Σε ρυθμούς Black Friday μπαίνει η αγορά – Τι αγοράζουν οι Έλληνες

Διαβάζεται σε 8'
Σε ρυθμούς Black Friday μπαίνει η αγορά – Τι αγοράζουν οι Έλληνες
Black Friday ISTOCK

Με βάση τις εκτιμήσεις, η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά στη Black Friday αναμένεται φέτος να κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις.

Ελπίδες για αύξηση των τζίρων εναποθέτει το λιανεμπόριο στην “Μαύρη Παρασκευή” – black Friday, που φέτος “πέφτει” στις 28 Νοεμβρίου. Χαρακτηριστικό είναι ότι τρεις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αλλά και των οικιακών  συσκευών ξεκίνησαν τις προεξαγγελτικές τους τηλεοπτικές καμπάνιες με στόχο να “ανεβάσουν” τα “γράδα” της προσμονής στους καταναλωτές.

Βέβαια, με βάση και τις σχετικές ανακοινώσεις οι προσφορές θα εκταθούν, όπως συμβαίνει, και κάθε χρονιά, και πέρα του 24ώρου της Black Friday. Έτσι, οι προσφορές αναμένεται να συνεχίστούν και το Σάββατο, ενώ την Κυριακή 30 Νοεμβρίου τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά.

Ακολουθεί η Cyber Monday (1/12), με τις μεγάλες εκπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Βέβαια και φέτος η Black Friday εγγράφεται σε ένα έντονο πληθωριστικό περιβάλλον, παρά το “φρένο” και τις ανταγωνιστικές τιμές που υπάρχουν στα είδη, που κατά κόρον, διακινούνται τη μέρα αυτή, τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά δηλαδή.

Με βάση, δε, την Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Οκτώβριο, που δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες, ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται ελαφρώς κατά το τελευταίο διάστημα, όμως κινείται ακόμη συνολικά υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και εξακολουθεί να επηρεάζει τις προσδοκίες των νοικοκυριών. Όπως, δε, αναφέρεται, η  εφαρμογή των μέτρων οικονομικής πολιτικής που ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ αναμένεται να επηρεάσει σε θετική κατεύθυνση τις προσδοκίες των νοικοκυριών από την αρχή του επόμενου έτους.

Κι όπως σημειώνει το ΙΟΒΕ, “και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –30,7 και την Ρουμανία (-30,5) να ακολουθούν. Οι επιμέρους δείκτες για την γενικότερη οικονομική κατάσταση στην χώρα, αλλά και τα οικονομικά των νοικοκυριών επιδεινώνονται.

Διάθεση για αγορές

Επίσης, το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι “μικρή υποχώρηση καταγράφηκε στο δείκτη της πρόθεσης πραγματοποίησης σημαντικών δαπανών για βελτίωση/ανανέωση της κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, ο οποίος διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στις -77,7 (από -74,6) μονάδες. Ο

ι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -47,2 (από -46,8) μονάδες και στις -49,6 (από – 49,1) μονάδες στην Ευρωζώνη. Το ποσοστό των νοικοκυριών στην Ελλάδα που στην ΕΕ δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να πραγματοποιήσει σημαντικές δαπάνες αυτού του είδους εντός ενός έτους διαμορφώθηκε στο 9,2% από 11,2% το προηγούμενο τρίμηνο.”

Με “ώση” πληθωρισμού οι τζίροι

Στο μεταξύ, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ,  στα όρια του πληθωρισμού κινείται η αύξηση των τζίρων των λιανεμπορικών καταστημάτων με βάση τα δεδομένα Αυγούστου, ενός καλού μήνα για τα μαγαζιά, στις τουριστικές περιοχές, αλλά σε μια περίοδο που κυριαρχεί η δαπάνη των σχολικών ειδών. Έτσι, αύξηση 3,9% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Αύγουστο εφέτος, καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν καθοδικά μόνο σε δύο από τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων.

Ειδικότερα, άνοδος του τζίρου καταγράφηκε σε: Φαρμακευτικά-Καλλυντικά (16%), Βιβλία- Χαρτικά- Λοιπά είδη (8,4%), Έπιπλα-Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (7%), Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (5,5%), Πολυκαταστήματα (4,6%) και Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (4,2%). Στον αντίποδα υπήρξε πτώση των πωλήσεων σε: Ένδυση-Υπόδηση (3,4%) και Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (1,9%).

Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε αύξηση 3,9% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025 σημείωσε αύξηση 1,7%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025.

Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 5,3% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025 σημείωσε αύξηση 1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,4% τον Αύγουστο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2025.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι πωλήσεις αυξήθηκαν μόλις 1,4%, ποσοστό χαμηλότερο από τον πληθωρισμό (2,5%), γεγονός που δείχνει ότι ο πραγματικός όγκος πωλήσεων μειώθηκε.

Σε απόλυτα μεγέθη, ο κύκλος εργασιών (χωρίς τρόφιμα, οχήματα και καύσιμα) έφτασε τα 12,46 δισ. ευρώ, έναντι 12,29 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024 — δηλαδή αύξηση μόλις 171 εκατ. ευρώ.

Το μήνυμα του Β. Κορκίδη

Με αυτά τα δεδομένα, σε δήλωσή του, στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης αναφέρει ότι η «Η Black Friday, ήρθε, έμεινε και πέτυχε» δίνοντας ευκαιρίες για τζίρους στις επιχειρήσεις, αλλά και στους καταναλωτές για αγορές σε καλές τιμές. Παράλληλα εστιάζει στην ανάπτυξης των ηλεκτρονικών καναλιών πωλήσεων.

Όπως αναφέρει, “η Black Friday θεωρείται ίσως σήμερα το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και αποτελεί μια καλή ευκαιρία έξυπνων αγορών για πάνω από 8 στους 10 Έλληνες.

Αρκετές εβδομάδες πριν την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν προσφορές και να κάνουν προαγορές, αλλά η κορύφωση των εκπτωτικών αγορών πραγματοποιείται κυρίως την τελευταία εβδομάδα του μήνα, σε επέκταση του εκπτωτικού τριημέρου της Black Friday και Cyber Monday.”

Η “σούμα” του 2024

Σύμφωνα, με τον κ. Κορκίδη, “με τα περυσινά στοιχεία το κίνητρο για 4 στους 10 καταναλωτές είναι η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν για τις οικογενειακές τους τρέχουσες ανάγκες, κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές. Ακολουθεί το κίνητρο για 3 στους 10 που τους οδηγεί στα επώνυμα προϊόντα, που συνήθως δυσκολεύονται να αγοράσουν επειδή είναι πολύ ακριβά.

Οι 2 στους 10 εκμεταλλεύονται την Black Friday για να αγοράσουν χριστουγεννιάτικα δώρα και 1 στους 10 για να κάνει ένα δώρο στον εαυτό του, ως μια μικρή ανταμοιβή. Η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά αναμένεται φέτος να κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις, με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον πως παγκοσμίως, ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δις δολάρια και στις ΗΠΑ στα 11 δις δολάρια, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια ο τζίρος της Black Friday από τα 100 εκατ. ευρώ τριπλασιάστηκε.”

Ο κ. Κορκίδης εστιάζει και στην Cyber Monday. Αναφέρει, ότι, “παράλληλα βλέπουμε στην ελληνική αγορά μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορών έναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα. Η Black Friday και η Cyber Monday, είναι ένα διπλό επιτυχημένο εκπτωτικό γεγονός που ήρθε, έμεινε και πέτυχε να καθιερωθεί σε θεσμό και στην ελληνική αγορά.

Μικρές και μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις προσπαθούν να πάρουν καλύτερη θέση στην εκκίνηση με “early start” των “black prices”, ώστε να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια της προβολής των προσφορών τους και αυξάνοντας τις πωλήσεις τους. Οι καταναλωτές δεν έχουν λοιπόν παρά να εκμεταλλευτούν την συγκεκριμένη περίοδο πριν τις γιορτές ως ευκαιρία για τις διαδικτυακές και φυσικές αγορές τους.”

Τι αγοράζουμε;

Στο μεταξύ, με βάση έρευνες, οι αγορές τις μέρες αυτές, οι αγορές των καταναλωτών αφορούν ηλεκτρονικά είδη, κινητά (καινούργια και μεταχειρισμένα), τηλεοράσεις, μεγάλες οικιακές συσκευές, gaming, αθλητικά ρούχα και παπούτσια, στρώματα, casual ένδυση, προϊόντα DIY, αρώματα, καλλυντικά, αλλά και αεροπορικά εισιτήρια, βιβλία, παιχνίδια, χριστουγεννιάτικα στολίδια – ακόμη και αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Skroutz, οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες στην περσινή Black Friday ήταν τα κινητά τηλέφωνα, τα sneakers, οι τηλεοράσεις, τα smartwatches και οι φορητοί υπολογιστές, ενώ με βάση με το Bestprice.gr, το 2024 την πρωτιά κατέλαβαν οι φριτέζες αέρος, οι σκούπες-ρομπότ και τα στεγνωτήρια.

Επίσης, με βάση παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας του Public για τη Black Friday 2024, καταγράφεται μετατόπιση των Ελλήνων προς τις mobile αγορές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν 8 στις 10 ηλεκτρονικές συναλλαγές. Στις κορυφαίες επιλογές βρέθηκαν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και δημοφιλή gaming προϊόντα, ενώ σημαντική ζήτηση κατέγραψαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης, αποδεικνύοντας ότι η Black Friday μετατρέπεται σε μια ολιστική εμπειρία που συνδυάζει τεχνολογία, άνεση και ψυχαγωγία.

Το προφίλ των καταναλωτών

Τις Public Black Friday προσφορές 2024 αξιοποίησαν χιλιάδες άντρες και γυναίκες από όλη την Ελλάδα, με το ποσοστό μεταξύ των δύο φύλων να παραμένει ισορροπημένο.

Η ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών κυριάρχησε για μία ακόμη χρονιά, αποτελώντας την πλέον ενεργή ομάδα καταναλωτών. Παράλληλα, οι νεότερες, τεχνολογικά εξοικειωμένες γενιές κατέγραψαν σημαντική άνοδο, ενισχύοντας τη μετατόπιση του κοινού προς τις online αγορές και το mobile shopping.

Συγκεκριμένα, η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024, με τις mobile αγορές να σημειώνουν νέο ρεκόρ, φτάνοντας σχεδόν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών, ενώ οι αγορές μέσω υπολογιστή παρουσίασαν ήπια πτώση, όπως και το 2023.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα