Καραμούζης για τράπεζες: Θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις από θέση ισχύος

Καραμούζης για τράπεζες: Θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις από θέση ισχύος
Τελετή βράβευσης των πρωτευσάντων αποφοίτων των Λυκείων όλης της Χώρας, του προγράμματος χορηγιών "Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία" του ομίλου EUROBANK, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου την Τετάρτη 6 Απριλίου 2016, στην Παλαιά Βουλή. (EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ) Eurokinissi

Επιτακτική η ανάγκη ριζικού μετασχηματισμού – χρειαζόμαστε καλό οικονομικό κλίμα και πολιτική σταθερότητα. Μήνυμα Ν Καραμούζη σε ομιλία του στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο

“Έχουμε μπροστά μας σημαντικές προκλήσεις που δημιουργεί η υποχρέωση συμμόρφωσης στο νέο κανονιστικό πλαίσιο (π.χ. IFRS9), τα stress tests,αλλά και οι μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές στον χρηματοπιστωτικό χώρο, που καθιστούν επιτακτική ανάγκη το ριζικό μετασχηματισμό, ως συνθήκη επιβίωσης. Θα τις αντιμετωπίσουμε από θέση ισχύος και με γνώμονα τα συμφέροντα των μετόχων μας, των καταθετών μας, των πελατών μας, του προσωπικού μας και της ελληνικής οικονομίας που χρειάζεται ένα εύρωστο και ισχυρό τραπεζικό σύστημα, πυλώνα χρηματοδότησης της ανάπτυξης και στήριξης των πελατών. Πάνω απ’ όλα όμως για ν’ αντιμετωπίσουμε της προκλήσεις, χρειαζόμαστε καλό οικονομικό κλίμα, πολιτική σταθερότητα, ισχυρή αναπτυξιακή τροχιά”.

Το μήνυμα αυτό απηύθυνε ο κ .Νικ. Καραμούζης, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και πρόεδρος της Eurobank, σε ομιλία του σε εκδήλωση του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου με θέμα «Η Επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας Επενδύσεις – Καινοτομία – Ανάπτυξη».

Το πρόβλημα με τα κόκκινα δάνεια δεν λύνεται εν μία νυκτί 

Οι ελληνικές τράπεζες έχουν διαμορφώσει μια σύγχρονη εταιρική διακυβέρνηση κατά τα καλύτερα διεθνή πρότυπα,διατηρούν υψηλούς βασικούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας, από τους υψηλότερους στην Ευρωζώνη, που βελτιώνονται οργανικά τα τελευταία τρίμηνα.

Βελτιώνουν τις συνθήκες ρευστότητας και την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, όπως πιστοποιείται:

από την πρόσφατη έκδοση καλυμμένων ομολογιών,

τη σταδιακή επιστροφή καταθέσεων,

το σημαντικό ύψος των repos που έχουν συνάψει στις διεθνείς αγορές, και

την εντυπωσιακή μείωση της εξάρτησής τους για χρηματοδότηση από τον ELA.

Σταθεροποίησαν το ρυθμό δημιουργίας νέων επισφαλών δανείων με τάσεις αποκλιμάκωσης το τελευταίο τρίμηνο, κα έχουν δεσμευθεί σ’ ένα σημαντικό τριετές πρόγραμμα μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ύψους σήμερα € 102 δισ., κατά 38% ή € 40δισ. που υλοποιείται με συνέπεια, ιδιαίτερα τώρα που υπάρχει το κατάλληλο νομικό πλαίσιο διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Επιπλέον, το απόθεμα προβλέψεων ύψους € 53δισ. που έχει ήδη σχηματιστεί προσφέρει ένα ικανοποιητικό δείκτη κάλυψης επισφαλειών με βάση τα διεθνή δεδομένα.

Όλοι οι σώφρονες και καλοπροαίρετοι άνθρωποι κατανοούν ότι το πρόβλημα των NPEs/NPLs είναι μεγάλο και δεν μπορεί να λυθεί «εν μια νυκτί», επεσήμανε χαρακτηρηστικά ο κ. Ν. Καραμούζης.

Χρειάζεται χρόνος, δέσμευση στην επίτευξη των στόχων, στενότερη συνεργασία με τις εποπτικές αρχές, δίκαιη μεταχείριση των πελατών και καμία επιείκεια για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Πώς θα φέρουμε ξένες επενδύσεις

Συνεπώς, χωρίς την προσέλκυση σημαντικών ξένων επενδύσεων και εισροών κεφαλαίων, η αναπτυξιακή προοπτική της χώρας θα παραμείνει υποτονική, χωρίς οξυγόνο, ρευστότητα και δυναμική.

Άρα, η εθνική αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας θα πρέπει να εμπεριέχει και τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού και ελκυστικού πλαισίου για την προσέλκυση σημαντικών ξένων μεγάλων επενδύσεων και κεφαλαίων, συμβατό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Απαιτείται πρωτίστως σταθερό θεσμικό, πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον και φορολογικά κίνητρα και υπεραποσβέσεις, αλλά και σύγχρονες υποδομές προσέλκυσης και υλοποίησης επενδύσεων.

Ενδεικτικά μόνο να αναφέρω ένα παράδειγμα απαιτούμενης μεταρρύθμισης.  Η διαχείριση των τριών φορέων “Enterprise in Greece”, ΕΟΤ και “One Stop Shop” να τεθεί υπό ενιαία πολιτική εποπτεία, να χάσει το δημόσιο χαρακτήρα της και να αποτελέσει τη δημιουργική σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Στόχος να μετασχηματιστούν σε σύγχρονους θεσμούς προσέλκυσης και υλοποίησης ξένων επενδύσεων και προώθησης της εικόνας και των επενδυτικών και παραγωγικών ευκαιριών στην Ελλάδα.

Επίσης, η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αξιοποίησης της δημόσιας γης σε επιλεγμένες περιοχές και με προεγκεκριμένες χρήσεις και άδειες λειτουργίας θα βοηθούσε την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Σήμερα, οι ξένες άμεσες επενδύσεις περιορίζονται κατά μέσο όρο στο εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό 1,5% του ΑΕΠ, όταν κάποιες χώρες έχουν ξένες άμεσες επενδύσεις ως και 8% του αντίστοιχου ΑΕΠ,

Αλλά, αν υποθέσουμε ότι ικανοποιούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, τελικά τι μας κρατάει πίσω; Ποιοι παράγοντες αποτρέπουν το ξεκίνημα μιας δυναμικής αναπτυξιακής ώθησης;

Μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων και προκλήσεων συνθέτουν κατά τη γνώμη μου τα μεγάλα εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να αποτελέσουν τις βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής.

Πρώτον, χρειαζόμαστε μια γενναία και ουσιαστική δημοσιονομική,  φορολογική και ασφαλιστική μεταρρύθμιση και εδραίωση της φορολογικής σταθερότητας μέσω νομοθετικής δέσμευσης, εγκεκριμένη από ενισχυμένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία,

Η δημοσιονομική μεταρρύθμιση θα συμπεριλαμβάνει:

  • χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές,
  • χαμηλότερες ασφαλιστικές εισφορές,
  • δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής και διεύρυνση της φορολογικής βάσης,
  • μείωση των δημοσίων δαπανών και της σπατάλης,
  • αύξηση των δημοσίων επενδύσεων,
  • βιώσιμη αναδιάρθρωση του Δημόσιου Χρέους και του ασφαλιστικού, και
  • περιορισμό των εξοντωτικών μελλοντικών πρωτογενών πλεονασμάτων.

Παρά την πρόοδο που σημειώνεται πρόσφατα, στον τομέα της φοροδιαφυγής έχει έρθει η ώρα να αναλάβουμε ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες.

Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να καθιερώσουμε ότι:

– όλες οι συναλλαγές και πληρωμές των επιχειρήσεων να γίνονται μόνο με ηλεκτρονικά μέσα και οι μισθοδοσίες και οι ασφαλιστικές εισφορές να πληρώνονται υποχρεωτικά μέσω Τραπεζών για κάθε νομική υπόσταση επιχειρηματικής δράσης, καμία συναλλαγή σε μετρητά.  Ουσιαστικά θέτουμε, μετά από μία μεταβατική περίοδο, τέλος στη χρήση μετρητών από όλες τις επιχειρήσεις.

Δεύτερον, πειστική διασφάλιση της διαχρονικής δημοσιονομικής σταθερότητας ως σημαντικό οικονομικό και κοινωνικό αγαθό, με εισαγωγή δεσμευτικών διατάξεων στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση αναφορικά με το ανώτατο ύψος των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και του Δημόσιου Χρέους με στόχο τη διαχρονική διασφάλιση της αξιοπιστίας και της δημοσιονομικής πειθαρχίας.

Τρίτον, η βελτίωση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής, της συνέπειας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των αγορών, διότι αποτελούν κομβικές παραμέτρους μιας επιτυχούς και αποτελεσματικής οικονομικής πολιτικής.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα