Μια κατηγορία των Διεθνών Βραβείων Emmy ψηφίζεται στην Αθήνα – Η επιτροπή μιλά στο NEWS 24/7
Διαβάζεται σε 10'
Στην κατηγορία Καλύτερης Δραματικής Σειράς για τα International Emmy Awards, η μία από τις τελικές υποψηφιότητες βγαίνει από μια επιτροπή στην Αθήνα. Το NEWS24/7 μίλησε με τα μέλη της επιτροπής και με τον Δήμαρχο Αθηνών Χάρη Δούκα για την διαδικασία.
- 21 Ιουνίου 2025 13:25
Πάει καιρός από τότε που η έννοια των καλύτερων σειρών ήταν συνδεδεμένη αποκλειστικά με αγγλόφωνες παραγωγές που έφταναν σε εμάς είτε από την Αμερική είτε την Αγγλία. Όχι μόνο πλέον ως κοινό έχουμε μεγαλύτερη πρόσβαση σε έργα από όλο τον πλανήτη, αλλά όλο και περισσότερο τα ίδια αυτά έργα αποτελούν προϊόν διεθνών συμπαραγωγών, με όρους που θυμίζουν διεθνείς κινηματογραφικές συμπαραγωγές.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο που αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον και βαρύτητα και ένας θεσμός αντίστοιχος των διάσημων τηλεοπτικών Emmy, που αφορά αυτές ακριβώς τις διεθνείς παραγωγές.
Τα Διεθνή Τηλεοπτικά Βραβεία Emmy όχι μόνο είναι πραγματικότητα λοιπόν, αλλά εδώ και κάποια χρόνια περνάνε –και– από την Αθήνα.
Η ανάδειξη των κορυφαίων τηλεοπτικών σειρών της παγκόσμιας παραγωγής είναι μια μακρά διαδικασία, και λόγο σε αυτήν έχουν επαγγελματίες του σινεμά και της τηλεόρασης από όλο τον πλανήτη, όπως θα ήταν και λογικό άλλωστε. Ανάμεσά τους, μια επιτροπή ελλήνων καλλιτεχνών που συναντήθηκε μέσα από μια διεθνών προδιαγραφών, απαιτητική και εμπιστευτική διαδικασία, και ανέδειξε μία εκ των τελικών υποψηφίων για την φετινή κατηγορία Καλύτερης Δραματικής Σειράς.
Τη διοργάνωση ανέλαβε το Athens Film Office του Δήμου Αθηναίων, το οποίο λειτουργεί από την Αναπτυξιακή Αθήνας, ενισχύοντας τη στρατηγική ανάδειξης της ελληνικής πρωτεύουσας ως διεθνούς κέντρου οπτικοακουστικής παραγωγής.
Αλλά τι σημαίνει όμως πρακτικά αυτό;
Στον πρώτο γύρο της διαδικασίας, τα μέλη της Ακαδημίας ψηφίζουν αλλά δεν βγαίνουν απευθείας οι τελικές υποψηφιότητες της κάθε κατηγορίας. Υπάρχει ένα ενδιάμεσο στάδιο, που εμπλέκει τις επιτροπές από όλο τον κόσμο. Από την ψηφοφορία δημιουργούνται longlists – ας το πούμε κάτι σαν «ημιτελικό».
Οι τελικές υποψηφιότητες στην κάθε κατηγορία είναι 4, και είναι μία ανα περιοχή: Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Ασία-Αφρική, και ένα αγγλόφωνο. Η κάθε υποψηφιότητα αποφασίζεται από κάποια επιτροπή ανά τον κόσμο, που όμως δεν μπορεί ποτέ να προέρχεται από την ίδια περιοχή. Στην Αθήνα ας πούμε φέτος, η επιτροπή που συστάθηκε, έστειλε μία Δραματική Σειρά στις τελικές υποψηφιότητες, αλλά δεν επιτρέπεται να αποκαλυφθεί από ποια από τις περιοχές προέρχεται – το μόνο που ξέρουμε, είναι πως δεν είναι η Ευρώπη.
«Στα βραβεία στη Νέα Υόρκη, όταν ακουστεί το “οι υποψηφιότητες είναι…”, η μία από τις 4 θα έχει βγει από εδώ. Αποκλειστικά από εδώ!», μας λέει γεμάτη ενέργεια η Χριστίνα Μητροπούλου, υπεύθυνη ανάπτυξης του Athens Film Office. «Η δουλειά μου είναι να το διοργανώσω όλο αυτό, να στήσω την επιτροπή, να πάρω έγκριση για το κάθε μέλος. Η Ακαδημία είναι αυστηρή με τις εγκρίσεις των μελών των επιτροπών», μας εξηγεί. Και είναι λογικό – αυτά τα μέλη, θα κρίνουν μια από τις τελικές υποψηφιότητες για το Καλύτερο Διεθνές Δράμα.
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η ψηφοφορία της ελληνικής επιτροπής έγινε στις 16 Ιουνίου στο St George Lycabettus Hotel και τα μέλη ήταν οι ηθοποιοί Μαρκέλλα Γιαννάτου, Ναταλία Δραγούμη, Joanna Kafatis, Διαμαντής Καραναστάσης, Αντιγόνη Κουλουκάκου, Δημήτρης Μοθωναίος, Λένα Παπαληγούρα και Τόνια Σωτηροπούλου, οι σεναριογράφοι Γιώργος Φειδάς και Πέννυ Φυλακτάκη, ο casting director Μάκης Γαζής, οι σκηνοθέτες Χρήστος Δήμας και Βαρδής Μαρινάκης, καθώς και η Αθηνά Γιόγιακα (ΕΡΤ).
«Έχει πολύ ενδιαφέρον η διαδικασία, μέχρι στιγμές είδα ωραίες παραγωγές πολύ διαφορετικές μεταξύ τους», μας λέει η Τόνια Σωτηροπούλου. «Ενώ κάθε κουλτούρα έχει θεωρητικά κάποιες ομοιότητες όσο αφορά τις ερμηνείες, τα χρώματα, την εικόνα, αυτά που είδαμε είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Έχω δει αρκετές σειρές που αρέσουν από τη συγκεκριμένη περιοχή, αλλά ιδίως ένα ήταν πολύ διαφορετικό από τις προσδοκίες μου, θα μπορούσε να σταθεί και σε άλλη γλώσσα», μας λέει ηθοποιός καθώς συζητάμε τις ιδιαιτερότητες και τις προσδοκίες που κουβαλά δημιουργικά η κάθε περιοχή.
«Είμαστε πολύ εκπαιδευμένοι σε αυτό, γιατί είναι κάτι που το κάνουμε και από το σπίτι μας. Υπάρχει πλέον τόσο περιεχόμενο από πλατφόρμες από όλες τις χώρες», εξηγεί. «Αν σου αρέσει κάτι, σε παρασέρνει. Και μετά συγκρίνεις βάσει αυτού που σου αρέσει».
Η ψήφος των μελών είναι εντελώς προσωπική κατά την όλη διαδικασία, δίχως να επηρεάζονται μεταξύ τους. Βαθμολογούν βάσει δύο πυλώνων: Ιδέα, και εκτέλεση. «Εγώ γενικά καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι να δημιουργηθεί κάτι, σειρά ή ταινία, είμαι πιο soft», λέει χαμογελώντας. «Προσπαθώ να εστιάζω στα πράγματα που μου αρέσουν. Παντού υπάρχει κάτι καλό».
Όσο για την όλη διαδικασία και το ρόλο μιας επιτροπής σαν της Αθήνας σε αυτήν, εξηγεί πως έχει πολύ να κάνει με την διεθνή ανταλλαγή ιδεών και την αίσθηση πως κουλτούρες έρχονται πιο κοντά. «Σου δίνεται η ευκαιρία να καταλάβεις άλλες περιοχές, να αναζητήσεις άλλους δημιουργούς. Κάπως μας φέρνει όλους πιο κοντά αυτό νομίζω».
Συμφωνεί ο σκηνοθέτης Χρήστος Δήμας, που φέτος συμμετάσχει για τρίτη φορά στη διαδικασία. «Αυτή η διοργάνωση φέρνει δύο πράγματα. Πρώτον, το να είναι μια πόλη σαν την Αθήνα μέρος του γραναζιού που λέγεται βραβεία Emmy είναι κάτι το τιμητικό. Δεύτερον, συναντάς γλώσσα και κώδικες μιας άλλης τηλεοπτικής αφήγησης, που έχει κι αυτή μια φιλοδοξία, κι αυτή η φιλοδοξία έχει φτάσει σε εμάς. Μας επιτρέπει να επικοινωνήσουμε ευρύτερα μεταξύ μας, γίνεται μια μικρή κοινότητα που δεν απευθύνεται αυτοαναφορικά στα δικά μας μόνο έργα», εξηγεί ο Δήμας.
Θυμάται κάποια άλλη χρονιά, που η επιτροπή έπρεπε να κρίνει σειρές από τον τομέα της κωμωδίας, από την Ασία. «Είχαμε δει σίτκομ Σαουδικής Αραβίας!», μας λέει. «Η εντοπιότητα έχει ενδιαφέρον γιατί εγώ δεν είχα δει ποτέ κωμωδία από τη Σαουδική Αραβία. Είναι κάτι φοβερό που ακόμα το κουβαλάω», θυμάται. «Βλέπουμε εξαιρετικές αραγωγές άλλων χωρών σε άλλες γλώσσες, με άλλα ζητούμε, κυνηγώντας άλλα κοινά και αναζητούμε το κατά πόσο αυτό αποκτά μια διεθνή ταυτότητα. Ερχόμαστε εμείς ναι μεν σαν επαγγελματίες, αλλά και με μια αθωότητα – γιατί βλέπουμε συνθήκες και θεματικές που δε μπορούμε να σκεφτούμε», ομολογεί.
Όμως στο τέλος της μέρας, υπάρχουν τεχνικές και δομικές προδιαγραφές που πάντα θα ζητά κανείς: «Βλέπεις την κίνηση της κάμερας, πώς φωτίζεται το κάδρο, το πώς στα πέντε πρώτα λεπτά έχει δοθεί ένας καμβάς χαρακτήρων και το πώς αυτός αναπτύσσεται. Το πώς το τέλος δίνει ένα cliffhanger!», μας λέει. «Αλλά έρχεσαι σε επαφή με έναν άλλο πολιτισμό, άλλη τεχνική, άλλη γλώσσα τηλεοπτικής αφήγησης, κι αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον».
Για τον casting director Μάκη Γαζή, που επίσης συμμετέχει για 3η φορά, είναι σημαντικό το ότι η διαδικασία εμπλέκει ανθρώπους από διαφορετικά πόστα της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής διαδικασίας. «Είναι μια συλλογική απόφαση που έχει παρθεί από ανθρώπους από διαφορετικές κατηγορίες της αγοράς – ηθοποιοί, παραγωγοί, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες, κάστινγκ…».
Τι έχει όμως περισσότερη σημασία για τον ίδιο; «Αυτό που δίνω πάντα σημασία είναι το σενάριο, η ιστορία. Στη συνέχεια το πώς η ιστορία έχει γίνει εικόνα. Αν είναι εποχής, θα ψάξω τα στοιχεία που συνθέτουν την εποχή, κλπ». Είναι όμως και για εκείνον συναρπαστική η συνύπαρξη διαφορετικών περιοχών και κουλτούρων σε ένα context. «Βλέπεις τις διαφορές στην αντίληψη πραγματικότητας της κάθε χώρας, στο πώς λειτουργούν οι άνθρωποι, στις σχέσεις, κλπ. Τι είναι η τηλεόραση και το σινεμά; Μια απεικόνιση της πραγματικότητας».
Τονίζει πως «οι πλατφόρμες έχουν βοηθήσει τον κόσμο να αποκτήσει εμπειρία και να έχει μέτρο σύγκρισης. Αυτές οι σειρές έχουν τη διάθεση να ξεπεράσουν τα σύνορα της χώρας τους και να προσεγγίζουν διεθνές κοινό. Με τη λογική αυτή γίνονται οι βραβεύσεις αυτές». Μιλώντας για αυτή τη διεθνοποίηση, μας αναφέρει το παράδειγμα της μίνι σειρά “So Long, Marianne” για τον Λέοναρντ Κοέν, που γυρίστηκε και στην Ύδρα, στης οποίας το κάστινγκ δούλεψε ο ίδιος.
«Η παραγωγή ήταν καναδέζικη και σουηδική, με σκηνοθέτη νορβηγό και αμερικανίδα, με κάστινγκ από Αγγλία, Ελλάδα και Αμερική. Η αγορά στην οποία απευθύνθηκε εξαρχής, ήταν η παγκόσμια», υπογραμμίζει. Κι αυτό, αναμφίβολα, δείχνει το πού βρίσκονται πλέον σήμερα τα πράγματα.
ΧΑΡΗΣ ΔΟΥΚΑΣ: «ΘΕΛΟΥΜΕ Η ΑΘΗΝΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ»
«Είναι μια σπουδαία διοργάνωση που δείχνει ότι θέλουμε να είμαστε στο επίκεντρο σε τέτοιες πολιτιστικές δραστηριότητες, κι αυτό αποτυπώνεται και από τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου που θα φιλοξενήσει η Αθήνα στις αρχές του 2027», μας λέει ο Δήμαρχος της Αθήνας, Χάρης Δούκας.
«Επιζητούμε ακόμα μεγαλύτερες τέτοιου τύπου δράσεις, έχουμε κάνει κι 6 μεγάλες παραγωγές τον τελευταίο ενάμιση χρόνο με κόστος πάνω από 35 εκατομμύρια, από κορυφαίες πλατφόρμες και κανάλια του εξωτερικού, αλλά και εγχώρια. Γίνεται καταπληκτική δουλειά από το Athens Film Office και την αναπτυξιακή μας εταιρεία κι αυτό αποτυπώνεται», μας εξηγεί. (Μερικά από τα κανάλια και πλατφόρμες είναι: Netflix, Apple TV+, Amazon Prime, BBC, Discovery, Cosmote TV, MEGA.)
«Εμείς θέλουμε να μιλούν οι δημιουργοι κι οι καλλιτέχνες, να δώσουμε προβολή στην Αθήνα και τις ομορφιές της. Έρχεται και οικονομικό όφελος όχι αμελητέο για τον δήμο, αλλά το πιο σημαντικό νομίζω είναι το brand της Αθήνας», τονίζει ο Δούκας. «Το οποίο είναι παγκοσμίως γνωστό, αλλά θέλουμε σαν εικόνα, να γίνει βίωμα σε πάρα πολλούς ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη».
«Δίνουμε ψήφο και φωνή στους έλληνες δημιουργούς», μας λέει η Χριστίνα Μητροπούλου, που εστιάζει στις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα σε Αθήνα και –εν προκειμένω– Νέα Υόρκη. «Το Athens Film Office δουλεύει πολύ ενεργά για να στήσει την Αθήνα ως κέντρο προσέλευσης οπτικοακουστικών παραγωγών σινεμά και τηλεόρασης, και είναι η φυσική συνέχεια αυτό», τονίζει.
Και τι γίνεται σχετικά με τη συμμετοχή και ελληνικών παραγωγών στην όλη διαδικασία; «Μέχρι να ξεκινήσουμε αυτή τη σχέση με την Ακαδημία, δεν ήταν καν γνωστό ότι μπορούμε να κάνουμε αίτηση!», λέει. «Έχουμε δουλέψει πολύ για να το γνωστοποιήσουμε, και ξέρω ότι πλέον έχει ενεργοποιηθεί αυτό», αναφέρει.
«Έχουμε εκπληκτικό ταλέντο, ηθοποιούς, σεναριογράφους, και δοθείσης της ευκαιρίας μπορούν να πετύχουν πολύ όμορφα πράγματα. Κι αν αυτό που γίνεται εδώ μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα ακόμα εργαλείο και μοχλό για να μπορέσουν οι παραγωγοί να σπρώξουν τη δουλειά τους, τότε αυτό είναι ήδη κάτι υπέροχο», καταλήγει.
Η 53η τελετή απονομής των βραβείων Emmy θα διεξαχθεί στις 24 Νοεμβρίου 2025 στη Νέα Υόρκη.