Δίκη για το Μάτι: Ευθύνες στους Φωστιέρη και Τερζούδη επέρριψε ο εισαγγελέας Μανιάτης

Διαβάζεται σε 4'
Φωτιά στο Μάτι
Φωτιά στο Μάτι SOOC

Σε εξέλιξη βρίσκεται η αγόρευση του εισαγγελέα Παναγιώτη Μανιάτη ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας στη δίκη για το Μάτι. Όσα είπε για Τερζούδη, Ματθαιόπουλο και Φωστιέρη.

Σε μία λεπτομερή περιγραφή γύρω από τα όσα ακούστηκαν ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας για τη φονική πυρκαγιά που κατέκαψε την Ανατολική Αττική το καλοκαίρι του 2018 και τις ευθύνες των υπευθύνων, προχώρησε ο εισαγγελέας Παναγιώτης Μανιάτης, κατά την εισήγηση του επί της ενοχής ή μη των κατηγορούμενων.

Ο εισαγγελικός λειτουργός μίλησε για τη “δεύτερη μεγαλύτερη τραγωδία σε αριθμό θυμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο“, καθώς “υπήρξαν δεκάδες νεκροί, τραυματίες και εγκαυματίες μέσα σε μόλις 2,5 ώρες”, εξηγώντας ότι σε ένα συμβάν πολύ μικρής χρονικής διάρκειας είχαμε περισσότερους από 100 νεκρούς.

“Το δικαστήριό σας και η εισαγγελική έδρα έχει ως αποστολή να δώσουμε την απάντηση στο ερώτημα ‘τι συνέβη εκείνη την ημέρα στην Ανατολική Αττική; Ποιος έφταιξε για να οδηγηθούμε σε αυτό το ολέθριο αποτέλεσμα;’. Η υποθεση αυτή ξεκίνησε με περισσότερους κατηγορούμενους και στο εδώλιο οδηγήθηκαν τελικά 21. Έπειτα από δεκαπέντε μήνες διαδικασίας έχω να πω ότι καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διεξαγωγή μιας δίκαιης δίκης”, ανέφερε σχετικά.

Ως προς το σκέλος που αφορά στους κατηγορούμενους Τερζούδη, Ματθαιόπουλο και Φωστιέρη σχετικά με το ότι δεν μερίμνησαν για εναέρια επιτήρηση, ο εισαγγελέας υποστήριξε ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα, αντιθέτως έκρινε ότι υπήρξε σχετική επιτήρηση.

Όπως είπε: “Αποδείχθηκε ότι διαθέσιμο ήταν μόνο ένα πετζετέλ (Pzl M-18B Dromader), ήταν το μόνο πτητικό μέσο που μπορούσε να διατεθεί από την πολεμική αεροπορία. Από πλευράς ΕΣΚΕ προκύπτει ότι αίτημα υποβλήθηκε στις 9.49 για την Ανατολική Αττική. Τελικά στις 10.22 το αίτημα για επιτήρηση από 14.00 έως 18.00 έγινε δεκτό. Η εναέρια επιτήρηση έγινε όπως αποδείχθηκε από τη διαδικασία. Το πετζετέλ θα μπορούσε να πετάξει μόνο για δυο ώρες. Η λύση που προκρίθηκε για εναέρια επιτήρηση με αεροσκάφος της ΕΛΑΟ κατάφερε να καλύψει το διάστημα 14.00-18.00. Κατά συνέπεια θεωρώ ότι κατ’ αποτέλεσμα πραγματοποιήθηκε και κάλυψε”.

Ως προς τη μεταστάθμευση αεροσκαφών, ανέφερε ότι “οι μετασταθμεύσεις που μπορούσαν να γίνουν, έγιναν. Δεν υπήρξε παράλειψη των τριών κατηγορουμένων”.

Η εκτροπή προς τη Motor Oil

Για το κατά πόσο αξιοποιήθηκαν όλα τα εναέρια μέσα για την κατάσβεση της φωτιάς, ο εισαγγελικός λειτουργός αναφέρθηκε στην εντολή εκτροπής ελικοπτέρου προς τη Motor Oil.

“Το μέσο επιτήρησης έκανε λόγο για έρπουσα φωτιά και μάλλον ελεγχόμενη κοντά στις εγκαταστάσεις της Motor Oil. Ταυτόχρονα αποδείχθηκε ότι στο Νταού υπήρχε ένταση, δυναμική και επικινδυνότητα. Θα απειλούσε ανθρώπους και περιουσίες και αυτή η πληροφορία είχε φτάσει στο ΕΣΚΕ. Από πλευράς εναέριων μέσων η καταλληλότερη επιλογή ήταν τα ελικόπτερα. Ήταν γνωστό στο ΕΣΚΕ ότι επιχειρούσε μόνο ένα εναέριο μέσο στο Νταού. Αφού το μόνο εναέριο μέσο που υπήρχε στο Νταού, το ΕΣΚΕ γνώριζε ότι έπρεπε να αποχωρήσει για ανεφοδιασμό. Στη μία ώρα που μεσολάβησε η φωτιά άρχισε να κινείται απειλητικότερα προς τα διυλιστήρια. Χρειαζόταν όμως πρόσθετη ενίσχυση; Εισφέρθηκαν αντικρουόμενες εκδοχές στη δίκη”, εξήγησε ο εισαγγελέας και συνέχισε: “ο επίγειος επικεφαλής δεν είδε και δεν διαπίστωσε ότι η φωτιά είχε μπει στο διυλιστήριο, ούτε ζήτησε τη συνδρομή μέσου. Προκρίνω την εκδοχή που εισφέρθηκε από εκείνον που ήταν ο πλέον υπεύθυνος. Αποδείχθηκε ότι ο Φωστιέρης έλαβε δυο κλήσεις από τον ιδιοκτήτη του διυλιστηρίου, επιφανή επιχειρηματία που του ζητά επιτακτικά εναέρια μέσα. Ο επιχειρηματίας όμως δεν βρισκόταν εκεί, μετέφερε την εικόνα από τους υπαλλήλους του. Φέρεται να του δήλωσε όμως ότι η φωτιά έχει εισέλθει στις εγκαταστάσεις. Όμως ποια θα έπρεπε να είναι δέουσα αντίδραση του; Να επιβεβαιώσει την πληροφορία που έλαβε”.

Για την επιλογή αυτή των Φωστιέρη και Τερζούδη σχολίασε δε: “Είναι δυστυχώς συχνό το φαινόμενο διάφοροι παράγοντες επιφανείς και επώνυμοι να απευθύνονται στο ΕΣΚΕ για καταστολή πυρκαγιάς σε περιοχές ενδιαφέροντος τους. Αλίμονο αν τέτοια αιτήματα δεν αξιολογούνται και γίνονται δεκτά ανάλογα με τη βαρύτητα του ονόματος που τα ζητά. Πόσο μάλλον όταν τα εναέρια μέσα δεν είναι πεπερασμένα. Πρέπει να γίνεται αξιολόγηση με κριτήρια υπηρεσιακά. Δεν έπρεπε να ακούσει ένα μεγαλόσχημο επιχειρηματία και χωρίς να επιβεβαιώσει. Ήταν παράτυπη και επιχειρησιακά εσφαλμένη απόφαση. Ποιος ευθύνεται για την απόφαση αυτή; Ο τότε διοικητής του ΕΣΚΕ Ιωάννης Φωστιέρης, αλλά και ο τότε αρχηγός του ΠΣ Σωτήρης Τερζούδης”.

Τέλος, ως προς τη μη αξιοποίηση των εναέριων μέσων, έκρινε ότι δεν ήταν θέμα παράλειψης, “αλλά υπήρχαν υπηρεσιακοί ή άλλοι λόγοι που καθιστούσαν αδύνατη τη χρήση τους στην προκειμένη περίπτωση”.

Αντιθέτως, ως προς τα Σινούκ, ο εισαγγελικός λειτουργός διευκρίνισε ότι “μόνο 2 ήταν διαθέσιμα στο αεροδρόμιο Μεγάρων, αλλά υπάρχει σφάλμα και αβλεψία ως προς το ότι για το ένα καθυστέρησε η υποβολή αιτήματος και για το άλλο δεν έγινε καθόλου. Η ευθύνη βαραίνει τον Φωστιέρη”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα