Σκάνδαλο Volkswagen: Η εταιρία θα δώσει ονόματα. Αναταράξεις στη γερμανική οικονομία

default image

Μετά τις παγκόσμιες αντιδράσεις για το σκάνδαλο της Volkswagen και τις έρευνες η εταιρία ετοιμάζεται να αποκαλύψει τα πρόσωπα που ευθύνονται για την απάτη. Ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος θα λάβει σύνταξη ύψους 32 εκατ. δολαρίων, την ώρα που οι επιπτώσεις για την γερμανική οικονομία είναι καταστρεπτικές (Pics)

Η Volkswagen θα αρχίσει την Πέμπτη να κατονομάζει πρόσωπα που ευθύνονται για τη χειραγώγηση των τιμών εκπομπών ρύπων, σύμφωνα με δύο καλά ενημερωμένες πηγές στο θέμα αυτό.

 

Το Συμβούλιο Εποπτείας του γερμανικού κολοσσού δεν θα ανακοινώσει μόνο τον διάδοχό του διευθύνοντα συμβούλου Μάρτιν Βίντερκορν κατά την αυριανή συνεδρίαση, αλλά θ’ αρχίσει να αποκαλύπτει τα ονόματα προσώπων που φέρουν την ευθύνη για το λογισμικό παραποίησης των ελέγχων εκπομπής ρύπων, με το οποίο ήταν εξοπλισμένα αυτοκίνητα του ομίλου με κινητήρες ντίζελ.

Ο Μάρτιν Βίντερκορν παραιτήθηκε χθες, μετά τις πιέσεις για αλλαγή στη διοίκηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, έπειτα από την παραδοχή ότι εξαπάτησε τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ για το πόσο ρυπαίνουν τα αυτοκίνητα της με κινητήρες ντίζελ.

Χρυσή σύνταξη για τον Μάρτιν Βίντερκορν

Στα 32 εκατ. δολάρια ανέρχεται το συνταξιοδοτικό πακέτο που είχε συγκεντρώσει ο Μάρτιν Βίντερκορν έως και τη χθεσινή του παραίτηση από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen και ίσως λάβει πολλά περισσότερα σε αποζημίωση, ανάλογα με το πώς θα αξιολογήσει την αποχώρησή του το εποπτικό συμβούλιο της εταιρίας, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.

Μετά τη χθεσινή αποκάλυψη του Βίντερκορν ότι είχε ζητήσει από το συμβούλιο να τερματίσει τη θητεία του, ο εκπρόσωπος της εταιρίας Κλάους-Πέτερ Τίεμαν αρνήθηκε να σχολιάσει πόσα χρήματα αναμένεται να πάρει ο αποχωρήσας διευθύνων σύμβουλος. Η τελευταία ετήσια έκθεση της εταιρίας εξηγεί πώς ο Βίντερκορν, επικεφαλής της Volkswagen από το 2007, θα μπορούσε θεωρητικά να πάρει δύο σημαντικά πακέτα.

Το συνταξιοδοτικό πακέτο του 68χρονου Βίντερκορν έφθασε στο τέλος του 2014 τα 28,6 εκατ. ευρώ (32 εκατ. δολάρια). Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ο Βίντερκορν μπορεί επίσης να λάβει αποζημίωση ίση με τις αποδοχές δύο ετών. Πέρυσι, ο Βίντερκορν ήταν ο δεύτερος υψηλότερα αμειβόμενος διευθύνων σύμβουλος στη Γερμανία, με συνολικές αποδοχές 16,6 εκατ. ευρώ.

Όπως εξηγεί το Bloomberg, το πακέτο αποζημίωσης δίνεται εφόσον το εποπτικό συμβούλιο τερματίσει νωρίτερα το συμβόλαιό του. Εάν, ωστόσο, το συμβούλιο τερματίσει νωρίτερα τη θητεία του από υπαιτιότητα του ιδίου του διευθύνοντος συμβούλου, τότε η αποζημίωση χάνεται.

Στην χθεσινή ανακοίνωση ο Βίντερκορν δήλωσε ότι “σοκαρίστηκε” από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών και ιδίως από την αποκάλυψη ότι ήταν δυνατή μια τέτοια κακοδιαχείριση σε τόσο μαζική κλίμακα από την εταιρεία.

“Ως διευθύνων σύμβουλος αποδέχομαι την ευθύνη για τις παρατυπίες που βρέθηκαν στους κινητήρες ντίζελ και ζήτησα από το εποπτικό συμβούλιο να συμφωνήσει στον τερματισμό της θητείας μου ως διευθύνοντος συμβούλου” είπε. “Αυτό το κάνω προς το συμφέρον της εταιρίας, αν και δεν γνωρίζω κάποια επιλήξιμη πράξη εκ μέρους μου”.

Οι επιπτώσεις του σκανδάλου στην οικονομία της Γερμανίας

Το σκάνδαλο ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες για την οικονομία της Γερμανίας, προειδοποιούν οικονομολόγοι.

 

Το σκάνδαλο στη VW έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού τη γερμανική οικονομία και τους οικονομολόγους: «Βλέπουμε πώς, όπως και με την οικονομική κρίση, ένα ατύχημα μπορεί να φτάσει σε επίπεδα συστημικής κρίσης: σε αυτή την περίπτωση (πλήττοντας) τα δίκτυα πωλήσεων, προκαλώντας παράπλευρες απώλειες σε ολόκληρη την βιομηχανία, μερική υποτίμηση του Made in Germany, μείωση των τιμών των μετοχών στο χρηματιστήριο», δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γερμανικής Οικονομίας (IW) Μίχαελ Χίτερ στη Handelsblatt.

Η μόνη διαφορά με την οικονομική κρίση είναι ότι πρόκειται για ένα γερμανικό και όχι παγκόσμιο φαινόμενο, τόνισε.

Το ενδεχόμενο επιβράδυνσης της γερμανικής οικονομίας δεν αποκλείει και ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW) Μάρσελ Φράτσερ. «Αν και δεν γνωρίζουμε τις ακριβείς επιπτώσεις της υπόθεσης της VW στη γερμανική οικονομία, ο κίνδυνος είναι μεγάλος εξαιτίας της μεγάλης εξάρτησης της Γερμανίας από τις εξαγωγές», εξήγησε ο ίδιος μιλώντας στην οικονομική εφημερίδα.

«Γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει γρήγορα να γίνουν κινήσεις για τον περιορισμό των ζημιών τόσο στη VW όσο και στις γερμανικές εξαγωγές», τόνισε ο Φράτσερ.

Ο γενικός διευθυντής του Γερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου (DIHK) Μάρτιν Βάνσλεμπεν χαρακτήρισε το σκάνδαλο «βόμβα» και ζήτησε από τη VW να ρίξει άμεσα φως στην υπόθεση.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Χονδρεμπορίου, Εξωτερικού Εμπορίου και Παροχής Υπηρεσιών (BGA) Άντον Μπέρνερ κάλεσε την αυτοκινητοβιομηχανία «να βάλει γρήγορα τα πάντα στο τραπέζι» μιλώντας στη Bild.

«Από αυτό εξαρτάται το αν θα υπάρξουν παράπλευρες απώλειες για την εικόνα των γερμανικών προϊόντων», τόνισε ο ίδιος.

 

Πάντως τόσο ο Μπέρνερ όσο και ο Βάνσλεμπεν υπογράμμισαν ότι το καλό όνομα του Made in Germany δεν εξαρτάται μόνο από μία και μόνη επιχείρηση.

Παρόλα αυτά η Volkswagen δεν πρόκειται για μια απλή βιομηχανία. Μαζί με τη θυγατρική της Audi είναι οι βιτρίνες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Με κύκλο εργασιών 368 δισεκατομμύρια ευρώ και 775.000 άμεσες θέσεις εργασίας η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός κλάδος της Γερμανίας. Η σημασία του μάλιστα ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια. Χωρίς αυτήν η γερμανική οικονομία από το 1995 ως σήμερα θα είχε αναπτυχθεί κατά 2% λιγότερο.

Ο πρόεδρος του Βαυαρικού Χρηματοπιστωτικού Κέντρου Βόλφγκανγκ Γκέρε προειδοποίησε ότι «η VW θέτει σε κίνδυνο την ανάπτυξη ολόκληρης της γερμανικής οικονομίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να προκαλέσει ύφεση στη Γερμανία», μιλώντας στη Handelsblatt. Επιπλέον απειλείται η φήμη όλων των γερμανικών εξαγωγών εξαιτίας «της εγκληματικής συμπεριφοράς της VW», πρόσθεσε ο ίδιος.

Εξάλλου οι αναλυτές εκτιμούν ότι το σκάνδαλο είναι κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της VW, μόλις μάλιστα αποκαλυφθεί πλήρως το εύρος του.

«Τα πρόστιμα θα είναι οδυνηρά», έγραψε σε σχόλιό του ο Τιμ Ροκόσα της Deutsche Bank, ενώ ο συνάδελφός του Άνταμ Χουλ της Berenberg Bank προειδοποίησε για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του σκανδάλου, όπως για παράδειγμα οι χαμηλές πωλήσεις.

Εκτός από την απώλεια της φήμης της, τα πρόστιμα και το κόστος ανάκλησης πολλών εκατομμυρίων αυτοκινήτων, την VW απειλούν επίσης και οι αγωγές εναντίον της από απογοητευμένους πελάτες.

Παρόλα αυτά κάποιοι θεωρούν διαχειρίσιμες τις επιπτώσεις της κρίσης στη γερμανική οικονομία. «Ακόμη κι αν σταματήσουν αιφνιδιαστικά οι εξαγωγές όλων των γερμανικών προϊόντων μόνο στις ΗΠΑ εξαιτίας της κρίσης με τη VW, αρχικά θα χαθεί μόνο το 1% της οικονομικής επίδοσης της Γερμανίας», εκτίμησε ο Ούλριχ Κάτερ επικεφαλής οικονομολόγος της Dekabank.

Προφανώς η VW θα χάσει από την εικόνα της, όμως αυτό δεν αρκεί για να αποθαρρύνει τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο που πιστεύουν στα γερμανικά αυτοκίνητα. «Σε αυτό το πλαίσιο οι επιπτώσεις για τη γερμανική οικονομία θα είναι διαχειρίσιμες», σημείωσε ο Κάτερ.

Παρόμοια άποψη έχει και ο διευθυντής Μακροοικονομίας και Οικονομικών Ερευνών (IMK) Γκούσταβ Χορν. Οι παρατυπίες κάποιων μεμονωμένων εταιρειών ή στη χειρότερη περίπτωση ολόκληρων κλάδων μπορούν να έχουν «δραματικές επιπτώσεις» στην πορεία των μετοχών τους. «Όμως δεν μπορούν να προκαλέσουν οικονομική κρίση», είπε.

Σύμφωνα μάλιστα με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ, «οι πραγματικοί κίνδυνοι για τη γερμανική οικονομία προέρχονται από την Κίνα».

Από συμβολική άποψη η υπόθεση υπενθυμίζει τη μεγάλη εξάρτηση της γερμανικής οικονομίας από την παραγωγή αγαθών και τις εξαγωγές. «Αυτή είναι η πραγματική παρακαταθήκη του φιάσκο της VW: όταν κάτι πάει πραγματικά στραβά σε έναν κλάδο της βιομηχανίας, τότε επηρεάζεται ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας», επεσήμανε ο Κάτερ.

«Μελλοντικά η Γερμανία θα πρέπει να προσπαθήσει να διευρύνει το οικονομικό της μοντέλο, κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών», κατέληξε.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα