Επτά βήματα για να αντιμετωπίσετε το hangover

Hangover μετά από γιορτινή έξοδο
Hangover μετά από γιορτινή έξοδο ELNUR/123RF

Βασικότερο όλων η κατανάλωση πολλών υγρών. Τι συστήνεται από την επιστημονική έκδοση της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ.

Οι περισσότεροι από μας μετά από μια νύχτα διασκέδασης, έχουμε βιώσει το επόμενο πρωί το αποτέλεσμα της καλοπέρασης «αρρωσταίνοντας» από hangover. Η επιστήμη παλεύει να ανακαλύψει το φάρμακο γι' αυτό όμως ακόμη δεν υπάρχει θεραπεία. Εξ άλλου αποτελεί μια ασθένεια…lifestyle. Βέβαια η επιστημονική κοινότητα ασχολείται μ αυτό και μάλιστα ακόνη και στην επιστημονική έκδοση της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, φιλοξενείται άρθρο με τα 7 βήματα της αντιμετώπισή τους.

Το hangover είναι ο τρόπος του σώματος να μας υπενθυμίζει τις παγίδες των καταχρήσεων. Στην ουσία αποτελείται από ένα σύνολο πολλών συμπτωμάτων: διάρροια, κόπωση, πονοκέφαλο, ναυτία και κούραση. Μερικές φορές μπορεί να προκαλέσει άνοδο της συστολικής πίεσης (μεγάλη), ταχυπαλμία, εφίδρωση ή και ευαισθησία στο φως και τους ήχους. Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον οργανισμό όπως διαταραχή του ύπνου αλλά και του βιολογικού μας ρολογιού καθώς και ημικρανίες.

Το hangover ξεκινά όταν τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα υποχωρούν ενώ σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, τα χειρότερα συμπτώματα εμφανίζονται όταν τα επίπεδα φτάσουν στο μηδέν. Η βασική αιτία είναι το πόσο ανεκτικοί είμαστε στην τοξικότητα του αλκοόλ και όχι η ποσότητα του ποτού. Αρκετές μελέτες υποδηλώνουν ότι οι λιγότερο και οι μέτριοι πότες είναι πιο ευάλωτοι στο να πάθουν hangover σε σχέση με τα «δυνατά» ποτήρια. Οι επιστήμονες λένε επίσης ότι μερικοί άνθρωποι μπορεί να καταλήξουν να έχουν πρόβλημα αλκοολισμού επειδή πίνουν σε μια προσπάθεια να ανακουφίσουν τα συμπτώματα από το…ποτό!.

Ο Δρ. Robert Swift, ερευνητής του Ιατρικού Κέντρου Περίθαλψης Βετεράνων στο Ρόουντ Άιλαντ, έγραψε ένα από τα λίγα άρθρα ανασκόπησης για το hungover πριν δεκαετίες, όμως αυτό εξακολουθεί ακόμη να αποτελεί σημείο αναφοράς. Στην έκδοση του Harvard περιλαμβάνονται λοιπόν 7 βήματα «θεραπείας» από το hungover που βασίζονται σε συνέντευξη του δρ. Swift σε συνδυασμό και με άλλες πηγές

Επτά βήματα

1. «Το τρίχωμα του σκύλου». Έτσι αποκαλούν οι Αμερικάνοι (Hair of the dog) το τέχνασμα να πίνει κανείς για να μειώσει τα συμπτώματα από το hangover, λαμβάνοντας το «τρίχωμα του σκύλου» ή το «τρίχωμα του σκύλου που σε χτύπησε». Η λογική είναι ότι τα συμπτώματα ξεκινούν επειδή πέφτουν τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα κι έτσι με ένα –δυο ποτά από αυτό που έπινε κάποιος, προσπαθεί να μειώσει το hungover.

Όπως λέει ο δρ Swift, τόσο το αλκοόλ όσο και ορισμένα ηρεμιστικά, όπως οι βενζοδιαζεπίνες (περιλαμβάνουν τα πιο γνωστά ηρεμιστικά), αλληλεπιδρούν με υποδοχείς στα εγκεφαλικά κύτταρα. Και είναι καλά τεκμηριωμένο ότι κάποιοι άνθρωποι έχουν συμπτώματα hangover βραχυπρόθεσμα από τη σταδιακή μείωση της δράσης των ηρεμιστικών. Ίσως ο εγκέφαλος αντιδρά ομοίως όταν τα επίπεδα οινοπνεύματος στο αίμα αρχίζουν να πέφτουν.

Ακόμα κι έτσι, ο Δρ Swift συμβουλεύει να μην χρησιμοποιεί κανείς το αλκοόλ ως φάρμακο για την αντιμετώπιση του hangover. «Τo τρίχωμα του σκύλου διαιωνίζει μόνο έναν κύκλο και δεν επιτρέπει την αποκατάσταση», τονίζει.

2. Πίνετε υγρά. Το αλκοόλ προκαλεί έντονη διούρηση επειδή αναστέλλει την απελευθέρωση της αγγειοπιεσίνης, μιας ορμόνης που μειώνει τον όγκο των ούρων από τους νεφρούς. Εάν το hungover εκδηλωθεί με διάρροια, εφίδρωση ή εμετό, μπορεί να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη αφυδάτωση. Αν και η ναυτία μπορεί να δυσκολεύει τη λήψη υγρών, ακόμα και λίγες γουλιές νερού μπορεί να σας βοηθήσουν να συνέλθετε.

3. Καταναλώστε υδατάνθρακες. Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, οπότε θεωρητικά η κόπωση και ο πονοκέφαλος από το hungover μπορεί να προέρχονται από έναν εγκέφαλο που λειτουργεί χωρίς αρκετό «καύσιμο». Επιπλέον, πολλοί άνθρωποι ξεχνούν να τρώνε όταν πίνουν, μειώνοντας περαιτέρω το σάκχαρο στο αίμα τους. Τοστ και χυμός είναι ένας τρόπος για να αυξήσετε ήπια τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

4. Αποφύγετε τα πιο «σκούρα» αλκοολούχα ποτά. Τα πειράματα έχουν δείξει ότι τα διαυγή ποτά, όπως η βότκα και το τζιν, τείνουν να προκαλούν hangover λιγότερο συχνά από τα σκουρόχρωμα, όπως ουίσκι, κόκκινο κρασί και τεκίλα. Η κύρια μορφή αλκοόλης σε αλκοολούχα ποτά είναι η αιθανόλη, αλλά τα πιο σκούρα υγρά περιέχουν συγγενείς χημικές ενώσεις, συμπεριλαμβανομένης της μεθανόλης. Σύμφωνα με το Dr. Swift, τα ίδια ένζυμα επεξεργάζονται την αιθανόλη και τη μεθανόλη, αλλά οι μεταβολίτες της μεθανόλης είναι ιδιαίτερα τοξικοί, επομένως μπορεί να προκαλέσουν επιδείνωση. 5

. Πάρτε αναλγητικό με προσοχή. Η ασπιρίνη, η ιβουπροφαίνη και άλλα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα μπορεί να βοηθήσουν στον πονοκέφαλο. Εντούτοις, τα φάρμακα αυτά μπορεί να ερεθίσουν το στομάχι που είναι ήδη ερεθισμένο από το αλκοόλ. Συστήνεται δε η μη λήψη παρακεταμόλης καθώς εάν το αλκοόλ παραμείνει στον οργανισμό μπορεί να εντείνει τις τοξικές επιδράσεις της στο ήπαρ.

6. Πίνετε καφέ ή τσάι. Η καφεΐνη μπορεί να μην έχει ιδιαίτερη δράση κατά του hangover αλλά μπορεί να λειτουργήσει ως διεγερτικό και θα μπορούσε να βοηθήσει στην αίσθηση της νύστας. Ο καφές είναι όμως διουρητικός, επομένως μπορεί να επιδεινώσει την αφυδάτωση.

7. Βιταμίνη Β6. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν από 30 χρόνια διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι είχαν λιγότερα συμπτώματα όταν έλαβαν 1.200 mg βιταμίνης Β6 πριν ξεκινήσουν να πίνουν, κατά τη διάρκεια και αφού σταμάτησαν. Όμως αυτή μελέτη δεν ήταν μεγάλη από πλευράς συμμετεχόντων και δεν έχει επαναληφθεί ώστε να επιβεβαιωθεί.

SHARE:

24Media Network