Τα καλύτερα προσπεράσματα (Part I)

Το AUTO 24 βρήκε και παρουσιάζει τα εντυπωσιακότερα προσπεράσματα στην ιστορία της F1
- 14 Απριλίου 2008 20:04
Το AUTO 24 βρήκε τα καλύτερα όλων των εποχών και παρουσιάζει πέντε από αυτά στο πρώτο από τα δύο μέρη του αφιερώματος.
Οι δύο πιο διαδεδομένες τεχνικές προσπεράσματος είναι το slipstreaming και το οutbraking.
Στην πρώτη ο πιλότος που ακολουθεί εκμεταλλεύεται το αεροδυναμικό κενό που δημιουργεί πίσω του το προπορευόμενο μονοθέσιο και έχει την δυνατότητα να “πιάσει” μεγαλύτερη ταχύτητα για λίγα δευτερόλεπτα αφού οι αντιστάσεις του αέρα εκμηδενίζονται. Αυτά τα λίγα χιλιόμετρα που κερδίζει δίνουν την δυνατότητα στο μονοθέσιο που ακολουθεί να προσπεράσει.
Το οutbraking είναι το γνωστό σε όλους καθυστερημένο φρενάρισμα ή προσπέραση στα φρένα. Ο πιλότος που επιχειρεί το προσπέρασμα έχει ως στόχο να περάσει από την εσωτερική και να μπει πρώτος στη στροφή. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να φρενάρει δέκατα του δευτερολέπτου πιο αργά από το προπορευόμενο όχημα.
Αυτές οι δύο είναι οι πιο γνωστές τακτικές αλλά υπάρχουν προσπεράσματα που έχουν γίνει με πολύ πιο θεαματικούς τρόπους, όπως αυτό του Πικέ το 1986 στον Σένα.
Πικέ Vs Σένα Βουδαπέστη 1986
Ο Νέλσον Πικέ έκανε ένα από τα πιο θεαματικά προσπεράσματα στην ιστορία της Formula 1 και για πολλούς το καλύτερο στην ιστορία του αθλήματος. Οι μάχες των δύο Βραζιλιάνων ήταν πάντα εντυπωσιακές αλλά αυτή του 1986 στην Βουδαπέστη είναι χαραγμένη στο μυαλό όλων. Ο Πικέ προσπαθεί για πρώτη φορά να περάσει τον συμπατριώτη του στο τέλος της μεγάλης ευθείας από την εσωτερική αλλά το θεαματικό γλίστρημα δεν έπιασε. Το πάθημα έγινε μάθημα και λίγο μετά στο ίδιο σημείο θα προσπεράσει από την εξωτερική με ένα driftάρισμα που θα μείνει στην ιστορία
Μάνσελ Vs Πικέ Σίλβερστοουν 1987
Στον 45ο γύρο η διαφορά μεταξύ Μάνσελ και Πικέ ήταν πάνω από 20 δευτερόλεπτα. Ο Βραζιλιάνος αντιμετώπιζε προβλήματα με τα ελαστικά του και ο Μάνσελ πίεζε όσο μπορούσε το μονοθέσιό του παραδίδοντας μαθήματα οδήγησης. Στον 53ο γύρο η διαφορά είχε πέσει στα 9.6 δευτερόλεπτα και επτά γύρους αργότερα ήταν κάτω από το 1.6. Στον 60ο γύρο ο Βρετανός είχε φτάσει πίσω από την αεροτομή του δύο φορές παγκόσμιου πρωταθλητή, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό. Ο αγώνας τελείωνε και ο Μάνσελ έκανε την κίνηση της δεκαετίας προσπερνώντας τον Πικέ που κατέκτησε το πρωτάθλημα εκείνη τη χρονιά. Οι αντιδράσεις του κόσμου αντίστοιχες του θεάματος που παρακολούθησαν.
Μάνσελ Vs Σένα Βουδαπέστη 1989
Ο Νιγκέλ Μάνσελ αντιμετώπισε πρόβλημα τα στις κατατακτήριες στην Βουδαπέστη και αναγκάστηκε να εκκινήσει από την δωδέκατη θέση του grid την Κυριακή. Ο Βρετανός όμως δεν το έβαλε κάτω και με εξαιρετικές κινήσεις κατάφερε να φτάσει στην δεύτερη θέση στον 57ο γύρο. Μπροστά ήταν ο μεγάλος Άιρτον Σένα, αλλά ο Μάνσελ δεν πτοήθηκε. Με μία εκπληκτική κίνηση πέρασε τον Βραζιλιάνο και δεν έχασε την πρώτη θέση μέχρι το πέσιμο της καρό σημαίας.
Μάνσελ Vs Μπέργκερ Μεξικό 1990
Ο Μάνσελ μπορεί να κατέκτησε μόλις ένα πρωτάθλημα το 1992 αλλά θα μείνει για πάντα στη μνήμη των οπαδών για τα απίστευτα προσπεράσματα του και το θέαμα που προσέφερε. Το 1990 στο Grand Prix του Μεξικού στην τελευταία στροφή στον τελευταίο γύρο πέρασε τον Μπέργκερ από την εξωτερική πλευρά αποδεικνύοντας γιατί ήταν ένας από τους μεγαλύτερους πιλότους του αθλήματος.
Βιλνέβ Vs Σουμάχερ Εστορίλ 1996
Ο Ζακ Βιλνέβ και ο Μίκαελ Σουμάχερ από την πρώτη στιγμή που βρέθηκαν μαζί στην ίδια πίστα είχαν μία κόντρα που επικεντρωνόταν στο γεγονός πως ο πρώτος είναι πολύ καλύτερος πιλότος από τον δεύτερο αλλά δεν είχε μονοθέσιο αντίστοιχο του Γερμανού ώστε να διαγράψει την ίδια η καλύτερη πορεία. Το 1996 οι οπαδοί του Βιλνέβ πανηγύρισαν την επισφράγιση της παραπάνω θεωρίας (σύμφωνα πάντα με αυτούς). Στο Εστορίλ ο Καναδός βγήκε από την εξωτερική του Μίκαελ Σουμάχερ με τους δύο πιλότους να είναι δίπλα-δίπλα στην έξοδο της στροφής. Εκεί ο Βιλνέβ ολοκλήρωσε ένα από τα καλύτερα προσπεράσματα στην ιστορία του αθλήματος μπαίνοντας μπροστά από τον Σουμάχερ πριν την είσοδο της επόμενης στροφής και ενώ μπροστά του υπήρχε ένα ακόμα μονοθέσιο.
Το προσέρασμα του Βιλνέβ στον Σουμάχερ είναι ο συνδετικός κρίκος με το δεύτερο μέρος του αφιερώματος. Στη νεότερη εποχή τα προσπεράσματα είναι σπάνιο φαινόμενο αφού η τεχνολογία έχει πάρει τον έλεγχο των μονοθεσίων από τα χέρια των πιλότων.