post impression url

Είναι το CERN το εργαστήριο που θα λύσει το μυστήριο του σύμπαντος; Ένα ταξίδι στη Γενεύη θα σε πείσει

Στην καρδιά της Ευρώπης χτυπά και η καρδιά της επιστήμης. Τι είναι το CERN, τι ακριβώς εξετάζει εδώ και 61 ολόκληρα χρόνια και πως το σωματίδιο Θεός ή Higgs δίνει περισσότερα όπλα στους επιστήμονες για να εξηγήσουν την κοσμογονία

Το CERN είναι το μεγαλύτερο εργαστήριο Φυσικής στον κόσμο και εκεί μπορεί κάθε επισκέπτης να πάρει μια γεύση από τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκε από το μηδέν το σύμπαν. Από το Big Bang, στο σωματίδιο “Θεός”, όλες οι κοσμογονικές απαντήσεις, αλλά και το μέλλον της επιστήμης κρύβονται λίγα λεπτά από τη μαγευτική Γενεύη. Τι λέτε το επόμενο σας ταξίδι να έχει αυστηρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα; Θα βρίσκεστε στην Ελβετία και συγκεκριμένα στη Γενεύη με εισιτήρια που ξεκινούν από 80 ευρώ, αν ψάξετε για θέσεις τώρα στη SWISS ( www.swiss.com)

Τι είναι το CERN

Δημιουργήθηκε πριν από 61 ολόκληρα χρόνια. Πριν ακόμη ωριμάσει η ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης, οι επιστήμονες της γηραιάς Ηπείρου συνέπρατταν στην πρώτη κοινή ευρωπαϊκή δράση για να βρουν απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκε ο κόσμος.

Το ακρωνύμιο CERN προκύπτει από τις γαλλικές λέξεις για το Συμβούλιο της Ευρώπης για την Πυρηνική Έρευνα και όπως το υποδηλώνει και το όνομά του απασχολεί φυσικούς και μηχανικούς που έχουν ως στόχο να ερμηνεύσουν τη βασική δομή του σύμπαντος. Σήμερα περισσότεροι από 1000 επιστήμονες, από 100 χώρες του κόσμου εργάζονται εκεί, ενώ τα μέλη-κράτη του έχουν αυξηθεί στα 21, μεταξύ των οποίων είναι και η χώρα μας.

Αν σας εκπλήσσει ο όρος πυρηνική επιστήμη, πρέπει να γνωρίζεται πως το 1952, όταν και ιδρύθηκε ο οργανισμός, η έρευνα εστίαζε στην αποκρυπτογράφηση των στοιχείων που αποτελούσαν το άτομο και έτσι χαρακτηριζόταν πυρηνική. Φυσικά, σήμερα η επιστήμη έχει προχωρήσει πιο βαθειά και πέρα από τα βασικά σωματίδια που αποτελούν το άτομο, ενώ στην πραγματικότητα η όλη επιστημονική προσοχή δίδεται στην κατανόηση της ύλης και των δυνάμεων που εξασκούνται μεταξύ των σωματιδίων αυτών.

Το μέλλον της επιστήμης περνά από τη Γενεύη και την γενοβέζικη εξοχή, αφού εκατοντάδες φοιτητές εκπαιδεύονται κάθε χρόνο στις εγκαταστάσεις του CERN, παίρνοντας πολύτιμες γνώσεις και βλέποντας στην πράξη αλληλεπιδράσεις και στοιχεία που σε διαφορετική περίπτωση θα μελετούσαν απλώς στο χαρτί.

Ο διάσημος επιταχυντής σωματιδίων

Το CERN όμως δεν είναι ένα εργαστήριο με… φιάλες και χημικά, όπως η στερεοτυπική εικόνα που έχει ο μέσος άνθρωπος για τα εργαστήρια. Πρόκειται για ένα σύμπλεγμα συσκευών υψηλής τεχνολογίας που καθημερινά εκτελούν μοναδικά πειράματα.

Ο πιο ισχυρός επιταχυντής στον κόσμο, ο LHC, βρίσκεται στη Γενεύη και για την ακρίβεια, πρόκειται για ένα υπόγειο δαχτυλίδι 27χλμ μέσα στο οποίο κινούνται πρωτόνια σε ταχύτητα που πλησιάζει εκείνη της ταχύτητας του φωτός. Μέσα από αρκετές δεκάδες εκατομμύρια συγκρούσεις σωματιδίων επαναλαμβάνονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκε το σύμπαν. Ισχυροί ανιχνευτές παρακολουθούν τις συγκρούσεις και καταγράφουν τα χιλιάδες σωματίδια που προκύπτουν από αυτές.

Δείτε ένα βίντεο για τον τρόπο που λειτουργεί ο επιταχυντής:

Ένα δαχτυλίδι που μπορεί να μας δώσει απαντήσεις για τον τρόπο και την αλληλουχία δεδομένων που οδήγησαν τη ζωή, αλλά και τον κόσμο γενικότερα στο να αποκτήσει τη μορφή που έχει σήμερα. Μια εμπειρία μοναδική που βρίσκεται ευτυχώς για εμάς μόλις λίγες ώρες μακριά. Ένα αεροπλάνο της SWISS ( www.swiss.com) σε οικονομικές τιμές και βρίσκεται κανείς στο κέντρο της επιστήμης.

Φυσικά το CERN και η έρευνά του δεν αφορά μόνο το παρελθόν, αλλά και το μέλλον. Οι έρευνες που γίνονται και η γνώση που αποκτάται βρίσκει εφαρμογή σε τομείς που επηρεάζουν πιο άμεσα την καθημερινότητά μας. Τα σωματίδια και ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν συμβάλουν στην εξέλιξη της ιατρικής και των μεθόδων διάγνωσης και εξέτασης, ενώ μετά από δεκαετίες εμπειρίας σε επεξεργαστές και ηλεκτρονικούς υπολογιστές η τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί βρίσκει εφαρμογή σε ένα ευρύ πεδίο νέων τεχνολογιών.

Το σωματίδιο Θεός/Η αλλιώς το σωματίδιο Higgs

Στις 4 Ιουλίου του 2012, οι δοκιμές στο CERN κατέληξαν σε μια ιστορική ανακάλυψη. Όπως ανακοίνωσαν οι ειδικοί παρατήρησαν ένα εντελώς νέο-άγνωστο μέχρι σήμερα σωματίδιο, το οποίο και πήρε το όνομα του επιστήμονα που το “προέβλεψε” θεωρητικά, πριν αυτό καταγραφεί στον επιταχυντή. Το σωματίδιο Higgs ή σωματίδιο Θεός, προκάλεσε μια σειρά από αντιδράσεις, κυρίως θεολογικού χαρακτήρα, όμως η ανακάλυψή του για την επιστημονική κοινότητα αποτελούσε μια λαμπρή ημέρα στην ιστορία της.

Το σημαντικό στοιχείο αυτής της ανακάλυψης είναι πως βρίσκεται για πρώτη φορά πειραματικά ένα σωματίδιο το οποίο υπακούει στις συνθήκες και το μοντέλο που έχει αναπτυχθεί από την επιστήμη σε θεωρητικό επίπεδο για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα σωματίδια και πως δημιουργείται η μάζα. Είναι το σωματίδιο μηδέν θα λέγαμε, η αρχή των πάντων που εξηγεί με γλαφυρό τρόπο τις αλληλεπιδράσεις που οδηγούν στην εξέλιξη και τη δημιουργία.

Ανακαλύψτε τα μυστικά του πιο μεγάλου επιταχυντή στον κόσμο

Η επίσκεψη στο CERN είναι μια ξεχωριστή εμπειρία και οι υπεύθυνοι του κέντρου φρόντισαν ώστε να γίνει και πιο ζωντανή και διαδραστική. Επισκέπτες από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης, ταξιδεύουν στη Γενεύη, προκειμένου να γίνουν κοινωνοί της επιστημονικής εξέλιξης της ανθρωπότητας, αλλά και για να μάθουν περισσότερα για την αρχή των πάντων, το Big Bang, την έναρξη του σύμπαντος.

Η επίσκεψη στο εργαστήριο δεν θυμίζει τίποτα από όλα όσα έχετε δει. Εκτός από τις μόνιμες εκθέσεις που δίνουν περισσότερα στοιχεία για την ιστορία, τα επιτεύγματα και τις ανακαλύψεις του κέντρου, στο CERN διοργανώνονται επισκέψεις με ξεναγό, μέσα στο ίδιο το εργαστήριο φυσικής, όπου ειδικοί δίνουν τα φώτα τους για τη δουλειά που γίνεται εκεί.

Για τους πιο περιπετειώδεις όμως υπάρχει και το Passport to the Big Bang. Ένα επιστημονικό “παιχνίδι” θα λέγαμε το οποίο εκτείνεται σε όλη την επιφάνεια της ελβετικής επαρχίας, κάτω από την οποία λειτουργεί ο LHC, ο μεγαλύτερος επιταχυντής στον κόσμο. Πάρτε το ποδήλατό σας από την πόλη της Γενεύης, αποκτήστε το ειδικό εισιτήριο και περιπλανηθείτε σε 54χλμ ποδηλατόδρομων ειδικά σχεδιασμένων από το CERN. Οι διαδρομές περιλαμβάνουν πόστερ σε διάφορα σημεία που εξηγούν περισσότερα για το κέντρο, ενώ για τους πιο τολμηρούς διεξάγεται και ένα ιδιότυπο “κυνήγι θησαυρού”. Όσοι το επιθυμούν μπορούν περνώντας από τις δέκα πλατφόρμες του πάρκου να αναζητήσουν κρυμμένα στοιχεία, να απαντήσουν σωστά στους γρίφους και να “θέσουν” σε λειτουργία των επιταχυντή.

Ακούγεται συναρπαστικό και σε κάθε περίπτωση δεν είναι από εκείνα τα σημαντικά μεν, που σου φέρνουν υπνηλία δε, μέρη για να επισκεφτεί κανείς και να μάθει περισσότερα για την επιστήμη της φυσικής. Ένα ΚΛΙΚ στο site της SWISS ( www.swiss.com) και ίσως το επόμενο Σαββατοκύριακο να γίνετε εσείς μάρτυρας των μυστικών της κοσμογονίας του σύμπαντος.

Φωτογραφίες ©2010-2015 CERN