Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου

Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου
2006 DREAMSHOTZ

Το Playboy -όπως και ο εκδότης του- αποδεικνύεται αθάνατο. Μετά την βαθύτατη κρίση στα τέλη της περασμένης δεκαετίας που κόντεψε να βάλει ταφόπλακα στην αυτοκρατορία του Χιου Χεφνερ επιστρέφει δυναμικά

Από την Μαργαρίτα Πουρνάρα

Το σεξ «πουλάει», το ξέρουν όλοι αυτό. Απλώς πριν από την πρώτη έκδοση του Playboy, το 1953, με την Μέριλιν Μορνόε να φιγουράρει στο εξώφυλλο, κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει πόσο. Το περιοδικό που άλλαξε καταλυτικά τον Τύπο - ακόμα και την νομοθεσία που τον αφορά στις ΗΠΑ - ήταν πάντα ένα είδος εμπορικού βαρόμετρου, που έδειχνε τι συμβαίνει στην αγορά. Την δεκαετία του 1970 λ.χ. η κυκλοφορία του είχε φτάσει τα επτά εκατομμύρια τον μήνα και παρέμενε η «ατμομηχανή» που τραβούσε κερδοφόρα μπροστά όλες τις άλλες δραστηριότητες του ομίλου. Την ψηφιακή εποχή όπου όλα άλλαξαν με την αφθονία της πορνογραφίας στο διαδίκτυο και την έλευση του viagra στα φαρμακεία, το έντυπο που ταυτίστηκε με την ανδρική λίμπιντο, δεν είχε σχεδόν λόγο ύπαρξης: ποιος θα αγόραζε ένα περιοδικό με σέξι μοντέλα, την στιγμή που θα μπορούσε να τα δει on line;

Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου

Ο Χιου Χέφνερ, που θεωρείται από τους ευφυέστερους επιχειρηματίες που πέτυχαν μεταπολεμικά στην Αμερική, ήξερε ότι έπρεπε να αλλάξει στρατηγική για να μπορέσει να διατηρήσει την κραταιά του θέση στα ΜΜΕ και όχι μόνον. Τα «κουνελάκια» που είχαν γεννηθεί και μεγαλώσει μέσα στα πιεστήρια έπρεπε να βρουν τον δρόμο τους στην ζούγκλα του διαδικτύου. Και παρά το ότι ήταν γεννημένος το 1926, δηλαδή ήταν ήδη μαθουσάλας, όταν όλα έγιναν ψηφιακά, όχι μόνον δεν το έβαλε κάτω αλλά αποφάσισε να δώσει την μάχη της ζωής του. Άλλωστε οι αριθμοί διατύπωναν με τον πλέον εύγλωττο τρόπο ότι αν δεν άλλαζε τακτική, θα ήταν υποχρεωμένος να θυσιάσει ένα τμήμα των αποκτημάτων του ομίλου, ακόμα και το ίδιο το περιοδικό ή το διάσημο Playboy Mansion, την εμβληματική κατοικία του Χέφνερ στην Καλιφόρνια που έγινε παγκοσμίως γνωστή από τα πάρτυ με τις καλλονές.

Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου

Το 2008 η παραγωγή κάθε τεύχους ζημίωνε την εταιρεία κατά ένα εκατομμύριο δολάρια ενώ η τιμή της μετοχής είχε πέσει κάτω από ένα δολάριο και ήταν ορατός ο κίνδυνος να βγει από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Εκείνη την εποχή, ο όμιλος είχε ήδη επεκταθεί και σε πολλές άλλες δραστηριότητες πλην των κλασικών εκδοτικών, στα τηλεοπτικά, την παραγωγή βίντεο, το διαδίκτυο και το ραδιόφωνο αλλά και στην παραγωγή καλλυντικών με την γνωστή επωνυμία του Playboy. Η «βρώμικη δουλειά» της χάραξης της νέας στρατηγικής, σε απόσταση αναπνοής από τον γκρεμό, ανέλαβε ο βετεράνος των αμερικανικών ΜΜΕ, Σκοτ Φλάντερς.

Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου

Αν και έπρεπε αμέσως να αναστείλει τις δαπάνες, αποφάσισε να κρατήσει στην ζωή τόσο το περιοδικό όσο και την έπαυλη του Χέφνερ, με την λογική ότι επρόκειτο για την «βιτρίνα» του ομίλου. Αντιλήφθηκε πολύ γρήγορα ότι το τμήμα των ΜΜΕ θα έπρεπε όντως να περιοριστεί και να αναπτυχθεί το άλλο που αφορούσε το «branding» του Playboy σε υπηρεσίες και προϊόντα, στα οποία θα δάνειζε το όνομά του, το διάσημό του λογότυπο που είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα στον κόσμο, αλλά και την τεχνογνωσία του προσωπικού. Πριν την άφιξη του Φλάντερς, το ποσοστό κέρδους από αυτές τις συμφωνίες ανερχόταν σε 13% επι του τζίρου και μέσα σε δύο χρόνια άρχισε να πλησιάζει το 80%. Υπό την πεφωτισμένη καθοδήγησή του, η φίρμα άρχισε να συνεργάζεται με εταιρείες ρούχων και καλλυντικών, με μεγάλη επιτυχία και πολλά χρήματα στα ταμεία. Από τα δέκα εκατομμύρια οικονομικού ελλείμματος, ο όμιλος έγινε κερδοφόρος ξανά, αλλά το μέγεθός του μίκρυνε. Το αρχηγείο του ομίλου άφησε την πόλη στην οποία μεγάλωσε ο Χέφνερ και μετακόμισε στο Λος Αντζελες.

Playboy: Τα κουνελάκια στην ζούγκλα του διαδικτύου

Το 2009 είχε 240 εκατομμύρια τζίρο και το 2013 έφτασε στα 135 εκατομμύρια. Το ποσοστό των καθαρών κερδών όμως ανέβηκε αισθητά. Ταυτόχρονα άρχισε να αλλάζει και η εικόνα του Playboy, που είχε ταυτιστεί μόνο με το “σέξυ” του περιεχόμενο. Όμως από τότε που η ναυαρχίδα των περιοδικών απευθυνόταν μόνο σε ανδρικό κοινό με «ανησυχίες», άλλαξαν πολλά. Λ.χ., δεν έχει μόνον αναγνώστες αλλά και αναγνώστριες καθώς εκτός από τις προκλητικές φωτογραφήσεις, το έντυπο είχε πάντα ενδιαφέροντα άρθρα με δυνατές υπογραφές. Έτσι, η εκδοτική γραμμή έχει αρχίσει να ξεστρατίζει από την παραδοσιακή πολιτική που ήθελε το Playboy συνυφασμένο με τις φαντασιώσεις. Ήδη έχει γίνει μια συμφωνία με την Apple για ένα app που δεν θα έχει πορνογραφικό περιεχόμενο. Παράλληλα ο αριθμός των τευχών κάθε έτους έπεσε αρχικά σε 11 και ύστερα σε 10 σε μια προσπάθεια να εξοικονομηθούν ακόμα περισσότερα χρήματα από την παραγωγή του εντύπου.

Από την άλλη δίνεται βαρύτητα σε άλλα θέματα. Κουνελάκια φωτογραφίζονται μαζί με έργα τέχνης και γενικώς υπάρχει μια στροφή προς την καλλιτεχνική εκλέπτυνση. Η διεύθυνση προσέλαβε ακόμα και έναν ειδικό για να βοηθήσει την συντακτική ομάδα να κατανοήσει τι έχει αλλάξει στην σεξουαλική συμπεριφορά της σημερινής γενιάς, δηλάδή των σημερινών αναγνωστών του περιοδικού που δεν έχουν απολύτως καμιά σχέση με εκείνους της δεκαετίας του 1950 ούτε στα πρότυπα ομορφιάς, ούτε βέβαια στον τρόπο ζωής. Από την άλλη ο ιδιαιτέρως επιτυχημένος Φλάντερς που νεκρανέστησε εμπορικά τον όμιλο, κατηγορήθηκε από γυναίκες εργαζόμενες στην εταιρεία για την αυταρχική του συμπεριφορά και τα σχόλιά του. Άλλωστε από την ημέρα που κράτησε τα ηνία της διοίκησης το προσωπικό από 585 έφτασε να είναι 165 άτομα και όπως είναι φυσικό, βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα.

SHARE:

24Media Network