Τι είναι οι “ταινίες τσέπης” και γιατί είναι ο κινηματογραφικός διαγωνισμός που πρέπει να ξέρεις;

Τι είναι οι “ταινίες τσέπης” και γιατί είναι ο κινηματογραφικός διαγωνισμός που πρέπει να ξέρεις;

Ρωτήσαμε και μάθαμε τα πάντα για τις "ταινίες τσέπης", έναν διαγωνισμό μικρού μήκους ταινιών γυρισμένων με κινητό και θέμα "Σάββατο βράδυ".

Οι “Ταινίες Τσέπης” είναι ο πρώτος διαγωνισμός για ταινίες μικρού μήκους, γυρισμένες με κινητό τηλέφωνο και με θέμα “Σάββατο Βράδυ”. Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες κλήθηκαν να γυρίσουν μία ταίνία τηρώντας τους εξής κανόνες: αποκλειστική χρήση κινητού τηλεφώνου σε οριζόντιο format, διάρκεια 2 – 6 λεπτά, χωρίς χρήση μουσικής (αν δεν προκύπτει κατά τη διάρκεια της λήψης), και με άξονα το συγκεκριμένο θέμα.

Πάνω από 200 ταινίες μικρού μήκους υποβλήθηκαν και επιλέχθηκαν 16 φιναλίστ. Και τώρα, μέχρι τις 25 Μαΐου, μπορείτε να παρακολουθήσετε ελεύθερα online τις 16 φιναλίστ ταινίες, και να ψηφίσετε τη δική σας αγαπημένη, ώστε να διεκδικήσει το Βραβείο Κοινού. Μάλιστα, μετά τη λήξη της ψηφοφορίας, οι 16 φιναλίστ ταινίες θα προβληθούν στον Κινηματογράφο Άστορ, το Σάββατο 27 Μαΐου 2023, όπου και θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της online ψηφοφορίας και θα βραβευτεί η ταινία που επιλέχθηκε από το κοινό.

Τι είναι όμως ακριβώς ο διαγωνισμός Ταινίες Τσέπης, πώς γεννήθηκε, και ποια είναι η θέση του σε ένα κινηματογραφικό τοπίο που μοιάζει σε μετάβαση, και με την social/mobile αισθητική να φαίνεται όλο και εντονότερα να επηρεάζει το σινεμά του σήμερα; Ρωτήσαμε τον Μπάμπη Κονταράκη, συνεκδότη του περιοδικού Cinematek, το οποίο διοργανώνει τον διαγωνισμό, ώστε να μας πει όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για αυτόν.

Τι βρίσκεται πίσω από την ιδέα αυτού του διαγωνισμού; Πώς ξεκίνησε; Υπήρχε κάποια συγκεκριμένη αφορμή που γέννησε την ιδέα;

Το 2021, εν μέσω λοκντάουν, κάναμε ένα ανοιχτό κάλεσμα για την έκδοση ενός συλλογικού τόμου με τον τίτλο “Ο Κόσμος που Λιώνει”, όπου ζητούσαμε κείμενα που θα αποτύπωναν την κατάσταση μέσα από ταινίες. Καθώς ήδη εκδίδαμε το περιοδικό κινηματογράφου Cinematek, μας συνεπήρε η κινητοποίηση του κόσμου μπροστά σε ένα δημιουργικό πρότζεκτ γύρω από τον κινηματογράφο. Είδαμε με άλλα λόγια ότι υπάρχει μια φοβερή ενέργεια που αναζητά διεξόδους.

Καθώς θέλουμε να αναπτύξουμε μια ενεργή κοινότητα γύρω από τον κινηματογράφο, αρχίσαμε να σκεφτόμαστε ότι θα μπορούσαμε να περάσουμε αυτή τη φορά πίσω από την κάμερα και να προκαλέσουμε μια ακόμα αφορμή, μια νέα κατάσταση συμμετοχής, μια σπίθα δημιουργίας και γιορτής και να ζητήσουμε από τον κόσμο να γυρίσει μια ταινία “τσέπης”. Και πρέπει να αναφέρω ότι οι ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΣΕΠΗΣ δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν χωρίς την υποστήριξη της Samsung που πίστεψε από την πρώτη στιγμή στην ιδέα και είναι ο χορηγός του βραβείου κοινού της διοργάνωσης.

Ποιος είναι ο στόχος της διοργάνωσης, τι θέλετε και τι περιμένετε να επιτευχθεί;

Στόχος μας είναι να κινητοποιήσουμε ανθρώπους που ψάχνουν τρόπους έκφρασης και δημιουργίας. Καλούμε τον κόσμο να παίξει με το κινητό του, αλλά αυτή τη φορά από game να το κάνει εργαλείο έκφρασης, να κάνει μια ταινία χειροποίητη, μια ταινία άμεση. Με άλλα λόγια, θέλουμε να δημιουργήσουμε έναν καινούργιο χώρο. Ταυτόχρονα, να σπείρουμε την ίδια την ιδέα ότι μπορεί κανείς με το κινητό του να γυρίσει μια ταινία.

Υπάρχει κάποιο ονλάιν βίντεο που είδες πρόσφατα και σε έκανε να αναφωνήσεις «αυτό είναι σινεμά!»;

Δεν έχει υπάρξει τέτοιο βίντεο, ούτε και νομίζω! Όλη αυτή η συζήτηση για τους διαδόχους του σινεμά, μοιάζει λίγο με τους μνηστήρες της Πηνελόπης [γελάει]. Στο δικό μου μυαλό είναι ξεκάθαρο ότι ένα πράγμα είναι το σινεμά, και ένα άλλο οι ταινίες γενικά, η τηλεόραση, το YouTube, κλπ. Ήδη από την εποχή του VHS παρακολουθούμε ταινίες σε πολλές οθόνες, χωρίς να τις συγχέουμε με το σινεμά.

Νομίζω όμως ότι σε αυτή τη συγκυρία είναι πολύ ωραίο να ανακαλύπτεις ότι με την κάμερα του κινητού σου -και λόγω της εξέλιξης των φακών, για παράδειγμα- , υπάρχει μια κρυμμένη δυνατότητα. Ότι δηλαδή θα μπορούσες να κάνεις μια ταινία με την παρέα σου ή και μόνο σου και να συναντηθείς στον φυσικό χώρο ενός κινηματογράφου με άλλους ανθρώπους που το βλέπουν κάπως με τον ίδιο τρόπο. Όπως με το περιοδικό και τις προβολές μας, έτσι και με τον διαγωνισμό ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΣΕΠΗΣ θέλουμε να κάνουμε μια κριτική δουλειά, που ταυτόχρονα θα παράγει οξυγόνο.

Ο Ράντου Ζούντε μου είχε πει πέρσι πως το σινεμά του σήμερα είναι το TikTok, οι Κάννες στήνουν διαγωνιστικό TikTok, οι Ντάνιελς που κάνουν σινεμά που μοιάζει με TikTok challenge κερδίζουν Όσκαρ Ταινίας και Σκηνοθεσίας… Είμαστε σε ένα σημείο τεράστιας αλλαγής όσο αφορά όχι μόνο το πώς καταναλώνουμε σινεμά, αλλά και την ίδια τη γλώσσα του;

Εντάξει, όλοι θέλουν να αντλήσουν υπεραξία από το σινεμά. Ή θέλουν να κάνουν μια δήλωση, όπως στα Όσκαρ, ή να ταυτιστούν με μια γλώσσα που την θεωρούν κυρίαρχη σε αυτή τη συγκυρία. Ποιος το περίμενε τα timeline να ανταγωνίζονται την κοσμό-εικόνα των παραδοσιακών μέσων; Σε κάθε περίπτωση όμως, θα ήταν αστείο να μείνουμε με ένα κανάλι αφήγησης, όταν έχουμε τόσα.

Τώρα, δεν ξέρω τι σημαίνει “το σινεμά του σήμερα”, εννοώ με ποια έννοια το λέει ο Ζούντε. Αν όμως εννοεί ποιες εικόνες κυριαρχούν σήμερα είναι θεωρώ δεδομένο ότι οι εποχές που το σινεμά μονοπωλούσε το συλλογικό φαντασιακό έχουν περάσει. Νομίζω όμως ότι το θέμα είναι και πάλι ότι έχουμε τόσα εργαλεία που είναι κρίμα να μην μπορούμε να εξασκηθούμε σε αυτή την τέχνη, ως ερασιτέχνες ή επαγγελματίες, είτε για χάρη της περιπέτειας που κρύβει, είτε για να φανερωθεί μια κλίση, να δοθεί ένα έναυσμα, ή απλώς για να προκληθεί μια κατάσταση εκεί που πιο πριν δεν υπήρχε τίποτα.

Γιατί το θέμα είναι “Σάββατο βράδυ”; Πείτε μας το σκεπτικό πίσω από τη συγκεκριμένη θεματική.

Επειδή ένα θέμα εντελώς ανοιχτό, διφορούμενο και ως διάρκεια μπορεί να ιδωθεί από πολλές θέσεις. Ταυτόχρονα, το «Σάββατο Βράδυ» αποτελεί και μια “έννοια” τόσο φορτισμένη. Μια γιορτή που μπορεί να χάσεις, το χειρότερο βράδυ να μείνεις μέσα, οι πέντε μεθυσμένοι που δεν σε αφήνουν να κλείσεις το μαγαζί, κλπ. Όλοι έχουμε μια ιστορία να πούμε για αυτό. Ύστερα, σαν θέμα είχε τη δυναμική να πάει και κόντρα σε αυτή την κανονικότητα ζόφου που μας περιτριγυρίζει, και αυτό ήταν καθοριστικό στην επιλογή.

Πώς θα επιλεχθεί ποια ταινία θα κερδίσει τα έπαθλα;

Έχουν επιλεγεί 16 φιναλίστ ταινίες που προβάλλονται ελεύθερα online, ώστε να ψηφιστούν από το κοινό. Θα ακολουθήσει η Τελετή Λήξης στον κινηματογράφο Άστορ όπου θα προβληθούν οι 10 φιναλίστ ταινίες και θα απονεμηθεί στη νικήτρια ταινία το Βραβείο Κοινού – Samsung, που θα συνοδεύεται από ένα κινητό Samsung Galaxy S23 Ultra και το χρηματικό έπαθλο των 1.000 ευρώ.

*Δες τις Ταινίες Τσέπης εδώ και ψήφισε για το φιλμ που θα κερδίσει.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα