Τα ελληνικά ξενοδοχεία δεν βρίσκουν προσωπικό παρά το ”ρεκόρ” προσλήψεων

Τα ελληνικά ξενοδοχεία δεν βρίσκουν προσωπικό παρά το ”ρεκόρ” προσλήψεων
Ξενοδοχείο στην Ελλάδα Getty Images/iStockphoto

Μελέτη της ΕΤΕ δείχνει την υπεροχή των μικρομεσαίων ελληνικών ξενοδοχείων έναντι των λοιπών του επιχειρηματικού τομέα, αλλά και τις σημαντικές ελλείψεις προσωπικού παρά τις προσλήψεις.

Διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης αναμένουν τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σχέση με το λοιπό επιχειρηματικό τομέα της χώρας, προχωρώντας σε επιθετικότερες προσλήψεις και επενδύσεις, εκτιμώντας ταυτόχρονα ότι η φετινή αναπτυξιακή τους υπεροχή θα διατηρηθεί σε ορίζοντα τριετίας. Η χώρα μας όμως παραμένει στις τελευταίες θέσεις στο μερίδιο χειμερινού τουρισμού στη Μεσόγειο, ενώ δύο στα τρία ξενοδοχεία αναζητούν προσωπικό.

Τα ιδιαίτερα αισιόδοξα στοιχεία για τον ξενοδοχειακό κλάδο, δημοσιεύει σε μελέτη της η Διεύθυνση Οικονομικής ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας (ΕΤΕ), τα οποία δείχνουν ότι το δυναμικό ξεκίνημα της φετινής τουριστικής χρονιάς θα συνεχιστεί και για το υπόλοιπο του έτους. Βασικό εύρημα της ανάλυσης είναι ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία επιβεβαιώνουν το θετικό κλίμα, διατηρώντας προσδοκίες για αναπτυξιακή υπεροχή τόσο για το 2023 όσο και για την επόμενη τριετία. Οι ευνοϊκοί για την Ελλάδα πρόδρομοι δείκτες τουριστικής δραστηριότητας στο κρίσιμο διάστημα Μαρτίου-Απριλίου όπως οι κρατήσεις πτήσεων (+16% έναντι του 2022 και 12% υψηλότερα των ανταγωνιστών) και οι κρατήσεις ξενοδοχείων (+27% έναντι του 2022 και 22% υψηλότερα των ανταγωνιστών), ενισχύουν το κλίμα. Όπως επισημαίνεται, στις αισιόδοξες εκτιμήσεις συμβάλλουν οι βελτιωμένες προσδοκίες ζήτησης, όπως αντικατοπτρίζονται στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις βασικές αγορές, όπου μετά από αλλεπάλληλες κρίσεις (πανδημία, γεωπολιτικές και ενεργειακή κρίση), εμφανίζουν τάση σταδιακής ανάκαμψης.

Ρεκόρ προσλήψεων αλλά και ρεκόρ ελλείψεων σε προσωπικό

Όπως αναλύεται στη μελέτη, τα στοιχεία για τη θετική πορεία του ’23, βασίζονται και στην ενισχυμένη επίδοση του διμήνου Φεβρουαρίου-Μαρτίου σε όρους ισοζυγίου καθαρών προσλήψεων σε ξενοδοχεία, που καταγράφει υψηλό 20ετίας για την περίοδο. Πιο αναλυτικά κατά το συγκεκριμένο δίμηνο πραγματοποιήθηκαν 28.000 προσλήψεις στα ελληνικά ξενοδοχεία, αντί 18.000 πέρυσι και 16.000 το 2019. Την ίδια ώρα αναγνωρίζουν τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού ως βασικό εμπόδιο στο δρόμο τους.

Παρά την αναπτυξιακή διάθεση των ελληνικών ξενοδοχείων, το 2023 διατηρεί στοιχεία υψηλής αβεβαιότητας. Βάσει της έρευνας της ΈΤΕ, ως βασικό εμπόδιο ξεχωρίζει η δυσκολία εύρεσης προσωπικού, με τα δύο τρίτα των ξενοδοχείων να αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα οδηγώντας σε μισθολογικές αυξήσεις από το 60% των ξενοδοχείων για το 2023 (με εκτιμώμενη μεταβολή που φθάνει έως και 20% σε νησιωτικές περιοχές). Στη διαμόρφωση της δύσκολης αυτής κατάστασης συνέβαλαν τόσο οι αλλαγές στις εργασιακές συνήθειες λόγω της πανδημίας, όσο και λόγοι που συνδέονται με τις ιδιαιτερότητες του τουριστικού επαγγέλματος (π.χ. υψηλή εποχικότητα, απαιτήσεις για προσωπικό υψηλής κατάρτισης, ανάγκη μετακίνησης από τον τόπο μόνιμης κατοικίας).

Ουραγός η Ελλάδα στο χειμερινό τουρισμό στην Ευρώπη

Η μελέτη της ΕΤΕ επιβεβαιώνει την εξαιρετικά έντονη εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού, αφού τα στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο της χώρας μας στη μεσογειακή αγορά τη χειμερινή περίοδο βρίσκεται στο 3% και υπολείπεται σημαντικά της δυναμικής παρουσίας της την υπόλοιπη περίοδο του έτους (24% το καλοκαίρι και 15% το υπόλοιπο έτος). Ειδικότερα, η Ελλάδα παραμένει – μαζί με την Κροατία – ο μεσογειακός προορισμός με την χαμηλότερη συνεισφορά της χειμερινής περιόδου στις ετήσιες διανυκτερεύσεις αλλοδαπών τουριστών, και σε σημαντική απόσταση από τις υπόλοιπες χώρες με συνεισφορά μόλις 1,9% έναντι 14-15% για Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.

Αισιοδοξία δείχνει η έρευνα σε 200 ξενοδοχεία

Η Εθνική Τράπεζα προχώρησε σε έρευνα πεδίου σε 200 ξενοδοχειακές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να αφουγκραστεί τις προσλαμβάνουσες που δέχονται από την πλευρά της ζήτησης, καθώς και τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το 2023, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζονται πιο αισιόδοξα σε σχέση με τον λοιπό επιχειρηματικό τομέα (σε όρους Δείκτη Εμπιστοσύνης), αναμένοντας διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τον λοιπό επιχειρηματικό τομέα (10% έναντι 5%). Αυτό τους οδηγεί σε επιθετικότερες προσλήψεις και επενδύσεις. Η επεκτατική στρατηγική τους στόχευση επιβεβαιώνεται από την εκτίμησή τους ότι η φετινή αναπτυξιακή τους υπεροχή θα διατηρηθεί σε ορίζοντα τριετίας.

Ως κρίσιμη εξωγενή παράμετρο που στηρίζει τον επεκτατικό τους σχεδιασμό αναγνωρίζουν τη βελτίωση των υποδομών που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια (με το 58% του τομέα να αναγνωρίζει σημαντικό όφελος έναντι ⅓ για τις λοιπές επιχειρήσεις). Στον αντίποδα, ως βασικό εμπόδιο στο δρόμο τους αναγνωρίζουν τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού (ασκώντας πίεση στα ⅔ του τομέα έναντι ½ των λοιπών ΜμΕ), οδηγώντας σε μισθολογικές αυξήσεις που φθάνουν έως και 20% σε νησιωτικές περιοχές για το 2023.

Ποιοι ξενοδόχοι είναι οι πιο αισιόδοξοι

Αισιόδοξοι εμφανίζονται οι ξενοδόχοι στην εκτίμησή τους για την πορεία πωλήσεων, καθώς αναμένουν αύξηση κύκλου εργασιών της τάξης του 10% το 2023. Σημειώνεται ότι σχετικά υψηλότερη άνοδος εντοπίζεται σε περισσότερο εξωστρεφή ξενοδοχεία, τα οποία εκπροσωπούν σε μεγαλύτερο βαθμό νησιωτικές περιοχές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις. Ως εξωστρεφείς χαρακτηρίζονται οι επιχειρήσεις με πωλήσεις άνω του 60% σε αλλοδαπούς τουρίστες, και ως εσωστρεφείς οι επιχειρήσεις με πωλήσεις άνω του 60% σε εγχώριους τουρίστες.

Διαφορές οι ανάγκες των ξενοδόχων σε όλη τη χώρα

Οι ξενοδόχοι ρωτήθηκαν για τη στρατηγική πολιτικής, και για την προτεραιότητα που πρέπει να τεθεί, με ορισμένες περιοχές να θέτουν τις υποδομές ως βασική ευκαιρία για την ανάπτυξή τους (π.χ. Κρήτη, Δωδεκάνησα), ενώ άλλες να προτεραιοποιούν την ενίσχυση αεροπορικών συνδέσεων (π.χ. Κυκλάδες) ή την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού (Πελοπόννησος). Αναλύοντας τις απαντήσεις η ΕΤΕ επισημαίνει ότι καθώς λοιπόν το τουριστικό προϊόν της χώρας μας δε δείχνει ομοιογενές, η χάραξη των προτεραιοτήτων στρατηγικής είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψιν τις τοπικές ιδιαιτερότητες καθώς και το διαφορετικό επίπεδο ωριμότητας του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, ενώ κρίσιμη αναδεικνύεται η κατάρτιση συμπληρωματικών σχεδίων ανάπτυξης ανά περιφέρεια.

https://www.news247.gr/download/123/https://www.news247.gr/wp-content/uploads/2023/05/in.pdf/975000/in.pdf

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα