Τα ιδιωτικά σχολεία δεν θέλουν ΑμεΑ στο προαύλιό τους

Τα ιδιωτικά σχολεία δεν θέλουν ΑμεΑ στο προαύλιό τους

Τέλος στην ασυδοσία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και το μπλόκο εγγραφών σε ΑμεΑ, βάζει νέα διάταξη του υπουργείου Παιδείας. Σφοδρές αντιδράσεις από Ε.Σ.Α.μεΑ και ΟΙΕΛΕ. Τι απαντά ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων. Διαβάστε το ρεπορτάζ του News 24/7

Της Μίκας Κοντορούση

Πόλεμος ξέσπασε μεταξύ υπουργείου Παιδείας και Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων που συμπαρέσυρε την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ) και την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) γύρω από την ευαίσθητη κοινωνική κατηγορία των μαθητών ενός "κατώτερου Θεού", των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Αφορμή στάθηκε, η διάταξη (παρ. 2 στο άρθρο 71) στο Σχέδιο Νόμου για την Ανώτατη εκπαίδευση που βρίσκεται στο στάδιο της συζήτησης κομμάτων και αρμόδιων φορέων με την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, βάσει της οποίας, ρυθμίζονται για πρώτη φορά οι εγγραφές ΑμΕΑ στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και σύμφωνα με την οποία, "απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξαιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους". Πιο συγκεκριμένα, η ρύθμιση που αποτέλεσε το μήλον της έριδος, διευκρινίζει ότι " στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[...]". Μια πρωτοβουλία που δεν συμπεριλαμβάνονταν στο τελευταίο νομοσχέδιο επί υπουργίας Νίκου Φίλη (2016), το οποίο "ρύθμιζε" κυρίως θέματα λειτουργίας και εργασιακών σχέσεων στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Η διάταξη προκάλεσε την αντίδραση του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων που ευθύς αμέσως κατηγόρησε το αρμόδιο υπουργείο για σοβιετικού τύπου νομοθέτηση, ενώ σε ειδικό υπόμνημα που κατέθεσε ο ΣΙΣ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, έκανε λόγο για αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού που "δεν επιλύει πραγματικά προβλήματα", ζητώντας την ίδια στιγμή, ουσιαστικές αλλαγές στα σχολεία και τις τάξεις για τη σωστή ένταξη όλων των παιδιών στη σχολική ζωή και την ανάδειξη της δημιουργικότητάς τους.

"Αδιανόητο" χαρακτήρισε από την πλευρά του ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου, το δημόσιο λόγο με τον οποίο επιλέγει ο ΣΙΣ να εκφράσει τις θέσεις του και ζήτησε να επιστραφεί το υπόμνημα ως "υπηρεσιακώς απαράδεκτο", κάτι που και πάλι από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων μέσω του News 24/7, χαρακτήρισε ως "πραξικόπημα ενάντια στη δημοκρατική διαδικασία" δεδομένου ότι το υπόμνημα εστάλη στην ανεξάρτητη Επιτροπή και όχι προσωπικώς στον υπουργό. "Είναι παράνομος ο τρόπος που επεστράφη το έγγραφο. Το στείλαμε στην ανεξάρτητη νομοθετική εξουσία και μας επεστράφη από την εκτελεστική", είπε σε έντονο ύφος στο News 24/7, ο πρόεδρος του ΣΙΣ, Χαράλαμπος Κυραϊλίδης.

Αμέτοχοι στον "πόλεμο ανακοινώσεων και δηλώσεων" δεν έμειναν οι Ε.Σ.Α.μεΑ. και ΟΙΕΛΕ, με την πρώτη να μιλά στο News 24/7 "για απαράδεκτη στάση του ΣΙΣ", καθώς "η εγγραφή ατόμων με αναπηρία σε ιδιωτικά σχολεία δεν είναι ανθρωπιστική επιλογή, αλλά δικαίωμα" και την ΟΙΕΛΕ να κατηγορεί τον Σύνδεσμο Ιδιωτικών Σχολείων για "ακραία αντικοινωνική συμπεριφορά, η οποία δεν έχει μόνο ευτελή οικονομικά κίνητρα, αλλά φθάνει σε όρια κοινωνικού ρατσισμού".

Πώς όμως η διάταξη μπήκε σε Σχέδιο Νόμου που εξαρχής σκοπό είχε να προβεί σε μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; "Είχαμε πληροφορίες για φαινόμενα άρνησης εγγραφής ΑμΕΑ σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, πολλές φορές υπό το πρόσχημα της έλλειψης κενών θέσεων. Αυτή η διαπίστωση, δεν αφορά στο σύνολο των σχολείων, αλλά ορισμένα. Και δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις ακριβείς προθέσεις που συμβαίνει αυτό μεμονωμένα", αναφέρουν πηγές του υπουργείου στο News 24/7 και εξηγούν το λόγο που για πρώτη φορά τίθεται νομικό "δίχτυ προστασίας" σε οικογένειες με μαθητές ειδικών αναγκών.

