο των εναλλακτικών μορφών τουρισμού (π.χ. οικοτουρισμός, τουρισμός υπαίθρου, τουρισμός περιπέτειας, ποδηλατικός, περιπατηρικός, ορνιθοπαρατήρηση), αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Αποκτούμε, λοιπόν, προσεχώς, για πρώτη φορά ενιαία, συμπαγή και ολοκληρωμένη στρατηγική σε εθνικό επίπεδο, για τη διαχείριση του ζητήματος. Όπως γίνεται αντιληπτό, το περιθώριο τουριστικής προβολής και αξιοποίησης των περιοχών αυτών είναι τεράστιο, αποτελώντας για εμάς αφορμή έμπνευσης και δημιουργικής σκέψης ως προς τον τρόπο ανάδειξης των δυνατοτήτων του. Βασική και αδιαπραγμάτευτη αρχή, φυσικά, η διατήρηση και προστασία των φυσικών οικοσυστημάτων και της μοναδικότητάς τους.»

Στο χαρτοφυλάκιό σας, εντάσσεται ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο του ελληνικού τουρισμού. Θεμελιώδες, όπως η εκπαίδευση και η κατάρτιση. Τα συνεχόμενα ρεκόρ, με αποκορύφωμα το 2019, δημιούργησαν αυξημένη ζήτηση προσωπικού και κυρίως εξειδικευμένου, όμως αδυνατούμε να το προσφέρουμε. Που βρισκόμαστε με τη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση; Υπήρξε κάποτε η ιδέα για Πανεπιστήμιο Τουρισμού. Την ενστερνίζεστε;

«Αν κάτι αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο μέσα στην κρίση αυτή τη χρονιά, είναι το πόσο αναγκαίο είναι το ανθρώπινο δυναμικό για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Σε μια χρονιά που διαπιστώθηκε δυσκολία στο να βρεθεί προσωπικό για να εργαστεί σε τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να είναι ο καταλύτης για την ακόμα μεγαλύτερη μείωση της ανεργίας στα επόμενα χρόνια, προσφέροντας ποιοτικές θέσεις εργασίας με τη δυναμική του ανάπτυξη, για την οποία όμως χρειάζεται ακόμα περισσότερο καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό. Γι αυτό το λόγο, υλοποιούμε με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, προγράμματα επανακατάρτισης και αναβάθμισης δεξιοτήτων ύψους 46 εκατ. ευρώ για 20.000 εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους, ενώ ενισχύουμε και τα προγράμματα μετεκπαίδευσης, τα οποία θα προσφέρονται σε περισσότερους εκπαιδευόμενους και σε περισσότερες πόλεις και νωρίτερα από άλλες χρονιάς. Δίνουμε ακόμα περισσότερες δυνατότητες στην πρακτική άσκηση, με μεγαλύτερη ευελιξία και περισσότερες επαγγελματικές κατηγορίες για πρώτη φορά μετά από 11 χρόνια, ενώ ενισχύουμε τη λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών μας μονάδων (ΑΣΤΕ, ΙΕΚ και Σχολές Ξεναγών). Παράλληλα, εφαρμόσαμε για πρώτη φορά, φέτος, το παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, μέσω του οποίου εισήχθησαν 470 υποψήφιοι στα ΙΕΚ του Υπουργείου Τουρισμού, και σχεδιάζουμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το επόμενο βήμα στην ψηφιακή αναβάθμιση των εκπαιδευτικών μας μονάδων (ψηφιακές εγγραφές και μητρώα, εξοπλισμός, πλατφόρμες εκπαίδευσης). Ως προς το ζήτημα της τουριστικής ακαδημίας, που στόχο έχει να οργανώσει την τουριστική εκπαίδευση που παρέχεται από το Υπουργείο μας, να την αναβαθμίσει σε απόλυτο συντονισμό με τις σύγχρονες τάσεις και τις ανάγκες της συνεχώς εξελισσόμενης αγοράς και να προσφέρει και ξενόγλωσσα τμήματα, έχουμε ήδη εξασφαλίσει τεχνική βοήθεια από την DG Reform της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας προχωράμε στα επόμενα απαραίτητα βήματα.»

Κυρία Ζαχαράκη, ήρθε η στιγμή να αναδειχθεί η άλλη Ελλάδα; Το 85% και πλέον των τουριστικών εσόδων προέρχεται από τις 5 εκ των 13 περιφερειών της χώρας. Υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία; Υπάρχει βούληση που να μετουσιώνεται σε πράξεις;

«Η διάχυση της τουριστικής ανάπτυξης στο σύνολο της ελληνικής περιφέρειας, αποτελεί έναν από τους βασικότερους στόχους μας. Η ισόρροπη ανάπτυξη του τουρισμού στο σύνολο της επικράτειας, είναι, φυσικά, απαραίτητη για τις περιφέρειες της χώρας που έχουν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, που δεν έχουν ακόμα πλήρως αξιοποιήσει. Είναι, όμως, ιδιαίτερης σημασίας και για το συνολικό τουριστικό προϊόν της χώρας, στον εμπλουτισμό του οποίου κάθε περιοχή της Ελλάδας μπορεί να συμβάλλει, ανάλογα με τις δυνάμεις της. Και οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι οι κατ’ εξοχήν κατάλληλες για τη διεύρυνση της τουριστικής ανάπτυξης σε ακόμα περισσότερες τουριστικές δραστηριότητες, σε ακόμα περισσότερες περιφέρειες. Όπως είπαμε και πριν, το κλειδί για τον τουρισμό του μέλλοντος είναι η διαφοροποίηση: τόσο στις αγορές προέλευσης των τουριστών μας όσο και στο προϊόν που παρέχουμε. Έτσι θα αποφύγουμε και τον κίνδυνο του υπερκορεσμού κάποιων περιοχών της χώρας, και θα πάμε σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, ενός ελληνικού τουρισμού με πολλές περισσότερες ποιοτικές επιλογές. Και τα εργαλεία υπάρχουν και αξιοποιούνται, με κορυφαίο το Ταμείο Ανάκαμψης, και βρισκόμαστε σε διαρκή συνεργασία με τις Περιφέρειες, οι οποίες αναπτύσσουν σειρά δράσεων εναλλακτικού τουρισμού. Με τις περιφέρειες, υπάρχει εξαιρετική συνεργασία ως Υπουργείο, και για τα θέματα αντιμετώπισης της πανδημίας μέσω του περιφερειακού συμβουλίου τουρισμού. Και πάνω απ’ όλα υπάρχει η βούληση, όπως αποτυπώνεται με συγκεκριμένες, υλοποιημένες και σε εξέλιξη πρωτοβουλίες, που ήδη αποφέρουν καρπούς. Αυτή είναι η φιλοδοξία μας, και είναι απολύτως εντός των δυνατοτήτων μας να την επιτύχουμε, θέτοντας τα θεμέλια για μία ακόμα πιο λαμπρή πορεία του ελληνικού τουρισμού στην επόμενη δεκαετία, αρχής γενομένης από τη φετινή, ιδιαίτερα επιτυχημένη για τον τουρισμό μας, χρονιά. Μία πορεία, που όχι μόνο θα επουλώσει τις πληγές της πανδημικής κρίσης, αλλά θα πυροδοτήσει τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, στη νέα εποχή που ανοίγεται μπροστά μας.»

Σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε;

«Φέτος ανοίξαμε πανιά για την επανεκκίνηση του τουρισμού σε μια απαιτητική και δύσκολη χρονιά, λόγω της πανδημίας. Ο τουρισμός μας, όμως, έφερε χαμόγελα ικανοποίησης και αισιοδοξίας! Σήμερα, παγκόσμια ημέρα τουρισμού, θέλουμε αυτός ο αέρας της υπόσχεσης και της αισιοδοξίας να φυσάει παντού στη χώρα. Στόχος μας είναι η ισχυρή ανάπτυξη του τουρισμού σε όλη τη χώρα, με τρόπο βιώσιμο εστιάζοντας στις μοναδικές εμπειρίες που η Ελλάδα προσφέρει.»

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ

24MEDIA NETWORK