Μεσοπρόθεσμο:  Τα μηνύματα για “σφιχτό ζωνάρι” στο δημόσιο και οι προβλέψεις για ανάπτυξη και πληθωρισμό

Μεσοπρόθεσμο:  Τα μηνύματα για “σφιχτό ζωνάρι” στο δημόσιο και οι προβλέψεις για ανάπτυξη και πληθωρισμό
Γυναίκα περπατά έξω από τη Βουλή George Vitsaras / SOOC

Το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να υποβάλει στις Βρυξέλλες Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο για την περίοδο 2024- 2027, που “σφραγίζεται” από την επαναφορά των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων, αλλά και την ύπαρξη ενός περιβάλλοντος γεμάτου αβεβαιοτήτων.

Εναλλακτικά σενάρια για τους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων θα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2024-2027 καθώς ήδη οι συζητήσεις για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας εξελίσσονται στα όργανα της ΕΕ.

Αυτά αποτυπώνονται σε εγκύκλιο που απέστειλε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης στα υπουργεία και στους φορείς της γενικής κυβέρνησης με οδηγίες, εν όψει της σύνταξης του νέου Μεσοπρόθεσμου 2024-2027.

Συγκεκριμένα, ο κ. Σκυλακάκης ζητά από τις υπηρεσίες όλων των υπουργείων και των φορέων έως τις 6 Μαρτίου να αποστείλουν όλες τις προβλέψεις τους, εφιστώντας την προσοχή στις δαπάνες, στις οποίες μπαίνουν ανώτατα όρια ώστε να επιτευχθεί η δραστική συμπίεσή τους, με έμφαση στην εξέλιξη του μισθολογικού κόστους του κάθε φορέα.

“Το ΜΠΔΣ θέτει συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ελέγχου των δαπανών και επίτευξης των εκάστοτε δημοσιονομικών στόχων. Παρουσιάζει την ενοποιημένη εικόνα των μεγεθών της γενικής κυβέρνησης για να διευκολύνει τη λήψη αποφάσεων οικονομικής πολιτικής. Παράλληλα, θέτει τα ανώτατα όρια δαπανών για όλη την περίοδο για τα Υπουργεία, καθώς και τους στόχους ισοζυγίου για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης” αναφέρει η εγκκύκλιος και ουσιαστικά παραπέμπει σε μια “συντηρητική” γραμμή σε σχέση με το μισθολογικό κόστος στο δημόσιο, κάτι που ωστόσο δεν συνάδει με τις τελευταίες αναφορές του Πρωθυπουργού για αυξήσεις σε δημοσίους υπαλλήλους και στρατιωτικούς από το 2024.

Μάλιστα αναφέρεται ότι “από το έτος 2024 δεν θα είναι σε ισχύ η γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης που επέτρεψε την προσωρινή απόκλιση από τους δημοσιονομικούς κανόνες τα προηγούμενα έτη 2020-2023. Ως εκ τούτου η χώρα μας, όπως και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε., θα δεσμευθεί εκ νέου στην εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων και την επίτευξη συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2024-2027″. Ουσιαστικά γίνεται αναφορά και στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται και ενέχει αβεβαιότητες καθώς είναι σε εξέλιξη, όπως προαναφέρθηκε, η συζήτηση για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες και είναι ακόμη ασαφές το πότε θα ολοκληρωθεί.

Στο πλαίσιο της κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου, σε πρώτη φάση οι φορείς (Υπουργεία, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, εποπτευόμενοι φορείς, ΑΔΑ) καλούνται να καταθέσουν στοιχεία για τη σύνταξη ενός βασικού σεναρίου της περιόδου που καλύπτει α) το τρέχον έτος (2023), β) το έτος προϋπολογισμού (2024) και γ) τα τρία επόμενα έτη (2025-2027).

Ως βασικό σενάριο ορίζεται η διενέργεια προβλέψεων εσόδων και εξόδων ανά έτος για όλη την περίοδο 2023-2027, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:

α. Τα πραγματοποιηθέντα μεγέθη του 2021 και του 2022, εξαιρώντας την επίδραση επί των μεγεθών αυτών της πανδημίας και των μέτρων αντιμετώπισής της

β. τις ενδεικτικές μακροοικονομικές προβλέψεις για τη συγκεκριμένη περίοδο (ρυθμός ανάπτυξης, πληθωρισμός), λαμβάνοντας υπόψη ότι ενδέχεται να επικαιροποιηθούν κατά την εκπόνηση του τελικού μακροοικονομικού σεναρίου

γ. τις επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων δαπανών και εσόδων που ίσχυαν μέχρι τώρα

δ. τη γνώση ή τις βάσιμες εκτιμήσεις περί διαφοροποιήσεων που είναι δρομολογημένες ή ιδιαίτερα πιθανό να συμβούν κατά τα επόμενα έτη (π.χ. διακοπή μίας μίσθωσης ακινήτου).

Ουσιαστικά στο σενάριο βάσης καταγράφεται μια πρόβλεψη εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα. Με αυτό το δεδομένο, στους πίνακες δεν αναμένεται να ενσωματωθούν οι επιπτώσεις από το νέο Μισθολόγιο στο Δημόσιο και φυσικά ούτε οι όποιες φοροελαφρύνσεις δρομολογηθούν για τη νέα 4ετία.

Τα βήματα για το Βασικό Σενάριο

Βήμα 1ο: Έτος βάσης για τη διενέργεια προβλέψεων

Ως βάση για τη διενέργεια προβολών των εσόδων – εξόδων στο διάστημα 2023-2027, θα ληφθούν υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία του 2022, αφού εξαιρεθούν η επίδραση της πανδημίας, των μέτρων αντιμετώπισής της και τυχόν άλλα εφάπαξ γεγονότα που διαμόρφωσαν το τελικό ύψος τους. Ειδικά για τους εποπτευόμενους φορείς, τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για το αποτέλεσμα του 2022 θα είναι αυτά που πρόκειται να κοινοποιηθούν στην ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της ετήσιας υποβολής στοιχείων.

Βήμα 2ο: Μακροοικονομικές προβλέψεις

Κατά το μέρος που κάποια από τα στοιχεία των εσόδων-εξόδων των εποπτευόμενων φορέων για την περίοδο 2023-2027, όπως έχουν προκύψει από το Βήμα 1, εξαρτώνται από την εξέλιξη των μακροοικονομικών προβλέψεων για την ελληνική οικονομία, τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν ώστε να ενσωματώσουν τις προβλέψεις αυτές για το διάστημα 2023-2027 (π.χ. αν κάποιες κατηγορίες λειτουργικών δαπανών (π.χ. προμήθειες) συνδέονται με τον τιμάριθμο, αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψη.

Επίσης, αν κάποιες κατηγορίες εσόδων συνδέονται με τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας θα πρέπει να γίνει προβολή βάσει της πρόβλεψης για τη μεταβολή του αντίστοιχου μεγέθους). Ο παρακάτω πίνακας περιλαμβάνει τις προσωρινές μακροοικονομικές προβλέψεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση των εκτιμήσεων εσόδων και δαπανών.

(% ετήσιες μεταβολές)

2023

2024

2025

2026

2027

ΑΕΠ (τρέχουσες τιμές)

6,6

5,1

4,9

4,1

2,7

Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή

5,0

2,0

2,0

2,0

2,0

Ουσιαστικά προτάσσεται μια “παλέτα” για τις προβλέψεις, όπου ο πληθωρισμός, θα παραμείνει υψηλός και το 2023 αφού σύμφωνα με την εγκύκλιο ο εναρμονισμένος δείκτης θα κινηθεί στο 5% φέτος, για να υποχωρήσει στο 2% από το 2024 ώς και το 2027. Η πληθωριστική κρίση οδηγεί σε το ονομαστικό ΑΕΠ στο 6,6% για το 2023, ωστόσο η πραγματική αύξηση θα είναι μόλις 1,8%, που είναι η πρόβλεψη στον προϋπολογισμό. Τα επόμενα έτη η αύξηση στο ονομαστικό ΑΕΠ θα είναι κατά 5,1% το 2024, 4,9% το 2025, 4,1% το 2026 και 2,7% το 2027

Βήμα 3ο: Επικαιροποιημένες αποδόσεις ισχυουσών παρεμβάσεων και εξειδικευμένη γνώση της δραστηριότητας του φορέα

Εφόσον υπάρχει πληροφόρηση για επικαιροποιημένες αποδόσεις ήδη θεσμοθετημένων παρεμβάσεων, προσαρμόζονται αντίστοιχα οι εκτιμήσεις των δημοσιονομικών μεγεθών. Υπενθυμίζεται ότι στο βασικό σενάριο δεν γίνονται εκτιμήσεις για νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι λόγω της κρίσης με τις τιμές ενέργειας τα κράτη-μέλη δεν είχαν υποχρέωση να υποβάλουν Μεσοπρόθεσμο. Έτσι τώρα ουσιαστικά θα αποτυπωθεί και η “μετενέργεια” των δύο προηγούμενων ετών.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα