Η σχέση Ferrari και FIA

Η σχέση Ferrari και FIA
ferrari_formula_1

To AUTO 24 αναλύει τη σχέση Ferrari και FIA εν όψει του πιθανού διαζυγίου τους

Σύμφωνα με τον συντάκτη του κειμένου ”
ο Έντσο μας έκανε όλους να ονειρευόμαστε ότι οδηγούμε το κατακόκκινο μονοθέσιο και στη γραμμή του τερματισμού θα μας περίμενε η Σοφία Λόρεν. Αυτή τη σκέψη έκανα όταν ήμουν μικρός, αντικρίζοντας μία αφίσα με τη Ferrari. Ούτε γνώριζα ποιος ήταν ο οδηγός“.



Η Ferrari αντιπροσωπεύει το όνειρο. Η Ferrari είναι τα αγωνιστικά μονοθέσια, όχι τα αυτοκίνητα πολυτελείας που αναγκαζόταν να σχεδιάζει ο Έντσο Φεράρι για να χρηματοδοτεί την αγωνιστική ομάδα του. Αναγκάστηκε δε να πουλήσει την εταιρεία του στη FIAT για να τα βγάλει πέρα. Τα αγωνιστικά μονοθέσια όμως τα κράτησε για τον εαυτό του. Η Ferrari είναι το σύμβολο της Formula 1.



Και τώρα έρχεται ο παλιός βοηθός του “Κομεντατόρε”, ο Λούκα ντι Μοντετζέμολο και απειλεί ότι θα αποσύρει τη Ferrari από τη Formula 1. Και βέβαια δεν πρόκειται να το κάνει. Πρώτα από όλα γιατί ο άνθρωπος εκτός από εκπληκτικός επιχειρηματίας (σ.σ. διοργάνωσε το Παγκόσμιο Κύπελλο το 1990) που κοιτάει τα συμφέροντα του, είναι Ιταλός. Ο πάπας, το ποδόσφαιρο και η Ferrari. Αυτή είναι η Αγία Τριάδα στην Ιταλία.




Τι σημαίνει F1 χωρίς τη Ferrari;



Υπήρξαν εποχές που τα κατακόκκινα μονοθέσια δεν διαδραμάτιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στο παγκόσμιο πρωτάθλημα. Σήμερα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά στο σπορ. Χωρίς τη Ferrari, υπάρχουν μόνο η McLaren Mercedes που έχει πάψει να θυμίζει εδώ και αρκετά χρόνια την κλασική McLaren και η Williams που παραμένει σκιά του εαυτού της και άλλωστε μόνο οι Αγγλόφωνοι ενθουσιάζονταν με αυτή. Οι υπόλοιποι είναι καινούργιοι. Αν μη τι άλλο η Formula 1 σέβεται το παρελθόν της.



Formula 1 χωρίς τη Ferrari σημαίνει άδειες εξέδρες σε τουλάχιστον δύο αγώνες, στη Μόντσα και στην Ίμολα. Formula 1 χωρίς τη Ferrari σημαίνει αντίο χορηγοί που συνεργάζονται με την ιταλική ομάδα πάρα πολλά χρόνια και βέβαια έλλειψη πάθους που μόνο οι μεσογειακοί λαοί μπορούν να εκφράσουν. Οι Γάλλοι έχουν εξαφανιστεί ακόμα και από τη Renault, οι Ισπανοί προσπαθούν να χωρέσουν στη Formula 1, αλλά αυτή δεν βρίσκεται στο αίμα τους. Η Ferrari παραμένει ψυχή τε και σώματι ιταλική ομάδα. Η μοναδική που κατασκευάζει στο εργοστάσιο της σχεδόν ολόκληρο το “σώμα” του μονοθεσίου. Χειροποίητο που λένε.




Στα χαρακώματα FIA και Ferrari



Μέχρι πριν από δύο χρόνια οι σχέσεις τους ήταν μέλι γάλα. Στα μέσα της δεκαετίας του 90’ όταν το δίδυμο Μπέρνι Έκλεστοουν-Μαξ Μόσλεϊ αποφάσισε ότι η Formula 1 έπρεπε να διεισδύσει στην αγορά της Ασίας και να επιστρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες, χρησιμοποίησε τη Ferrari δηλαδή το διασημότερο προϊόν της. Η Ferrari έπρεπε να πρωταγωνιστήσει και τότε με τους Γκέρχαρντ Μπέργκερ-Ζαν Αλεζί δεν το έκανε, γιατί το μονοθέσιο δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τη Williams Renault και τη Benetton Renault.



Οι Ιταλοί βέβαια δεν βοήθησαν χωρίς να κοιτάξουν το συμφέρον τους. Ο Μοντετζέμολο που είχε ήδη προσλάβει τον Ζαν Τοντ χρειαζόταν τον Μίκαελ Σουμάχερ και την ομάδα του στη Benetton Renault (σ.σ. Ρος Μπρον και Ρόρι Μπιρν). Ο μοναδικός που μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο, ο Φλάβιο Μπριατόρε έγινε ξαφνικά από πλούσιος, πάμπλουτος. Παραχώρησε τον οδηγό και τους συνεργάτες του και απέκτησε το δίδυμο Μπέργκερ-Αλεζί. Αργότερα ο Μπριατόρε εισέπραξε και ο ίδιος μία απόλυση από τον Λουτσιάνο Μπένετον όταν ο τελευταίος κατάλαβε τι μαύρο φίδι έτρεφε στον κόρφο του.



Το κόλπο της FIA με τη Ferrari έπιασε και έτσι ξεκίνησε η αυτοκρατορία των Ιταλών. Η Formula 1 γιγαντώθηκε ξανά και εισέβαλε θριαμβευτικά σε ακαλλιέργητες αγορές με άφθονα πετροδόλαρα. Η “χρυσή” εποχή ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη του Κίμι Ραϊκόνεν σε παγκόσμιο πρωταθλητή το 2007. Ο Ζαν Τοντ αποχώρησε για να γίνει πρόεδρος στη FIA, αλλά ο Μαξ Μόσλεϊ δεν ήθελε να εγκαταλείψει την καρέκλα του.




Ανοιχτό προσκλητήριο



Η επαναδραστηριοποίηση της FOTA δηλαδή της ένωσης των ομάδων με τη Ferrari για πρώτη φορά να κάθεται να συζητάει με τους υπόλοιπους σε αντίθεση με το παρελθόν όταν τα… συμφωνούσε με τη FIA, ενοχλεί την τελευταία. Οι ομάδες θέλουν περισσότερα χρήματα. Το νέο αφεντικό της Ferrari, ο Στέφανο Ντομενικάλι είναι περισσότερο μηχανικός παρά μάνατζερ. Για αυτό τα κάνει και θάλασσα.



Η οικονομική κρίση προφανώς έδωσε την ευκαιρία στο δίδυμο Έκλεστοουν-Μόσλεϊ την ευκαιρία να διατηρήσουν τον έλεγχο. Απηύθυναν ανοιχτό προσκλητήριο σε νέες ιδιωτικές ομάδες να μπουν στη Formula 1 με την εφαρμογή του μπάτζετ καπ δηλαδή καθεμιά θα έχει τη δυνατότητα να ξοδέψει (προαιρετικά) μέχρι 44.000.0000 ευρώ. Το ποσό αυτό ας μην θεωρηθεί δεδομένο.



Η εταιρεία του Μπέρνι Έκλεστοουν (FOM) θα προσφέρει στις νέες ομάδες περίπου 9.000.000 ευρώ σε καθεμιά και δωρεάν μεταφορά των σασί και 10 τόνων υλικό σε κάθε αγώνα. Η FOM προσφέρει επίσης 20 αεροπορικά εισιτήρια στην οικονομική θέση. Ο Μπέρνι κάνει προσφορές. Τρέξτε να προλάβετε.



Οι κατασκευαστές της Formula 1 δηλαδή η Ferrari, η Toyota που προβάλλουν αντίσταση έχουν μεγαλύτερα έξοδα. Αυτά υπερβαίνουν τα 44.000.000 ευρώ και σημαίνει ότι για να τα φέρουν βόλτα πρέπει να απολύσουν κόσμο, να ρίξουν τους μισθούς οδηγών και εκ των πραγμάτων να υιοθετήσουν διαφορετική στρατηγική.



Και πρέπει βέβαια να μοιραστούν τα χρήματα από τα τηλεοπτικά με τους καινούργιους. Δεν τους συμφέρει, ειδικά αν οι καινούργιοι δεν πρόκειται να ξεχάσουν ποτέ πόσο πολύ τους βοήθησε ο θείος Μπέρνι να μπουν στο χορό.



Το περιοδικό Autosport έγραψε ότι η FIA θέλει να εφαρμόσει μπάτζετ καπ ύψους 110.000.000 ευρώ το 2011. Θα ξεκινήσει με 175.000.000 ευρώ το 2009. Αν ισχύει αυτό, τότε το μπάτζετ καπ δεν μπορεί να είναι δα και τόσο το μεγάλο πρόβλημα.



Τώρα είναι η ευκαιρία των ομάδων να λυγίσουν τη FIA. Χωρίς τη Ferrari, την Toyota, τις δύο ομάδες της Red Bull και τις υπόλοιπες που πιθανότατα να ακολουθήσουν, η Formula 1 δεν μπορεί να συνεχίσει.



Ειδικά χωρίς τη Ferrari που επαναλαμβάνει για δεύτερη φορά μετά τον Οκτώβριο (σ.σ. τότε είχε εναντιωθεί στην καθιέρωση ενιαίου κινητήρα) τη σκέψη της να αποχωρήσει. Τότε οι Ιταλοί το είχαν πει σε συγγενείς και φίλους, τώρα το ανακοίνωσαν σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Ferrari δεν πρόκειται να το επισημοποιήσει εκτός κι αν οι κατασκευαστές ξεκινήσουν δικό τους πρωτάθλημα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα