Σιδηρόδρομος: Αγώνας δρόμου για άρση της απομόνωσης των λιμανιών – Η επανεκκίνση και το σύστημα τηλεδιοίκησης Λαρίσης

Σιδηρόδρομος: Αγώνας δρόμου για άρση της απομόνωσης των λιμανιών – Η επανεκκίνση και το σύστημα τηλεδιοίκησης Λαρίσης
Σιδηροδρομικές ράγες SOOC

Παράλληλα με τις συνεχείς απαντήσεις που συντάσσουν και τα έγγραφα που συλλέγουν ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ για τις ανάγκες των δικαστικών ερευνών καταβάλλεται προσπάθεια να επαντροχοδρομηθούν και πάλι τα έργα ώστε να “σπάσει” η απομόνωση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης.

Στις 20 του μήνα αναμενόταν στη Λάρισα, με βάση πληροφορίες, ειδικό στέλεχος, Ιταλός στην εθνικότητα, από θυγατρική της Alstom για να ξεκινήσει η εκπαίδευση για τα νέα συστήματα της τηλεδιοίκησης, που ήδη, όπως πληροφορείται το NEWS 24/7 βρίσκονταν σε χώρο αποθήκευσης εκεί. Άλλη μια τραγική συγκυρία που εντείνει τον πόνο για το μέγεθος της καταστροφής. Με βάση, δε, τα όσα αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το επόμενο διάστημα θα τρέξουν οι σχετικές εργασίες ώστε, πιθανόν μέχρι τις πρώτες εβδομάδες του καλοκαιριού να υπάρχει σχετική πρόοδος στα έργα κι έτσι να “φανεί” του λόγου το αληθές των Πρωθυπουργικών αναφορών περί ολοκλήρωσης σημαντικών έργων. Βέβαια τα περισσότερα είναι σε δρομολόγηση.

Στο μεταξύ, εντατική προσπάθεια καταβάλλεται να ξεκινήσουν έστω κάποια λίγα δρομολόγια τρένων μέσα στις επόμενες μέρες, αρχικά του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας και στη συνέχεια των εμπορευματικών δρομολογίων στη Βόρεια Ελλάδα, ώστε να αποσυμφορηθεί και η κατάσταση τόσο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όσο και στον Πειραιά. Το τρίπτυχο, δε, που θα βασιστεί είναι:

  • η παρουσία, μετά μέχρι στιγμής δεδομένα, δύο μηχανοδηγών και δύο από το προσωπικό ελέγχου και κίνησης αμαξοστοιχιών.

  • Παράλληλα εξετάζεται μείωση ταχυτήτων αλλά και

  • μείωση των αμαξοστοιχιών ώστε να διασφαλιστεί το μέγιστο της ασφάλειας

“Θα υπάρχουν δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια ενώ θα αυστηροποιηθεί και το νομικό πλαίσιο για τις καταστροφές και τις κλοπές στο δίκτυο παράλληλα με σχετική ένταση της φύλαξης ώστε να αποτραπούν οι ολέθριοι βανδαλισμοί. Παράλληλα με επιτάχυνση των προγραμματισμένων προσλήψεων του τακτικού προσωπικού αλλά και τηλεδιοίκησης να ολοκληρωθεί το συντομότερο” ανέφερε ο Πρωθυπουργός για το πλαίσιο που θα ακολουθηθεί για την επανεκκίνηση.

Οι δύο φάσεις

Όπως έχει ήδη φανεί από τις συνεχείς επαφές του εκτελούντα χρέη υπουργού Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη με τους εργαζόμενους του ΟΣΕ η επανεκκίνηση θα έχει δύο φάσεις, ώστε να αποφευχθεί η πλήρης απαξίωση του μέσου. Η μία θα “τρέξει” εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ήδη, όπως αναφέρθηκε, υπάρχει μεγάλη αρνητική επίδραση, ειδικά στην εμπορευματική κίνηση. Σημειώνεται ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει αποκοπεί από τη βαλκανική ενδοχώρα, ενώ για τον Πειραια, υπάρχει σχεδιασμός, για φορτία κυρίως της Cosco, να επαναδρομολογούνται, με μικρότερα πλοία για εμπορευματοκιβώτια, προς το λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία, με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη.

Όπως ανέφερε μιλώντας στο NEWS 24/7 την εδνομάδα που πέρασε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, “κάθε εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σημαντικό να είναι σύγχρονο, αφού είναι η προέκταση κάθε εμπορικού λιμανιού και εμπορευματικού κέντρου. Πόσο μάλλον αναγκαίο είναι να εκσυγχρονιστεί, εδώ και τώρα, το μόνο σιδηροδρομικό δίκτυο που εξυπηρετεί το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και το 5ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.”

Με βάση τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, “στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα. 

Αναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2021 εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.

Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.

Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ αντίστοιχα. Γενικά πάντως υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς από σιδηροδρομικώς σε οδικώς θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.

Άγνωστες παραμένουν οι επιπτώσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές περίπου 100.000 εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά στους προορισμούς των χωρών της κεντρικής Ευρώπης” αναφέρει ο κ. Κορκίδης σημειώντας ότι για το προσδιορισμό του κόστουςε χρήζει διερεύνησης το εάν η Cosco και η ΣΕΠ ΑΕ αντιμετωπίζουν κι ενδεχόμενες ρήτρες για την παράδοση προϊόντων. 

Οικονομική ενίσχυση

Στο μεταξύ για την επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων αναμένεται να αξιοποιηθούν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ θα υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση για τα οικονομικά του σιδηροδρόμου. Όπως μάλιστα έχει αναφέρει ο κ. Γεραπετρίτης, από 45 εκατ. ευρώ, στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό 75 εκατ. για έργα αναβάθμισης.

Επίσης, όπως είπε, προβλέπεται βελτίωση στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος που περιλαμβάνει εκπαίδευση θεωρητική περίπου 6,5 μηνών και εκπαίδευση στο πεδίο, αλλά και ιατρικές-ψυχομετρικές εξετάσεις.

Σε δηλώσεις του, μάλιστα, όπως έγραψε το NEWS 24/7, μετά τη συνάντηση ο πρόεδρος της ΠΟΣ – ΜΣΤ Γιάννης Ντίτσας είπε “κατατέθηκαν προτάσεις από την ΠΟΣ που είναι διαχρονικές, αλλά σήμερα επίκαιρες για ανοικτό, ασφαλή και ποιοτικό σιδηρόδρομο. Η δέσμευση του υπουργείου”, συνέχισε, “είναι ότι για να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να υπάρχουν όλα τα εχέγγυα και απ΄ την πλευρά της πολιτείας και από την πλευρά των εργαζομένων για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου. Θα συναντηθούμε και πάλι εκ νέου, την ερχόμενη εβδομάδα, για να δούμε πως θα προχωρήσει η διαδικασία”.

Σύμφωνα με πηγές των σιδηροδρομικών, μεταξύ των προτάσεων των Σωματείων που θα συγκεκριμενοποιηθούν και θα ενσωματωθούν σε ενιαίο κείμενο, περιλαμβάνεται η υιοθέτηση μέτρων όπως:

  • Ψυχολογική υποστήριξη στους εργαζόμενους Έλξης και Κίνησης Αμαξοστοιχιών

  • Σταδιακή επαναλειτουργία των αρτηριακών αμαξοστοιχιών και στελέχωση τους από το Προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου Αμαξοστοιχιών με τρεις υπαλλήλους.

  • Άμεση επαναλειτουργία των εμπορικών αμαξοστοιχιών στην Βόρεια Ελλάδα και στην συνέχεια της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, σταδιακή δρομολόγηση όλων των εμπορικών αμαξοστοιχιών.

  • Μειωμένη ταχύτητα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα

  • Μειωμένη ταχύτητα στις σήραγγες

  • Επικαιροποίηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και πιστή εφαρμογή του

  • Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας

  • Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού

  • Εκπαίδευση του προσωπικού Έλξης και Κίνησης σε όλο το τροχαίο υλικό

  • Άμεση κάλυψη αναγκών των Διευθύνσεων Δικτύου Κυκλοφορίας,

  • Μείωση δρομολογίων των επιβατικών κατά 50% περίπου (αρτηριακά τρένα)

  • Σταδιακή αύξηση όλων των δρομολογίων των προαστιακών συρμών

  • Επαναλειτουργία του GSMR

  • Άμεση μονιμοποίηση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσιών με αξιολόγηση

  • Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας

  • Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα