Γιατί όσο και αν προσπαθήσεις, δεν μπορείς να ανοίξεις πόρτα αεροσκάφους όταν είναι εν πτήσει

Γιατί όσο και αν προσπαθήσεις, δεν μπορείς να ανοίξεις πόρτα αεροσκάφους όταν είναι εν πτήσει
Υπάρχει ένας πολύ βασικός λόγος που δεν μπορεί να ανοίξει κάποιος την όποια πόρτα αεροσκάφους, ενώ είναι σε πτήση. iStock

Tακτικά προκύπτουν επιβάτες πτήσεων που επιχειρούν να ανοίξουν πόρτα της καμπίνας, ενώ το αεροπλάνο είναι στον αέρα. Είναι ό,τι πιο μάταιο μπορεί να κάνει κάποιος.

Θα έχετε δει σε ταινίες δράσης, ήρωες/πρωταγωνιστές να ανοίγουν τις πόρτες αεροπλάνων σε προσπάθεια να σώσουν επιβάτες (ενίοτε και τον πλανήτη).

Στις ΗΠΑ τον τελευταίο καιρό έχουν προκύψει δυο περιστατικά τον τελευταίο χρόνο, με επιβάτες που επιχείρησαν να ανοίξουν τις εξόδους κινδύνου. Προφανώς όχι για λόγους ηρωισμού. Ανάλογα συμβάντα έχουν καταγραφεί και στη Μεγάλη Βρετανία.

Τι έκαναν;

Απέτυχαν. Και συνελήφθησαν, καθώς η πράξη τους διώκεται από το νόμο.

Οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι. Ένας άπτεται της φυσικής.

Θα ξεκινήσουμε από τον άλλον, που είναι το μηχανικό κλείδωμα το οποίο ελέγχει ο πιλότος, αφότου κατεβάσει το τεράστιο χερούλι εκπρόσωπος του πληρώματος του αεροσκάφους.

Όταν το αεροπλάνο προσγειωθεί και φτάσει στην πύλη, ο πιλότος ακούγεται να λέει “doors to manual”, παραδίδοντας τον έλεγχο στο πλήρωμα.

Τώρα πάμε και στον πιο σύνθετο λόγο.

Όταν ανεβαίνουμε ψηλότερα στην ατμόσφαιρα, ασκείται λιγότερη πίεση στα μόρια οξυγόνου. Πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη πίεση για να αφήσει αυτά τα μόρια να σκορπιστούν στα αγγειακά μας συστήματα. Έτσι, γίνεται πιο δύσκολη η αναπνοή.

Μετά τα 18.000 πόδια, παίρνουμε λιγότερο οξυγόνο -γενικά και ειδικότερα στον εγκέφαλο.

Κάτι που μπορεί να μας κάνει να λιποθυμήσουμε σε μισή ώρα.

Τα περισσότερα αεροπλάνα πετούν μεταξύ 30.000 και 43.000 ποδιών, με τον αέρα να πρέπει να διοχετεύεται στην καμπίνα για να επιβιώσουν οι επιβάτες.

Κατά το Wired, στην πραγματικότητα, είμαστε σε ήπιο κατάσταση υποξίας όλη την ώρα σε μια πτήση.

Μόλις απογειωθεί το αεροσκάφος, οι πόρτες της καμπίνας αναλαμβάνουν την επιβίωση των επιβατών, επιτρέποντας τους να αναπνέουν κανονικά, σε όποιο υψόμετρο και αν βρίσκονται.

Έχουν κωνικό σχήμα που τους επιτρέπει να ‘σφραγίζονται’ μόλις ασκηθεί πίεση. Βασικά, η πόρτα είναι σφραγισμένη στο πλαίσιο του αεροσκάφους.

Σε ένα τυπικό ύψος (35.000 ποδιών ή 10.668 μέτρων), 3.6 κιλά πίεσης ‘σπρώχνουν’ κάθε 6.5 τετραγωνικά εκατοστά της εσωτερικής ατράκτου.

Δηλαδή, ασκούνται περισσότερα από 500 κιλά σε κάθε τετραγωνικό μέτρο.

Άρα και μόνη η πίεση κάνει αδύνατο το άνοιγμα.

Αυτό ισχύει για όλες τις πόρτες που υπάρχουν στην καμπίνα. Συμπεριλαμβανομένων των εξόδων κινδύνου, που έχουν σχεδιαστεί για χρήση σε περίπτωση εκκένωσης, όταν το αεροπλάνο δεν είναι πια στον αέρα.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα