Μηχανή του Χρόνου: Η κρουαζιέρα της Φρειδερίκης που κόστισε 140.000 δολάρια στο ελληνικό δημόσιο

Μηχανή του Χρόνου: Η κρουαζιέρα της Φρειδερίκης που κόστισε 140.000 δολάρια στο ελληνικό δημόσιο

Η βασίλισσα ήθελε να μετατρέψει τα ελληνικά νησιά σε "γαλαζοαίματο" θέρετρο και αφαίμαξε τον κρατικό κορβανά, σε μια απόπειρα που δεν στέφθηκε και από ιδιαίτερη επιτυχία

 Μια ημέρα του 1954, ζήτησε ακρόαση από τη βασίλισσα Φρειδερίκη ένας παλαιός φίλος από την εποχή της εξορίας στο Κέιπ Τάουν. Ήταν ο εφοπλιστής Ευγένιος Ευγενίδης. Την περίοδο του πολέμου, είχε προσφέρει σημαντική βοήθεια στο έργο της τότε πριγκίπισσας. Είχε γίνει μάλιστα και μια σκέψη, που τελικά απορρίφθηκε ως επικίνδυνη, να βαπτιστεί η μικρή πριγκίπισσα Ειρήνη σε ένα από τα πλοία του εφοπλιστή, για να θεωρηθεί ότι το μυστήριο τελέστηκε επί ελληνικού εδάφους. Ο Ευγενίδης ήταν λάτρης της βασιλικής οικογένειας.

Μάλιστα είχε ζητήσει από τη Φρειδερίκη να του δώσει ένα ζευγάρι από τα παπουτσάκια του μικρού Κωνσταντίνου, το οποίο είχε κρεμάσει πάνω από το κρεβάτι του.

Ευγενίδης – Μεγαλειότατη ήρθα να σας ενημερώσω ότι υπέγραψα σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο και θα διαθέσω το υπερωκεάνιο «Ατλάντικ» για να εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς- Νέα Υόρκη.

Φρειδερίκη – Πολύ ωραία ιδέα κύριε Ευγενίδη. Θα διευκολύνει τα ταξίδια των ομογενών.

Ευγενίδης – Θα ήθελα να σας ζητήσω μια χάρη. Σκέπτομαι να μετονομάσω το υπερωκεάνιο και θα ήθελα το μετονομάσω σε «Βασίλισσα Φρειδερίκη», εφόσον δεν έχετε αντίρρηση. Και φυσικά θα επιθυμούσα να γίνετε η νονά του.

Μηχανή του Χρόνου: Η κρουαζιέρα της Φρειδερίκης που κόστισε 140.000 δολάρια στο ελληνικό δημόσιο

Η Φρειδερίκη έμεινε για λίγο σκεπτική και ο Ευγενίδης περίμενε ανήσυχος την απάντησή της: "Κύριε Ευγενίδη κατ’ αρχάς δέχομαι την μετονομασία του πλοίου σας. Δεύτερον δέχομαι να γίνω νονά. Θέτω όμως έναν όρο. Σε αυτές τις εκδηλώσεις είθισται ο ιδιοκτήτης του πλοίου να κάνει δώρο στον νονό ή στη νονά ένα βαρύτιμο κόσμημα. Εγώ λοιπόν δεν θέλω το κόσμημα. Σκέφτηκα να μου κάνετε ένα άλλο δώρο. Να μου διαθέσετε ένα κρουαζιερόπλοιο για να οργανώσω μια κρουαζιέρα με προσκεκλημένους βασιλείς και πρίγκιπες στα νησιά του Αιγαίου. Η κρουαζιέρα θα εξυπηρετήσει δύο στόχους. Θα δώσει την ευκαιρία και τη χαρά στους συγγενείς των βασιλικών Οίκων, που τους έχουν διασκορπίσει ο πόλεμος και οι αλλαγές των καθεστώτων, να συναντηθούν μετά από χρόνια. Και δεύτερον και σημαντικότερο, η παρουσία των επισήμων, θα στρέψει τους προβολείς της δημοσιότητας στα πανέμορφα νησιά του Αιγαίου και θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των ξένων να επισκεφθούν την Ελλάδα. Αυτός θα είναι ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί ο τουρισμός". "Δεκτός ο όρος σας. Με μεγάλη μου χαρά θα συμβάλω στην εκπλήρωση και των δύο στόχων σας και σας εύχομαι καλή επιτυχία" απάντησε ο πλοιοκτήτης.

Η αποτυχία της κρουαζιέρας

Ο Ευγενίδης θέτει στη διάθεση της βασίλισσας το κρουαζιερόπλοιο «Αγαμέμνων» και η Φρειδερίκη σπεύδει να καταρτίσει τους καταλόγους γαλαζοαίματων και το πρόγραμμα της κρουαζιέρας.

Η επιβίβαση των προσκεκλημένων θα γίνει από τη Μασσαλία και τη Νάπολη της Ιταλίας. Οι τελευταίοι προσκεκλημένοι θα επιβιβαστούν στο πλοίο από την Κέρκυρα. Πρίγκιπες και πριγκίπισσες άνω των 15 ετών από τη Γερμανία τη Δανία, τη Σουηδία, το Λουξεμβούργο, τη Μεγάλη Βρετανία, εξόριστοι βασιλείς από τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης, όπου επικράτησε ο κομμουνισμός, δυναστείες που έχουν χάσει τους θρόνους τους από χρόνια, λαμβάνουν πρόσκληση για την κρουαζιέρα του Αιγαίου.

Μηχανή του Χρόνου: Η κρουαζιέρα της Φρειδερίκης που κόστισε 140.000 δολάρια στο ελληνικό δημόσιο

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επισκέψεις στα νησιά, μουσική και χορό τα βράδια και ένα πρωτότυπο τρόπο για να καταργηθεί το πρωτόκολλο στα γεύματα: άνδρες και γυναίκες τραβούν κλήρο από ξεχωριστά κουτιά και στη συνέχεια σμίγουν τα ζευγάρια που έχουν τον ίδιο αριθμό για να καθίσουν μαζί στα τραπέζια. Συμβαίνουν όμως και ζαβολιές, επειδή μερικοί εξαγοράζουν τον κλήρο με τον αριθμό που τους εξασφαλίζει μια θέση δίπλα στο πρόσωπο της προτίμησής τους.

Οι καλεσμένοι περιοδεύουν για δέκα ημέρες στο Αιγαίο τον Αύγουστο του 1954, διασκεδάζουν και ανακαλύπτουν τις μαγευτικές τοποθεσίες των ελληνικών νησιών. Το κρουαζιερόπλοιο ρίχνει άγκυρα στα λιμάνια της Κρήτης, της Ρόδου, της Μυκόνου, της Δήλου, της Σαντορίνης. Πλήθος φωτορεπόρτερ από όλον τον κόσμο περιμένουν από λιμάνι σε λιμάνι να φωτογραφήσουν τους γαλαζοαίματους και να περιγράψουν τις εκδηλώσεις τους.

Όμως, η επίδειξη της ψυχαγωγίας του κοσμοπολίτικου περιβάλλοντος είναι μάλλον άκομψη για τους απλούς ανθρώπους του καθημερινού μόχθου. Ο λαός αρχίζει να βλέπει αυτή την κρουαζιέρα σαν οργάνωση νυφοπάζαρου για εξεύρεση γαμπρών από αναξιοπαθούσες πριγκίπισσες και το αντίθετο. Από την κρουαζιέρα αυτή αρχίζει η πτώση της δημοτικότητας της Φρειδερίκης, της οποίας το ένστικτο δεν λειτούργησε σωστά.

Ιδιαίτερα δυσμενώς σχολιάζεται η επιπόλαιη συμπεριφορά της βασίλισσας, όταν έγινε γνωστό ότι το δημόσιο πλήρωσε 140.000 δολάρια για τα έξοδα της κρουαζιέρας επιπλέον του ποσού που είχε καταβάλει ο εφοπλιστής Ευγένιος Ευγενίδης. Επικρατεί η εντύπωση ότι η Φρειδερίκη επιβαρύνει το δημόσιο για να κάνει πάρτι στους συγγενείς της και να βρει γαμπρούς για τις θυγατέρες της, ενώ οι πολίτες υποφέρουν από τη φτώχεια, εντύπωση που σπεύδει να εκμεταλλευτεί η αριστερή αντιπολίτευση.

Πηγή: Φρειδερίκη, η αμφιλεγόμενη βασίλισσα της Αλεξάνδρας Στεφανοπούλου, εκδόσεις ΦΕΡΕΝΙΚΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Μηχανή του χρόνου
SHARE: