Συνήγορος του Πολίτη: Κόλαφος για τη δημόσια υγεία η ετήσια έκθεση – Τι αναφέρει για ΕΟΠΥΥ, Κέντρα Υγείας

Συνήγορος του Πολίτη: Κόλαφος για τη δημόσια υγεία η ετήσια έκθεση – Τι αναφέρει για ΕΟΠΥΥ, Κέντρα Υγείας
INTIME NEWS

Μεγάλος είναι ο αριθμός των καταγγελιών πολιτών που σχετίζονται με τη λειτουργία και τις παροχές του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), τη νοσηλεία και φροντίδα των ασθενών, αλλά και την εξυπηρέτησή τους από δομές υγείας.

Σημαντικά προβλήματα στον τομέα της δημόσιας υγείας, καταγράφει, μεταξύ άλλων, η ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2022, την οποία παρέδωσε στον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα, ο Συνήγορος του Πολίτη Ανδρέας Ποττάκης.

Τα προβλήματα αφορούν την κοινωνική πρόνοια και συγκεκριμένα την εξυπηρέτηση των πολιτών από τον ΕΟΠΥΥ, τις δομές Υγείας αστικού τύπου (ΤΟΜΥ, Κέντρα Υγείας) και την υγειονομική περίθαλψη.

Επίσης, ο Συνήγορος του Πολίτη ασχολήθηκε και με τα γραφειοκρατικά προσκόμματα που υπάρχουν στη χορήγηση προνοιακών παροχών.

Πρόσβαση και εξυπηρέτηση σε Κέντρα Υγείας

Ελλιπή εξυπηρέτησή κατήγγειλαν οι πολίτες στον Συνήγορο του Πολίτη, για τα Κέντρα Υγείας (ΚΥ) της Αττικής και της Περιφέρειας.

Για την διευθέτηση αυτών των θεμάτων, η Αρχή προχώρησε σε διαμεσολάβηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες, είτε εγγράφως είτε με τη διενέργεια αυτοψιών, ανάλογα με το είδος του προβλήματος.

Το θετικό είναι ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων υπήρξαν θετικά αποτελέσματα.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Αδυναμία τηλεφωνικής επικοινωνίας πολίτη με ΚΥ, ενώ στην επιτόπια επίσκεψή του ενημερώθηκε ότι θα πρέπει να κλείσει τηλεφωνικό ραντεβού για να εξυπηρετηθεί.

Η Αρχή διενήργησε αυτοψία στο εν λόγω Κ.Υ., κατά την οποία διαπιστώθηκαν δυσλειτουργίες του τηλεφωνικού κέντρου. Μετά τη διαμεσολάβηση της Αρχής, το Κ.Υ. προχώρησε σε αντικατάσταση της υποδομής του τηλεφωνικού του κέντρου και πλέον η τηλεφωνική λειτουργία γίνεται απρόσκοπτα.

  • Μη εξυπηρέτηση πολίτη κατά την επίσκεψή του, κατόπιν ραντεβού σε ΚΥ, για εκτέλεση άυλης συνταγής, λόγω αδυναμίας του συγκεκριμένου ΚΥ να εκτελέσει άυλες συνταγές, η οποία οφειλόταν σε δυσλειτουργία του μηχανογραφικού συστήματος.

Μετά την παρέμβαση της Αρχής, το πρόβλημα επιλύθηκε και πλέον η εκτέλεση της άυλης συνταγογράφησης διενεργείται κανονικά στο συγκεκριμένο ΚΥ.

Οι αναφορές για τον ΕΟΠΥΥ

Η Αρχή εξέτασε αναφορές, παράβασης γενικών αρχών και κανόνων του διοικητικού δικαίου, εστιάζοντας στην έλλειψη διαφάνειας και λογοδοσίας, και αφετέρου ζητήματα διοικητικών δυσλειτουργιών των υπηρεσιών του ΕΟΠΠΥ.

Τα θέματα που διερευνήθηκαν από την Αρχή για το 2022, αφορούσαν κυρίως:

  • αναιτιολόγητες απορριπτικές αποφάσεις ενστάσεων
  • ελλείψεις στους εισηγητικούς φακέλους που συνοδεύουν τον ιατρικό φάκελο για την έγκριση ιατρικών πράξεων υψηλού κόστους από το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο (ΑΥΣ)
  • πλημμελής εξυπηρέτηση από τα φαρμακεία του ΕΟΠΠΥ και έλλειψη ενημέρωσης των πολιτών.

Ο Συνήγορος παρενέβη, υπογραμμίζοντας την υποχρέωση του ΕΟΠΥΥ «να εφαρμόζει το σύνολο των κανόνων δικαίου της έννομης τάξης, με σεβασμό στην αρχή της αναλογικότητας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, της επιείκειας, της χρηστής διοίκησης, της καλής πίστης».

Επιπλέον, αποσαφήνισε τις γενικές και αόριστες έννοιες του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ), καθώς σε πολλές περιπτώσεις η πραγματικότητα στα αιτήματα Υγείας πολλές φορές ξεπερνά τη συγκεκριμένη πρόβλεψη του νομοθέτη.

Επεσήμανε, επίσης, την ανάγκη της ανταπόκρισης του ΕΟΠΥΥ στο δικαίωμα του «αναφέρεσθαι» των πολιτών, το οποίο υποχρεώνει τον Οργανισμό να ενεργήσει άμεσα και σύννομα.

Ο ΕΟΠΥΥ εξέδωσε, υπό μορφή εγκυκλίου, τα παρακάτω έγγραφα:

  • «Οδηγίες σχετικά με την διαχείριση ενστάσεων των ασφαλισμένων κατά απορριπτικών αποφάσεων Διευθυντών του Οργανισμού και τη διαδικασία έκδοσης απόφασης από την αρμόδια Ειδική Επιτροπή» και
  • «Γενικές Οδηγίες για την εύρυθμη λειτουργία του Οργανισμού», στα οποία συμπεριλήφθηκαν οι κατά καιρούς παρατηρήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη.

Φαρμακεία ΕΟΠΥΥ

Όσον αφορά στις περιπτώσεις που προέκυψαν προβλήματα στη λειτουργία ορισμένων φαρμακείων του Οργανισμού, μετά τη διαμεσολάβηση της Αρχής, οι αρμόδιες υπηρεσίες προέβησαν σε συστάσεις στο προσωπικό, αναφορικά με τα θέματα συμπεριφοράς, κακής εξυπηρέτησης και έλλειψης επικοινωνίας.

Υγειονομική περίθαλψη ασθενών τρίτης ηλικίας, με κινητικά προβλήματα που νόσησαν με Covid

Ο Συνήγορος του Πολίτη και κατά το 2022 έγινε αποδέκτης αναφορών από οικείους ηλικιωμένων ασθενών, που νοσηλεύθηκαν λόγω Covid–19 και δεν τους παρασχέθηκε η κατάλληλη νοσηλεία και φροντίδα, ζήτημα το οποίο αναδείχθηκε και στην Ετήσια Έκθεση 2021.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για την περίπτωση ηλικιωμένου ασθενούς με κινητικά προβλήματα, ο οποίος, ακόμα και επτά μήνες μετά τη νοσηλεία που έλαβε, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω των κατακλίσεων.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, με έγγραφό του προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, επικαλούμενος την αρχή της ισότητας αλλά και τους Κώδικες Ιατρικής και Νοσηλευτικής Δεοντολογίας, υποστήριξε (ειδικά για τους ασθενείς αυτής της κατηγορίας), την αναγκαιότητα αρχικής εκτίμησης των αναγκών του κάθε ασθενούς και την παροχή της εξειδικευμένης φροντίδας που απαιτείται για την αποφυγή κατακλίσεων.

Επιπλέον, επεσήμανε την ανάγκη του σχεδιασμού και της εφαρμογής σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και της προμήθειας του κατάλληλου εξοπλισμού σε συνδυασμό με την ενίσχυση του ΕΣΥ.

Θετική εξέλιξη της παρέμβασης αποτέλεσε η υιοθέτηση πρωτοκόλλου από την αρμόδια Υγειονομική Περιφέρεια για τη νοσηλεία ασθενών με κινητικά προβλήματα, που προβλέπει τα ανωτέρω, καθώς και η ανάληψη πρωτοβουλιών, τόσο για την ενίσχυση της στελέχωσης του νοσοκομείου με ιατρούς και νοσηλευτές, όσο και για τη συνεχή και ειδική εκπαίδευσή τους.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα