Ανώτατο όριο ταχύτητας αυτοκινήτων τα 180 χλμ./ώρα; Κι όμως...

Κοντέρ αυτοκινήτου στα όρια
Κοντέρ αυτοκινήτου στα όρια OLIVIER26/123RF

Η συνεχής βελτίωση σε θέματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων, όπως και η πλαισίωσή τους με δεκάδες συστήματα υποβοήθησης οδηγού, φαίνεται ότι δεν αρκεί, ώστε να αποσοβηθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί.

Αφορμή για το θέμα έλαβα ύστερα από την απόφαση της σουηδικής Volvo (με κινεζικό ιδιοκτήτη την Geely), να περιορίσει την τελική ταχύτητα σε όλα τα αυτοκίνητά της στα 180 χλμ./ώρα από το 2020. Το όραμα Vision 2020 της εταιρείας, το οποίο έχει ως στόχο να μην χάσει τη ζωή του κανένας ή να τραυματιστεί σοβαρά, οδηγός ή επιβάτης σε νέο Volvo μέχρι το 2020, είναι ένα από τα πιο φιλόδοξα οράματα ασφάλειας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, η συνεχής βελτίωση σε θέματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων, όπως και η πλαισίωσή τους με δεκάδες συστήματα υποβοήθησης οδηγού, που διατηρείς σταθερή την απόσταση από προπορευόμενο όχημα, που σε βοηθά να μην παρεκκλίνεις από τη λωρίδα κυκλοφορίας σου και πολλά ακόμα, φαίνεται ότι δεν αρκεί, ώστε να αποσοβηθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί.

Αξίζει, επίσης, να σημειώσω ότι η Volvo, είναι πρωτοπόρος σε θέματα ασφάλειας, καθώς εφηύρε τη ζώνη ασφαλείας 3 σημείων και πρώτη την καθιέρωσε τον Αύγουστο του 1959, στο μοντέλο PV544. Επίσης, πάλι πρώτη εφάρμοσε ένα άλλο σύστημα, ήδη από το 2008, το Citybrake, το οποίο αν κινείσαι με χαμηλή ταχύτητα (η οποία χρόνο με τον χρόνο ανεβαίνει σε όριο) και δεν προλάβεις να αντιδράσεις σε ακινητοποιημένο όχημα μπροστά, ακόμα και σε κάθετα διερχόμενο πεζό ή ποδηλάτη (τώρα με την εξέλιξη του συστήματος), τότε το σύστημα φρενάρει και ακινητοποιεί το όχημα, ώστε ή να αποφευχθεί η σύγκρουση ή να μετριάσει τις συνέπειες του ατυχήματος.

Για να επιστρέψω στο όριο τελικής ταχύτητας ενός οχήματος στα 180 χλμ./ώρα, μπορεί να φαντάζει αστείο ότι το συζητάμε, όταν ανώτατο όριο στους αυτοκινητοδρόμους της Ευρώπης (με εξαιρέσεις ορισμένους στη Γερμανία και σε άλλες χώρες) είναι τα 130 χλμ./ώρα. Επίσης, φαντάζει αστείο όταν, εξακολουθούν να κατασκευάζονται υπερ-αυτοκίνητα παραγωγής και όχι αγώνων, που αγγίζουν την τελική ταχύτητα των 300 χλμ./ώρα, έχοντας μάλιστα και ηλεκτρονικό κόφτη περιορισμού ταχύτητας. Το ερώτημα είναι ποιος κινείται με τέτοια ταχύτητα, ποιος έχει την ικανότητα, ακόμα κι εκεί όπου επιτρέπεται, ποιος έχει το κουράγιο και τη δύναμη να οδηγήσει στο όριο του αυτοκινήτου. Φαντάζομαι ελάχιστοι «κοινοί θνητοί», οι οποίοι δεν υπήρξαν οδηγοί αγώνων ταχύτητας. Αλλά, για να ξέρετε, ακόμα και οι οδηγοί αγώνων, όταν κινούνται στους καθημερινούς δρόμους, οδηγούν σαν… κότες, ακριβώς επειδή γνωρίζουν ότι στην πίστα αγώνων ριψοκινδυνεύουν έχοντας υψηλά μέτρα ασφαλείας, ενώ στον δρόμο είναι ανύπαρκτα, διότι μόνο μια μπαριέρα στην άκρη δεν αρκεί.

Γι αυτό, λοιπόν, επειδή λίγοι μπορούν στα εκατομμύρια των οδηγών, να οδηγήσουν τόσο πολύ γρήγορα χωρίς να κινδυνεύουν, κι ας εξακολουθήσουμε να κατασκευάζουμε υπερ-αυτοκίνητα, φαντάζει απόλυτα λογική η απόφαση της Volvo να περιορίσει την τελική ταχύτητα των οχημάτων της από το 2020, στα 180 χλμ./ώρα. Άλλωστε, ευρισκόμενος αυτές τις ημέρες στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, διαπίστωσα ότι με την ραγδαία εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, με όλους τους κατασκευαστές να εμφανίζουν και από ένα μοντέλο, είτε αμιγώς ηλεκτρικό, είτε υβριδικό (φόρτιση και από πρίζα ή έχοντας απλά μπαταρία – ηλεκτρικό μοτέρ), κάπου εκεί πηγαίνουμε. Όχι μία, ούτε δύο εταιρείες, ήταν αυτές που παρουσιάζοντας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ανακοίνωναν και τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα, την οποία περιορίζουν ηλεκτρονικά, προκειμένου να περιοριστεί η κατανάλωση ενέργειας και το όχημα να μπορεί να έχει μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης, δηλαδή περισσότερα χιλιόμετρα. Έχοντας οδηγήσει τρία αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, το BMW i3, το VW Golf και το Nissan Leaf (στα δύο πρώτα έμεινα και χρειάστηκε να σταματήσω να τα φορτίσω), έχω διαπιστώσει ότι αν δεν οδηγήσεις σύμφωνα με τις προδιαγραφές των ηλεκτρικών, με μέτριες ταχύτητες που να μην υπερβαίνουν συχνά τα 110 – 120 χλμ./ώρα και χωρίς εκρηκτικές επιταχύνεις, τις οποίες πράγματι τα ηλεκτρικά έχουν, επειδή όλη η ροπή είναι διαθέσιμη από τις μηδέν στροφές, τότε δεν θα φθάσεις την αυτονομία που ορίζει ο κατασκευαστής. Για να το πω απλά, αν τώρα ένας κατασκευαστής αναφέρει ότι έχεις 300 χλμ. αυτονομία με το ηλεκτρικό σου όχημα, αν ξεκινάς στο φανάρι με στόχο να αφήσεις αμέσως τους άλλους 50 μέτρα πίσω και αν οδηγείς συνέχεια στο κόκκινο του στροφόμετρου, τότε ούτε 100 χλμ. δεν θα αντέξουν οι μπαταρίες του οχήματος.

Καταλήγοντας, η Volvo, πέραν του περιορισμού της ανώτατης ταχύτητας, διερευνά επίσης πώς ένας συνδυασμός έξυπνου ελέγχου ταχύτητας και μιας νέας τεχνολογίας, θα μπορούσε, μελλοντικά, αυτομάτως να περιορίσει τις ταχύτητες γύρω από τα σχολεία και τα νοσοκομεία. Παράλληλα, η Volvo θέλει να ξεκινήσει μια συζήτηση για το αν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν το δικαίωμα ή ίσως και την υποχρέωση, να εγκαταστήσουν τεχνολογία σε αυτοκίνητα που αλλάζουν τη συμπεριφορά του οδηγού τους, να αντιμετωπίσουν καταστάσεις όπως η ταχύτητα, η οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή η απόσπαση της προσοχής. Η Volvo θα παρουσιάσει ιδέες για την αντιμετώπιση των προβληματικών αυτών, σε ειδική εκδήλωση ασφάλειας, στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας στις 20 Μαρτίου.

Πάντως, η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί τον πρώτο λόγο για τα θανατηφόρα ατυχήματα και όπως λένε μερικοί «ως άνθρωποι, όλοι καταλαβαίνουμε τους κινδύνους με τα φίδια, τις αράχνες και τα ύψη. Με ταχύτητες, όχι τόσο πολύ…».

SHARE: