Βρετανία: Διαφημίσεις της Google κατευθύνουν έγκυες σε ομάδες κατά των αμβλώσεων

Βρετανία: Διαφημίσεις της Google κατευθύνουν έγκυες σε ομάδες κατά των αμβλώσεων
Διαδηλώσεις υπέρ του δικαιώματος στην άμβλωση ap

Ομάδες κατά των αμβλώσεων στη Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιούν ως όχημα διαφημίσεις της Google που μοιάζουν με πραγματικά αποτελέσματα αναζήτησης, για να προσεγγίσουν έγκυες. Τι διαπίστωσε έρευνα του Observer.

Τον ρόλο των Google adverts στη Μεγάλη Βρετανία σε σχέση με τις αμβλώσεις αναδεικνύει με δημοσίευμά του ο Observer.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε, γυναίκες που αναζητούν διαδικτυακές συμβουλές για αμβλώσεις κατευθύνονται μαζικά μέσω των Google adverts σε υπηρεσίες συμβουλευτικής εγκυμοσύνης πίσω από τις οποίες υπάρχουν ομάδες κατά των αμβλώσεων.

Πρόκειται για διαφημίσεις της Google που έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να μοιάζουν με πραγματικά αποτελέσματα αναζήτησης και εμφανίζονται πάνω από τις πραγματικές καταχωρίσεις, προβάλλονται συστηματικά σε άτομα που αναζητούν βασικούς όρους σχετικά με την εγκυμοσύνη και την άμβλωση.

Σε μια ανάλυση δεδομένων που πραγματοποιήθηκε αυτό το μήνα και επικαλείται ο Observer, 117 από τις 251 διαφημίσεις που εμφανίστηκαν από την Google UK σε χρήστη που έψαχνε 40 φράσεις-κλειδιά, όπως “συμβουλές για άμβλωση από το NHS”, “εμπιστευτική υποστήριξη για άμβλωση” και “βοήθεια για έγκυες έφηβες”, ήταν από ομάδες που αντιτίθενται στην άμβλωση.

Τα ευρήματα είναι διαφωτιστικά σε σχέση με τον βαθμό στον οποίο επενδύουν οι ομάδες κατά των αμβλώσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο στο μάρκετινγκ, ενώ παράλληλα δημιουργούν την εύλογη ανησυχία ότι γυναίκες βρίσκονται εκτεθειμένες σε προκατειλημμένες, καθοδηγούμενες πληροφορίες όταν απλά αναζητούν ιατρικές συμβουλές. “Ξεκάθαρα ανήθικη πρακτική”, όπως σημειώνει φιλανθρωπική οργάνωση για τη σεξουαλική υγεία.

Οι διαφημίσεις της ανάλυσης – οι οποίες εμφανίστηκανν σε μια γυναίκα γύρω στα 20 στο Λονδίνο στις αρχές Φεβρουαρίου – περιέχουν μια μικρή ετικέτα που τις χαρακτηρίζει ως διαφήμιση, αλλά μοιάζουν με πραγματικά αποτελέσματα αναζήτησης και εμφανίζονται πάνω από αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, συμπεριλαμβανομένης της ιστοσελίδας του NHS. Σε ορισμένες περιπτώσεις προωθούν συμβουλευτικές υπηρεσίες που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν αμερόληπτη υποστήριξη, αλλά δεν αναφέρουν σαφώς τις απόψεις κατά των αμβλώσεων των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από αυτές.

Ένας από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους ήταν η Γραμμή βοήθειας για την “κρίση κατά την εγκυμοσύνη” (Pregnancy Crisis Helpline), οι διαφημίσεις της οποίας εμφανίστηκαν μετά από αναζητήσεις για 14 από τις 40 φράσεις που εξετάστηκαν στην ανάλυση. Το μήνυμα “Σκέφτεστε να κάνετε έκτρωση; Μιλήστε σε κάποιον” εμφανίστηκε μετά από αναζητήσεις για “χάπι έκτρωσης, αγορά” και “βοήθεια για έγκυες έφηβες”.

Τα άτομα που έκαναν κλικ στους συνδέσμους μεταφέρθηκαν στον ιστότοπο της γραμμής βοήθειας, ο οποίος αναφέρει ότι είναι ένα “ασφαλές και εμπιστευτικό μέρος” που προσφέρει “υποστήριξη για γυναίκες που έχουν αγωνίες για μια μη προγραμματισμένη εγκυμοσύνη”.

Αλλά ενώ λέει ότι “δεν παραπέμπει σε αμβλώσεις”, ούτε προσφέρει πληροφορίες για τις απόψεις των διοργανωτών της κατά των αμβλώσεων και παρουσιάζεται ως αμερόληπτη υπηρεσία που προσφέρει υποστήριξη “μακριά από όλες τις πιέσεις”, τίποτα από αυτά δεν ισχύει.

Στην πραγματικότητα, η τηλεφωνική γραμμή βοήθειας ξεκίνησε από κοινού με την Christian Concern, μια δεξιά ευαγγελική οργάνωση που θέλει να απαγορευτούν οι αμβλώσεις. Στους διαχειριστές της γραμμής βοήθειας περιλαμβάνεται η Regan King, πάστορας στην εκκλησία Angel στο Islington του Λονδίνου, η οποία έχει χαρακτηρίσει την άμβλωση ως “Αηδιαστική, ενοχλητική, ζοφερή, αποτρόπαιη, τρομακτική, σοκαριστική, τρομέρή, απαίσια” και την παρομοίασε με “το νέο δουλεμπόριο”. Ένας άλλος διαχειριστής είναι ο χριστιανός Clive Copus, πρώην διευθυντής της ομάδας εκστρατείας κατά των αμβλώσεων Prolife Alliance.

Η τηλεφωνική γραμμή βοήθειας ανέφερε πρόσφατα μια αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που επικοινωνούν μαζί της, λέγοντας ότι είχε 2.000 πελάτες το 2022 σε σύγκριση με 500 το 2021.

Άλλες διαφημίσεις της Google κατεύθυναν τις γυναίκες σε μια συμβουλευτική υπηρεσία που λειτουργεί από τη φιλανθρωπική οργάνωση Life, η οποία αντιτίθεται στην άμβλωση. Μία από αυτές έλεγε: “Δεν θα έπρεπε να είναι η πρώτη φορά που θα μπορούσα να κάνω κάτι τέτοιο: “Σας παρέχουμε έναν ασφαλή χώρο για να εξερευνήσετε τα συναισθήματά σας μακριά από εξωτερικές πιέσεις. Συζητήστε τις επιλογές σας με εμπιστοσύνη”.

Τι απαντά η Google

Η Google δήλωσε ότι οι διαφημίσεις που επισημάνθηκαν από τον Observer συμμορφώνονται με τους κανόνες της, τονίζοντας ότι περιέχουν μια ετικέτα “διαφήμιση” με έντονα γράμματα και μια γραμμή που δηλώνει ότι οι υπηρεσίες που προωθούν δεν παρέχουν αμβλώσεις.

“Η Google δεν έχει καμία σχέση με το καθεστώς των διαφημίσεων. Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι έρχονται στη Google αναζητώντας πληροφορίες που μπορούν να εμπιστευτούν και έχουμε επενδύσει σημαντικά στην παροχή μιας ασφαλούς και διαφανούς εμπειρίας” δήλωσε η εταιρεία.

“Όταν πρόκειται για διαφημίσεις που σχετίζονται με τις αμβλώσεις, απαιτούμε ένα πρόσθετο επίπεδο διαφάνειας, ώστε οι άνθρωποι που αναζητούν πόρους που σχετίζονται με τις αμβλώσεις να γνωρίζουν ποιες υπηρεσίες παρέχει στην πραγματικότητα ένας διαφημιζόμενος. Κάθε οργανισμός που θέλει να στοχεύσει σε ερωτήματα που σχετίζονται με την πραγματοποίηση άμβλωσης πρέπει να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησής μας και να γνωστοποιήσει σαφώς αν προσφέρει ή όχι αμβλώσεις”.

Τι υποστηρίζουν οι διαφημιζόμενες οργανώσεις

Η “Γραμμή Βοήθειας για την Κρίση κατά την Εγκυμοσύνη” δήλωσε ότι δηλώνει στον ιστότοπό της ότι δεν προσφέρει ιατρικές συμβουλές ούτε “παραπέμπει για άμβλωση”.

“Εάν ένας πελάτης ζητήσει ιατρική συμβουλή, τον παραπέμπουμε στον παθολόγο του, στο 111 ή στο A&E, ανάλογα με την περίπτωση”, δήλωσε ο Toby Cosh, πρόεδρος των διαχειριστών. Πρόσθεσε ότι ενώ η γραμμή βοήθειας είχε δημιουργηθεί με την υποστήριξη της Christian Concern, λειτουργεί ανεξάρτητα από το 2018 και είναι εγγεγραμμένη ως φιλανθρωπική οργάνωση στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η Kerry Smart, διευθύνουσα σύμβουλος της Life, δήλωσε: “Η Life είναι η μόνη υπηρεσία που μπορεί να προσφέρει βοήθεια σε όλους τους πολίτες: “Η προσωποκεντρική μας διαδικτυακή υπηρεσία ακρόασης εγκυμοσύνης εμπνεύστηκε από τους Σαμαρείτες και είναι μη εξαναγκαστική και μη επικριτική”.

Πρόσθεσε ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τις “υπηρεσίες ακρόασης” της Life ενημερώθηκαν ότι δεν παραπέμπουν για άμβλωση ούτε δίνουν πληροφορίες για τους παρόχους αμβλώσεων και ότι η φιλανθρωπική οργάνωση συμμορφώνεται με τις δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές της Βρετανικής Ένωσης Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας. “Εάν οι πελάτες επιθυμούν να διερευνήσουν ιατρικά θέματα, ενημερώνουμε – όχι συμβουλεύουμε – χρησιμοποιώντας πληροφορίες του NHS σε εξειδικευμένες συνεδρίες ακρόασης”, δήλωσε. “Συμφωνούμε ότι οι προσπάθειες παραπλάνησης ή παροχής ψευδών πληροφοριών είναι λάθος”.

Άλλες διαφημίσεις που εμφανίζονται στις αναζητήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου στο Google σχετικά με την εγκυμοσύνη και την άμβλωση προέρχονταν από παρόχους αμβλώσεων, όπως η MSI Reproductive Choices και η British Pregnancy Advisory Service.

Εμφανίστηκαν παράλληλα με διαφημίσεις που τοποθετήθηκαν από φιλανθρωπικές οργανώσεις κατά των αμβλώσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, οι οποίες δεν λειτουργούν ως συμβουλευτικές υπηρεσίες και αντ’ αυτού κατευθύνουν τους ανθρώπους σε ιστοσελίδες σχετικά με την ηθική και την άμβλωση. Ο Observer διαπίστωσε ότι δεν πληρώνουν πάντα για τις διαφημίσεις τους λόγω ενός προγράμματος της Google που σημαίνει ότι οι οργανώσεις με φιλανθρωπικό καθεστώς μπορούν να λάβουν δωρεάν διαφημιστικό χώρο.

Όμως η Lisa Hallgarten, επικεφαλής για την πολιτική μιας οργάνωσης για τη σεξουαλική υγεία των νέων με το όνομα Brook, χαρακτήρισε την προσέγγιση μάρκετινγκ ως “σαφώς ανήθικη” και δήλωσε ότι οι διαφημίσεις που παρέχονται σε όσους αναζητούν όρους όπως “συμβουλές για άμβλωση NHS” θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την πρόσβαση των γυναικών στην υγειονομική περίθαλψη.

“Ανησυχούμε πραγματικά για το γεγονός ότι οι άνθρωποι που αναζητούν αμερόληπτη υποστήριξη κατευθύνονται σε οργανισμούς και ιστότοπους όπου θα μπορούσαν να βιώσουν το εντελώς αντίθετο”, δήλωσε η ίδια. Η Pam Lowe, ακτιβίστρια κατά των αμβλώσεων, δήλωσε: “Όποιος βάζει στο Google τη λέξη “NHS abortion” θα έπρεπε να του εμφανίζεται ως πρώτο αποτέλεσμα ένας σύνδεσμος προς την ιστοσελίδα του NHS. Υπάρχει ο κίνδυνος οι άνθρωποι να καταλήξουν σε μεροληπτικές πληροφορίες”.

Η βουλευτής των Εργατικών Stella Creasy, η οποία έχει κάνει εκστρατεία για την πρόσβαση στην αναπαραγωγική υγειονομική περίθαλψη, κάλεσε την κυβέρνηση να υποχρεώσει τις εταιρείες τεχνολογίας να αφαιρέσουν τις δυνητικά επιβλαβείς καταχωρίσεις. Είπε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ του να επιτρέπεται η ελευθερία του λόγου και του να “επιδιώκεται η παραπλάνηση ευάλωτων αναγνωστών που πρέπει να είναι σίγουροι ότι αυτό που διαβάζουν είναι ιατρικά ορθό και αμερόληπτο”.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα