Τράπεζες: Το “σκαλοπάτι” για επαγγελματική εξέλιξη
Διαβάζεται σε 5'
Παρά τα υψηλά “πακέτα” αποδοχών που προσφέρουν οι τράπεζες για προσλήψεις, δεν καταφέρουν να διατηρήσουν τα ικανά στελέχη στο δυναμικό τους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στον τομέα της πληροφορικής με 1 στους 4 εργαζομένους να αποχωρεί λίγους μήνες μετά την πρόσληψή του.
- 15 Οκτωβρίου 2025 07:11
Αντιμέτωπες με τον σκληρό ανταγωνισμό που επικρατεί στην αγορά εργασίας για την εξεύρεση του κατάλληλου προσωπικού που θα στελεχώσει τις υπηρεσίες της «επόμενης μέρας» βρίσκονται οι τράπεζες.
Στην προσπάθεια τους να συμβαδίζουν με τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και να ανταποκρίνονται στις μελλοντικές ανάγκες των πελατών τους, τα τέσσερα πιστωτικά ιδρύματα έχουν επενδύσεις στην τεχνολογία την τελευταία τριετία περί το 1,2 δις. ευρώ, ενώ από εδώ και στο εξής εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν ετησίως τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ συνολικά. Είναι, συνεπώς, σαφές ότι οι τεχνολογικές επενδύσεις των τραπεζών θα συνεχίσουν να αυξάνονται, ιδίως όσο επεκτείνονται μέσω εξαγορών, συγχωνεύσεων ή ενοποιήσεων θυγατρικών. Στην πράξη, ο τραπεζικός κλάδος έχει εισέλθει σε έναν «μαραθώνιο» ψηφιακού μετασχηματισμού, με επίκεντρο τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του πελάτη – μια διαδικασία που αναμένεται να μεταμορφώσει ριζικά την εικόνα του τραπεζικού τομέα μέσα στην επόμενη πενταετία.
Παράλληλα όμως με τις επενδύσεις απαιτείται ταυτόχρονα και η στελέχωση με το κατάλληλο προσωπικό των κρίσιμων μονάδων και διευθύνσεων που έχουν αναλάβει να εφαρμόσουν το νέο στρατηγικό σχεδιασμό.
Στην προσπάθεια προσέλκυσης των κατάλληλων ενδιαφερόμενων και οι τέσσερις συστιμικές τράπεζες έχουν βελτιώσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια τα πακέτα που προσφέρουν, με στόχο να καταστούν τα πιστωτικά ιδρύματα ξανά ελκυστικά ως εργοδότες.
Όπως εξηγούν τραπεζικές πηγές, οι μισθοί έχουν αυξηθεί, πέραν των ορίων που ισχύουν βάσει των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, προβλέπονται μπόνους, παρέχονται επιδόματα και ασφαλιστικές καλύψεις, ενώ δίδονται ευκαιρίες κατάρτισης μισθοδοτώντας τους και στη φάση της προετοιμασίας, πριν από την ανάληψη των καθηκόντων τους.
Παρ’ όλα αυτά το συγκεκριμένο εγχείρημα δεν μπορεί να κριθεί επιτυχημένο καθώς όλες οι παραπάνω παροχές δεν αρκούν, δεδομένων των συνθηκών στην αγορά εργασίας, για να μπορέσουν οι τράπεζες αρχικά να εντοπίσουν και στη συνέχεια να διατηρήσουν τα ικανά στελέχη στο δυναμικό τους.
Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται αυτή τη στιγμή σε θέσεις σχετικές με τον ευρύτερο τομέα της πληροφορικής, καθώς οι τράπεζες καλούνται ως εργοδότες να ανταγωνιστούν τις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες έχουν επίσης ελλείψεις σε προσωπικό και προσφέρουν σαφώς πιο ανταγωνιστικά «πακέτα» στους εργαζομένους τους.
Αυτό που ανησυχεί ιδιαίτερα τις Διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού των τραπεζών είναι ότι σχεδόν 1 στους 4 εργαζομένους με ειδίκευση στον συγκεκριμένο τομέα αποχωρεί λίγους μήνες μετά την πρόσληψή του, καθώς δέχεται καλύτερη πρόταση από άλλη επιχείρηση, εκτός του τραπεζικού συστήματος, αφήνοντας σε πολλές περιπτώσεις δυσαναπλήρωτα κενά.
Πέφτει ο μ.ο ηλικίας
Παρά τις δυσκολίες στην εξεύρεση προσωπικού ικανού να καλύψει τις νέες τεχνολογικές ανάγκες, οι τράπεζες έχουν καταφέρει τα τελευταία χρόνια να μειώσουν το μέσο όρο ηλικίας του προσωπικού τους αξιοποιώντας στο μέγιστο βαθμό τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου και τις συνταξιοδοτήσεις ενώ έχουν ξεκινήσει και προσλήψεις νέων εργαζομένων.
Συγκεκριμένα οι τράπεζες έχουν προχωρήσει από το 2022 έως και σήμερα σε περισσότερες από 2.000 προσλήψεις, με τις 1.300 εξ’ αυτών να αφορούν σε νέους ηλικιακά ανθρώπους. Έτσι έχουν πετύχει μια ανανέωση προσωπικού που μεταφράζεται στο 20% των εργαζομένων έως και 40 ετών.
Ενδιαφέρον έχει και οι ανάγκες που κάλυψαν οι νέες θέσεις εργασίας, καθώς σύμφωνα με στελέχη των τραπεζών, από τις νέες θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν, οι περισσότερες, περί το 30%, έγιναν σε τομείς σχετικούς με την τεχνολογία, λόγω του ευρέος και συνεχούς ψηφιακού μετασχηματισμού.
Σημαντικός αριθμός απορροφήθηκε στα επιχειρηματικά κέντρα, καθώς τα δάνεια της συγκεκριμένης κατηγορίας τρέχουν με υψηλούς ρυθμούς και σε ελεγκτικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.
Σε ότι έχει να κάνει με τις ανάγκες του δικτύου υπολογίζεται ότι 1 στις 4 προσλήψεις κατευθύνθηκαν στα καταστήματα για την κάλυψη αναγκών, κυρίως για την αναπλήρωση προσωπικού που αποχώρησε. Μέσω αυτών των κινήσεων περιορίστηκε η μείωση του αριθμού των εργαζομένων στις τράπεζες, κόντρα στα συνεχή προγράμματα εθελούσιας εξόδου και τις αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν ανακοινώσει οι τέσσερις συστημικοί όμιλοι, στο τέλος του 2024 απασχολούσαν στην Ελλάδα 25.260 άτομα. Πρόκειται για αριθμό οριακά μειωμένο σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, παρότι κατά την περυσινή χρονιά όλες οι τράπεζες έτρεξαν δράσεις οικειοθελούς αποχώρησης.
Τελευταία ήταν η Τράπεζα Πειραιώς που έτρεξε μια ακόμη εθελουσία έξοδο με στόχο την αποχώρηση τουλάχιστον 200 ακόμη εργαζομένων και η οποία ολοκληρώθηκε προχθές. Μέσω των συγκεκριμένων προγραμμάτων εξοικονομούνται σημαντικά ποσά από τον περιορισμό του μισθολογικού κόστους και μέρος τους διοχετεύεται για νέες προσλήψεις σε θέσεις στις οποίες οι ανάγκες έχουν αυξηθεί.
Όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές, το επιχειρησιακό πλάνο των επόμενων ετών προβλέπει τόσο τη μείωση του μέσου όρου ηλικίας των εργαζομένων, με την πρόσληψη νέων τους οποίους εκπαιδεύουν παράλληλα με την απασχόλησή τους, όσο και την πρόσληψη εξειδικευμένων στελεχών με υψηλότερες αμοιβές.