Αντίδραση ΔΣΑ στα Σχέδια Νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης

Στιγμιότυπα από τον Άρειο Πάγο,Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015 (EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ)
Στιγμιότυπα από τον Άρειο Πάγο,Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015 (EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ) EUROKINISSI

Ο ΔΣΑ κάνει λόγο για "κυβερνητικό αιφνιδιασμό" καθώς και για μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα

Την αντίδραση του Δικηγορικού Συλλόγου της Αθήνας προκάλεσαν τα Σχέδια Νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης που αφορά μεταξύ άλλων στην αύξηση των δικαστικών παραβόλων και τελών και στην παροχή νομικής βοήθειας.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, ο ΔΣΑ ουδέποτε κλήθηκε να συμμετάσχει στη διαμόρφωση των νομοσχεδίων, αν και αφορούν ευθέως την απονομή της Δικαιοσύνης και την καθημερινή δικηγορική πραγματικότητα. "Ο κυβερνητικός αιφνιδιασμός παραγνωρίζει άλλη μια φορά απροκάλυπτα τον θεσμικό ρόλο των Δικηγορικών Συλλόγων. Είναι ευνόητο ότι τα νομοσχέδια δεν πρέπει να προωθηθούν στη Βουλή χωρίς να έχει προηγηθεί επαρκής χρόνος για ουσιαστική -και όχι προσχηματική- διαβούλευση" αναφέρει.

Όσο για τα δικαστικά παράβολα και τέλη υποστηρίζει πως η επιβολή τους δυσχεραίνει την πρόσβαση στην Δικαιοσύνη, που αποτελεί συνταγματικό δικαίωμα κάθε πολίτη. "Τα μέτρα που εισάγονται, όπως το «αναβολόσιμο» και οι αυξήσεις στα μεγαρόσημα, έχουν αποκλειστικά εισπρακτικό χαρακτήρα" επισημαίνουν και προσθέτουν "είναι, βεβαίως, θετικό ότι ικανοποιείται το πάγιο αίτημα του δικηγορικού σώματος τα τελευταία έτη, για κατάργηση του δικαστικού ενσήμου στις αναγνωριστικές αγωγές, και ότι μειώνονται ορισμένα εκ των προβλεπομένων παραβόλων. Πέραν του γεγονότος ότι το συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα των επιμέρους ρυθμίσεων παραμένει άγνωστο, ελλείψει μελέτης οικονομικών επιπτώσεων, οι επιβαρύνσεις, στο μέτρο που διατηρούνται και αυξάνονται, θίγουν ανεπίτρεπτα το δικαίωμα δικαστικής προστασίας".

Αναφορικά με το Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα νομικής βοήθειας, ο ΔΣΑ υπογραμμίζει ότι είναι πρακτικά ανεφάρμοστο και απαξιώνει προκλητικά το δικηγορικό λειτούργημα. Όπως εξηγεί, "αντί να αποτελεί στόχο η ποιοτική αναβάθμιση του θεσμού και να τίθενται εγγυήσεις για την αποτελεσματική εκπροσώπηση των αδύναμων πολιτών, σύμφωνα με τις θέσεις και προτάσεις που έχουν διαχρονικά διατυπωθεί από το δικηγορικό σώμα, επιδιώκεται αποκλειστικά η μείωση της κρατικής δαπάνης".

Παράλληλα κάνει λόγο για "υπαλληλοποίηση των συμμετεχόντων δικηγόρων, με τη σύναψη ψευδεπίγραφων «συμβάσεων έργου»" καθώς ότι καταργείται η έννοια της νόμιμης αμοιβής. Τέλος, αναφέρεται πως ο τρόπος διοίκησης και λειτουργίας του συστήματος νομικής βοήθειας είναι απολύτως ανέφικτος. "Αν σ' αυτόν προστεθεί και η έλλειψη οποιασδήποτε πρόνοιας στήριξης της Πολιτείας προς τους Δικηγορικούς Συλλόγους για την διοίκηση και λειτουργία του συστήματος που -ορθώς- καλούνται να παρέχουν, χειριζόμενοι και διεκπεραιώνοντας καθημερινά, στην περίπτωση της Αθήνας ιδιαίτερα, χιλιάδες αιτήσεις πολιτών, οδηγούμαστε με βεβαιότητα στην ακύρωση του θεσμού της νομικής βοήθειας στην πράξη".

Μάλιστα αντιπροτείνει ο ΔΣΑ, πως αντί γι'  αυτές τις προβλέψεις του σχεδίου, θα αρκούσε μία νομοθετική  εξουσιοδότηση προς τους Δικηγορικούς Συλλόγους να οργανώσουν, με αποφάσεις των Διοικητικών τους Συμβουλίων, τις λεπτομέρειες της καθημερινής λειτουργίας του θεσμού και τον τρόπο επιλογής των δικηγόρων, καθώς και μία δέσμευση για την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση της εκ μέρους των Δικηγορικών Συλλόγων διοικητικής υποστήριξης του Προγράμματος.

SHARE:

24Media Network