Το μυστικό του Ντα Βίντσι: Έβλεπε τον κόσμο διαφορετικά εξαιτίας των ματιών του

Ο πίνακας "Ο Σωτήρας του Κόσμου" (Salvator Mundi) του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Ο πίνακας "Ο Σωτήρας του Κόσμου" (Salvator Mundi) του Λεονάρντο Ντα Βίντσι AP

Νέα μελέτη ισχυρίζεται ότι ο διάσημος ζωγράφος της Αναγέννησης είχε μια σπάνια πάθηση στα μάτια του, η οποία τον βοήθησε να αποτυπώσει με μεγάλη ακρίβεια τις αποστάσεις και το βάθος των αντικειμένων στους πίνακές του.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι κατάφερε να δημιουργήσει έργα Τέχνης, τα οποία άλλαξαν τον κόσμο και πώς τον βλέπουμε. Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι το μυστικό του ίσως έχει να κάνει όντως με το γεγονός ότι και ο ίδιος έβλεπε διαφορετικά τον κόσμο, εξαιτίας μιας πάθησης των ματιών του.

Η νέα μελέτη που στο περιοδικό JAMA Ophthalmology αναφέρει ότι ο διάσημος ζωγράφος της Αναγέννησης έπασχε από μια σπάνια κατάσταση στα μάτια και συγκεκριμένα από διαλείπουσα εξωτροπία, ένα είδος κακής ευθυγράμμισης οφθαλμού, όπου το ένα μάτι στρέφεται προς τα έξω. Η πάθηση αυτή επηρεάζει περίπου το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Ένα γλυπτό του Δαβίδ, που φημολογείται ότι είναι η απεικόνιση του νεαρού Λεονάρντο ντα Βίντσι, εμφανίζει αυτή την κατάσταση. Οι μελετητές εξέτασαν προσεκτικά έξι έργα του - δύο γλυπτά, δύο ελαιογραφίες και δύο σχέδια - τα οποία εικάζεται ότι έχουν στοιχεία από την εξωτερική εμφάνιση του ζωγράφου. Ανάμεσα σε αυτά είναι ο "Άνθρωπος του Βιτρούβιου", ο "Σωτήρας του Κόσμου" (Salvator Mundi), και ο "Νεαρός Ιωάννης Βαπτιστής". Σε όλα αυτά τα έργα στα μάτια των απεικονιζόμενων ανδρών φαίνεται να υπάρχει μια σύγκλιση των κορών των ματιών προς τα μέσα.

«Κοιτάζοντας το έργο του, παρατήρησα την έντονη απόκλιση των ματιών σε όλους τους πίνακές του. Η πάθηση στα μάτια του ίσως συνέβαλε στην εξαιρετική ικανότητα του Ντα Βίντσι να απεικονίζει με μεγάλη ακρίβεια τις αποστάσεις και το βάθος των αντικειμένων σε έναν δισδιάστατο καμβά», εξήγησε ο συγγραφέας της μελέτης, Christopher Tyler, νευροεπιστήμονας και καθηγητής έρευνας στο City University του Λονδίνου και το Ινστιτούτο Smith-Kettlewell Eye Research Institute στο Σαν Φρανσίσκο.

Ο Tyler ισχυρίζεται ότι αυτή η δυνατότητα επέτρεψε στα περισσότερα έργα τέχνης του Ντα Βίντσι να έχουν την ακριβή σκίαση η οποία είναι γνωστό χάρισμα των έργων του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραπάνω μελέτη βασίζεται σε υποθέσεις και δεν έχει αποδεικτική ισχύ.

Παρόμοιες ερευνητικές τεχνικές έχουν χρησιμοποιηθεί για να αποδείξουν ότι άλλοι μεγάλοι ζωγράφοι, όπως ο Ρέμπραντ και ο Ντεγκά, είχαν επίσης οφθαλμολογικά ζητήματα με την στερεοσκοπική τους όραση.

Πηγή: 

Live Science

ADVERTISING

SHARE: