Η Ακρόπολη, το διαφημιστικό παπούτσι και το μπαλάκι των ευθυνών
Διαβάζεται σε 4'
Ένα διαφημιστικό drone show με τεράστιο αθλητικό παπούτσι πάνω από την Ακρόπολη προκαλεί ερωτήματα και αποκαλύπτει τα σοβαρά ζητήματα στην προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
- 16 Μαΐου 2025 15:18
Το βράδυ της Πέμπτης 15 Μαΐου, ο ουρανός της Αθήνας πήρε τη μορφή ενός τεράστιου αθλητικού παπουτσιού και μετατράπηκε διαφημιστικό τρικ. Ένα drone show εταιρείας γνωστών αθλητικών ειδών, με φόντο την Ακρόπολη, δε σεβάστηκε τον Ιερό Βράχο. Οι εικόνες κυκλοφόρησαν αστραπιαία στα social media – και οι περισσότεροι πιστεύαμε πως κάποιος απλώς τρολάρει.
Δυστυχώς κανείς δεν έκανε πλάκα. Η εικόνα ήταν πέρα ως πέρα αληθινή και ήταν το αποτέλεσμα μιας ολιγωρίας και μιας αλυσίδας ανοχών από όσους είχαν υποχρέωση να προστατεύσουν το μνημείο.
Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων – η οποία διαχειρίζεται τον χώρο του Ζαππείου – ενέκρινε χωρίς αντίδραση την εκδήλωση, μετατρέποντας το μνημείο σε διαφημιστικό σκηνικό ενός πολυεθνικού κολοσσού.
Η βασική ευθύνη όμως δεν σταματά εκεί. Η διοίκηση του Ζαππείου, ως διορισμένο όργανο χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και με περιορισμένες αρμοδιότητες, συνεχίζει να λειτουργεί ως «μπαλάκι» μεταξύ πολιτικών και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Και το Υπουργείο Πολιτισμού; Αφού είδε πως δικαιολογία πειστική δεν πρόκειται να βρεθεί, αποφάσισε να καταθέσει μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας. Πού ήταν όμως πριν από έναν χρόνο; Όταν αλευρωμένοι χλαμυδοφόροι ηθοποιοί, παριστάνοντας αρχαία αγάλματα, πόζαραν καμαρωτοί στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης για τα μάτια Ινδών πολυεκατομμυριούχων;
Γιατί τότε δεν υπήρξε καμία μήνυση, καμία αντίδραση; Η απάντηση είναι προφανής και αποκαλυπτική: η αντιμετώπιση είναι επιλεκτική και εξαρτάται από τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται.
Το χρονικό της αδιαφορίας και της ολιγωρίας έχει ως εξής
Από τις 30 Απριλίου ήταν γνωστό πως η εταιρεία ετοίμαζε το drone show στον αττικό ουρανό. Και παρ’ όλα αυτά, η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων όχι μόνο δεν αντέδρασε, αλλά ενέκρινε ομόφωνα την παραχώρηση του χώρου έναντι του εξευτελιστικού μισθώματος των 380 ευρώ.
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: η διοίκηση του Ζαππείου διαχειρίζεται ένα μνημείο – όχι με απόλυτη ελευθερία κινήσεων, αλλά με συγκεκριμένη δικαιοδοσία που καλύπτει ορισμένες εκδηλώσεις. Δε γνωμοδοτεί εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού. Κι όμως, μαζί με τα ιδιωτικά πάρτι που απαγορεύονται αλλά γίνονται, έδωσε το «πράσινο φως» και στην εταιρεία αθλητικών ειδών για το drone show.
Ιδού και η απόφαση στη Διαύγεια
adidas-1Η ανακοίνωση της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων
Στο μεταξύ, νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής 16 Μαϊου με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων αναφέρει πως «η πτήση έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου», προσθέτοντας ότι το διοικητικό της συμβούλιο «τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση».
Η ανακοίνωση της Επιτροπής έχει ως εξής:
«Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σε συνέχεια δημοσιευμάτων, ενημερώνει ότι: Τηρώντας τις διατάξεις των Νόμων, αποφάσισε -κατόπιν των εγγράφων που της χορηγήθηκαν από την αιτούσα εταιρεία- τη μίσθωση χώρου 200 τμ στις 15 Μαΐου για τη διεξαγωγή drone show. H πτήση των εν λόγω drones έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου. Το ΔΣ τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση, ενώ σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν ανάλογες εκδηλώσεις ιδιωτικών και δημοσίων φορέων. Οι φωτογραφίες που είδαν το φως τη δημοσιότητας δεν έχουν ληφθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύμβασης με την Επιτροπή».
Μήπως ήρθε η ώρα;
Μήπως όλα τα παραπάνω σημαίνουν πως ήρθε η ώρα να ληφθούν μέτρα σοβαρά για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς; Μέτρα ουσιαστικά και όχι επικοινωνιακά προκειμένου να σταματήσει ο δημόσιος χώρος και τα μνημεία μας να γίνονται βορά στις εμπορικές διαθέσεις πολυεθνικών εταιρειών;
Και μήπως να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, τουλάχιστον τις πολιτικές; Γιατί μπορεί η Επιτροπή να λέει την αλήθεια, αλλά όταν το σόου διαδραματίζεται στον αέρα, είναι σίγουρο πως κάποιοι θα βγάλουν φωτογραφίες και βίντεο, μαζί με τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Εδώ το έκαναν δεκάδες περαστικοί που το παρατήρησαν, δεν θα το έκαναν επαγγελματίες;