Πλέον ανοίγει ο δρόμος για πειθαρχικές διαδικασίες

" Η διάταξη αυτή θα αποτελέσει νομοθετικό πάτημα, ώστε εάν τυχόν από Σεπτέμβριο παρουσιαστούν ανάλογα κρούσματα, να μπορεί το υπουργείο να προβεί σε διερεύνηση των αιτιών που ένα σχολείο κλείνει την πόρτα σε τέτοιου είδους μαθητές, αλλά και προκειμένου να κινούνται οι αντίστοιχες πειθαρχικές διαδικασίες όπου αυτό κρίνεται σκόπιμο. Το τελευταίο νομικό πλαίσιο επί υπουργίας Νίκου Φίλη άλλωστε, καθόριζε κυρίως το καθεστώς των απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και τίποτα περισσότερο", διευκρινίζουν πηγές του υπουργείου Παιδείας και καταλήγουν: "Με αυτή την πρωτοβουλία, όλα ανεξαιρέτως τα ιδιωτικά σχολεία θα είναι δεσμευμένα απέναντι στις εγγραφές ΑΜεΑ και θα πάψει πλέον η διαδικασία να υπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του κάθε ιδιοκτήτη. Εμείς προσπαθούμε να είμαστε σωστοί, αλλά κάποιοι πρέπει να είναι υποχρεωτικά σωστοί".

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, ΑμΕΑ δέχονται υποχρεωτικά μόνο όλα τα δημόσια σχολεία, με ό, τι βέβαια αυτό συνεπάγεται σε ουσιαστικές ελλείψεις σε ειδικές υποδομές, ενώ αντίστοιχα, κανένα αδειοδοτημένο ιδιωτικό σχολείο (με βάση και τον τελευταίο έλεγχο του ΕΟΠΠΕΠ - Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) δεν αντιμετωπίζει προβλήματα σε ράμπες, ασανσέρ ή ειδικά διαμορφωμένες τουαλέτες για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Γαβρόγλου: Γνωρίζουν οι γονείς το ήθος των ιδιοκτητών σχολείων;

"Σας επιστρέφω ως απαράδεκτο το από 26-7-2017 υπόμνημά σας, το οποίο δυστυχώς, αποτελεί ενδεικτικό στοιχείο του τρόπου σκέψης και συμπεριφοράς ανθρώπων που λόγω της φύσεως της εργασίας τους θα έπρεπε να εκφράζονται και να επικοινωνούν με κοσμιότητα και επιχειρήματα. Ειδικά οι εκφράσεις του υπομνήματος που αναφέρονται στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία, φανερώνουν επικίνδυνες νοοτροπίες, υποκρύπτουν προσπάθεια αποφυγής και αναδεικνύουν την έλλειψη αποδοχής του δικαιώματος παροχής ίσων ευκαιριών", είναι η νέα απάντηση του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου κατά την επιστροφή του υπομνήματος.

Εκφράσεις όπως 'σοβιετικού τύπου νομοθέτηση' δεν τιμούν όποιον τις γράφει

"Το ύφος και το περιεχόμενο του συγκεκριμένου υπομνήματος δεν δημιουργεί όρους και προϋποθέσεις για σοβαρή συζήτηση στο δημόσιο χώρο. Εκφράσεις όπως «ιδεοληπτικό μένος» του υπουργού, «ηθικά έωλη» νομοθέτηση, «βιάζει βάναυσα», «θεσμοθετεί μηχανισμό παραδικαιοσύνης» και «σοβιετικού τύπου νομοθέτηση», δεν αποτελούν τιμή σε όποιον τις λέει και τις γράφει", συνεχίζει ο υπουργός και καταλήγει: "Δυστυχώς, ο καθένας διεκδικεί και εν τέλει κερδίζει τη θέση που του αντιστοιχεί στην πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου. Ο προβληματισμός μας είναι αν οι γονείς και τα παιδιά τους που πηγαίνουν με κόστος στα συγκεκριμένα σχολεία γνωρίζουν για το επίπεδο, το ύφος και το ήθος των συγκεκριμένων ιδιοκτητών αυτών των σχολείων".

ΣΙΣ: Ποια κοινωνική ευαισθησία δημιουργεί θέσεις;

Λάβρος κατά του υπουργείου ωστόσο, ο πρόεδρος του ΣΙΣ Χαράλαμπος Κυραϊλίδης. Μιλώντας στο News 24/7 εξηγεί για ποιο λόγο διαφωνεί με τη διάταξη στο πολυνομοσχέδιο, χαρακτηρίζει την επιστροφή του υπομνήματος ως πραξικόπημα εναντίον της δημοκρατικής διαδικασίας, αναφέρεται στην άδικη στοχοποίηση των ιδιωτικών σχολείων με στόχο να μαγειρευτούν τα κενά στα σχολεία, ζητά πλήρη αυτονομία στα σχολικά προγράμματα σπουδών και απειλεί με προσφυγή στις δικαστικές Αρχές.

"Δεν χρειάζονταν να νομοθετήσει ο κ. Γαβρόγλου κάτι που ήταν έτσι κι αλλιώς, νομοθετημένο. Εδώ και τέσσερα χρόνια (από υπουργίας Κ. Αρβανιτόπουλου) τα ιδιωτικά σχολεία είναι υποχρεωμένα να διαμορφώνουν προδιαγραφές για φιλοξενία ΑμΕΑ. Ήδη στο δικό μου σχολείο, φιλοξενώ τέσσερα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Και κάθε χρόνο υπαγόμαστε στον έλεγχο του ΕΟΠΠΕΠ. Ας μην χάνουμε όμως την ουσία. Προκαλώ τον υπουργό να μας αποστείλει το σχετικό έγγραφο του αντίστοιχου ελέγχου που εκπονήθηκε πέρυσι στα δημόσια σχολεία από τον προκάτοχό του Νίκο Φίλη και να μας απαντήσει ο ίδιος, πόσα από αυτά πληρούν πραγματικά τις προδιαγραφές για φιλοξενία ΑμΕΑ. Υπάρχουν δημοτικά σχολεία με ράμπες ή ειδικούς ανελκυστήρες ή απλά, φυλακίζουμε εκεί τα παιδιά μας;", αναρωτιέται ενώ κάνει λόγο για περιστατικά που ΑμΕΑ δεν έχουν πρόσβαση σε προαύλιους χώρους λόγω ελλείψεων σε ράμπες και άλλα, δεν έχουν πού να κάνουν την ανάγκη τους, λόγω απουσίας ειδικά διαμορφωμένων τουαλετών.

Στο ερώτημα εάν θα αλλάξει κάτι πρακτικά στα σχολεία, σε περίπτωση ψήφισης του νομοσχεδίου την ερχόμενη Τρίτη, ο ίδιος απαντά αρνητικά. "Τίποτα, απολύτως", εξηγεί και προσθέτει: "Ένα ακόμη στοιχείο που ήταν και θα παραμένει αναλλοίωτο είναι η χωρητικότητα στις αίθουσες. Ποια κοινωνική ευαισθησία ανοίγει νέες θέσεις; Εάν δηλαδή, κάποιος γονέας απευθυνθεί σε σχολείο για το παιδί του από τον Απρίλιο και έρθει κάποιος τον ίδιο Σεπτέμβριο, τι θα πρέπει να κάνω; Ο υπουργός δημιουργεί εχθρούς, στοχοποιώντας τα ιδιωτικά σχολεία, διχάζει και επιδίδεται σε επίδειξη άνευ λόγου ανθρωπισμού. Αλλά το ψέμα έχει κοντά ποδάρια", ανέφερε σε σκληρή γλώσσα ο κ. Κυραϊλίδης.

Την ίδια στιγμή, προβαίνει σε διευκρινίσεις σχετικά με την εκπαιδευτική διαδικασία που περισσότερο μεγεθύνει τις αντιθέσεις. "Οι γονείς προτιμούν τα γενικά σχολεία, σε σχέση με εκείνα της Ειδικής Αγωγής, καθώς έχουν την πεποίθηση ότι με αυτό τον τρόπο τα παιδιά προοδεύουν ταχύτερα. Έτσι, στις περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας, 14 μαθητές συμπορεύονται μαθησιακά με 7 που μπορεί να αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Με το πρόγραμμα παράλληλης στήριξης να μένει ανενεργό από το 2010 περίπου, πώς η λογική της 'συμπερίληψης' που προτάσσει ο ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί να φέρει αποτελέσματα ουσιαστικά; Η λογική του να στοιβάζουμε δηλαδή όλα τα παιδιά μαζί, στον ίδιο κορβανά; Γι' αυτό ζητάμε το κάθε σχολείο να διαθέτει αυτονομία στη διαμόρφωση του σχολικού προγράμματος, ανάλογα με τη σύνθεση της κάθε τάξης και τις κατά τόπους ανάγκες της", καταλήγει ο πρόεδρος του ΣΙΣ.

Δικαίωμα και όχι ανθρωπιστική επιλογή η εγγραφή   

"Θεωρούμε αδιανότητο να έχει ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων αντίθετη θέση από το εγγράφονται μαθητές με αναπηρία στα ιδιωτικά σχολεία της χώρας μας", αναφέρει χαρακτηριστικά στο News 24/7 ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, Γιάννης Βαρδακαστάνης.

"Με το Σχέδιο Νόμου μπαίνει ένα πλαίσιο στο αρρύθμιστο τοπίο. Γνωρίζουμε ότι κάποια ιδιωτικά εκπαιδευτήρια δεν εγγράφουν μαθητές με ειδικές ανάγκες, ίσως και λόγω έλλειψης θέσεων. Αλλά ο γονιός που θέλει να πληρώσει για το παιδί του, θα βρει λύση. Ακόμη και αν ένα εκπαιδευτήριο δεν έχει διαθεσιμότητα, θα βρει στο αμέσως πλησιέστερο. Η εγγραφή όμως ατόμων με αναπηρία σε ιδιωτικά σχολεία δεν είναι ανθρωπιστική επιλογή. Είναι δικαίωμα. Τα έχουμε μπερδέψει όλα σε αυτή τη χώρα όλα", καταλήγει ο ίδιος μετά και την ολοκλήρωση σύσκεψης με την ΟΙΕΛΕ για το εν λόγω σοβαρό ζήτημα.

Ο ΣΙΣ αρνήθηκε τους πρόσφυγες

Έκπληξη και οργή προκάλεσε το εν λόγω υπόμνημα του ΣΙΣ και στην ΟΙΕΛΕ. Ο πρόεδρος Μιχάλης Κουρουτός μιλά στο News 24/7 για φαινόμενα που είναι γνωστά εδώ και χρόνια, ενώ χαρακτήρισε τα ιδιωτικά σχολεία ως "πάρκινγκ τόσο από γονείς, όσο και από εκπαιδευτικούς", χωρίς μάλιστα να υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τα παιδιά αυτά στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και αποτελεσματικός προγραμματισμός.

Επιπροσθέτως, σε ανακοίνωση, η ΟΙΕΛΕ στρέφεται κατά του ΣΙΣ και αναρωτιέται ανοιχτά εάν τα ιδιωτικά σχολεία είναι Σοβιετία ή Μπανανία. "Το λιβελογράφημα αυτό δυστυχώς αποδεικνύει όσα η Ομοσπονδία καταγγέλλει τόσα χρόνια. Ότι δηλαδή, μια μικρή ομάδα που δυστυχώς εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες, έχει ακραία αντικοινωνική συμπεριφορά, η οποία δεν έχει μόνο ευτελή οικονομικά κίνητρα, αλλά φθάνει σε όρια κοινωνικού ρατσισμού. Δεν μας ξενίζει. Οι ιδεολογικοί απόστολοι της θεωρίας του Φρήντμαν και του Φον Χάγιεκ που εφαρμόστηκε πρώτα στη Χιλή του δικτάτορα Πινοσέτ και εν συνεχεία έχει βυθίσει στην οικονομική κρίση, στην αβεβαιότητα και στην κοινωνική αναταραχή, ολόκληρο το δυτικό κόσμο, βαφτίζουν ό, τι δεν τους συμφέρει 'Σοβιετία'. Είναι δυνατόν να αντιδρούν για τον τερματισμό του πάρτι με τους παράνομους τίτλους και για τις εγγραφές μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Κι όμως...".

Μια μικρή ομάδα έχει βάλει ως στόχο την εγκαθίδρυση ενός άγριου καθεστώτος ασύδοτης αγοράς, μια εκπαιδευτική Μπανανία

Και συνεχίζει η ανακοίνωση: "Έχουμε κατ’επανάληψη τονίσει ότι δεν είναι όλοι οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων ίδιοι. Πολλά ιδιωτικά σχολεία παρέχουν σημαντικό κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο, ενώ σέβονται τα ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων σ’ αυτά. Δυστυχώς όμως υπάρχει μια μικρή ομάδα ακραίων φανατικών που δυσφημεί το χώρο και βλάπτει σοβαρά την Παιδεία. Μια ομάδα που διακηρυγμένα από το 2010 έχει βάλει ως στόχο την εγκαθίδρυση ενός άγριου καθεστώτος ασύδοτης αγοράς στο σύνολο της εκπαίδευσης, με μαθητές-πελάτες και εργαζόμενους-είλωτες, μια εκπαιδευτική Μπανανία".

Καταλήγοντας, η ΟΙΕΛΕ διευκρινίζει ότι "είναι φανερό ότι ο ΣΙΣ δεν θέλει τα παιδιά αυτά στα σχολεία τους, για να μην 'χαλάσει' η ειδυλλιακή εικόνα ενός ομογενοποιημένου κοινωνικά μαθητικού πληθυσμού. Το έχουν ξανακάνει, όταν αρνήθηκαν την πρόταση της ΟΙΕΛΕ να δεχτούν τα ιδιωτικά σχολεία τα παιδιά των προσφύγων".

Επέστρεψε το υπουργείο το υπόμνημα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Σοβιετίες

SHARE: