Συνεταιρισμοί: Με “ισπανικό και ιταλικό” μοντέλο ο νέος συνασπισμός δυνάμεων με στόχο τις εξαγωγές

Συνεταιρισμοί: Με “ισπανικό και ιταλικό” μοντέλο ο νέος συνασπισμός δυνάμεων με στόχο τις εξαγωγές
Προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης MYNYR_SULOVARI

Τα παραδείγματα της Ιταλίας και της Ισπανίας ακολουθούν τα μέλη της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών για τη δημιουργία ενός κοινού εταιρικού σχήματος για την εξαγωγή ελληνικών συνεταιριστικών προϊόντων.

Πλώρη για τη δημιουργία ενός κοινού εταιρικού σχήματος, που θα βοηθήσει τις εξαγωγές ελληνικών συνεταιριστικών προϊόντων στο εξωτερικό βάζουν οι μεγάλες συνεταιριστικές οργανώσεις της χώρας, που είναι και μέλη της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ).

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε το απόγευμα της Δευτέρας, μιλώντας στο πλαίσιο εκδήλωσης με θέμα το πρόγραμμα προώθησης των προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ, που τιτλοφορείται “Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης”, ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών κ. Χρήστος Γιαννακάκης, ανακοίνωσε ότι μέλη της Ένωσης ακολουθώντας ανάλογα παραδείγματα από την Ισπανία και την Ιταλία αποφάσισαν να προχωρήσουν στην ίδρυση εξαγωγικής εταιρείας.

“Η ισχύς εν τη ενώσει”

Ουσιαστικά, με βάση όσα ανέφερε ο κ. Γιαννακάκης, στέλεχος ο ίδιος της Venus, ενός εμβληματικού συνεταιριστικού σχήματος της Ημαθίας, στο χώρο της κομπόστας ροδακίνου, που κυριαρχεί στον κλάδο παγκοσμίως, στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα “μπουκέτο” από προϊόντα, για τα οποία η νέα εταιρεία θα προχωρά σε απευθείας διαπραγμάτευση, για συμφωνίες προώθησής τους σε μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου του εξωτερικού (retailers, super market κτλ). Μάλιστα, η νέα αυτή εταιρεία, μέσω της “συγκέντρωσης δυνάμεων” θα επιχειρήσει να απαντήσει στη βασική προϋπόθεση, που τίθεται από τις αλυσίδες του εξωτερικού, για τοποθέτηση στο “ράφι”. Αυτή της ύπαρξης μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων, που διαθέτουν, βέβαια, και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις.

Άλλωστε, είναι κοινώς γνωστό ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των συνεταιρισμών της χώρας, κι όχι μόνο, για να μπορέσουν να “χτίσουν” παρουσία στο εξωτερικό είναι η μικρή κλίμακα παραγωγής κάθε σχήματος, ζήτημα, που τώρα με τη νέα εταιρεία, επιχειρείται να “θεραπευτεί”.

“Θα υπάρχει κοινό καλάθι, συγκέντρωση ποσοτήτων, δημιουργία πολλών ειδών ώστε να μπορούμε να έχουμε προσπέλαση στις μεγάλες αλυσίδες από τις οποίες σήμερα απουσιάζουμε. Δεν μιλάμε μόνο για ΠΟΠ προϊόντα αλλά για όλα τα προϊόντα που παράγονται σε συνεταιριστικό επίπεδο στην χώρα μας”, σημείωσε ο κ. Γιαννακάκης.

Να σημειωθεί ότι μιλώντας στην εκδήλωση για τους “Μικρούς Θησαυρούς” ο Παύλος Σατολιάς, πρόεδρος της ΕΘΕΑΣ και του Συνεταιρισμού Καλαβρύτων έθεσε ως παράδειγμα προς μίμηση τα μεγέθη συνεταιρισμών άλλων χωρών. Χαρακτηριστικά σημείωσε, ότι στη Γαλλία η μεγαλύτερη συνεταιριστική ένωση έχει τζίρο 6 δισεκ. ενώ συνολικά ο κύκλος εργασιών των Γαλλικών συνεταιρισμών φτάνει το μισό ΑΕΠ της Ελλάδας, περίπου 90 δισεκ. ευρώ.

Βέβαια, για την ίδρυση του νέου εξαγωγικού εταιρικού σχήματος ακολουθείται το παράδειγμα της Ισπανικής Anecoop και της Ιταλικής Conergo, που έχουν διασφαλίσει συνενώσεις σχημάτων παραγωγών για την κοινή εκπροσώπησή τους σε διεθνείς αγορές.

Όπως, χαρακτηριστικά είπε ο κ. Γιαννακάκης, η επιχείρηση δεν θα είναι κάποια συλλογικότητα που θα θυμίζει τους συνεταιρισμούς του παρελθόντος, αλλά μία εταιρεία με σκοπό το κέρδος. Θα ονομάζεται, δε, Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε. με εμπορικό σήμα CONGREXPO.

Μάλιστα, το Δ.Σ. της ΕΘΕΑΣ ανέθεσε στην EY την κατάρτιση μελέτης, προϋπολογισμού 65.000 ευρώ, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη στα μέσα του προσεχούς Σεπτεμβρίου με στόχο την άμεση σύσταση της εταιρείας. Το μετοχικό κεφάλαιο αναμένεται να ανέλθει στις 500.000 ευρώ, ενώ μέσα από τη μελέτη θα προσδιοριστεί το οργανόγραμμα, οι στόχοι αλλά και οι δράσεις που θα “τρέξει” η νέα εταιρεία.

Οι μέτοχοι

Την προσπάθεια φέρεται να στηρίζουν κορυφαίοι συνεταιρισμοί της χώρας, όπως είναι ο Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Πίνδος, η ΕΒΟΛ, η Ζαγορίν, η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Αργολίδας (ΡΕΑ), οι μαστιχοπαραγωγοί της Χίου, ο Αγροτικός Γαλακτοκομικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, ο Συνεταιρισμός Ένωσις ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού (Velvita), οι ΕΑΣ Καβάλας, Αιγίου, Σπάρτης και Αγρινίου κ.α.. Ήδη, γίνονται και διαπραγματεύσεις και με άλλες οργανώσεις, ώστε να ενισχυθεί το όλο σχήμα.

Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, οι μέτοχοι θα εισφέρουν ένα ποσό στο μετοχικό κεφάλαιο ενώ μικρότεροι συνεταιρισμοί θα μπορούν, είτε να επιλέξουν να ενταχθούν και αυτοί με μιρκότερα κεφάλαια της τάξης από 5.000 έως 30.000 ευρώ, ή να αντισυμβάλλονται με την εταιρεία με ετήσιες ή πολυετείς συμβάσεις συνεργασίας, στη βάση αμοιβαίων δεσμεύσεων.

Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, το σχέδιο έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία φέρεται να έχει συμφωνήσει να χρηματοδοτήσει σε αρχικό στάδιο της προσπάθεια των συνεταιριστών, αλλά και το Υπ. Οικονομικών και δη τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη για πιθανή ένταξη της όλης προσπάθειας στις δράσεις στήριξης συλλογικών σχημάτων πρωτογενούς τομέα από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως π.χ. το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι “Μικροί Θησαυροί”

Στο μεταξύ, το απόγευμα της Δευτέρας, έλαβε χώρα, η τελευταία εκδήλωση παρουσίασης των προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (Π.Γ.Ε.) που συμμετέχουν στο πρόγραμμα της ΕΘΕΑΣ (ΝΕΑΣ ΠΑΣΕΓΕΣ) «Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης» από συνεταιρισμούς του τόπου μας.

Κκαταξιωμένοι επαγγελματίες της βιομηχανίας τροφίμων, δημοσιογράφοι και bloggers συγκεντρώθηκαν για μια μοναδική εκδήλωση με έμφαση στην φέτα Π.Ο.Π., στην γραβιέρα Π.Ο.Π. Κρήτης και Νάξου, στην ξινομυζήθρα Π.Ο.Π. Κρήτης, στο ελαιόλαδο Π.Ο.Π. Μυλοποτάμου και Σητείας Λασιθίου Κρήτης, στο ελαιόλαδο Π.Ο.Π. Καλαμάτας, στην κορινθιακή σταφίδα Π.Ο.Π. Βόστιτσας, στην πατάτα Π.Γ.Ε. Νάξου, στο κρασί Ασύρτικο, στην φάβα και στο τοματάκι Π.Ο.Π. Σαντορίνης και στο κρασί Αγιωργίτικου Π.Ο.Π. Νεμέας.

Προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης MYNYR_SULOVARI

Μάλιστα, η εκδήλωση έδωσε την ευκαιρία στους επισκέπτες να μάθουν για τις μοναδικές ιδιότητες των συστατικών αυτών των προϊόντων καθώς και για την ευελιξία που προσφέρουν στη δημιουργία γευστικών πιάτων.

Επίσης, στην εκδήλωση, τα μέλη των συνεταιρισμών με υπερηφάνεια μίλησαν για τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας, που τιμούν την ελληνική κληρονομία. Συζήτησαν επίσης για τα διατροφικά οφέλη που συνδέονται με το κάθε προϊόν και τη μοναδικότητα που προσφέρουν στα καθημερινά γεύματα. Οι εκπρόσωποι των συνεταιρισμών ευχαριστήσαν όλους όσους παραβρέθηκαν σε αυτή την ενημερωτική εκδήλωση και γνώρισαν καλύτερα τα παραδοσιακά ελληνικά Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. προϊόντα. Στόχος τους είναι να συνεχίσουν να παρέχουν υλικά υψηλής ποιότητας σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο, για πολλά χρόνια ακόμα!

Τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε.

Υπενθυμίζεται, ότι τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. αποτελούν μια ισχυρότερη μορφή γεωγραφικής ένδειξης που προσδιορίζει προϊόντα που προέρχονται από μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, όπου η ποιότητα και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος αποδίδονται ουσιαστικά ή αποκλειστικά στο γεωγραφικό του περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών και ανθρώπινων παραγόντων.

Τα οφέλη Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε.:

1. Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. αντικατοπτρίζουν τις πολιτιστικές και παραδοσιακές πρακτικές συγκεκριμένων περιοχών, διατηρώντας την τοπική κληρονομιά και γνώση.

2. Διασφάλιση ποιότητας και γνησιότητας: Η προστασία που παρέχεται από τα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. προϊόντα διασφαλίζει τους καταναλωτές ότι το προϊόν που αγοράζουν είναι γνήσιο και συγκεκριμένου προτύπου, με βάση τη συγκεκριμένη γεωγραφική του προέλευση.

3. Προώθηση της Αγροτικής Ανάπτυξης: Οι ετικέτες Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. μπορούν να τονώσουν τις τοπικές οικονομίες και την αγροτική ανάπτυξη υποστηρίζοντας παραδοσιακές γεωργικές πρακτικές και τονώνοντας τον τουρισμό.

4. Διαφοροποίηση αγοράς: Οι ετικέτες Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. δημιουργούν μοναδικές προτάσεις πώλησης για τους παραγωγούς, διαφοροποιώντας τα προϊόντα τους στην αγορά και παρέχοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

5. Εμπιστοσύνη Καταναλωτή: Η επισήμανση των ετικετών Π.Ο.Π. & Π.Γ.Ε. επιτρέπει στους καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες επιλογές με βάση τη φήμη και την ποιότητα που συνδέονται με μια συγκεκριμένη περιοχή, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και την εμπιστοσύνη στα προϊόντα που αγοράζουν.

Συνολικά, η τελευταία εκδήλωση τύπου ήταν μια πολύ επιτυχημένη που προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον για τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. και την παραγωγή τους.

Το πρόγραμμα προώθησης «Μικροί Θησαυροί της Ευρώπης», με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την σφραγίδα «Enjoy it’s from Europe», δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τα προϊόντα Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. και να ενημερωθούμε και για τους συνεταιρισμούς παραγωγών ανά την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ έχει ως στόχο τη διάδοση του θεσμού των συνεταιρισμών και την ανάπτυξη της συνεταιριστικής συνείδησης.

Το πρόγραμμα, τα προϊόντα και τους παραγωγούς καταγράφονται αναλυτικά στην ιστοσελίδα: https://mikroithisavroi.eu/to-programma/.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα