ΤEN-T: Η ΕΕ ενώνει σιδηροδρομικά όλα τα κράτη μέλη της

Διαβάζεται σε 4'
Σιδηροδρομική ένωση στην ΕΕ
Σιδηροδρομική ένωση στην ΕΕ AP Photo Michael Probst

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πλάνο σιδηροδρομικής, οδικής και θαλάσσιας ένωσης των κρατών μελών της. Ποιες είναι οι πρόσφατες αποφάσεις για ενισχύσεις των χωρών.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ένα όραμα: τα διευρωπαϊκά έργα μεταφορών, ώστε να ενωθούν όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σιδηροδρομικά, οδικά και θαλάσσια.

Επήλθε η συμφωνία με το Συμβούλιο, ως προς τις οδηγίες αυτού του έργου (trans-European transport network, εν συντομία TEN-T) που θα ενώσει πραγματικά όλη την ΕΕ και της ενίσχυσης της εφαρμογής μεγάλων έργων, έως το 2030.

TΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΤΕΝ-Τ

Οι ‘διάδρομοι’ που περιλαμβάνονται στο πλάνο των 11 έργων (276 ‘κομματιών’) που συνθέτουν όλο το project, συγκεντρώνουν κόμβους σιδηροδρομικών, οδικών, αεροπορικών, πλωτών και εμπορευματικών μεταφορών σε όλη την ήπειρο.

Η επένδυση που θα κάνει η ΕΕ στο ΤΕΝ-Τ είναι 24.050.000.000 ευρώ.

Το βασικό δίκτυο αποτελείται από 94 κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια με σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις, 38 βασικά αεροδρόμια με σιδηροδρομικές συνδέσεις με μεγάλες πόλεις και 35 διασυνοριακά έργα για τη μείωση των σημείων συμφόρησης.

Επιπλέον, 15.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής θα αναβαθμιστούν σε υψηλής ταχύτητας

Τα τρέχοντα έργα αφορούν το Rail Baltica που συνδέει το Ελσίνκι και τη Βαρσοβία, το Brenner Base Tunnel, που συνδέει την Αυστρία και την Ιταλία και τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισαβόνας-Mαδρίτης.

Η συμφωνία επαναλαμβάνει τη δέσμευση της ΕΕ για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής μεταφορών στο βασικό δίκτυο Ten-T μέχρι το τέλος του 2030 και σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μέχρι το τέλος του 2050.

Επικεντρώνεται στην εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και των ελλειπόντων συνδέσμων μεταφοράς. Για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη έργων, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν ως ενδιάμεση προθεσμία το 2040.

NEWS 24/7
 

 

Tα βασικά μέρη του πλάνου είναι τα εξής:

Διατροπική Μεταφορά

Στις συνδυασμένες μεταφορές, το μεγαλύτερο μέρος της μεταφοράς γίνεται με σιδηρόδρομο, ποτάμια ή θαλάσσια μέσα και το αρχικό ή το τελικό κομμάτι γίνεται οδικώς. Είναι το όσο το δυνατόν μικρότερο.

Οι Ευρωβουλευτές εξασφάλισαν τη μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αυτό το κομμάτι του πλάνου τους. Έτσι, προτάθηκε να ενισχυθεί από ηλεκτροφόρους σιδηροδρόμους στο κεντρικό δίκτυο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), που θα τρέχουν με ταχύτητες 160 km/h, για επιβατικές σιδηροδρομικές γραμμές και 100 km/h για εμπορικές μεταφορές.

Θα διασχίζουν τα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 25 λεπτά κατά μέσο όρο μέχρι το τέλος του 2030.

Επιπλέον, οι σιδηρόδρομοι της ΕΕ θα πρέπει να μεταβούν στο ευρωπαϊκό πρότυπο ονομαστικό εύρος τροχιάς (1435 mm) και έως το τέλος του 2040 να στραφούν σε ένα ενιαίο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας.

Στρατιωτική κινητικότητα

Για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά στρατιωτικών στρατευμάτων και εξοπλισμού, οι Ευρωβουλευτές έπεισαν τις κυβερνήσεις της ΕΕ να λάβουν υπόψη τις στρατιωτικές ανάγκες (βάρος ή μέγεθος στρατιωτικής μεταφοράς) κατά την κατασκευή ή την αναβάθμιση της υποδομής που επικαλύπτεται με το στρατιωτικό δίκτυο μεταφορών.

Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος αυτών των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα πρέπει να διεξαγάγει μελέτη σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες μετακινήσεις μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ΕΕ, για να διευκολύνει τον σχεδιασμό στρατιωτικής κινητικότητας.

Εταιρική σχέση με τρίτες χώρες

Το συμφωνηθέν κείμενο περικόπτει επίσης, τα έργα υποδομής μεταφορών με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία και αντ’ αυτού ενισχύει τις μεταφορικές συνδέσεις με την Ουκρανία και τη Μολδαβία.

Για τον μετριασμό του κινδύνου ασφάλειας που προέρχεται από τη συμμετοχή επιχειρήσεων εκτός ΕΕ σε μεγάλα έργα ΔΕΔ-Μ, τα κράτη μέλη ενημερώνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα μέτρα που έχουν λάβει για τον μετριασμό αυτού του κινδύνου, αναφέρει η συμφωνία.

«Στροφή στους οικολογικούς τρόπους μεταφοράς»

Ο εισηγητής του ΕΚ, Dominque Riquet (Renew, FR) τόνισε: «Αυτή η συμφωνία είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός για τους στόχους μας. Με τους νέους κανόνες του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για μια στροφή προς πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς, ενώ παράλληλα τονώνουμε την κινητικότητα των Ευρωπαίων και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας».

Για να τεθούν όλα αυτά σε ισχύ, πρέπει να εγκριθούν επίσημα από το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα