Ο δρόμος για τις αγορές και την 'καθαρή' έξοδο από τα μνημόνια

Ο δρόμος για τις αγορές και την 'καθαρή' έξοδο από τα μνημόνια
SOOC

Με διαθέσιμα ασφαλείας ύψους 17 δις ευρώ θα βρεθεί η Ελλάδα την επομένη της ολοκλήρωσης του προγράμματος, διεκδικώντας με αξιώσεις όχι μόνο έξοδο στις αγορές αλλά και "καθαρή έξοδο" από το μνημόνια

Μέσα από τις γραμμές του ο προϋπολογισμός του 2018 περιγράφει βήμα - βήμα την πορεία μέχρι και την πλήρη επάνοδο της χώρας στο δανεισμό από τις αγορές, ο οποίος θα ξεκινήσει πριν από τον Σεπτέμβριο του επόμενου χρόνου.

Μετά την πρώτη δοκιμαστική έκδοση των Ιούλιο με το πενταετές ομόλογο βρίσκεται σε αυτό το στάδιο σε εξέλιξη η ανταλλαγή - συγχώνευση μικρών εκδόσεων ομολόγων του PSI ονομαστικής αξίας 29,7 δις ευρώ σε πέντε νέες εκδόσεις με ρευστότητα άνω των 5,5 δις ευρώ η κάθε μια, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 5 Δεκεμβρίου. Αυτό θα δημιουργήσει μια πρώτη μικρή αγορά νέων εμπορεύσιμων ελληνικών ομολόγων ώστε η Ελλάδα να προσελκύσει τους θεσμικούς επενδυτές λόγω των υψηλών αποδόσεων των ελληνικών τίτλων.

Στο κείμενο του προϋπολογισμού προαναγγέλεται το ότι χρέος της Γενικής Κυβέρνησης από 31/12/2016 μέχρι 31/12/2017 θα αυξηθεί κατά 3,26 δις ευρώ, ενώ για το διάστημα από 31/12/2017 μέχρι 31/12/2018 προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 13,7 εκατ. ευρώ. Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer) μέσω του ESM. Με άλλα λόγια ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας θα εκταμιεύσει προς την Ελλάδα περίπου 17 δις από το δάνειο του 2015 για να δημιουργηθεί ένα μαξιλάρι ρευστότητας που θα μπορεί να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας μέχρι και το 2020.

Οι λήξεις ομολόγων για το 2018, το 2019, και το 2020 δεν ξεπερνούν το 5 -6% του ΑΕΠ δηλαδή τα 10 -12 δις ευρώ. Θεωρητικά λοιπόν το μαξιλάρι της ρευστότητας που παρέχεται θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες χρηματοδότησης του χρέους για λίγο περισσότερο από 1,5 το χρόνο, χωρίς η Ελλάδα να δανειστεί καθόλου από τις αγορές.

Τούτο, με δεδομένο ότι οι πληρωμές σε τόκους μειώνονται κατά 800 εκατ. ευρώ, σε 5,2 δισ. ευρώ το 2018 έναντι έξι δις παραμένοντας κοντά στο 3% του ΑΕΠ ποσοστό που υπερκαλύπτεται από το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού.

Ωστόσο, στόχο του υπουργείου οικονομικών και του καθ ύλην αρμόδιου φορέα του Οργανισμού Διαχείρισης δημοσίου χρέους δεν είναι «να τρώμε από τα έτοιμα». Αντίθετα , στόχος της διαχείρισης είναι να καλυφθεί κάθε αστοχία που θα έχουν οι νέες εκδόσεις ομολόγων χωρίς να δημιουργηθεί ένα νέο σκηνικό κρίσης για την Ελλάδα.

Άλλωστε και μέσα στο κείμενο του προϋπολογισμού υπάρχει σαφής υπαινιγμός ότι η Ελλάδα θα επιχειρήσει έξοδο στις αγορές με νέα ομόλογο μέσα στο 2018.

Τα μέτρα για το χρέος

Το εισιτήριο όμως για την επάνοδο στην κανονικότητα σε ότι αφορά τον δανεισμό από τις αγορές αναμένεται να δώσουν δύο σταθμοί:

Οι τελικές αποφάσεις για την ελάφρυνση του χρέους και η ένταξη της Ελλάδας στο Πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ- έστω και στην τελευταία φάση του - το Φθινόπωρο του 2018.

Η ελάφρυνση του χρέους με την πίεση του ΔΝΤ θα αρχίσει να συζητείται από τον Φεβρουάριο όποια και αν είναι η πολιτική κατάσταση στην Γερμανία. Μια θετική απόφαση για την Ελλάδα πριν το τέλος του προγράμματος θα μειώσει τα επιτόκια και θα διευκολύνει σημαντικά μια καθαρή έξοδο στις αγορές. Με την εφαρμογή των μέτρων για το χρέος από τον Σεπτέμβριο του 2018 η ΕΚΤ θα έχει όλες τις προϋποθέσεις να εντάξει την Ελλάδα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης αγοράζοντας πλέον απευθείας ελληνικά ομόλογα μειώνοντας περισσότερο τις αποδόσεις τους.

Μοιραία θα ακολουθήσουν και οι οίκοι αξιολόγησης αναβαθμίζοντας την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας , ανοίγοντας την πόρτα για την καθαρή έξοδο από την εποχή των μνημονίων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Προϋπολογισμός 2018: Πλεόνασμα 859 εκ. ευρώ στα ασφαλιστικά Ταμεία

Προϋπολογισμός υπερπλεονασμάτων και ανάκαμψη το 2018

Κερδισμένοι και χαμένοι του κοινωνικού μερίσματος

ADVERTISING

SHARE: