Ζωντανός θρύλος

Το AUTO 24 υποκλίνεται στα μοντέλα ''Ζ'' της Νissan και ταξιδεύει μαζί τους στο χρόνο...
- 09 Απριλίου 2008 21:21
Με το συγκεκριμένο σύμβολο οι Ιάπωνες έβαλαν στην αυτοκινητιστική αγορά ένα πισωκίνητο σπορ αυτοκίνητο το οποίοι κέρδισε θαυμαστές σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Μπορεί το μυαλό όλων να πηγαίνει στο εδώ και περίπου 5 χρόνια πετυχημένο μοντέλο, Nissan 350 Z, όμως τα πάντα ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 1969 στην έκθεση αυτοκινήτου στο Τόκιο μέχρι να φτάσουμε στο σημερινό… κόσμημα της Nissan.
Η Κυρία που… ξεμυάλιζε
Εκεί παρουσιάστηκε από τους Ιάπωνες το διθέσιο Datsun 240Z που στην ασιατική αγορά έγινε γνωστό με το όνομα Fairlady Z. Η… όμορφη κυρία ξεμυάλισε κυρίως τους άνδρες της εποχής, οι οποίο με το που την είδαν διαπίστωσαν ότι πρόκειται για ένα τολμηρό coupe. Χαρακτηριστικό του ήταν ότι στο μπροστινό μακρύ καπό σε αντίθεση με τα άλλα coupe της εποχής υπήρχε μέσα ο κινητήρας, ενώ στο πίσω κοντό μέρος υπήρχε πορτμπαγκάζ και χώρος για αποσκευές.
Το αυτοκίνητο έμοιαζε σαν… σφαίρα, αφού το τολμηρό σχήμα του συνδυάσθηκε και μ’ έναν αξιόπιστο και γρήγορο κινητήρα. Ο εξακύλινδρος 2.393 κυβικών εκατοστών απέδιδε 150 άλογα και το αυτοκίνητο άγγιζε τα 100 χιλιόμετρα σε 9,1 δευτερόλεπτα. Όσο για την τελική ταχύτητα… τύφλα να έχουν τα σημερινά coupe, αφού για την εποχή του τα 205 χιλιόμετρα ήταν υπεραρκετά. Στο συγκεκριμένο μοντέλο οι Ιάπωνες έδωσαν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να επιλέξουν μεταξύ χειροκίνητου (4 σχέσεων) και αυτόματου (3 σχέσεων) κιβώτιου ταχυτήτων.
Οι παραπάνω επιδόσεις συγκίνησαν όχι μόνο τους φίλους της σπορ οδήγησης σε Ευρώπη και Ασία, αλλά και στην Αμερική. Χαρακτηριστικό της τρέλας που επικράτησε στις ΗΠΑ ήταν ότι η Nissan ξεπέρασε στις πωλήσεις και τη Volkswagen, ενώ μέσα σε δύο δεκαετίες η σειρά “Ζ” πούλησε περισσότερα από 1 εκατομμύριο κομμάτια παγκοσμίως.
Επίσης ένα από τους λόγους που κέρδισε η Fairlady Z και την αγορά της Αμερικής ήταν η άκρως προσιτή τιμή. Οι Αμερικάνοι με 3.526 δολάρια έβαζαν στο γκαράζ του την «όμορφη κυρία» τη στιγμή που μοντέλα της ίδια κατηγορία όπως Volvo 1800 E (4.500 δολάρια) Corvette (5.000 δολάρια), Jaguar E-type (5.800 δολάρια) είχαν μεγαλύτερο κόστος. Με τη συγκεκριμένη επιτυχία οι άνθρωποι της Nissan κατέρριψαν και τον μύθο που ήθελε την Datsun να είναι επιτυχημένη μόνο σε αγροτικά οχήματα.
Ο μεγάλος εμπνευστής του Datsun 240Z που έκανε τη Fairlady Z παγκοσμίως γνωστή ήταν ο πρόεδρος της εταιρίας Yutaka Katayama. Ο Ιάπωνας ήταν άριστος γνώστης της αυτοκινητιστικής αγοράς στην Αμερική και χτύπησε την κατάλληλη στιγμή, αφού είχε καταλάβει το γούστο των Αμερικάνων.
Χαρακτηριστικά ήταν τα λόγια του στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης το 1969 όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 240Ζ. ”
Το συγκεκριμένο Coupe αντιπροσωπεύει το νέο πνεύμα της Nissan και σχεδιάστηκε με στόχο να ικανοποιήσει και τις προτιμήσεις στο κοινό της Αμερικής. Διαθέτει καρδιά ιαπωνική και ψυχή αμερικάνικη…“.
Για τους πιο δύσπιστους η απάντηση από το 240Ζ ήρθε και σε αγωνιστικό επίπεδο, αφού η φήμη του εκτοξεύτηκε ακόμη περισσότερο, όταν το πρωτοποριακό μοντέλο της Nissan χάρη στη συμμετοχή του στους κορυφαίους αγώνες στο rally Σαφάρι πανηγύρισε νίκες το 1971 και το 1973 σε Κένυα και Τανζανία.
Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει… αλλά ανανεώνεται. Έτσι, στην προσπάθεια της η Nissan να μην διαλύσει ότι με τόσο κόπο έχτισε στα τέλη της δεκαετίας του 60, παρουσίασε το 1974 το ανανεωμένο Datsun 260Ζ. Το συγκεκριμένο μοντέλο οπτικά δεν είχε μεγάλες αλλαγές, όμως οι Ιάπωνες στην προσπάθειά τους να προσαρμοστούν με τους αυστηρούς νόμους που αφορούσαν τη μόλυνση του περιβάλλοντος προχώρησαν σε μηχανικές αλλαγές που μοιραία έφεραν και τη μείωση της ιπποδύναμης.
Ο κινητήρας ήταν 2600 κυβικών εκατοστών και απέδιδε 139 άλογα στις 5200 στροφές (800 στροφές λιγότερες σε σχέση με το 240Ζ).
Η μείωση των στροφών είχε ως αποτέλεσμα το νέο μοντέλο σύμφωνα με τους Αμερικάνους …να βγάζει «κάρτα καυσαερίων», αλλά η μείωση της ιπποδύναμης δεν ευχαρίστησε το πολυπληθές κοινό του.
Παράλληλα η Nissan στην προσπάθειά της να κερδίσει και τους… τρελούς οικογενειάρχες παρουσίασε το κατά 30 εκατοστά μεγαλύτερο Datsun 260Ζ, το οποίο ήταν 2+2 θέσεων αφού περιελάμβανε και δύο πίσω καθίσματα (ήταν πιο αναπαυτικά για παιδιά).
Το συγκεκριμένο μοντέλο με τις 4 θέσεις στην Ευρώπη και ειδικότερα επί γερμανικού εδάφους δεν είχε μεγάλη επιτυχία, αφού η αξία του κρίθηκε υπερεκτιμημένη.
Στο μεταξύ, οι Αμερικάνοι πάλι άρχισαν να «γκρινιάζουν» για τα καυσαέρια, αλλά και τους προφυλακτήρες ασφαλείας και τα… αφεντικά της Nissan έπρεπε να προσαρμοστούν, ώστε να μην χάσουν τη μάχη με τους ανταγωνιστές τους.
Η απάντηση ήταν άμεση και στα τέλη του 1975 το 260Ζ μετονομάστηκε σε Datsun 280Ζ και εξοπλίστηκε με νέο κινητήρα 2800 κ.εκ. Παράλληλα, το καρμπιρατέρ αποχαιρέτησε και το Injection μπήκε στη ζωή του 280Ζ. Το πιο εξελιγμένο μοντέλο απέδιδε 149 ίππους και «κοιτούσε στα μάτια» το πρώτο μοντέλο 240Ζ. Επίσης μειώθηκαν και οι ρίποι, αφού αρκετά μοντέλα στην Αμερική κυκλοφόρησαν με καταλυτικούς κινητήρες. Το 1977 άρχισαν από τη Nissan και τα μηχανικά… πειράγματα στον κινητήρα με αποτέλεσμα η… καρδιά του 280Ζ να αυξηθεί σε 170 άλογα, ενώ ένα χρόνο αργότερα τέθηκε προς διάθεση και το μαύρο χρώμα στην αγορά.
Το πολυτελές… Datsun 280ZX
Το 1979 οι άνθρωποι της Nissan όφειλαν να ακολουθήσουν την τεχνολογική ανάπτυξη. Έτσι αποφάσισαν να διατηρήσουν το επί μια 10ετίας επιτυχημένο σχέδιο και φρόντισαν να εκσυγχρονίσουν το coupe τους τόσο μηχανικά, όσο και εσωτερικά. Το Datsun 280ZX εξωτερικά έμοιαζε με τον προκάτοχο του, όμως ήταν φτιαγμένο σ’ ένα νέο πλαίσιο και είχε περάσει με επιτυχία όλα τα τεστ στον τομέα της αεροδυναμικής.
Οι Ιάπωνες έδωσαν ιδιαίτερη βάση στο πίσω μέρος και κατάφεραν μετακινώντας τις πίσω κολώνες να εξοικονομήσουν μεγαλύτερο χώρο στο εσωτερικό και να μεγαλώσουν το πορτμπαγκάζ. Παράλληλα, οι άνθρωποι της Nissan έβαλαν τα δυνατά τους προκειμένου να εκσυγχρονίσουν και το σαλόνι του αυτοκινήτου. Δερμάτινες και υφασμάτινες επενδύσεις σε ομοιόμορφα χρώματα ήταν πλέον στη διάθεση των πελατών, τη στιγμή που προστέθηκαν οι κατάλληλες σπορ πινελιές στο ταμπλό (με το τιμόνι), αλλά και στο εξωτερικό με εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου.
Ο κινητήρας των 2.800 κ.εκ. λόγω της αυστηρότητας των Αμερικάνων στις εκπομπές καυσαερίων στο πρώτο 280ZX παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα (139 ps), όμως οι άνθρωποι της Nissan βρήκαν τη λύση παρουσιάζοντας ακόμη δύο μοντέλα. Το 1980 μπήκε στην αγορά το 280ZX με γυάλινη αφαιρούμενη οροφή, η οποία έδινε τη δυνατότητα στους κατόχους του νέου μοντέλου να πραγματοποιούν και…καμπριολάτες βόλτες.
Ένα χρόνο αργότερα έγινε η έκπληξη, αφού το συγκεκριμένο μοντέλο παρουσιάστηκε με κινητήρα Turbo αποδίδοντας 200 ps και τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 210 χλμ. Η έκδοση με τον Turbo κινητήρα πρόσφερε μεγάλες συγκινήσεις και ήταν ένα από τα πιο γρήγορα, αλλά και πιο ακριβά coupe στην Ευρώπη στην κατηγορία του. Αξίζει να αναφέρουμε ότι και τρεις εκδόσεις ήταν προς διάθεση με 2 και 4 θέσεις.
Το έτος 1979 το πιο πολυτελές 280ΖΧ πούλησε παγκοσμίως 105.045 κομμάτια εκ των οποίων τα 86.007 τα προτίμησαν οι Αμερικάνοι. Έτσι στις ΗΠΑ αναδείχθηκε και το “κορυφαίο εισαγόμενο αυτοκίνητο της χρονιάς”.
Πάντως, οι πωλήσεις του 280ΖΧ από τις αρχές του 1982 ως το τέλος του 1983 έπεσαν αισθητά και το γεγονός αυτό σήμανε και το τέλος τη συγκεκριμένης γραμμής για τη δεύτερη γενιά του Ζ.
Nissan 300ZX
Η δεύτερη γενιά της σειρά Ζ (με το 260Ζ και 280ΖΧ) ήταν άκρως επιτυχημένη, αφού κινήθηκε στα χνάρια της Fairlady. Πάντως οι κινήσεις της Toyota και της Mazda με την παρουσίαση των Supra και RX7, αντίστοιχα έδωσαν το έναυσμα στους παράγοντες της Nissan να δημιουργήσουν την τρίτη γενιά.
Έτσι, το 1984 οι Ιάπωνες έριξαν στα βαθιά το Nissan 300ZX (Ζ31), αφού πρώτα αποφάσισαν να αποσύρουν το όνομα Datsun από τη σειρά Ζ. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο εντυπωσίασε, αφού ήταν ένα αφεντικό σπορ coupe, το οποίο υποσχόταν πολυτέλεια σε συνδυασμό με σπορ οδήγηση. Παράλληλα το στοίχημα για τους παράγοντες της Nissan ήταν μεγάλο, αφού ήθελα να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα την κληρονομιά που άφησε πίσω τους η… μαμά πλέον Fairlady.
To 300ZX δεν θύμιζε σε καμία περίπτωση τα προηγούμενα μοντέλα της σειρά και ακολούθησε την μόδα που ήθελε τα οχήματα πιο στρογγυλεμένα, ενώ εξοπλίστηκε και με τα κατάλληλα σπόιλερ. Επίσης διατηρήθηκε η παράδοση και συνέχισε να είναι διαθέσιμο ως διθέσιο, αλλά και ως coupe 4θέσιο. Εντύπωση προκάλεσαν οι μπροστινοί ηλεκτρικοί προβολείς, οι οποίοι ανοιγόκλειναν και ουσιαστικά άφησαν το δικό τους αποτύπωμα στα σπορ αυτοκίνητα της εποχής.
Όσο για την… καρδιά του νέου Nissan 300ZX αυτή έμοιαζε αθάνατη. Ο νέο εξακύλινδρος V6 κινητήρας (με 5αρι σασμάν και 4αρι αυτόματο) αντικατέστησε τον κλασικό σε σειρά και πλέον το 3λιτρο ΖΧ απέδιδε 160 άλογα. Οι Ιάπωνες άμεσα το εξοπλίσουν με turbo και το αποτέλεσμα ήταν τα 200 ps να το επαναφέρουν στην κορυφή.
Οι ουρές στις αντιπροσωπείες δεν είχαν τελειωμό, αφού το 300ΖΧ δεν πήρε άριστα μόνο για τις επιδόσεις και τα κρατήματα του, αλλά και λόγω του ότι διέθετε ότι πιο σύγχρονο σύστημα έβαζε στη ζωή μας η τεχνολογική ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα ήταν το 1984 οι πωλήσει να χτυπήσουν και πάλι… κόκκινο, αφού τα 73.101 κομμάτια που δόθηκαν στην Αμερική ήταν ακόμη ένα αριθμός ρεκόρ.
Ωστόσο, επειδή και οι άλλες εταιρίες έδωσαν μεγάλη βάση στη δημιουργία GT αυτοκινήτων οι πωλήσεις από το 1987-1989 μειώθηκαν αισθητά.
Το νερό όμως είχε μπει για τα καλά στο αυλάκι…
Οι άνθρωποι της Nissan δεν ήταν τίποτα πρωτάρηδες και σε καμία περίπτωση δεν πέρασε από το μυαλό τους να μείνουν με σταυρωμένα χέρια τη στιγμή που έβλεπαν ότι οι ανταγωνιστές τους έχουν ανοίξει ανοικτό πόλεμο.
Παρουσίασαν το 1990 το ανανεωμένο 300ΖΧ (Ζ32), το όποιο σύμφωνα με τους Ιάπωνες είχε στόχο να γίνει το Νο1 σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο.
Η πιο μοντέρνα γραμμή σε σχέση με το προηγούμενο επιτυχημένο coupe, αλλά και το γεγονός ότι εμφανίστηκε και σε μορφή Cabrio (με την αποσπώμενη οροφή) ανάγκασε τους πάντες να μείνουν με… ανοικτό το στόμα. Σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση ήταν αρκετά πιο χαμηλό, γεγονός που άλλαξε άρδην και τη θέση οδήγησης. ”
Τα παιχνίδια τελείωσαν έφτασε η ώρα να αρχίσουν οι… χοροί” ανέφεραν χαρακτηριστικά κατά την παρουσίαση του νέου μοντέλου οι παράγοντες της Nissan.
Και πώς να μην αρχίσουν οι χοροί, όταν μέσα στο καπό υπήρχε νέος 3λιτρος 16βάλβιδος κινητήρας με διπλό turbo, ο οποίος μετέδιδε στους πίσω τροχούς δύναμη που άγγιζε τα 300 άλογα (283 στην έκδοση με αυτόματο επιλογέα).
Η συγκεκριμένη ιπποδύναμη ανάγκασε τους Ιάπωνες να τοποθετήσουν κόφτη στα 250 χλμ σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές, αφού το αυτοκίνητο ήταν ασυγκράτητο και άγγιζε τα 0-100 σε λιγότερο από 6 δευτερόλεπτα. Με τα παραπάνω νούμερα το Nissan 300ZX σάρωσε όλα τα βραβεία της εποχής τόσο στον τομέα των επιδόσεων όσο και σε αυτό της ασφάλειας. Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι αυτοί που ανέφεραν ότι το Nissan 300ZX κοιτάει πλέον στα μάτια το αντίστοιχο μοντέλο της Porsche. Όσο για τον εξοπλισμό ήταν παρόμοιος και στα τρία μοντέλα (2θέσιο, 4θέσιο και Cabrio) με τα ηλεκτρικά παράθυρα και το ηχοσύστημα να είναι στάνταρ (βασική τιμή 33.000 δολάρια).
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο κινητήρας του Nissan 300ZX έδωσε τη δυνατότητα σε αρκετούς βελτιωτικούς οίκους να μετατρέψουν το coupe σε πύραυλο εδάφους, αφού το αυτοκίνητο με κάποιες βελτιώσεις πρώτου βαθμούς έφτανε για πλάκα τα 380 ps. Εξάλλου ακόμη και σήμερα το βλέπουμε να πρωταγωνιστεί σε αγώνες επίδειξης Drift.
Το σημερινό 350Ζ…
Tο νέο 350Ζ το οποίο εμφανίστηκε στην Ευρώπη στα μέσα του 2003 είναι γνωστό για τα κατορθώματά του. Στόχος της Nissan ήταν να συνεχίσει να προσφέρει στους πελάτες της ατελείωτες στιγμές οδηγική ευχαρίστησης και τα κατάφερε τόσο με το coupe, όσο και το Roadster μοντέλο.
Ο νέος κινητήρας (3,5 λίτρων) αποδίδει πλέον 313 ίππους στις 6.400 σ.α.λ. και επιταχύνει το όχημα έως τα πρώτα 100χλμ σε 5,7 δευτερόλεπτα (με τελική ταχύτητα 250 χλμ.), ενώ οφείλουμε να αναφέρουμε ότι πριν το face lift ο κινητήρας απέδιδε 280 ps στις 6.200 στροφές (0-100 στα 6,4).
Το μόνο σίγουρου είναι ότι η Nissan διατήρησε την παράδοση που έχτισε από το 1969 με την Fairlady και επιβεβαίωσε το ρητό που λέει ότι ”
με όποιον δάσκαλο καθίσεις τέτοια γράμματα θα μάθεις…“.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ Ζ
Datsun 240Z (1969-1973)
Κυβισμός: 2393 κ.εκ.
Κύλινδροι: 6/σε σειρά
Μέγιστη ισχύ: 150 ps
Επιτάχυνση (0-100): 9,1 δευτ.
Τελική ταχύτητα: 205 χλμ
Βασική τιμή: 3.526 δολάρια
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥ Ζ
Nissan 350Z
Κυβισμός: 3498 κ.εκ.
Κύλινδροι: 6/V
Μέγιστη ισχύ: 313 ps
Επιτάχυνση (0-100): 5,7 δευτ.
Τελική ταχύτητα: 250 χλμ
Βασική τιμή: 56.800 ευρώ (Coupe), 60.800 ευρώ (Roadster).