Πώς η Ελλάδα θα κερδίσει το στοίχημα της κρουαζιέρας – Οι ηγέτες του κλάδου παγκοσμίως απαντούν από τη Θεσσαλονίκη

Πώς η Ελλάδα θα κερδίσει το στοίχημα της κρουαζιέρας – Οι ηγέτες του κλάδου παγκοσμίως απαντούν από τη Θεσσαλονίκη
Alexandros Iconomidis

Στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται οι ηγέτες του κλάδου της κρουαζιέρας από όλο τον κόσμο. Η Ελλάδα σημαντικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη.

Πάνω από τα μισά κρουαζιερόπλοια που επισκέφτηκαν την Ελλάδα το 2022, ξεκίνησαν από κάποιο λιμάνι της χώρας, με το homeporting να αναδεικνύεται ως κορυφαίος στόχος για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας, καθώς αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό.

Οι προοπτικές αλλά και η επόμενη μέρα του τομέα της κρουαζιέρας στη χώρα μας συζητήθηκαν διεξοδικά κατά τη διάρκεια του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη και στο οποίο παρευρίσκονται οι ηγέτες του κλάδου από όλο τον κόσμο. Με αναμενόμενο όγκο επιβατών στα 27-33 εκατομμύρια παγκοσμίως το 2023, αύξηση 11% σε σύγκριση με το 2019, με ιδιαίτερα θετικό καταναλωτικό κλίμα καθώς η πρόθεση για κρουαζιέρα εμφανίζεται πλέον υψηλότερη από ό,τι πριν από την πανδημία, αλλά και με την έμφαση που δίνει στα βιώσιμα ταξίδια, ο κλάδος της κρουαζιέρας μπορεί να είναι ρεαλιστικά αισιόδοξος για το μέλλον.

Σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα

Το σχέδιο δράσης για βιώσιμη ανάπτυξη, το οποίο εστιάζει στην ανάγκη επένδυσης σε υποδομές για τη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας του κλάδου και την ενίσχυση της ελκυστικότητας της Ελλάδας ως αγορά κρουαζιέρας, ανέπτυξε στην ομιλία του ο πρόεδρος της της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) κ. Pierfrancesco Vago, τονίζοντας ότι η Ελλάδα είναι σημαντικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.

«Έχοντας αναπτύξει σημαντικά τις δυνατότητες homeporting, προτεραιότητα τώρα είναι να συνεργαστούν τα λιμάνια, οι εταιρείες κρουαζιέρας και οι αρμόδιες αρχές ώστε να δημιουργήσουν κατάλληλες υποδομές και περιβάλλον λειτουργίας σε βάθος χρόνου», δήλωσε ο Pierfrancesco Vago.

Όπως ο ίδιος είπε πέρυσι, από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που λειτουργούσαν στην Ελλάδα τα 47 είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια (54%). «Αυτό οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών αρχών για την αύξηση των υποδομών και των υπηρεσιών homeporting στην Ελλάδα».

Μιλώντας για τη σεζόν του 2023 είπε ότι στην Ελλάδα, το οικονομικό όφελος από την κρουαζιέρα ακόμα και το 2021 που υπήρχαν περιορισμοί, ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας στη χώρα. «Στην Ελλάδα σήμερα, τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό, τι το 2019», τόνισε ο κ. Vago.

Τα οικονομικά οφέλη του homeporting

Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό. Ο πρόεδρος της CLIA εξήγησε ότι αυξάνει το χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης.

Υπάρχουν επίσης τα οφέλη των χρημάτων που ξοδεύουν οι επιβάτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών, της εστίασης, της ψυχαγωγίας και των αγορών. «Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη. Ο εφοδιασμός, η συντήρηση και ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πλοίων είναι φυσικά επιπλέον όλων αυτών και έχει ως αποτέλεσμα περισσότερες θέσεις εργασίας στα λιμάνια επιβίβασης», τόνισε ο κ. Vago.

Βελτιώνονται τα ελληνικά λιμάνια

Στα βήματα βελτίωσης που έχουν γίνει στα λιμάνια της χώρας, όπως αυτό της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Pierfrancesco Vago επισημαίνοντας ότι πολλά ελληνικά λιμάνια και προορισμοί βελτιώνονται διαρκώς για να γίνουν πιο ελκυστικά για τον τουρισμό κρουαζιέρας.

«Οι οικοδεσπότες μας σήμερα αξίζουν μια ιδιαίτερη αναφορά. Χάρη στη σκληρή δουλειά τους και τη συνεργασία τους με τις εταιρίες κρουαζιέρας, η Θεσσαλονίκη περιλαμβάνεται όλο και περισσότερο στα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων. Αυτό έχει τη δυνατότητα να επιφέρει ευρύτερα οικονομικά οφέλη και να δημιουργήσει επιπλέον θέσεις εργασίας στον κλάδο του τουρισμού κρουαζιέρας στα γειτονικά κράτη».

Επιστρέφουν στους προορισμούς που επισκέφτηκαν οι τουρίστες κρουαζιέρας

Έξι στους δέκα ταξιδιώτες κρουαζιέρας επιστρέφουν τα μέρη που επισκέφτηκαν στο πλαίσιο μιας κρουαζιέρας, για μεγαλύτερη διαμονή. «Αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για τις τοπικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να εμπορεύονται τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε νέα, ευρύτερα ακροατήρια», είπε στην ομιλία του ο κ. Vago, τονίζοντας ότι η Ελλάδα έχει πολλούς προορισμούς για να επισκεφθεί κανείς, συμπεριλαμβανομένων μικρότερων νησιών. «Είμαστε υπερήφανοι που μπορούμε μέσω ειδικότερων μορφών κρουαζιέρας, όπως η κρουαζιέρα πολυτελείας και η κρουαζιέρα εξερεύνησης, να τα ανακαλύψουμε και να τα προωθήσουμε».

Η πρόκληση του αύριο για την Ελλάδα – Ανάγκη για υποδομές

Ο πρόεδρος της CLIA δήλωσε με έμφαση ότι η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη. «Έχοντας αναπτύξει τις δυνατότητες homeporting της χώρας, η πρόκληση τώρα είναι τα λιμάνια, οι εταιρίες κρουαζιέρας και οι αρμόδιες Αρχές από κοινού να δημιουργήσουν κατάλληλες υποδομές και περιβάλλον λειτουργίας σε βάθος χρόνου. Για να επιτρέψουμε την ομαλή λειτουργία πρέπει να επενδύσουμε στις υποδομές», σημείωσε. Μάλιστα όπως εξήγησε χρειάζεται να διασφαλιστεί ότι οι ειδικές ανάγκες των κρουαζιερόπλοιων λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο της ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών, ιδίως στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των λιμένων που πραγματοποιείται τώρα στην Ελλάδα».

Τι ζητούν οι εταιρείες κρουαζιέρας από την Ελλάδα

«Όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας που βρίσκονται σήμερα εδώ είναι έτοιμες να επενδύσουν και θα ήθελα επίσης να ενθαρρύνω τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμένων και να επαινέσω τις εξαιρετικές προσπάθειες του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ)», είπε ο κ. Vago και κάλεσε την επόμενη ελληνική κυβέρνηση να εξετάσει ένα νομικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την κράτηση θέσεων ελλιμενισμού για όλες τις θαλάσσιες δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, ώστε να διασφαλιστεί η καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία υπό το πρίσμα των κανονισμών του ΙΜΟ και της Ε.Ε.

Η Μεσόγειος πρωταγωνιστεί – Στόχος η βιωσιμότητα

Η σημασία της περιοχής της Μεσογείου για τα ταξίδια κρουαζιέρας μετά την πανδημία ήταν μεταξύ των κορυφαίων θεμάτων που συζητήθηκαν στο Forum. «Με τέτοια ζωντάνια και πολιτιστική ποικιλία, η περιοχή της Μεσογείου είναι ένα από τα πιο αγαπημένα μέρη του κόσμου για να επισκεφτεί κάποιος. Αυτή η μαγευτική περιοχή προσφέρει πολλά ακόμα μέρη για να ανακαλύψει κανείς και ο θαλάσσιος τουρισμός είναι ο καλύτερος τρόπος. Ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι μια πραγματική ευκαιρία για νέους προορισμούς, όπως απομακρυσμένες νησιωτικές και παραθαλάσσιες περιοχές, και φέρνει σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη σε περισσότερες κοινότητες», δήλωσε η Marie-Caroline Laurent, Γενική Διευθύντρια της CLIA στην Ευρώπη.

Η ομάδα της CLIA τοποθετήθηκε πάνω σε όλα τα σημαντικά θέματα και τις βασικές προτεραιότητες για τον κλάδο, συμμετέχοντας στα σχετικά πάνελ αλλά και οργανώνοντας ειδικές συνεδρίες. Η βιώσιμη κρουαζιέρα βρίσκεται στην κορυφή αυτών των προτεραιοτήτων, καθώς τα μέλη της CLIA έχουν δεσμευτεί να υλοποιήσουν το όραμα για καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και έχουν αναλάβει ήδη δράση για να κάνουν αυτό το όραμα πραγματικότητα, εξοπλίζοντας τα πλοία ώστε να συνδέονται με παράκτια ηλεκτρική ενέργεια, μειώνοντας τις εκπομπές προς όφελος των τοπικών πληθυσμών και επενδύοντας στην ανάπτυξη νέων βιώσιμων καυσίμων και τεχνολογιών για τα πλοία τους.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα