Η “χρονομηχανή” είναι γεγονός: Επιστήμονες κατάφεραν να γυρίσουν πίσω το χρόνο

Η χρονομηχανή του "Dr Who" ίσως να μην είναι πια επιστημονική φαντασία

Επαναστατική χαρακτηρίζεται η ανακάλυψη Ρώσων ερευνητών, καθώς με τη βοήθεια ενός κβαντικού υπολογιστή κατάφεραν αυτό που πολλοί θεωρούσαν έως σήμερα... επιστημονική φαντασία: Να αντιστρέψουν το "βέλος του χρόνου"!

Ερευνητές του Ινστιτούτου Φυσικής και Τεχνολογίας της Μόσχας (ΜΙΡΤ), καθώς και συνάδελφοί τους από τις ΗΠΑ και την Ελβετία, ανακοίνωσαν ότι για κλάσματα του δευτερολέπτου και με τη βοήθεια ενός αλγόριθμου αναστροφής του χρόνου επέστρεψαν την κατάσταση ενός κβαντικού υπολογιστή στο παρελθόν.

Με άλλα λόγια, ανέστρεψαν το «βέλος του χρόνου» που υποτίθεται πως κινείται μόνο προς μια κατεύθυνση, το μέλλον.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Γκόρντεϊ Λεσόβικ, επικεφαλής του Εργαστηρίου Φυσικής της Κβαντικής Τεχνολογίας Πληροφοριών του ΜΙΡΤ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Scientific Reports”, υπολόγισαν επίσης την πιθανότητα που έχει ένα ηλεκτρόνιο στο διαστρικό χώρο να ταξιδέψει αυθόρμητα πίσω στο χρόνο.

«Αυτή είναι μία από τις εργασίες μας πάνω στην πιθανότητα να παραβιαστεί ο δεύτερος νόμος της θερμοδυναμικής. Ο νόμος αυτός σχετίζεται στενά με την έννοια του βέλους του χρόνου που δείχνει προς μια μόνο κατεύθυνση: από το παρελθόν προς το μέλλον», δήλωσε ο Λεσόβικ.

«Δημιουργήσαμε τεχνητά μια κατάσταση που εξελίσσεται προς μια κατεύθυνση αντίθετη από εκείνη του θερμοδυναμικού βέλους του χρόνου», πρόσθεσε.

Οι επιστήμονες, όπως ανέφεραν, έδειξαν ότι σε ένα κβαντικό υπολογιστή της ΙΒΜ ήταν δυνατό να αναστραφεί αυθόρμητα η εξέλιξη μιας κβαντικής κατάστασης και να κινηθεί προς το παρελθόν αντί προς το μέλλον.

Με ένα ειδικό πρόγραμμα λογισμικού τροποποίησαν την κατάσταση του κβαντικού υπολογιστή, έτσι ώστε αυτή να εξελίσσεται προς τα πίσω, δηλαδή από το χάος προς την τάξη (το αντίθετο του δεύτερου νόμου της θερμοδυναμικής).

Όταν η κβαντική κατάσταση ενέπλεκε δύο κυβικά δυφία (qubits), τότε το ποσοστό επιτυχίας για την αναστροφή του χρόνου ήταν 85%, ενώ με τρία qubits – λόγω περισσοτέρων σφαλμάτων στον κβαντικό υπολογιστή – έπεφτε στο 50%.

Διαβάστε την επιστημονική δημοσίευση ΕΔΩ.