Τι θα κάνετε αν πέσει διαστημικό σκουπίδι στο κεφάλι σας

Διαβάζεται σε 3'
Τι θα κάνετε αν πέσει διαστημικό σκουπίδι στο κεφάλι σας
Τα διαστημικά σκουπίδια θα γίνουν πιο συχνά, την προσεχή δεκαετία. iStock

Ένας άνδρας στη Φλόριντα προσπαθεί να βρει πού πρέπει να απευθυνθεί για την αποζημίωση των υλικών ζημιών που προκάλεσε διαστημικό σκουπίδι, το οποίο προσγειώθηκε στο σπίτι του.

Ό,τι ανεβαίνει, κατεβαίνει. Αυτά που ‘χουν ανέβει στο διάστημα, κατεβαίνουν στη Γη λίγο πιο δύσκολα, αφού πρέπει να περάσουν την ατμόσφαιρα του πλανήτη μας. Γεγονός που έχει διάφορες προϋποθέσεις.

Εν τοιαύτη περιπτώσει, όπως δείχνει η εμπειρία που έζησε άνδρας στη Φλόριντα, δεν είναι απίθανο να προσγειωθεί διαστημικό συντρίμμι στην περιοχή μας. Όσο αυξάνονται όσα εκτοξεύονται, αυξάνεται και αυτή η πιθανότητα.

Μελέτη του 2022 προέβλεψε αύξηση 10% της πιθανότητας για μια ή περισσότερες απώλειες από πτώση διαστημόπλοιου, την προσεχή δεκαετία.

Ο Αλεχάντρο Οτέρο από τη Φλόριντα προσπάθησε να ανακαλύψει πού πρέπει να αποταθεί, ως τις διαδικασίες επιδιόρθωσης του σπιτιού του και το ποιος έχει την ευθύνη. Οι πιο κοινές ωστόσο, υπηρεσίες στις ΗΠΑ που χειρίζονται αυτού του είδους τις περιπτώσεις είναι η NASA και η Διοίκηση Διαστημικών Συστημάτων.

Όπως αναφέρει το Gizmodo η NASA έχει το δικό της γραφείο που εστιάζει στον μετριασμό του κινδύνου των συντριμμιών.

Είναι το Γραφείο Προγράμματος Τροχιακών Συντριμμιών και μετρά τα τροχιακά συντρίμμια κοντά στη Γη με επίγεια ραντάρ και οπτικά τηλεσκόπια. Επίσης, συλλέγει διαστημόπλοια που έχουν επιστρέψει στη Γη, για να αξιολογήσει τον κίνδυνο για άλλα διαστημόπλοια και τον άνθρωπο.

Επειδή όμως, πρόκειται για τεράστιους οργανισμούς, ο παθών κατάλαβε πως δεν θα βγάλει εύκολα άκρη.

Μέσω το Χ τον βρήκε ο Jonathan McDowell, ένας αστροφυσικός στο Harvard–Smithsonian Center που παρακολουθεί τις ατμοσφαιρικές επανεισόδους. Ο τελευταίος έκανε τη ‘γέφυρα’ μεταξύ του πολίτη και του Aerospace Corporation, ένα μη κερδοσκοπικό κέντρο έρευνας και ανάπτυξης.

Διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει τυποποιημένο πρωτόκολλο για την αναφορά ύποπτων διαστημικών συντριμμιών.

Για αρχή, επειδή προσγειώθηκε κάτι από το διάστημα πάνω μας, δεν μας ανήκει.

Κατά τη Συνθήκη για το Διάστημα του 1967, η ιδιοκτησία των διαστημικών αντικειμένων δεν αλλάζει ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται στο διάστημα ή στη Γη.

Ένας άλλος λόγος που είναι χρήσιμο να μην τα κρατήσουμε, είναι πως μπορεί να περιέχουν επικίνδυνα υλικά.

Από την άλλη, μην περιμένετε πως θα τα διεκδικήσει ο ιδιοκτήτης τους, αφού αυτό θα σημαίνει πως αναλαμβάνει την ευθύνη για τις ζημιές που έχουν προκαλέσει.

Το 1983, ο Καναδάς έστειλε λογαριασμό στη Σοβιετική Ένωση, για τα όσα προκάλεσε πυρηνικός δορυφόρος που έπεσε επί των εδαφών του. Η ΕΣΣΔ κατέληξε να πληρώσει το μισό ποσό (3.000.000 δολάρια).

Αυτό συνέβη γιατί βάσει της Σύμβασης της Ευθύνης (1972) η χώρα εκτόξευσης είναι υπόχρεη να καταβάλει αποζημίωση για οποιαδήποτε ζημιά προκληθεί από το διαστημικό της αντικείμενο, είτε βρίσκεται σε τροχιά είτε στη Γη.

Η σύμβαση ωστόσο, ορίζει ότι μια εταιρεία ή ένα ίδρυμα ευθύνεται για τα διαστημικά του απορρίμματα μόνο εάν επρόκειτο για αμέλεια, χωρίς να προσδιορίζει τι συνιστά αμέλεια.

Στην περίπτωση του άνδρα από τη Φλόριντα, ζητά αποζημίωση για τις ζημιές που προκλήθηκαν στο σπίτι του από τη NASA. Για την ιστορία, η εκτόξευση του αντικειμένου που έπεσε στην οικεία του έγινε από την ιαπωνική διαστημική υπηρεσία.