Η υπογραφή Μητσοτάκη για τα δημόσια έργα και γιατί η ΝΔ “ποντάρει” στον ιδιωτικό τομέα

Η υπογραφή Μητσοτάκη για τα δημόσια έργα και γιατί η ΝΔ “ποντάρει” στον ιδιωτικό τομέα
Ο πρόεδρος της ΝΔ, Κ. Μητσοτάκης Eurokinissi

Το πρόγραμμα υποδομών της ΝΔ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτών τόσο στη χρηματοδότηση έργων, όσο και με τη δυνατότητα να προτείνουν έργα προς υλοποίηση, γιατί πολύ απλά... λεφτά δεν υπάρχουν. Ειδική επιτροπή υπό τον πρωθυπουργό, ώστε ο σχεδιασμός να είναι στον απόλυτο έλεγχο Μητσοτάκη

Πέραν των συγκεκριμένων δημοσίων έργων που η Νέα Δημοκρατία δεσμεύεται να υλοποιήσει μέσα σε μία τετραετία, το γαλάζιο πρόγραμμα υποδομών που παρουσιάστηκε χθες από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη, τον αντιπρόεδρο του κόμματος Κωστή Χατζηδάκη και τον αρμόδιο τομεάρχη Υποδομών, βουλευτή Σερρών Κώστα Καραμανλή, βασίζεται κυρίως πάνω σε δύο σημεία:

Πρώτον, ο συντονισμός των δημοσίων έργων θα είναι υπό τον αυστηρό έλεγχο του Μαξίμου. Η διαχείριση και ο σχεδιασμός θα γίνεται από μία ειδική επιτροπή δίπλα στο γραφείο του πρωθυπουργού και τα έργα θα εγκρίνονται από το αρμόδιο υποσύνολο του υπουργικού συμβουλίου. Με άλλα λόγια, το πρόγραμμα δημοσίων έργων της επόμενης κυβέρνησης θα έχει την προσωπική υπογραφή του κ.Μητσοτάκη, ο οποίος θα έχει τον απόλυτο έλεγχο. Και αυτό καθώς εκρίθη ότι ένα από τα βασικά προβλήματα στο σχεδιασμό των δημοσίων έργων στη χώρα μέχρι σήμερα ήταν ακριβώς η έλλειψη συντονισμού.

Ο σχεδιασμός θα γίνεται βεβαίως σε επαφή και συνεννόηση με τις περιφέρειες, οι οποίες έχουν σημαντικές αρμοδιότητες στο ζήτημα. Για αυτό όμως και ο πρόεδρος της ΝΔ επισήμανε ότι ζητά απο τους πολίτες στις περιφερειακές εκλογές του Μαΐου να εκλέξουν τους γαλάζιους υποψήφιους περιφερειάρχες, ώστε να υπάρχει μία συναντίληψη των προτεραιοτήτων.

Σημειωτέον ότι μία από τις προτάσεις του προγράμματος υποδομών της ΝΔ με πρακτικό ενδιαφέρον για τους πολίτες, είναι αυτή που ανακοίνωσε ο κ.Καραμανλής στην εισήγηση του, δηλαδή η δημιουργία «Εθνικού Μητρώου Υποδομών». Και αυτό καθώς για κάθε υποδομή -νέα ή παλαιότερη- θα υπάρχει πλέον ένας μόνον αρμόδιος φορέας για τη συντήρησή της, τον οποίο θα γνωρίζουν οι πολίτες. Στόχος είναι το κεντρικό κράτος και οι φορείς της αυτοδιοίκησης να σταματήσουν να πετάνε το μπαλάκι ο ένας στον άλλο όταν έρχεται η ώρα της συντήρησης ή της αποκατάστασης ζημιών, αλλά και οι πολίτες να γνωρίζουν σε ποιον πρέπει να πουν… τα παράπονα τους.

Το δεύτερο κρίσιμο σημείο του γαλάζιου προγράμματος υποδομών αφορά στην πιο ενεργό συμμετοχή ιδιωτών στα δημόσια έργα, τόσο σε επίπεδο χρηματοδότησης, όσο και σε επίπεδο ακόμη και σχεδιασμού/προτάσεων. Η ΝΔ θέλει να φέρει τον ιδιωτικό τομέα πιο κοντά στο θέμα των δημοσίων έργων, πολύ απλά γιατί… λεφτά δεν υπάρχουν. Το κόστος των έργων που εξήγγειλε χθες ο κ.Μητσοτάκης έχει ήδη προϋπολογιστεί (ανέρχεται συνολικά στα 10 με 12 δισ ευρώ, ενώ στόχος είναι και η δημιουργία 240.000 θέσεων εργασίας), όμως αναγκαία προϋπόθεση ειναι η αύξηση της συμμετοχής των ιδιωτών- άλλωστε αυτή θα είναι και η λογική του διαδόχου σχήματος του πακέτου Γιούνκερ και η γενικότερη τάση στην ΕΕ. Στην Ελλάδα η συμμετοχή ιδιωτών στη χρηματοδότηση δημοσίων έργων ανέρχεται στο 10%- 15% όταν στη Μεγάλη Βρετανία ξεπερνά το 60%. Και καθώς τα περιθώρια κρατικής χρηματοδότησης, ακόμη και εάν η ΝΔ επιτύχει σε βάθος χρόνου την επαναδιαπραγμάτευση των δημοσιονομικών στόχων, είναι στενά και η ΝΔ κηρύττει τη μείωση της φορολογίας άρα δεν σχεδιάζει να βρει πρόσθετους πόρους με φορολογικά μέσα, η αύξηση της συμμετοχής ιδιωτών αποτελεί ένα στοίχημα του γαλάζιου προγράμματος.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.Μητσοτάκης, αλλά και ο κ.Χατζηδάκης, στην αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα στον σχεδιασμό των έργων, με το εργαλείο “προτάσεις καινοτομίας”, κατά το παράδειγμα άλλων κρατών της ΕΕ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ιδιωτικοί φορείς θα μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλλουν προτάσεις για δημόσια έργα, ενώ μέχρι σήμερα αυτό μπορούσε να το κάνει μόνο ο δημόσιος τομέας στην Ελλάδα. Οι προτάσεις των ιδιωτών για νέα έργα θα αξιολογούνται από κρατικά όργανα και στη δημοπράτηση τους θα συμμετέχουν και άλλοι ιδιώτες. Στόχος εν προκειμένω είναι και η σημαντική επιτάχυνση των έργων, ένα ακόμη ζήτημα στο οποίο η Ελλάδα “πάσχει”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα