Pokemon GO: Η επαυξημένη πραγματικότητα πίσω από την επιτυχία του

Pokemon GO: Η επαυξημένη πραγματικότητα πίσω από την επιτυχία του

Τους έχετε δει. Στους δρόμους, στις πλατείες, στις παραλίες, στον κήπο σας… ακόμα και στις ειδήσεις! Άνθρωποι (σχεδόν) κάθε ηλικίας, με το smartphone στο χέρι, να «κυνηγούν» virtual τέρατα τσέπης.

Καθώς διαβάζετε αυτές τις γραμμές, το δημιούργημα της Niantic υπολογίζεται ότι βρίσκεται εγκατεστημένο στο 10% περίπου, του συνολικού αριθμού των Android συσκευών του πλανήτη. Σπάει καθημερινά το προηγούμενο (δικό του) ρεκόρ ταυτόχρονων online χρηστών επί Αμερικανικού εδάφους, ενώ οι χρόνοι της μέσης χρήσης του, φημολογείται ότι ξεπερνούν αυτούς των Snapchat, Tinder, Twitter, Instagram και Facebook!

Η επιτυχία των Pokémon GO, πέραν των σαφών κοινωνιολογικών αναλύσεων που επιτάσσει, υποδηλώνει παράλληλα ότι το software Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality ή AR) θα είναι το επόμενο μεγάλο trend της βιομηχανίας. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι η ίδια η τεχνολογία, είναι και κάτι καινούριο…

 

Τα τελευταία χρόνια, έχουμε ακούσει πολλά για την ανάπτυξη συσκευών Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality ή VR) ενώ πολλές τέτοιες έχουν εμφανιστεί ήδη στην αγορά, όπως το GearVR της Samsung ή το Oculus Rift. Και κάπου εδώ θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε πως AR και VR έχουν μόνο ένα κοινό σημείο: το ότι προσπαθούν αμφότερες να «ξεγελάσουν» τον ανθρώπινο εγκέφαλο σε σχέση με το τι αντιλαμβάνεται ως πραγματικότητα. Από εκεί και πέρα, είναι εξωφρενικά διαφορετικές τεχνολογίες.

Σε αντίθεση με την AR, η Εικονική Πραγματικότητα επιβάλλει έναν εικονικό κόσμο στις αισθήσεις μας, μπλοκάροντας ουσιαστικά τον πραγματικό. Η Επαυξημένη Πραγματικότητα από την άλλη πλευρά, επιδιώκει να συνδυάσει τον εικονικό και τον πραγματικό κόσμο με υπέρθεση πρόσθετων πληροφοριών του πρώτου επί του δευτέρου. Το πώς αυτό επιτυγχάνεται σε Web and Mobile Applications είναι ένα δείγμα για το τι θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια στα apps αλλά και ένα καλό καμπανάκι για την νέα γενιά στο να επικεντρώσει το ενδιαφέρον της και τον επαγγελματικό της προσανατολισμό προς τα εκεί, για όσους τουλάχιστον θέλουν να ασχοληθούν με computer science. Ανάμεσα στα εξειδικευμένα Masters του Athens Tech, υπάρχουν προγράμματα σπουδών για Web and Mobile Applications, Data Analytics αλλά και Management of Business, Innovation and Technology, για να επιλέξεις ποιο είναι εκείνο που ταιριάζει ιδανικότερα σε εσένα.

 

Η ιστορία αυτών των τεχνολογιών έχει βέβαια κοινές ρίζες. Από τα τέλη του 1960 οι επιστήμονες άρχισαν να πειραματίζονται με τη «χειραγώγηση της πραγματικότητας» σε πρακτικό επίπεδο, όταν και ο Ivan Sutherland από το πανεπιστήμιο του Harvard παρουσίασε το «Σπαθί του Δαμοκλή». Το πρώτο αυτό AR headset, ήταν ένα επιβλητικό και βαρύ δημιούργημα που αναγκαστικά κρεμόταν από την οροφή των εργαστηρίων του ιδρύματος και ο χρήστης έπρεπε να προσδεθεί σε αυτό με σκοπό να περιηγηθεί σε ένα πρώιμο virtual περιβάλλον που βασιζόταν στον υπαρκτό χώρο αλλά τοποθετούσε wireframes εμποδίων κάθε λογής μέσα του.

 

Fast forward στο σήμερα. Το Google Glass είναι μια σύγχρονη AR συσκευή καμουφλαρισμένη στο σκελετό ενός ζευγαριού γυαλιών. Και ακόμα κι αν και δεν έχει δημιουργηθεί με σκοπό να «αλλάξει» την πραγματικότητα αφού παρέχει απλά πληροφορίες και λειτουργίες που θα ήταν προσβάσιμες και μέσω ενός κοινού smartphone (navigation, κλήσεις, έλεγχος newsfeed κλπ.), αυτή τη φορά μετατρέπει το περιβάλλον σου στη μεγαλύτερη οθόνη που έχεις αντικρύσει ποτέ. Η αλήθεια μάλιστα είναι πως τα app stores των πάλαι ποτέ κινητών τηλεφώνων έχουν ήδη γεμίσει με AR εφαρμογές που δεν απαιτούν τίποτα περισσότερο από ένα τέτοιο αξιόπιστο smartphone -σχετικά- τελευταίας τεχνολογίας και υπολογίσιμων προδιαγραφών.

 

Applications όπως το Layar που επιτρέπει στους χρήστες του να δουν ψηφιακό περιεχόμενο, ενσωματωμένο μέσα σε μια ποικιλία πηγών, όπως αφίσες, σελίδες περιοδικών, διαφημίσεις και QR codes διαφόρων προϊόντων, ή το Inkhunter που σε βοηθά να δεις πως θα φαίνεται το τατουάζ που σκέφτεσαι να κάνεις πάνω σου, πρωτού πάρεις τη μεγάλη απόφαση, είναι ενδεικτικά τόσο της πληθώρας όσο και της ποικιλομορφίας τους.

Ακόμα και εργαλεία που χρησιμοποιεί κανείς στην καθημερινότητα του, όπως π.χ. το Google Translate, έχουν ενσωματώσει στοιχεία της AR τεχνολογίας στον πυρήνα τους για να κάνουν τη δική μας ζωή ευκολότερη! Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Την επόμενη φορά που θα επισκεφτείτε μια ξένη χώρα και έχετε απορίες για το περιεχόμενο των πινακίδων που αντικρίζεται γύρω σας, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κρατήσετε ψηλά την κάμερα του κινητού σας, εστιάζοντας στο κείμενο, και το Google Translate θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο τη μετάφραση του…

 

Κοιτάζοντας στο μέλλον, ακόμα πιο φιλόδοξες συσκευές, όπως το HoloLens της Microsoft, κάνουν τα εικονικά αντικείμενα και τις πληροφορίες που τα συνοδεύουν, μέρος της πραγματικότητας, προσφέροντας ολογράμματα αντίστοιχης λογικής με αυτά που γέμιζαν τη sci-fi φαντασία μας, ορισμένα χρόνια πίσω. Γιατί να περιορίζεις άλλωστε την εμπειρία σου μέσα στα μπουντρούμια του Minecraft γύρω από τα πραγματικά στενά όρια μιας οθόνης, όταν θα μπορείς πλέον να την «απλώσεις» στο σαλόνι σου;

 

Τα αυριανά πιθανά σενάρια είναι κυριολεκτικά αμέτρητα και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες, αδιανόητες. Τα συστήματα AR μπορούν να εμπλουτίσουν εμπορικές εκθέσεις, θεάματα και εκδηλώσεις. Να χρησιμοποιηθούν από την εκπαίδευση για τη συντήρηση εγκαταστάσεων μέχρι τον τεχνικό σχεδιασμό κτιρίων. Μπορούν να αναπτυχθούν σε καταστήματα, στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ή στις επικοινωνίες γενικότερα, όπως και στον τουρισμό ή την εκπαίδευση. Γνωστά brands όπως η Nike και η Nissan, έχουν ήδη ξεκινήσει την έρευνα και προχωράνε τάχιστα στην εφαρμογή.

Ναι, είναι προφανές ότι οι καινοτόμες τεχνολογίες χρειάζονται ένα Pokemon GO για να καταφέρουν να εντυπώσουν στο κοινό το οποίο απευθύνονται την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα τους. Το κυνήγι των μικροσκοπικών τεράτων όμως δεν είναι τίποτα άλλο από ένα άκρως επιτυχημένο showcase των δυνατοτήτων της AR. Η μετέπειτα χρήση της μοιάζει επιβεβλημένη και με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά εφόδια μπορεί το επόμενο μεγάλο βήμα στην ανάπτυξη της, να γίνει από κάποιον που διαβάζει αυτή τη στιγμή, αυτές τις γραμμές!

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα