Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Η εμφάνιση του νέου αεροδρομίου στο «νησί των ανέμων», ταιριάζει απόλυτα με το κυκλαδίτικο στοιχείο.

Η δεύτερη απόπειρα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού του -ανακατασκευασμένου- αεροδρομίου της Μυκόνου, στέφθηκε με επιτυχία.

Τα αρχικά σχέδια, όταν παρουσιάστηκαν από τη Fraport Greece, η οποία έχει αναλάβει για 40 χρόνια (από το 2017), την ανακατασκευή, λειτουργία και διαχείριση του συγκεκριμένου αεροδρομίου καθώς και 13 Περιφερειακών ακόμα, έτυχαν διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία και εκεί εκφράστηκαν ενστάσεις.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

«Είμαστε από τους ελάχιστους δήμους που δεν πολέμησε την ανάληψη των αεροδρομίων από τη Fraport Greece και δικαιωθήκαμε γι αυτό. Η Μύκονος είναι παγκόσμιος προορισμός και χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί και απαιτητικοί για τη διαχείριση του νησιού. Η εταιρεία άκουσε την άποψή μας και άλλαξε τα σχέδια, ώστε να ανταποκρίνονται στην κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική,» ανέφερε ο δήμαρχος της Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, κατά την αποκάλυψη των σχεδίων του αεροδρομίου, αποδεικνύοντας πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε η άποψη των φορέων του νησιού.

«Πρόκειται για ιστορικό γεγονός. Το νέο κόσμημα προστίθεται και αναβαθμίζει τις υπηρεσίες που προσφέρουμε σε εκατομμύρια τουριστών από όλο τον κόσμο. Ήδη το πρώτο 5μηνο του 2019, το αεροδρόμιο έχει αύξηση 14,6% και περίπου 220.000 ταξιδιώτες. Η δημοτική αρχή έχει στόχο την ανάπτυξη των υποδομών μας,» κατέληξε ο δήμαρχος.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Η ανακατασκευή του αεροδρομίου της Μυκόνου, όπως και των περισσότερων από τα 14 Περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς οι εργασίες πραγματοποιούνται παράλληλα με τη λειτουργία. Αυτό καθιστά δύσκολη την εκτέλεση των εργασιών, τη διαχείριση της κίνησης και βέβαια την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών.

Είδα από κοντά την εξέλιξη των εργασιών, μίλησα με ανθρώπους της εταιρείας και διαπίστωσα τον ενθουσιασμό τους από την πορεία των έργων. Μεθοδικά, βάσει σχεδίου, όλα δείχνουν ότι η επένδυση των 25 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, «θα πιάσει τόπο» στις αρχές του 2021, μόλις παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία το ανακατασκευασμένο αεροδρόμιο, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει 1 εκατ. αφίξεις ετησίως.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

«Δύο εβδομάδες πριν τις εθνικές εκλογές στην Ελλάδα, η Fraport Greece παρουσιάζει το νέο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του αεροδρομίου, ως αποτέλεσμα των συνομιλιών με την τοπική κοινωνία. Η Μύκονος δεν είναι απλά ένας προορισμός. Είναι brand name, που ήδη από τη δεκαετία του 60 προσέφερε κάτι διαφορετικό. Γι αυτό έπρεπε κι εμείς, στο νέο αεροδρόμιο, να δώσουμε αυτό που χρειαζόταν. Δουλέψαμε σκληρά γι αυτό και ευχαριστώ την Ιντρακάτ, που έχει αναλάβει την κατασκευή του αεροδρομίου, όπως και τα υπόλοιπα 13 αεροδρόμια,» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, Alexander Zinell, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι «το αεροδρόμιο της Μυκόνου θα αναδειχθεί σε ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροδρόμια- μια πύλη τουρισμού εφάμιλλη του πανέμορφου αυτού τόπου.»

«Ευχαριστώ τη Fraport Greece και τον όμιλο Κοπελούζου που μας έδωσαν τη δυνατότητα να φτιάξουμε το αεροδρόμιο. Το 2018 παραδώσαμε τρία αεροδρόμια και το 2019 θα έχουμε έτοιμα ακόμη πέντε. Ήταν δύσκολο βήμα για την Ιντρακάτ που πέρασε σε άλλο επίπεδο με αυτά τα έργα. Προσβλέπουμε στο δυναμικό μας, όντας στην 4 η βιομηχανική επανάσταση,» είπε χαρακτηριστικά ο Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της Ιντρακάτ, λαμβάνοντας τον λόγο κατά την παρουσίαση των αρχιτεκτονικών σχεδίων.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική

Ίσως το πιο δύσκολο στη σχεδίαση, είναι να συνδυάσεις την παράδοση με το μοντέρνο στυλ. Πόσω μάλλον, όταν ανακατασκευάζεις ένα κτίριο που θεμελιώθηκε το 1971, με συνεχείς επεκτάσεις και διαρρυθμίσεις, οι οποίες δεν βασίστηκαν σε μια ολοκληρωμένη μελέτη.

Η πρόκληση, λοιπόν, ήταν μεγάλη, για τις ομάδες εργασίας των αρχιτεκτονικών γραφείων, K-STUDIO και ΒΕΤΑPLAN, που ανέλαβαν το έργο. Στόχος ήταν να δοθεί ένας ενιαίος χαρακτήρας στις όψεις του κτιρίου, ο οποίος θα έχει αναφορά στις ιδιαίτερες μορφολογικές αρχές της μυκονιάτικης αρχιτεκτονικής και να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενός μοντέρνου αεροδρομίου.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Εμπνευσμένη από τους περιστερώνες του Αιγαίου, τα χαρακτηριστικά αυτά κτίρια λαϊκής αιγαιοπελαγίτικης αρχιτεκτονικής, η σχεδιαστική προσέγγιση του περιβλήματος που θα καλύψει εξωτερικά όλες τις εγκαταστάσεις, «παντρεύει» την παράδοση της Μυκόνου με την μοντέρνα- σύγχρονη πλευρά της. Μεταξύ του περιβλήματος και των κτιρίων, θα δημιουργηθούν οι «αυλές», χώροι αναψυχής για τους ταξιδιώτες.

«Το αεροδρόμιο είναι ο πρόλογος και ο επίλογος ενός προορισμού. Στα σχέδιά μας, η αισθητική γεφυρώνει το τώρα με το αύριο. Το αεροδρόμιο είναι ένα λευκό, μυκονιάτικο γλυπτό, ένας περιστερώνας -ως ένδειξη ευημερίας- με περιφραγμένες αυλές, σαν αυτές που έχουν τα σπίτια της Μυκόνου,» εξηγεί ο Κωνσταντίνος Καραπατάκης της K STUDIO.

Τα έργα

Εν μέσω της λειτουργίας του, το αεροδρόμιο της Μυκόνου είναι αυτή τη στιγμή ένα μεγάλο εργοτάξιο. Τα έργα ανάπτυξης, ξεκίνησαν με την απαραίτητη ανακατασκευή του διαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης, που έχει ολοκληρωθεί. Κι επειδή η Μύκονος δεν διαθέτει μονάδα παραγωγής ασφάλτου, η Ιντρακάτ, σε συνεργασία με γαλλική εταιρεία, εγκατέστησαν στο νησί εργοτάξιο ασφάλτου υψηλής αντοχής, που έστρωσε ξανά τον διάδρομο μήκους 1200 μ. και πλάτους 30 μ.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Επιπλέον, επεκτείνεται κατά 50% και αναδιαμορφώνεται ριζικά ο τερματικός σταθμός, φθάνοντας τα 13.350 τ.μ. Ουσιαστικά, έχουμε επέκταση στην βόρεια πλευρά του υφιστάμενου κτιρίου, συνολικής επιφάνειας 2000 τ.μ., η οποία θα στεγάσει το νέο τμήμα αφίξεων του αεροδρομίου, επέκταση κατά 500 τ.μ. του υφιστάμενου κτιρίου για τη δημιουργία περισσοτέρων πυλών αναχώρησης (από 6 σε 7), πλήρη αναδιαμόρφωση – ανακαίνιση των εσωτερικών χώρων, με νέους χώρους υγιεινής, δημιουργία νέων εμπορικών καταστημάτων και εστίασης στον χώρο των αναχωρήσεων (1.000 τ.μ.), νέους χώρους διακεκριμένων επιβατών (Lounges) και νέο αυτοματοποιημένο σύστημα διαχείρισης αποσκευών.

Πλέον, αυξάνονται κατά 33% οι σταθμοί Check-in (από 12 σε 16) και κατά 25% τα σημεία ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 4 σε 5). Αξίζει να σημειωθεί ότι τώρα, για να καλυφθούν οι ανάγκες, τοποθετούνται και 1 ή 2 Check-in έξω από το αεροδρόμιο, σε στεγασμένο χώρο, ενώ μέχρι να παραδοθεί το πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα αποσκευών, οι επιβάτες που κάνουν Check-in, παραδίδουν σε άλλο σημείο τις αποσκευές τους.

Επίσης, αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται νέος, σύγχρονος πυροσβεστικός σταθμός, που θα λάβει έγκριση για προσγειο-απογειώσεις αεροσκαφών μέχρι τύπου Airbus Α320/1 ή Boeing 767. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί, νέος πύργος ελέγχου, ο οποίος θα μετατοπιστεί.

Ο περιστερώνας της Μυκόνου

Στις αλλαγές που έγιναν, περιλαμβάνεται και η στάθμευση των αεροσκαφών, που γίνεται κάθετα στον αεροσταθμό και όχι παράλληλα, αυξάνοντας τη χωρητικότητα. Καταλήγοντας, θα επανασχεδιαστεί η κυκλοφορία των οχημάτων στην είσοδο του αεροσταθμού, καθώς μπλοκάρει. Ωστόσο, δεν προβλέπονται επιπλέον χώροι στάθμευσης, επειδή δεν έχει στη δικαιοδοσία του το αεροδρόμιο χώρους επέκτασης, οι οποίοι χρειάζονται μελλοντικά, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Fraport Greece.

Λίγη υπομονή και σε ενάμιση χρόνο, το νέο αεροδρόμιο της Μυκόνου θα είναι γεγονός.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: αρχιτεκτονική, Εθνικές Εκλογές 2019
SHARE: