24 MEDIA CREATIVE TEAM

GEN Z: Η ΓΕΝΙΑ ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΤΡΕΝΟ

Η γενιά που μεγάλωσε μέσα στο Internet (που δεν γνώρισε τη ζωή χωρίς αυτό) είναι και αυτή που εμφάνισε τα μεγαλύτερα προβλήματα (άγχος, μοναξιά, κατάθλιψη) εν μέσω πανδημίας, τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης.

H μοναξιά είναι ένα ‘σημάδι’ πως μας λείπει κάτι. Toυλάχιστον αυτό έχουν πει οι ειδικοί που το ‘χουν μελετήσει το θέμα. Οι μεγάλες περίοδοι κοινωνικής απομόνωσης μπορούν να δημιουργήσουν ίδια ρίσκα για πρόωρο θάνατο με την παχυσαρκία, την μόλυνση του περιβάλλοντος και το κάπνισμα 15 τσιγάρων την ημέρα. Όλα αυτά είχαν διαπιστωθεί πριν την πανδημία, που προφανώς έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Ή αν προτιμάτε πιο απαιτητικά.

Fact: Η μοναξιά αποδεδειγμένα συνδέεται με την άνοια, την πρόωρη θνησιμότητα, την υπέρταση και τις καρδιακές παθήσεις. Επίσης βάσει στοιχείων, αλλάζει και τον εγκέφαλο μας. Έρευνα του 2018 σε δείγμα ποντικιών -που είναι όσο κοινωνικοί είναι οι άνθρωποι- που εκβιάστηκαν να μείνουν απομονωμένα σε κλουβιά εμφάνισαν αλλαγές στη βασική ‘αρχιτεκτονική’ του εγκεφάλου τους, ενώ σημειώθηκε και συρρίκνωση των νευρικών κυττάρων.

Σε άλλη έρευνα που έγινε στην αρχή της πανδημίας (τον Απρίλη του 2020) και ασχολήθηκε με τις επιπτώσεις της αυτοαπομόνωσης στους ανθρώπους, αποδείχθηκε η εμφάνιση νευροβιολογικών αλλαγών που είχαν πολλές ομοιότητες με αυτές της φυσικής πείνας. Οι ειδικοί χαρακτήρισαν το φαινόμενο ως ‘πείνα για επαφή’ και θύμισαν πως η μοναξιά επηρεάζει την υγεία του μυαλού και του σώματος.

ΜΟΝΟΙ ΣΤΗΝ COVID ΕΠΟΧΗ

Πριν εμφανιστεί ο Covid-19 στις ζωές μας -και τις αλλάξει για πάντα-, έρευνα οργανισμού υγείας των ΗΠΑ είχε ενημερώσει πως η Generation Z “νιώθει ως η πιο απομονωμένη γενιά όλων, με το 79% να απαντά πως αισθάνεται μοναξιά”. Το ποσοστό των Millennials (οι γεννημένοι από το 1981 έως το 1996) ήταν 71%.

To μικρότερο ποσοστό άνηκε στους Baby Boomers (οι γεννημένοι το 1946 έως το 1964) και ήταν 50%. Η Generation X (οι γεννημένοι από το 1965 έως το 1980) είχε ποσοστό κοντά στο 60%. Yπάρχει και μια άλλη γενιά: η Greatest Generation, ανθρώπων ηλικίας από 72 χρόνων και πάνω. H Gen Z είχε ποσοστό +10% μεγαλύτερο από αυτή, στο θέμα της μοναξιάς.

Fact: η έρευνα ‘βρήκε’ τεράστια διαφορά στο μέσο όρο σκορ μοναξιάς μεταξύ αυτών που έχουν ουσιαστικές καθημερινές δια ζώσης επαφές και εκείνων που δεν έχουν. Ο ένας στους 5 δήλωσαν πως δεν έχουν περισσότερες από μία την εβδομάδα.

Η Αμερικανική Ψυχολογική Ένωση ενημέρωσε τον Οκτώβριο του 2020 πως η Generation Z ήταν και αυτή που είχε επηρεαστεί, ψυχολογικά περισσότερο από όλες, από τον Covid-19 και τις συνέπειες του. Εμφάνισε τα μεγαλύτερα επίπεδα στρες, συγκριτικά με όλες τις άλλες γενιές και έγινε αυτή με τις περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσει συμπτώματα κατάθλιψης. Περισσότεροι από τους 7 στους δέκα ενήλικες-εκπροσώπους της Gen Z είχαν δηλώσει ότι έζησαν τα κοινά συμπτώματα κατάθλιψης. Δηλαδή, το αίσθημα της κούρασης, χωρίς να ‘χουν κάνει κάτι, δυσκολίες στη σκέψη και τη συγκέντρωση και το αίσθημα της μοναξιάς, της δυστυχίας, της θλίψης και του άγχους.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η Generation Z

Aν έχετε γεννηθεί από το 1997 και μετά, ανήκετε στη Generation Z. Αν κάνετε τα μαθηματικά, θα δείτε πως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εκπρόσωποι είναι 24 χρόνων. Δηλαδή, πρόκειται για ανθρώπους που δεν ξέρουν τη ζωή πριν το Internet, που μόλις αποφοίτησαν από το σχολείο, που είναι στα πρώτα χρόνια των σπουδών τους σε πανεπιστήμια ή στην αρχή της επαγγελματικής τους καριέρας. Στις ΗΠΑ είναι και τα παιδιά που έζησαν τη σειρά επιθέσεων με όπλα στα σχολεία -και απομονώθηκαν από την κοινωνία, από ένστικτο, ώστε να προστατευθούν από τον πόνο μελλοντικής απώλειας. “Αυτό σε συνδυασμό με την εξαφάνιση των γειτονιών και την απουσία από την εκκλησία” έκανε δύσκολες τις γνωριμίες, σημειώνουν οι ερευνητές. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η εξαφάνιση του παιχνιδιού στη γειτονιά έπαιξε επίσης ρόλο -στις γνωριμίες και τις φιλίες από μικρή ηλικία.

Ψυχολόγοι εν τω μεταξύ, έχουν επισημάνει από το 2017 πως οι νεότερες γενιές παρουσιάζουν λιγότερο ενδιαφέρον στο να οδηγούν και να βγαίνουν από το σπίτι, από ό,τι οι παλαιότερες. Προτιμούν τα texts και τα social networks για να διατηρούν τις επαφές τους με τους φίλους και τους αγαπημένους.

ΓΙΑΤΙ Η Generation Z ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΠΙΑ ΜΟΝΗ ΚΑΙ ΘΛΙΜΜΕΝΗ

Οι επιστήμονες διευκρινίζουν πως τα social media και ο εθισμός στο Internet είναι από τους λόγους που παίζουν ρόλο στο πόσο μόνη αισθάνεται η κάθε γενιά. Υπάρχει πρόχειρη και έρευνα που συνδέει τη χρήση των smartphones και των social media με τη μείωση της καλής ψυχοσωματικής υγείας. Η γενιά που έχει τη μεγαλύτερη επαφή με το διαδίκτυο είναι η Gen Z, άρα είναι και αυτή με τη μικρότερη ισορροπία ζωής εντός και εκτός Internet -ή αν προτιμάτε, ψηφιακής και προσωπικής επαφής.

Στην ερώτηση “γιατί η Gen Z ‘χτυπήθηκε’ τόσο σκληρά από το άγχος και την κατάθλιψη, στην πανδημία;” οι ερευνητές απαντούν “επειδή το πέρασμα των ανθρώπων αυτών στην ενήλικη ζωή έγινε σε περίοδο που το μέλλον έδειχνε πιο αβέβαιο από ποτέ. Οι παλαιότερες γενιές είχαν καλύτερη προοπτική, που τους επέτρεψε να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις αλλαγές”. Πρόσθεσαν και ότι “ο φόβος και το άγχος πηγαίνουν συνήθως μαζί. Όσο αυξάνεται η αβεβαιότητα, τόσο περισσότερο φοβόμαστε και όσο περισσότερο φοβόμαστε, τόσο πιο πολύ αγχωνόμαστε”. Και το παρατεταμένο άγχος οδηγεί στην κατάθλιψη.

Ένα από τα task που έθεσε η APA (American Psychological Association) στους μετέχοντες στην έρευνα της ήταν να βαθμολογήσουν οι εκπρόσωποι των γενιών το άγχος τους, από το 0 έως το 10. Η Gen Z ‘έδωσε’ 6.1, οι Millennials 5.6 και η Gen X 5.2. Οι της Generation Z επισήμαναν πως η πανδημία έκανε αδύνατο το όποιο πλάνο για το μέλλον.

Για το τέλος αφήσαμε το προφανές γεγονός που έπαιξε τεράστιο ρόλο στη μοναξιά της Gen Z.

ΠΩΣ ΕΧΕΙ ΕΠΗΡΕΑΣΤΕΙ Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ Gen Z

Μεταξύ όσων είχαν να διαχειριστούν όλες οι γενιές, κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μέχρι να βρούμε τα πατήματα μας ήταν και το θέμα των σχέσεων. Η Gen Z, ως η νεότερη γενιά δεν έχει μεγάλο ποσοστό σχέσεων και γάμων. Και ως εκ τούτου έγιναν πρόβλημα και οι ερωτικές σχέσεις, αφού έγιναν αδύνατες οι γνωριμίες με νέους ανθρώπους και πιο επικίνδυνες, από ποτέ, οι επαφές με αγνώστους.

Fact: οι μελετητές υπογραμμίζουν πως “η λέξη ‘dating’ δεν είναι στο λεξιλόγιο αυτής της γενιάς, εξ ου και η Gen Z έχει χαρακτηριστεί ως ‘αυτή που φοβάται περισσότερο από όλες τις δεσμεύσεις’”. Ως λόγοι αναφέρονται α) η έφεση στην τεχνολογία (και μεταξύ άλλων, οι ατελείωτες επιλογές στα dating apps) και β) το ιδιότροπο -τα μέλη της δεν ικανοποιούνται με τίποτα, ειδικά όταν υπάρχει διάσταση απόψεων σε θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, ο φεμινισμός και η ισότητα των φυλών.

H ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

✎ Το Φλεβάρη του 2021 οι Αμερικανοί δημοσίευσαν μελέτη κατά την οποία το 21% των εκπροσώπων της Gen Z είχαν ‘κατεβάσει’ dating app μέσα στην πανδημία, το 33% είπε πως είχε δυσκολίες να γνωρίσει νέους ανθρώπους και το 10% χώρισε.

✎ Το 25% ενημέρωσε πως είχε βγει ραντεβού ‘με έναν άνθρωπο’ σε εξωτερικό χώρο, το 22% έκανε ραντεβού σε εσωτερικό χώρο (το 56% αυτών των κατηγοριών αντάλλαξε αγκαλιά και το 41% αντάλλαξε φιλί), το 11% προτίμησε το video και το 8% το τηλέφωνο.

✎ Το 51% ομολόγησε πως κάνει λιγότερο σεξ από ό,τι συνήθως. Το 31% ενημέρωσε ότι η πανδημία δεν άλλαξε αυτό το κομμάτι της ζωής τους (γιατί είχαν σχέση και ζούσαν μαζί της).

✎ 6 στους δέκα δοκίμασαν το virtual sex ‘σε κάποιο σημείο της πανδημίας’. Το 75% το έκανε για πρώτη φορά. Το 77% με κάποιον ‘που δεν είχε κάνει σεξ από κοντά, νωρίτερα’. Το 94% δήλωσε πως το απήλαυσε.

Πριν πείτε ‘τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται’ ας δούμε τι ανέφερε η έρευνα που είχε δημοσιευτεί τον Ιούνιο του 2020, στη Journal of the American Medical Association: το 30.9% των ανδρών ηλικίας από 18 έως 24 δήλωνε ‘σεξουαλικά ανενεργό’ από το 2016 έως το 2018. Το αντίστοιχο ποσοστό των γυναικών ήταν 12.6%.

Στους λόγους είχαν αναφερθεί “η ανάγκη για οικονομική ανεξαρτησία πριν τη σεξουαλική πράξη, η έλλειψη ενθουσιασμού για την κουλτούρα του hook up, η πρόσβαση στην πορνογραφία και την τεχνολογία και η πιο καθυστερημένη ανάπτυξη των νέων ανθρώπων του σήμερα, συγκριτικά με τις προηγούμενες γενιές -καθώς μένουν στα πατρικά τους περισσότερο και περνούν περισσότερο χρόνο με τους γονείς”. Ο τελευταίος λόγος της αποφυγής της σεξουαλικής δράσης ήταν ‘ο φόβος του αρνητικού αποτελέσματος’. Στα θετικά, οι εκπρόσωποι της Gen Z νιώθουν πιο άνετα με το ‘όχι’ από ό,τι οι προηγούμενες γενιές. Και να το πουν, αλλά και να το ακούσουν και να το σεβαστούν.

ΤΟ ΟΞΥΜΩΡΟ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΗΣ GEN Z ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ

Η γενική εικόνα ήθελε όλες τις ηλικίες να έχουν μειώσει την επικοινωνία (βλ. συζητήσεις που δεν είχαν ως θέμα την εργασία) με τους συναδέλφους, στους εργασιακούς χώρους κατά μιάμιση ώρα, από τα μέσα του ’70, όταν ήταν 2.5 ώρες την εβδομάδα. Εν καιρώ πανδημίας ‘κόπηκαν’ οι από κοντά επαφές και μειώθηκαν ακόμα περισσότερο οι ‘εξωσχολικές’ συζητήσεις -διαδικτυακώς.

Η γενιά που ‘ζημιώθηκε’ περισσότερο από όλες δεν ήταν αυτή που φαντάζεστε. Το 90% της Generation Z δήλωσε πως θέλει το ανθρώπινο στοιχείο στη δουλειά και την αλληλεπίδραση με συναδέλφους. Δεν επιθυμεί επαφή μόνο μέσω οθόνης. Προτιμά ένα φιλικό και συνεργατικό περιβάλλον “με αμοιβαίο σεβασμό, ευγνωμοσύνη και αναγνώριση μεταξύ των εργαζομένων και της ηγεσίας”. Επίσης βάζει πολύ ψηλά την αυθεντικότητα και τη διαφάνεια -γιατί έχει κουραστεί από το ψέμα και τον αρνητισμό των media (social και μη).

Παράλογο;

Mελέτη που έκανε το Tallo (πλατφόρμα εύρεσης εργασίας) στις ΗΠΑ και δημοσιεύτηκε το Φλεβάρη του 2021 ενημέρωσε ότι “ενώ πριν την πανδημία γινόταν η υπόθεση πως αυτή η γενιά θα ήταν η πρώτη που θα ‘αγκάλιαζε’ την αλλαγή στην ολοκληρωτική εμπειρία εικονικής εργασίας, τα 3/4 των μετεχόντων δήλωσαν πως προτιμούν δουλειά που να είναι remote και εκ του σύνεγγυς. Το 50% είπε πως θα ήθελε να συναντά κατ’ ιδίαν τους συναδέλφους κάθε εβδομάδα.

Οι λόγοι έχουν να κάνουν με την επιθυμία της δημιουργίας ουσιαστικών επαφών και την έντονη ανάγκη για καθοδήγηση. Ενώ είχαμε συμπληρώσει έξι μήνες μέσα στην πανδημία, το ποσοστό αυτών που απάντησαν πως είναι πολύ σημαντική η δημιουργία των επαφών, αυξήθηκε από 59 σε 81 τοις εκατό.

Κάποια στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση του ‘φαινομένου’

Το εργασιακό προφίλ των μελών της Gen Z τα θέλει να έχουν μεγάλη διάθεση να δουλέψουν με άλλους ανθρώπους, διατηρώντας ωστόσο, ένα πολύ υψηλό δείκτη ανταγωνισμού. Επίσης, διακρίνονται όταν πιέζουν τα ίδια τον εαυτό τους. Είναι πιο πραγματιστές και αναζητούν την ασφάλεια μέσω της δουλειάς τους. Για αυτό και ως κατ’ αρχάς ζητούμενα έχουν το μισθό που θα δίνει αυτήν την ασφάλεια -και τη σταθερότητα. Και δεν νοιάζονται για τις ώρες της εργασίας.

Επίσης, δεν νοιάζονται για την αποτυχία. Σε σχετική έρευνα το 80% απάντησε πως η αποτυχία είναι κάτι που μπορεί να τους βοηθήσει να γίνουν περισσότερο καινοτόμοι. Το 17% πιστεύει πως μπορεί να τους βοηθήσει να πάρουν πιο άνετα ένα ρίσκο στο μέλλον.

Μαθαίνουν γρήγορα και ‘διψούν’ για πληροφορίες και αξιολόγηση (το 60% τη θέλει μια φορά την εβδομάδα ‘αν όχι κάθε μέρα’), ενώ επιζητούν την πρακτική εκμάθηση πραγμάτων που θα δώσουν μεγαλύτερους μισθούς. Την ίδια ώρα, δεν έχουν θέμα να φύγουν από μια δουλειά για άλλη. Τα στοιχεία δείχνουν πως η Gen Z είναι τρεις φορές πιο πιθανή να αλλάξει δουλειά, από όποια άλλη γενιά.

Fact: το 75% των εργαζομένων μελών της Generation Z εγκατέλειψε μια δουλειά μέσα στο 2020 (οικειοθελώς ή όχι), λόγω θεμάτων ψυχικής υγείας. Είναι η γενιά που έχει τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες, από κάθε άλλη να βιώσει άγχος (και τις συνέπειες αυτού, όπως είναι η κούραση, οι πονοκέφαλοι, το ‘πιάσιμο’ των μυών και η ζάλη).

Πώς μπορεί να βοηθήσει ο εργοδότης; “Ο ιδανικός τρόπος για να γίνουν οι καλύτερες εκδόσεις του εαυτού τους είναι να έχουν ευελιξία, περισσότερες μέρες αδείας, εξόδους της εταιρίας, μεγαλύτερα διαλείμματα και προγράμματα βοήθειας εργαζομένων”.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα