Ανθίζει η ελληνική περιβαλλοντική ευαισθησία

Στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων ο Κύπριος τραγουδιστής Κώστας  Χριστοφόρου, ερμήνευσε επιτυχίες του, συμμετέχοντας, σήμερα Σάββατο 30 Οκτωβρίου,  σε εκδήλωση του Δήμου Ιωαννιτών για την ανακύκλωση. (EUROKINISSI // ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ)
Στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων ο Κύπριος τραγουδιστής Κώστας Χριστοφόρου, ερμήνευσε επιτυχίες του, συμμετέχοντας, σήμερα Σάββατο 30 Οκτωβρίου, σε εκδήλωση του Δήμου Ιωαννιτών για την ανακύκλωση. (EUROKINISSI // ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ) EUROKINISSI

Αυξάνεται η περιβαλλοντική ευαισθησία των Ελλήνων καταναλωτών σύμφωνα με έρευνα του  Ερευνητικού Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (A.LA.R.M.) και του Κέντρου Αειφορίας (CSE). Τα στοιχεία που δείχνουν αλλαγή στάσης

Οι Έλληνες καταναλωτές ολοένα και αυξάνουν τη περιβαλλοντική συνείδηση και ευαισθησία τους. Προβαίνουν όλο και πιο συχνά σε ενέργειες όπως η ανακύκλωση,η συμμετοχή σε οργανωμένες δράσεις και αλλαγές στην προσωπική συμπεριφορά για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η έρευνα που πραγματοποίησε σε πανελλαδικό δείγμα 706 καταναλωτών το Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (A.LA.R.M.) και το Κέντρο Αειφορίας (CSE) με τίτλο "Πράσινο Marketing: Περιβαλλοντικές Διαστάσεις του Marketing στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης" κατέδειξε τα παρακάτω συμπεράσματα.

Το 78,5% των Ελλήνων καταναλωτών παραδέχεται πως είναι ευαισθητοποιημένο σε θέματα περιβάλλοντος, ποσοστό που έχει αυξηθεί τελευταία. Πιο συγκεκριμένα ποσοστό ποσοστό 84,8% πιστεύει ότι η προσωπική δράση όλων μπορεί να φέρει αλλαγή στην προστασία του περιβάλλοντος,ενώ μόλις το  15,9% πιστεύει ότι το κίνημα για το περιβάλλον είναι απλά μια μόδα.

Το 72,3% σκέφτεται συχνά τη βλάβη που προκαλεί στο περιβάλλον,ενώ το  39,4% εκτιμά ότι ο μέσος πολίτης δεν έχει τη δύναμη να σταματήσει τη μόλυνση του περιβάλλοντος.

Σχεδόν ένας στους δυο (47,3%) όταν αγοράζει προϊόντα προσπαθεί να σκεφτεί πως η χρήση τους θα επηρεάσει το περιβάλλον αλλά και τους ανθρώπους.

Μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών( 92,3%) κρίνουν πως η ανάπτυξη προγραμμάτων εταιρικής υπευθυνότητας και των περιβαλλοντικών δράσεων αποτελεί σπουδαία παράμετρο. Επιπλέον, ποσοστό 78,5% των ερωτηθέντων θεωρούν ηθική υποχρέωση την αποφυγή προϊόντων και επιχειρήσεων που επιβαρύνουν το περιβάλλον ενώ ποσοστό 83,3% νοιώθει υποχρεωμένος να υποστηρίξει την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων.

Ανακύκλωση και καταναλωτές

Τα αποτελέσματα της έρευνας που αφορούν τη συμμετοχή των καταναλωτών σε ενέργειες ανακύκλωσης είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα αφού το 86,5% των ερωτηθέντων το 2010 δήλωσε ότι ανακυκλώνει διάφορα υλικά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 82,1%.

Πιο συγκεκριμένα, ποσοστό 85,4% των καταναλωτών ανακυκλώνει χαρτί, ποσοστό 74,1% ανακυκλώνει πλαστικό, ποσοστό 70,2% γυαλί, ποσοστό 69,6% αλουμίνιο και 49,6% ανακυκλώνει ηλεκτρικές συσκευές.

Ποσοστό 60,3% των καταναλωτών το 2010 αντικατέστησε συσκευές του νοικοκυριού με καινούριες χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης κάτι εξίσου ενθαρρυντικό αφού το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 56,2%, Όσον αφορά στις συσκευές του νοικοκυριού που έχουν αντικαταστήσει την πρώτη θέση καταλαμβάνουν οι λαμπτήρες με ποσοστό 42,1% και ακολουθούν οικιακές συσκευές 32,9%, κλιματιστικά 15,3%, τηλεόραση 8,9%, ηλεκτρονικοί υπολογιστές 2,4% και συστήματα/συσκευές θέρμανσης 2,3%.

Οι καταναλωτές με ποσοστό 30%  που πήραν μέρος στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν προβεί σε ανακαινίση του σπιτιού τους ώστε να είναι πιο οικονομικό στην κατανάλωση ενέργειας και πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Η ανακαίνιση περιλάμβανε κυρίως αντικατάσταση κουφωμάτων, αντικατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα, θερμομονωτικές εργασίες, αντικατάσταση παλαιού συστήματος λέβητα/καυστήρα, εγκατάσταση φυσικού αερίου και φωτοβολταϊκών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ποσοστό 49,7% των καταναλωτών σκέφτεται να χρηματοδοτήσει μια ανακαίνιση της κατοικίας του στο μέλλον συμμετέχοντας στο πρόγραμμα επιδότησης της πολιτείας.

Επιπλέον οι καταναλωτές συμμετέχουν και σε άλλες δράσεις με σκοπό την εξοικονόμηση της ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι για παράδειγμα κάποιος καταναλωτής κλείνει τα φώτα όταν βγει από έναν χώρο/δωμάτιο, προσπαθεί να μειώσει το νερό που καταναλώνει, κλείνει κανονικά τις συσκευές αποφεύγοντας το stand-by, χρησιμοποιεί δημόσια μέσα μετακίνησης αντί για αυτοκίνητο, ή όταν οδηγεί πραγματοποιεί φιλική προς το περιβάλλον οδήγηση. Επίσης αντικαθιστά την πλαστική σακούλα με βιοδιασπώμενη ή πολλαπλών χρήσεων για τις αγορές του.

Οι καταναλωτές επιλέγουν  πράσινα προϊόντα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν σε ποσοστό 68% να αγοράζουν προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον. Όσον αφορά στις κατηγορίες των προϊόντων που αγοράζουν σε αυτές περιλαμβάνονται προϊόντα από ανακυκλωμένο χαρτί (58,6%), βιολογικά τρόφιμα (57,2%), απορρυπαντικά (56,7%), οικολογικά οικιακά προϊόντα (54,4%) και φυτικά καλλυντικά (30,2%).

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι ένας στους δυο περίπου καταναλωτές(ποσοστό 55%)αγοράζουν κυρίως από τα σούπερ μάρκετ τα βιολογικά προϊόντα. Ο λόγος που τα καθιστά πιο προτιμητέα από τα μη βιολογικά είναι ότι είναι πιο υγιεινά (ποσοστό 80%).

Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (ποσοστό 96,3%) αγοράζει  και τα φιλικά προς το περιβάλλον απορρυπαντικά από τα σούπερ μάρκετ κυρίως λόγω των προσωπικών τους ανησυχιών για την προστασία του περιβάλλοντος (ποσοστό 77,8%).

 Σε ότι αφορά την αγορά φυτικών καλλυντικών οι καταναλωτές τα προμηθεύονται κυρίως από τα φαρμακεία (ποσοστό 56,3%) τα οποία προτιμούν κυρίως λόγω των λιγότερων παρενεργειών και της πιο φυσικής τους σύνθεσης.

Η ευαισθησία των Ελλήνων καταναλωτών σε ότι αφορά το περιβάλλον φαίνεται και στην αγοραστική συμπεριφορά τους.

Πιο συγκεκριμένα το 2010, ποσοστό 44,8% των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι αγοράζει προϊόντα τα οποία επιστρέφουν μέρος των εσόδων τους σε ενέργειες προστασίας του περιβάλλοντος. Παράλληλα  το 52,3% αλλάζει τη μάρκα του προϊόντος για να αγοράσει ένα νέο φιλικό προς το περιβάλλον προϊόν και το 40,9% πληρώνει υψηλότερη τιμή για να αγοράσει μια φιλική προς το περιβάλλον μάρκα

Όλο και μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού προθυμοποιείται να αναζητήσει προϊόντα συσκευασμένα σε ανακυκλώσιμη συσκευασία,καθώς το 55,4% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα προτιμά αυτά τα προϊόντα από παρόμοια τα οποία έχουν συσκευασία μη ανακυκλώσιμη.

Καταναλωτές και Πράσινη Ανάπτυξη

Αρκετά ενθαρρυντικά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας που σχετίζονται με τα επίπεδα γνώσης της Πράσινης Ανάπτυξης που εκδηλώνουν οι καταναλωτές αφού σχεδόν δυο στους τρεις (63,7%)γνωρίζει τι είναι η Πράσινη Ανάπτυξη.

Κύρια χαρακτηριστικά της Πράσινης Ανάπτυξης σύμφωνα με τους καταναλωτές είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η οικονομία χαμηλών εκπομπών ρύπων και οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον.

Επιπλέον, ποσοστό 26,6% των ερωτώμενων δήλωσε άλλα χαρακτηριστικά όπως: δεντροφύτευση και αναδάσωση, ενημέρωση πολιτών, ανάπτυξη πράσινων προϊόντων από επιχειρήσεις, ανακύκλωση, δημιουργία ενεργειακών κτιρίων και οικολογική συνείδηση

Οι καταναλωτές δήλωσαν ενήμεροι ως προς τους τρόπους που μπορεί μια επιχείρηση να συνεισφέρει στην προστασία του περιβάλλοντος. Σε αυτούς περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, η μείωση εκπομπής ρύπων, η μείωση τοξικών αποβλήτων, η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, η εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, η ανάπτυξη οικολογικών προϊόντων κ.ά.

Βέβαια, οι καταναλωτές είναι ενήμεροι για τα οφέλη που αποκομίζει μια εταιρία που υποστηρίζει με συγκεκριμένες ενέργειες την προστασία του περιβάλλοντος. Κάποια από αυτά είναι η βελτίωση της εικόνας που έχει στην αγορά,η δημοσιότητα που θα κερδίσει ,η διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό και η αύξηση των πωλήσεών της.

SHARE:

24Media Network