ΤΧΣ: Νέα στρατηγική για την εξυγίανση και αναβάθμιση των τραπεζών

ΤΧΣ: Νέα στρατηγική για την εξυγίανση και αναβάθμιση των τραπεζών
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος shutterstock

Η χθεσινή παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΧΣ ανοίγει το δρόμο για ένα νέο τραπεζικό τοπίο με πιο ενεργό ρόλο για το Ταμείο. Το παρασκήνιο της παραίτησης Czurda και η νέα στρατηγική που σχεδιάζει για τις τράπεζες η κυβέρνηση.

Θρυαλλίδα εξελίξεων για ουσιαστικές αλλαγές στο εγχώριο πιστωτικό σύστημα, με την σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης και των Θεσμών, αποτελεί η χθεσινή παραίτηση του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Martin Czurda.

Πρόκειται για την πρώτη από μια σειρά αλλαγές που θα διαμορφώσουν ένα πλαίσιο που στοχεύει στην εξυγίανση και αναβάθμιση του ελληνικού τραπεζικού τομέα και θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της επόμενης μέρες για τις ελληνικές τράπεζες.

Μετά το πράσινο φως που πήρε από τους θεσμούς η Κυβέρνηση προχωρά στην αλλαγή του Νόμου που διέπει τη λειτουργία του ΤΧΣ, ενός θεσμού του οποίου η λειτουργία του κοστίζει ετησίως περίπου 8,5 εκατ.ευρω.

Αλλαγή στρατηγικής

Στόχος του νέου Νόμου είναι να μετατραπεί πλέον το ΤΧΣ από «θεματοφύλακας» των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο στις τράπεζες σε κοινό μέτοχο με πιο ενεργητικό ρόλο στη διοίκηση των πιστωτικών ιδρυμάτων προκειμένου να μεγιστοποιήσει την αξία της επένδυσης του. Προς το παρόν με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο λειτουργίας το ΤΧΣ επιδιώκει την «σταθερότητα και την κερδοφορία των τραπεζών προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος».

Μέχρι στιγμής βέβαια το Ελληνικό Δημόσιο έχει επενδύσει στις τέσσερεις συστημικές τράπεζες περισσότερα από 44 δις. ευρώ ενώ η τρέχουσα αποτίμηση του χαρτοφυλακίου κυμαίνεται σε περίπου 1,4 δις. ευρω.. Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΧΣ βρίσκεται σήμερα το 61,34% της Τράπεζας Πειραιώς, το 40,3% της Εθνικής Τράπεζας, το 10,9% της Αlpha Bank και το 1,4% της Εurobank,

Με την αλλαγή του χαρακτήρα του Ταμείου, παίρνει ταυτόχρονα παράταση και η ζωή του. Σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο η λειτουργία του Ταμείου θα έπρεπε να τερματιστεί στα τέλη 2022. Η σχετική απόφαση είχε συμπεριληφθεί το 2018 στο αναθεωρημένο Μνημόνιο. Στο ίδιο κείμενο διασφαλιζόταν και η ανεξαρτησία της διοίκηση του η οποία κοστίζει στο Ταμείο περίπου 850.000 ευρώ ετησίως. Επομένως με το νέο Νόμο όταν τεθεί σε ισχύ (μέχρι το τέλος Μαρτίου σύμφωνα με το σχεδιασμό του Υπουργείου Οικονομικών) τίθεται επι τάπητος και το ζήτημα της διοίκησης του Ταμείου.

Και τούτο διότι με την μετατροπή του καταστατικού του (σε κοινό μέτοχο των πιστωτικών ιδρυμάτων) δεν είναι συμβατό τα μέλη της Διοίκηση του (Γενικό Συμβούλιο και Εκτελεστική Επιτροπή) να διορίζονται από τις εποπτικές αρχές των τραπεζών ήτοι την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (η οποία στην ουσία είχε τον πρώτο λόγο μεταξύ των επίσημων θεσμών στην επιλογή του μέχρι χθες διευθύνοντος συμβούλου Martin Czurda) και της Τραπέζης της Ελλάδος (η οποία είχε ανάλογο ρόλο για την θέση του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου κ. Ηλ. Ξηρουχάκη) .

H βασική αλλαγή από την φυσιογνωμία του ΤΧΣ αφορά στη δυνατότητα που θα έχει πλέον να συμμετέχει – εφόσον τούτο κρίνεται συμφέρον – στις αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου των Τραπεζών. Το «βάπτισμα του πυρός» θα το πάρει με την Τράπεζα Πειραιώς. Αντιστρόφως θα μπορεί να επιλέγει την αποεπένδυση από κάποια τράπεζα, διαθέτοντας μέρος ή και το σύνολο των μετοχών που διαθέτει. Η διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί απευθείας στην αγορά είτε μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, αφού προηγουμένως θα έχει αφαιρεθεί η ρήτρα ποινικής ευθύνης.

Με τη νέα λειτουργία του το Ταμείο αλλάζει ριζικά και το πλαίσιο παρέμβασης που θα διαθέτει στη διοίκηση των τραπεζών. Σήμερα το ΤΧΣ διέθετε σε ορισμένες κρίσιμες αποφάσεις το δικαίωμα της αρνησικυρίας (veto). Ως κοινός μέτοχος το ΤΧΣ θα διαθέτει τα δικαιώματα που αντιστοιχούν στο ποσοστό των μετοχών και συνακόλουθα των ψήφων που διαθέτει. Αν ληφθούν υπ’ όψιν τα ποσοστά που σήμερα διαθέτει το ΤΧΣ προφανώς και θα συνεχίσει να διαθέτει αυξημένη παρουσία στα διοικητικά συμβούλια των συγκεκριμένων τραπεζών.

Το παρασκήνιο της παραίτησης Czurda

Ήταν κοινό μυστικό ότι τους τελευταίους μήνες στους κόλπους της κυβέρνησης αλλά και των διοικήσεων των τραπεζών είχε δημιουργηθεί η βεβαιότητα ότι η διοίκησης του ΤΧΣ έδειχνε σημαντική αδράνεια σε μια σειρά από κρίσιμα θέματα για τον τραπεζικό κλάδο με αποτέλεσμα να έχουν καλλιεργηθεί κακές σχέσεις. Σημειώνεται ότι το ΤΧΣ και ο κ. Czurda ως επικεφαλής όφειλαν να έχουν υποβάλει, κατόπιν αιτήματος του Eurogroup από το 2018, το σχέδιο στρατηγικής εξόδου του ΤΧΣ από τις ελληνικές τράπεζες, κάτι που ακόμα δεν έχει γίνει.

Η αρχικά τριετής θητεία του Martin Czurda έληξε τον Μάιο του 2020 και είχε ανανεωθεί. Η παραίτησή του δεν ζητήθηκε από την κυβέρνηση ή τους Θεσμούς και υποβλήθηκε αυτοβούλως. Αναμφίβολα, ωστόσο, συνδέεται με τις αλλαγές που επίκεινται στο ΤΧΣ και οι οποίες έχουν δρομολογηθεί με την αλλαγή του νόμου για το ΤΧΣ. Πέραν αυτού, όμως, στο τραπέζι βρίσκεται η επαύριον του ΤΧΣ, μετά το 2022, όταν εκπνέει η παράταση της ισχύος του και η οποία δεν πρόκειται να ανανεωθεί.

Κατόπιν όλων των κρίσιμων θεμάτων που ανοίγονται για τις ελληνικές τράπεζες και τον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει εφεξής το ΤΧΣ, προωθείται η διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή του νέου Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΧΣ.

Παρ’ όλα αυτά χθες το απόγευμα κυκλοφόρησαν στην τραπεζική αγορά πληροφορίες που ήθελαν επικρατέστερους υποψήφιους για τη θέση τον Ιορδάνη Αϊβάζη και τον αναπληρωτή CEO του Ταμείου Ηλία

Ξυρουχάκη. Ο Ιορδάνης Αϊβάζης από το 1980 έως το 2001 εργάστηκε στον Τραπεζικό Τομέα όπου κατείχε διάφορες διευθυντικές θέσεις. Από τον Φεβρουάριο του 2001 μέχρι σήμερα έχει θητεύσει σε διάφορες διοικητικές θέσεις του Ομίλου ΟΤΕ.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα