Περίπατος στις γκαλερί: Πέντε εκθέσεις του Φλεβάρη

Περίπατος στις γκαλερί: Πέντε εκθέσεις του Φλεβάρη
"Σκηνή ΙΙΙ", ακρυλικό σε καμβά της Χριστίνας Κάλμπαρη ΡΗ

Αυτοπροσωπογραφίες, κεραμικές δημιουργίες, κρουστοί πίνακες, μηνύματα κοινωνικής αλληλεγγύης, και καθημερινά αντικείμενα πρωταγωνιστούν στα έργα -μαζί με τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Μια βόλτα με τα πόδια, μια επίσκεψη σε έκθεση έργων τέχνης, ίσως κι ένα ζεστό ρόφημα ως επιστέγασμα μιας όμορφης μέρας στην πόλη… Ο καιρός το καλεί, οι υγειονομικές συνθήκες το επιτρέπουν πια, οι επιλογές άφθονες –μην το σκέφτεστε καν. Οι εκθέσεις που προτείνουμε, ομαδικές και ατομικές, καλύπτουν, όπως πάντα, μια ευρεία γκάμα τεχνοτροπιών και τεχνικών και φιλοξενούνται σε χώρους τέχνης του ευρύτερου κέντρου. Εκτός από μία, η οποία έχει ως έδρα της… ένα αναπάντεχο μέρος στο κέντρο της Κυψέλης.

Πορτρέτα αντικειμένων –και του ζωγράφου

"Φιγούρα στον χώρο", λάδι σε καρτολίνα του Ντάνιελ Κοέν ΡΗ

Με φόντο αφαιρετικό, γήινα χρώματα και μικρές διαστάσεις, οι ελαιογραφίες του Ντάνιελ Κοέν συνιστούν έναν περίκλειστο ατμοσφαιρικό μικρόκοσμο. «Μικρόκοσμος», άλλωστε, είναι κι ο τίτλος της επικείμενης πρώτης ατομικής του έκθεσης που εγκαινιάζεται σύντομα στην γκαλερί
ArtZone 42. Απόφοιτος της ΑΣΚΤ και με μαθητεία στο ατελιέ του
Γιώργου Ρόρρη –η επιρροή του μεγάλου δασκάλου είναι σαφής–, ο 40χρονος ζωγράφος διατυπώνει ήδη μια πολύ ενδιαφέρουσα τεχνοτροπία.
"Το μπρίκι", λάδι σε καρτολίνα του Ντάνιελ Κοέν ΡΗ

Τα πιο πολλά έργα του «Μικρόκοσμου» φιλοτεχνήθηκαν μέσα στην καραντίνα, αντανακλώντας έστω και ανεπαίσθητα την αγχωτική αβεβαιότητα της περιόδου. Ο Κοέν καταπιάνεται θεματικά με καθημερινά, οικεία αντικείμενα, τα οποία μεταθέτει σε μια άλλη, αφαιρετικά ονειρική διάσταση δίνοντάς τους νέο νόημα, διαφορετικές προεκτάσεις. Μέσα από γενναιόδωρες μα συγκεκριμένες πινελιές, εργαλεία και σκεύη δεσπόζουν πάνω στην καρτολίνα, ενώ οι νεκρές του φύσεις… ανασταίνονται και χρωματίζονται ζεστά, θυμίζοντας ότι η έμπνευση βρίσκεται παντού· ακόμα και μέσα σε τέσσερις τοίχους.
"Αυτοπροσωπογραφία με καπέλο", λάδι σε καρτολίνα του Ντάνιελ Κοέν ΡΗ

Και δίπλα σε αυτά τα μικρά πορτρέτα αντικειμένων και χώρων, στην έκθεση παρουσιάζεται και μια σειρά από αυτοπροσωπογραφίες του καλλιτέχνη. Φιλοτεχνημένα από διαφορετικές οπτικές γωνίες και πάντα σε λάδι, τα έργα αυτά αποπνέουν έναν προβληματισμό και μια μοναχικότητα χαρακτηριστική εκείνων των ημερών. Η αποξένωση αυτή, ωστόσο, έδωσε στον εικαστικό το έναυσμα να πειραματιστεί με διάφορες ζωγραφικές προσεγγίσεις στην απόδοση των φορμών, με αποτέλεσμα καθημερινά αντικείμενα και εσωτερικά δωματίων να ανάγονται σε πρωταγωνιστές.

Πληροφορίες: Έκθεση «Μικρόκοσμος», από 10 Φεβρουαρίου μέχρι 5 Μαρτίου, ArtZone 42 (Βασιλέως Κωνσταντίνου 42, 21-7259549). Ώρες λειτουργίας, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 15:00–21:00, Τετάρτη & Σάββατο 11:00–15:00, είσοδος ελεύθερη.

Πίνακες για την όραση και την αφή

"Quando mi rilasso", μικτή τεχνική της Χριστίνας Φυτιλή ΡΗ

Με ιταλικές… αποχρώσεις, αφού οι τίτλοι και της έκθεσης αλλά και των ίδιων των έργων διατυπώνονται ιταλιστί, η νέα δουλειά της Χριστίνας Φυτιλή εκτίθεται σε λίγες μέρες στην αίθουσας τέχνης Τεχνοχώρος. Πρόκειται για μια σειρά έργων που ονομάζεται «Cinque» (πέντε), και πιστοποιεί και πάλι την ανάγκη της δημιουργού τους να συνθέσει την οπτική με την απτική
αντίληψη
«
ακόμη και για τους μη βλέποντες,»
όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η ίδια.

Απόφοιτη του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ, με ευρεία μετεκπαίδευση στην θεραπευτική διάσταση των εικαστικών και με εθελοντική προσφορά υπηρεσιών στον Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «Ελπίδα», η Φυτιλή δημιουργεί μέσα από μία πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία. Πλησιάζοντας τους πίνακές της ο θεατής διαπιστώνει ότι αυτό που αρχικά μοιάζει με ζωγραφική είναι μια ιδιόμορφη μικτή τεχνική που χρησιμοποιεί η καλλιτέχνης επιστρατεύοντας φυσικά υλικά όπως άμμο, κόκκους καφέ, γύψο, ξύλο κ.α. πάντα σε συνδυασμό με σκόνες αγιογραφίας.

"F", μικτή τεχνική της Χριστίνας Φυτιλή ΡΗ

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Βασιλική Κενανίδου, αναφέρει σχετικά:
«Επίτοιχα έργα, πλασμένα με την ψυχική δύναμη του χρώματος διαπερνούν το ορατό έτσι που η χρονικότητα και η χωρικότητα υποχωρούν μπροστά στο διαχρονικό της εσωτερικής αναγκαιότητας. Ο τίτλος της έκθεσης “5”, ένα σημείο στο χρόνο, αποτελεί ένα ίχνος εμπειρίας που μεταμορφώνεται σε αναπαράσταση πάνω στις ρωγμές και τις εγκοπές του χρόνου. Εμπεριέχει έργα που αποπειρούνται την διάνοιξη περασμάτων μεταξύ εσωτερικής και εξωτερικής πραγματικότητας.»

Πληροφορίες: Έκθεση «Cinque», από 10 Φεβρουαρίου έως 5 Μαρτίου, Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος (Λεμπέση 12, 211-1823818). Ώρες λειτουργίας, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 11:00–14:30 & 17:30–20:30, Τετάρτη 11:00–17:00, Σάββατο 11:00–16:00, είσοδος ελεύθερη.

Κοριτσίστικη (διέ)ξοδος

"Σκηνή Ι", ακρυλικό σε καμβά της Χριστίνας Κάλμπαρη ΡΗ

Την δέκατη ατομική έκθεση της Χριστίνας Κάλμπαρη παρουσιάζει η Γκαλερί Batagianni, στον ολοκαίνουργιο χώρο της, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη. Πρόκειται για μια σειρά ζωγραφικών έργων, που η γνωστή εικαστικός και σκηνογράφος/ ενδυματολόγος δημιούργησε στην διάρκεια του τελευταίου άκρως φορτισμένου χρόνου. Κι όπως στο αρχαίο δράμα η Έξοδος αποτελεί το καταληκτικό μέρος που σηματοδοτεί την λύση του έργου, έτσι και η έκθεση τιτλοφορείται «Έξοδος» ψαύοντας το τέλος της πανδημίας κι εκφράζοντας την συλλογική μας επιθυμία γι’ αυτό.

Στους πίνακες της «Εξόδου» κυριαρχούν πάλι οι αινιγματικές κοριτσίστικες φιγούρες που συχνά επανέρχονται στο έργο της 46χρονης εικαστικού, και εδώ προσεγγίζουν με παιχνιδιάρικη διάθεση και αδρές πινελιές αυτήν την αναζήτηση εξόδου. Στοιχισμένες σε ομάδες, ντυμένες με τις παλαιικές εκδρομικές τους φορεσιές, περιπλανιούνται σε ένα άμορφο μα νοσταλγικό τοπίο. Για κάποιες η έξοδος μπορεί να σημαίνει αποχώρηση και εκτοπισμό, για κάποιες άλλες αναχώρηση προς κάτι ανοίκεια διαφορετικό, και για άλλες μια απροσδιόριστη μεταμόρφωση.

"Σκηνή ΙΙ", ακρυλικό σε καμβά της Χριστίνας Κάλμπαρη ΡΗ

Η νέα αυτή σειρά έργων της Κάλμπαρη χαρακτηρίζεται επίσης από θεατρικότητα, η οποία προκύπτει από την ενεργή ενασχόληση της δημιουργού με την θεατρική σκηνογραφία και ενδυματολογία. Εξάλλου, ως υπεύθυνη της νεότευκτης Εικαστικής Σκηνής του Θεάτρου Τέχνης Κάρολου Κουν, η Κάλμπαρη επιδιώκει να ανιχνεύσει τον χώρο μεταξύ των εικαστικών και των παραστατικών τεχνών.

Πληροφορίες: Έκθεση «Έξοδος», από 12 Φεβρουαρίου έως 19 Μαρτίου, Batagianni Gallery (Αντήνορος 17, 210-7238047). Ώρες λειτουργίας, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 17:00–21:00, Τετάρτη & Σάββατο 11:00–15:00, είσοδος ελεύθερη.

Κοινωνική ευαισθητοποίηση και τέχνη

"Μόρια", έργο του Μάριου Καμχή ΡΗ

Σε ένα υπαρκτό και φλέγον κοινωνικό ζήτημα εστιάζει η ομαδική έκθεση που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην αίθουσα Χατζηκυριάκος-Γκίκας της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
σε συνδιοργάνωση με το Κέντρο Αναπτυξιακών Μελετών PRISMΑ. Στον κοινωνικό αποκλεισμό συνανθρώπων μας, που λόγω εκπατρισμού, αναπηρίας, αστεγίας, ή φυλάκισης βιώνουν μια πραγματικότητα ανάλγητη και σκληρή.

Η έκθεση, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λουΐζας Καραπιδάκη, τιτλοφορείται «Κραυγές βοήθειας». Και επιχειρεί να στρέψει την προσοχή μας στους ανθρώπους αυτούς μέσα από τα έργα 21 Ελλήνων εικαστικών. Συγχρόνως, στην έκθεση παρουσιάζεται οπτικοακουστικό υλικό με 20 συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν σε τέσσερις διαφορετικές χώρες. Οι κραυγές βοήθειας που αναδίδουν τα έργα καλούν τον θεατή να αφουγκραστεί την κατάσταση και να προβληματιστεί. Η έκθεση υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του προγράμματος Creative Europe.

"Μετάβαση", έργο της Ελένης Παπανικολάου ΡΗ

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Γιάννης Αδαμάκης, Στάθης Βατανίδης, Βασίλης Βλασταράς, Γιώργος Γιώτσας, Γιώργος Καζάζης, Μάριος Καμχής, Αγγέλα Καράλη, Πένυ Κωνσταντίνου, Αφροδίτη Λίτη, Μανόλης Μεραμπελιώτης, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, Κωνσταντίνος Μίχαλος, Αθανάσιος Μπάθας, Δήμητρα Μπουρίτσα, Έλενα Παπαδημητρίου, Ελένη Παπανικολάου, Αριστείδης Πατσόγλου, Ιφιγένεια Σδούκου, Παναγιώτης Σιάγκρης, Κωνσταντίνος Τόλης, Στάθης Φώτης.

Πληροφορίες: Ομαδική έκθεση «Κραυγές βοήθειας», έως τις 9 Φεβρουαρίου, Ελληνοαμερικανική Ένωση (Μασσαλίας 22, 210-3680052). Ώρες λειτουργίας, Δευτέρα έως Παρασκευή 12:00–20:00, Σάββατο 10:00–14:00, είσοδος ελεύθερη.

Η γλυπτική ως είδος πρώτης ανάγκης

ΡΗ

Η 29χρονη εικαστικός Μαρίλια Κολυμπίρη, απόφοιτος της ΑΣΚΤ, σε συνεργασία με ένα μίνι-μάρκετ γνωστής αλυσίδας στην καρδιά της Κυψέλης, παρουσιάζει την νέα της δουλειά ακριβώς εκεί: στα ράφια του μαγαζιού, ανάμεσα σε τρόφιμα, καθαριστικά, κι άλλα συνηθισμένα είδη πρώτης ανάγκης τρυπώνουν οι κεραμικές κατασκευές της καλλιτέχνιδας, οι οποίες μιμούνται ακριβώς αυτά τα καθημερινά καταναλωτικά προϊόντα.

Προϊόντα-έργα τέχνης, όπως όσπρια, σοκολάτες, μπισκότα, ελληνικός καφές, αλλά και καθαριστικά πανάκια ή σκούπες, όλα με τα αναγνωρίσιμα χρώματα και λογότυπά τους θα βρίσκονται τοποθετημένα σε εμφανή σημεία του καταστήματος «συνομιλώντας» με τα αληθινά προϊόντα και μετατρέποντας τον επισκέπτη από καταναλωτή σε θεατή. Τίτλος της έκθεσης, «Basic Needs». Οι βασικές ανάγκες, δηλαδή, που καλύπτουν αυτά τα είδη, αλλά εξ αντανακλάσεως και η ίδια η τέχνη.

ΡΗ

Υπό το φως των περιοριστικών μέτρων λόγω πανδημίας, τέτοια μαγαζιά πρώτης ανάγκης έγιναν λίγο τόπος συνάντησης και κοινωνικής επαφής για ένα διάστημα. Και η έκθεση «Basic Needs» διερευνά και αυτήν την διάσταση δίνοντας στους καταναλωτές, στην εικαστικό και στους υπεύθυνους του καταστήματος το έναυσμα να αναπτύξουν νέες σχέσεις αλληλεπίδρασης μέσα από την απρόβλεπτη χρήση του σουπερ μάρκετ ως χώρο τέχνης. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν δράσεις στην γειτονιά της Φωκίωνος Νέγρη με συμμετοχή των κατοίκων, της ομάδας Documatism και του έργου «the AfroGreeks».

Πληροφορίες: Έκθεση γλυπτικής «Basic Needs», 18 Φεβρουαρίου με 11 Μαρτίου, OK! Markets (Φωκ. Νέγρη 27 & Αγίας Ζώνης). Ώρες λειτουργίας 08:00–23:00, είσοδος ελεύθερη.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα