Κυβέρνηση - social media σημειώσατε 2

Υπό το βλέμμα των social media η κυβέρνηση
Υπό το βλέμμα των social media η κυβέρνηση EUROKINISSI

Η απόσυρση του διαφημιστικού σποτ της ΓΓΠΠ ήρθε μετά τις διαδικτυακές επικρίσεις για σεξισμό. Δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση υπαναχωρεί λόγω αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Καθοριστικός για μία ακόμη φορά αποδείχθηκε ο ρόλος του διαδικτύου και η επιρροή του στην δημόσια σφαίρα, οδηγώντας την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και κατ’ επέκταση την κυβέρνηση στη απόσυρση του διαφημιστικού σπότ για τον κορονοϊό  με τον ηθοποιό Χρήστο Λούλη, το οποίο επικρίθηκε για σεξισμό. Η αδιαμεσολάβητη «αντιπολίτευση» που άσκησαν τα social media αποδείχθηκε αποτελεσματική, ενώ εντυπωσιάζει το γεγονός πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει για πρώτη φορά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης.

Η απόφαση για την απόσυρση του διαφημιστικού, φέρεται ότι λήφθηκε μετά την διαπίστωση των αντιδράσεων που υπήρξαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το αρνητικό κλίμα για την επιλογή του διαφημιστικού σπότ διαπιστώθηκε μόλις μερικές ώρες μετά την μετάδοση του. Όταν στο διαδίκτυο φάνηκε ένα ξεκάθαρο ρεύμα αποδοκιμασίες με αναφορές σε σεξιστικά πρότυπα και αναχρονιστικό λόγο. Πριν μάλιστα υπάρξει κάποια επίσημη αντίδραση από την πλευρά των κομμάτων της αντιπολίτευσης ή ακόμη και φορέων που ασχολούνται με ζητήματα ισότητας, οι οποίες έγιναν αργότερα.

Έχει ξανασυμβεί

Μάλιστα δεν είναι η πρώτη φορά που καταγράφεται η συγκεκριμένη αλληλουχία. Παρόμοια εξέλιξη είχε η υπόθεση με τα voucher των 600 ευρώ για την τηλε-κατάρτιση των επιστημόνων. Τα φαινόμενα των αυτόματων μεταφράσεων που οδήγησαν στα … «σκοιλ ελικικού» αρχικά αναδείχθηκαν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και με αλυσιδωτές αντιδράσεις οδήγησαν τελικά στην ανακοίνωση αναστολής των προγραμμάτων από τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση. Μία ακόμη περίπτωση ήταν αυτή των καταγγελιών γιε χρεώσεις προκειμένου να χρησιμοποιηθεί η γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης του ΕΟΔΥ. Θόρυβος στα social media έγινε και για την υπόθεση της προσφυγής εναντίων των αξιώσεων των συγγενών των θυμάτων της Marfin και στην συνέχεια αποτέλεσε αντικείμενο αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης.

Με δεδομένο ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται κυρίως από την νεώτερες ηλικίες,  ως σημαντική αποτιμάται η εμπλοκή τους και στο θέμα των πλατειών όπου καταγράφονται συγκεντρώσεις νέων ανθρώπων. Αν και διατυπώνονται όλες οι απόψεις στο διαδίκτυο για το ζήτημα των συγκεντρώσεων στις πλατείες, τα social media αναδεικνύονται σε άτυπο μηχανισμό ελέγχου για τον τρόπο που χειρίζεται το θέμα η κυβέρνηση. Ιδίως όσον αφορά τις αστυνομικές επιχειρήσεις που έχουν μέχρι στιγμής πραγματοποιηθεί. 

Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι κορυφαία επικοινωνιακά στελέχη του κόμματος κάνουν αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το ζήτημα αυτό. Όπως για παράδειγμα ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, Νίκος Ρωμανός, που μέσω twitter θέλησε να διευκρινίσει για την αστυνομική επιχείρηση στην Κυψέλη και στην Πλατεία Αγίου Γεωργίου  πως έγινε μετά από κλήση πολιτών. Ανέφερε πως η αστυνομία «δεν επενέβη, λόγω της συγκέντρωσης 200 ατόμων. Δεν επενέβη, βάσει σχεδίου, για να «διαλύσει» την συγκέντρωση».

Το διαφημιστικό

To θέμα του διαφημιστικού με τον Χρήστο Λούλη, πάντως έλαβε σαφείς πολιτικές διαστάσεις  αφού μετά την ανακοίνωση της απόσυρσής του από τον υφυπουργό αρμόδιο για θέματα Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά υπήρξε ανάρτηση στο facebook από τον στενό σύμβουλο του Κυριάκου Μητσοτάκη Άκη Σκέρτσο.

Εκεί ο υφυπουργός έκανε λόγο για απόπειρα πολιτικοποίησης της καμπάνιας για τον κορονοϊό σχολιάζοντας πως αυτή η προσπάθεια «δεν χωράει στο στενό κοστούμι των identity politics, προδίδει άγχος και αδυναμία κατανόησης του νέου περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε». Η ανάρτηση οδήγησε στην αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, με τον εκπρόσωπο τύπου του κόμματος να συμπεραίνει πως ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ «ένιωσε την ανάγκη να υπερασπιστεί το σεξιστικό σποτ της ΓΓ Πολιτικής Προστασίας που αποσύρθηκε κακήν κακώς μετά από θύελλα αντιδράσεων».

Πληροφορίες θέλουν ένας από τους  παράγοντες που οδήγησε στην απόφαση να αποσυρθεί το επίμαχο διαφημιστικό σπότ, είναι η ευαισθησία που δείχνει το Μέγαρο Μαξίμου όταν υπάρχει κριτική για ζητήματα ισότητας των δύο φύλων. Ο πρωθυπουργός φέρεται να θεωρεί τα θέματα αυτά υψηλής προτεραιότητας. Ιδίως μετά τις επικρίσεις που είχε δεχθεί τους πρώτους μήνες μετά την ανάληψη της κυβέρνησης από την Νέα Δημοκρατία, δηλαδή το καλοκαίρι του 2019, στην περίφημη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην διεθνούς φήμης εκπομπή του BBC, Hardtalk. Τότε η δημοσιογράφος Ζείναμπ Μπαντάουι, είχε θέσει στον νεοεκλεγέντα πρωθυπουργό το ερώτημα του γιατί στην κυβέρνηση του είναι μικρή η συμμετοχή των γυναικών, με αποτέλεσμα το Κυριάκος Μητσοτάκης να δηλώσει πως  «δεν είμαι χαρούμενος από την αναλογία των φύλων στην κυβέρνησή». Στο Μέγαρο Μαξίμου πάντως υπάρχει η εκτίμηση ότι στα θέματα αυτά η κυβέρνηση έχει δώσει εμφατικό δείγμα των αντιλήψεών της, αφού μεταξύ άλλων με δική της πρωτοβουλία εκλέχθηκε στην Ελλάδα η πρώτη γυναίκα Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Κυβέρνηση, social media, Κορονοϊός
SHARE: