Γιατί η ουτοπία είναι ένα επικίνδυνο ιδανικό – Τι είναι η “πρωτόπια”

Γιατί η ουτοπία είναι ένα επικίνδυνο ιδανικό – Τι είναι η “πρωτόπια”
Ο Ιωσήφ Στάλιν στη Μόσχα τον Μάιο του 1946 2022 AP

Το εξειδανικευμένο όνειρο μιας τέλειας κοινωνίας, ο "πόλεμος" με τις ατομικότητες των προσώπων και η μετατροπή σε δυστοπικούς δολοφόνους. Γιατί η πρωτόπια μπορεί να αντικαταστήσει την ουτοπία.

* Το άρθρο του εκδότη, αρθρογράφου και συνεργάτη στο πανεπιστήμιο Τσάπμαν στην Καλιφόρνια, Michael Shermer δημοσιεύτηκε στο Aeon. Τo Αeon, είναι διαδικτυακό περιοδικό, που θέτει μεγάλα ερωτήματα, αναζητώντας φρέσκες απαντήσεις και μια νέα οπτική στην κοινωνική πραγματικότητα, την επιστήμη, τη φιλοσοφία και τον πολιτισμό. Το NEWS 24/7 αναδημοσιεύει κάθε εβδομάδα μια ιστορία για όσους λατρεύουν την πρωτότυπη σκέψη πάνω σε παλιά και νέα ζητήματα.

Οι ουτοπίες είναι εξιδανικευμένα οράματα μιας τέλειας κοινωνίας. Ουτοπισμοί είναι εκείνες οι ιδέες που γίνονται πράξη. Εδώ αρχίζει το πρόβλημα. Ο Τόμας Μορ επινόησε τον νεολογισμό ουτοπία για το έργο του το 1516 στο οποίο παρουσίασε το σύγχρονο είδος για καλό λόγο. Η λέξη σημαίνει “κανένα μέρος” γιατί όταν οι ατελείς άνθρωποι επιχειρούν την τελειότητα – προσωπική, πολιτική, οικονομική και κοινωνική – αποτυγχάνουν. Έτσι, ο σκοτεινός καθρέφτης των ουτοπιών είναι οι δυστοπίες – αποτυχημένα κοινωνικά πειράματα, κατασταλτικά πολιτικά καθεστώτα και αυταρχικά οικονομικά συστήματα που προκύπτουν από ουτοπικά όνειρα που εφαρμόζονται.

Η πεποίθηση ότι οι άνθρωποι είναι τελειοποιήσιμοι οδηγεί, αναπόφευκτα, σε λάθη όταν “μια τέλεια κοινωνία” έχει σχεδιαστεί για ένα ατελές είδος. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να ζεις γιατί υπάρχει τόση ποικιλία στο πώς θέλουν να ζήσουν οι άνθρωποι. Επομένως, δεν υπάρχει καλύτερη κοινωνία, μόνο πολλαπλές παραλλαγές σε μερικά θέματα όπως υπαγορεύονται από τη φύση μας.

Για παράδειγμα, οι ουτοπίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες όταν μια κοινωνική θεωρία που βασίζεται στη συλλογική ιδιοκτησία, την κοινοτική εργασία, την αυταρχική διακυβέρνηση και την οικονομία εντολής και ελέγχου συγκρούεται με τη φυσική μας επιθυμία για αυτονομία, ατομική ελευθερία και επιλογή. Επιπλέον, οι φυσικές διαφορές στις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις σε οποιαδήποτε ομάδα ανθρώπων οδηγούν σε ανισότητες αποτελεσμάτων και ατελείς συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, τα οποία δεν μπορούν να ανεχτούν οι ουτοπίες που έχουν δεσμευτεί για την ισότητα του αποτελέσματος. Όπως εξήγησε ένας από τους πρώτους πολίτες της κοινότητας New Harmony (σ.σ. μια από τις πρώτες ουτοπικές κοινότητες στις ΗΠΑ) του Ρόμπερτ Όουεν τον 19ο αιώνα στην Ιντιάνα:

Είχαμε δοκιμάσει κάθε πιθανή μορφή οργάνωσης και διακυβέρνησης. Είχαμε έναν κόσμο σε μικρογραφία. Είχαμε επαναλάβει τη Γαλλική επανάσταση με απελπισμένες καρδιές αντί για πτώματα ως αποτέλεσμα… Φάνηκε ότι ήταν ο εγγενής νόμος της διαφορετικότητας της ίδιας της φύσης που μας είχε κατακτήσει… Τα “ενωμένα συμφέροντά” μας ήταν άμεσα σε πόλεμο με τις ατομικότητες των προσώπων και των περιστάσεων και το ένστικτο της αυτοσυντήρησης“.

Τα περισσότερα από αυτά τα ουτοπικά πειράματα του 19ου αιώνα ήταν σχετικά ακίνδυνα επειδή, χωρίς μεγάλο αριθμό μελών, δεν είχαν πολιτική και οικονομική δύναμη. Αλλά προσθέστε αυτούς τους παράγοντες, και οι ουτοπικοί ονειροπόλοι μπορούν να μετατραπούν σε δυστοπικούς δολοφόνους. Οι άνθρωποι ενεργούν σύμφωνα με τις πεποιθήσεις τους και αν πιστεύετε ότι το μόνο πράγμα που εμποδίζει εσάς ή/και την οικογένεια, τη φυλή ή τη θρησκεία σας να πάτε στον παράδεισο (ή να επιτύχετε τον παράδεισο στη Γη) είναι κάποιος άλλος ή κάποια άλλη ομάδα, τότε οι ενέργειες δεν γνωρίζουν όρια. Από την ανθρωποκτονία έως τη γενοκτονία, η δολοφονία άλλων στο όνομα κάποιας θρησκευτικής ή ιδεολογικής πεποίθησης αποτελεί υψηλό ποσοστό στις συγκρούσεις της ιστορίας, από τις Σταυροφορίες, την Ιερά Εξέταση, τις τρέλες των μαγισσών και τους θρησκευτικούς πολέμους αιώνων μέχρι τις θρησκευτικές λατρείες, τους παγκόσμιους πολέμους, τα πογκρόμ και τις γενοκτονίες του περασμένου αιώνα.

Μπορούμε να δούμε αυτόν τον λογισμό πίσω από την ουτοπική λογική στο διάσημο πλέον “πρόβλημα του τρόλεϊ” στο οποίο οι περισσότεροι λένε ότι θα ήταν πρόθυμοι να σκοτώσουν ένα άτομο για να σώσουν πέντε. Εδώ είναι η παγίδα: στέκεστε δίπλα σε μια διχάλα σε μια σιδηροδρομική γραμμή με διακόπτη για να εκτρέψετε ένα τρόλεϊ που πρόκειται να σκοτώσει πέντε εργάτες στις γραμμές. Εάν τραβήξετε τον διακόπτη, θα εκτρέψει το τρόλεϊ σε μια πλευρική τροχιά, στην οποία θα σκοτώσει έναν εργάτη. Αν δεν κάνετε τίποτα, το τρόλεϊ σκοτώνει τους πέντε. Τι θα κάνατε; Οι περισσότεροι λένε ότι θα τραβούσαν τον διακόπτη. Αν ακόμη και οι άνθρωποι στις δυτικές διαφωτισμένες χώρες συμφωνούν σήμερα ότι είναι ηθικά επιτρεπτό να σκοτώσεις ένα άτομο για να σώσεις πέντε, φανταστείτε πόσο εύκολο είναι να πείσουμε ανθρώπους που ζουν σε αυταρχικά κράτη με ουτοπικές φιλοδοξίες να σκοτώσουν 1.000 για να σώσουν 5.000 ή να εξοντώσουν 1.000.000 για να μπορέσουν να ευημερήσουν 5.000.000. Τι είναι μερικά μηδενικά όταν μιλάμε για άπειρη ευτυχία και αιώνια ευδαιμονία;

Το κρίσιμο μειονέκτημα του πρακτικού ουτοπισμού βρίσκεται σε ένα άλλο πείραμα σκέψης: είστε ένας υγιής παρευρισκόμενος σε μια αίθουσα αναμονής νοσοκομείου, όπου ένας γιατρός εντατικής έχει πέντε ασθενείς που πεθαίνουν από διαφορετικές καταστάσεις, οι οποίοι μπορούν να σωθούν με τη θυσία σας και την αφαίρεση των οργάνων σας. Θα ήθελε κανείς να ζήσει σε μια κοινωνία στην οποία μπορεί να είναι αυτός ο αθώος παρευρισκόμενος; Φυσικά όχι, γι’ αυτό οποιοσδήποτε γιατρός επιχειρούσε μια τέτοια θηριωδία θα δικαζόταν και θα καταδικαζόταν για φόνο.

Ωστόσο, αυτό ακριβώς συνέβη με τα μεγάλα πειράματα του 20ού αιώνα στις ουτοπικές σοσιαλιστικές ιδεολογίες, όπως εκδηλώθηκαν στη Μαρξιστική/Λενινιστική/Σταλινική Ρωσία (1917-1989), στη Φασιστική Ιταλία (1922-1943) και στη Ναζιστική Γερμανία (1933-1945), όλα μεγάλης κλίμακας προσπάθειες για επίτευξη πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής (ακόμα και φυλετικής) τελειότητας, με αποτέλεσμα δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι να να δολοφονηθούν από τα δικά τους κράτη ή να σκοτωθούν σε σύγκρουση με άλλα κράτη που θεωρείτο ότι εμπόδιζαν τον δρόμο προς τον παράδεισο. Ο μαρξιστής θεωρητικός και επαναστάτης Λέων Τρότσκι εξέφρασε το ουτοπικό όραμα σε ένα φυλλάδιο το 1924:

Το ανθρώπινο είδος, ο Homo sapiens, θα εισέλθει για άλλη μια φορά σε μια κατάσταση ριζικής μεταμόρφωσης και θα γίνει αντικείμενο των πιο περίπλοκων μεθόδων τεχνητής επιλογής και ψυχοσωματικής εκπαίδευσης… Ο μέσος ανθρώπινος τύπος θα φτάσει στα ύψη ενός Αριστοτέλη, ενός Γκαίτε ή ενός Μαρξ. Και πάνω από αυτή την κορυφογραμμή θα υψωθούν νέες κορυφές“.

Αυτός ο απραγματοποίητος στόχος οδήγησε σε τέτοια παράξενα πειράματα όπως αυτά που διεξήγαγε ο Ίλια Ιβάνοφ, στον οποίο ο Στάλιν ανέθεσε τη δεκαετία του 1920 να διασταυρώσει ανθρώπους και πιθήκους προκειμένου να δημιουργήσει “έναν νέο ανίκητο άνθρωπο”. Όταν ο Ιβάνοφ απέτυχε να παράγει το υβρίδιο ανθρώπου-πιθήκου, ο Στάλιν τον συνέλαβε, τον φυλάκισε και τον εξόρισε στο Καζακστάν. Όσο για τον Τρότσκι, μόλις ανέκτησε την εξουσία ως ένα από τα πρώτα επτά μέλη της ίδρυσης του Σοβιετικού Πολιτικού Γραφείου, ίδρυσε στρατόπεδα συγκέντρωσης για όσους αρνήθηκαν να συμμετάσχουν σε αυτό το μεγάλο ουτοπικό πείραμα, τα οποία οδήγησαν τελικά στο αρχιπέλαγος γκουλάγκ που σκότωσε εκατομμύρια Ρώσους πολίτες, οι οποίοι θεωρείτο επίσης ότι στέκονταν εμπόδιο στον φανταστικό ουτοπικό παράδεισο που θα ερχόταν. Όταν η δική του θεωρία για τον Τροτσκισμό αντιτάχθηκε σε αυτήν του Σταλινισμού, ο δικτάτορας δολοφόνησε τον Τρότσκι στο Μεξικό το 1940. Sic semper tyrannis (Έτσι πάντα στους τυράννους).

Στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, ο επαναστατικός μαρξισμός στην Καμπότζη, τη Βόρεια Κορέα και πολλά κράτη στη Νότια Αμερική και την Αφρική οδήγησε σε δολοφονίες, πογκρόμ, γενοκτονίες, εθνοκαθάρσεις, επαναστάσεις, εμφύλιους πολέμους και υποστηριζόμενες από το κράτος συγκρούσεις, όλα στο όνομα της εγκαθίδρυσης ενός παραδείσου στη Γη που απαιτούσε την εξάλειψη των απείθαρχων διαφωνούντων. Συνολικά, περίπου 94 εκατομμύρια άνθρωποι πέθαναν στα χέρια επαναστατών μαρξιστών και ουτοπιστών κομμουνιστών στη Ρωσία, την Κίνα, τη Βόρεια Κορέα και άλλα κράτη, αριθμός συγκλονιστικός σε σύγκριση με τα 28 εκατομμύρια που σκοτώθηκαν από τους φασίστες. Όταν πρέπει να δολοφονήσεις ανθρώπους κατά δεκάδες εκατομμύρια για να πετύχεις το ουτοπικό σου όνειρο, έχεις δημιουργήσει μόνο έναν δυστοπικό εφιάλτη.

Η ουτοπική αναζήτηση για τέλεια ευτυχία αποκαλύφθηκε ως ο εσφαλμένος στόχος, ο οποίος είναι σύμφωνα με τον Τζορτζ Όργουελ στην κριτική του για το Ο Αγών μου το 1940:

Ο Χίτλερ… έχει αντιληφθεί το ψεύτικο της ηδονιστικής στάσης ζωής. Σχεδόν όλη η δυτική σκέψη από τον τελευταίο πόλεμο, σίγουρα όλη η “προοδευτική” σκέψη, έχει υποθέσει σιωπηρά ότι τα ανθρώπινα όντα δεν επιθυμούν τίποτα πέρα από την ευκολία, την ασφάλεια και την αποφυγή του πόνου. … [Ο Χίτλερ] γνωρίζει ότι τα ανθρώπινα όντα δεν θέλουν μόνο άνεση, ασφάλεια, λίγες ώρες εργασίας, υγιεινή, έλεγχο των γεννήσεων και, γενικά, κοινή λογική. Θέλουν επίσης, τουλάχιστον κατά διαστήματα, αγώνα και αυτοθυσία…“.

Σχετικά με την ευρύτερη απήχηση του φασισμού και του σοσιαλισμού, ο Όργουελ πρόσθεσε:

Ενώ ο σοσιαλισμός, και ακόμη και ο καπιταλισμός με πιο μοχθηρό τρόπο, είπε στους ανθρώπους “σας προσφέρω καλοπέραση”, ο Χίτλερ τους είπε “σας προσφέρω αγώνα, κίνδυνο και θάνατο”, και ως αποτέλεσμα ένα ολόκληρο έθνος πέταξε τον εαυτό του στα πόδια του… Δεν πρέπει να υποτιμούμε τη συναισθηματική έλξη“.

Τι πρέπει, λοιπόν, να αντικαταστήσει την ιδέα της ουτοπίας; Μια απάντηση μπορεί να βρεθεί σε έναν άλλο νεολογισμό – την πρωτόπια – τη σταδιακή πρόοδο σε βήματα προς τη βελτίωση, όχι την τελειότητα. Όπως περιγράφει ο μελλοντολόγος Κέβιν Κέλι το νεολογισμό του:

Η πρωτόπια είναι μια πολιτεία που είναι καλύτερη σήμερα από χθες, αν και μπορεί να είναι λίγο μόνο καλύτερη. Την πρωτόπια είναι πολύ πιο δύσκολο να τη φανταστεί κανείς. Επειδή μια πρωτόπια περιέχει τόσα νέα προβλήματα όσα και νέα οφέλη, αυτή η πολύπλοκη αλληλεπίδραση λειτουργικού και μη είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί“.

Στο βιβλίο μου The Moral Arc (2015), έδειξα πώς η πρόοδος της πρωτόπιας περιγράφει καλύτερα τα μνημειώδη ηθικά επιτεύγματα των τελευταίων αρκετών αιώνων: την υποχώρηση του πολέμου, την κατάργηση της δουλείας, το τέλος των βασανιστηρίων και της θανατικής ποινής, το καθολικό δικαίωμα ψήφου, τη φιλελεύθερη δημοκρατία, τα πολιτικά δικαιώματα και ελευθερίες, τους γάμους ομοφυλόφιλων και τα δικαιώματα των ζώων. Όλα αυτά είναι παραδείγματα εξέλιξης της πρωτόπιας με την έννοια ότι γινόταν ένα μικρό βήμα τη φορά.

Ένα πρωτοπικό μέλλον δεν είναι μόνο πρακτικό, αλλά και υλοποιήσιμο.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα