Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Η 'Άγια Εφαρμογή' είναι εδώ για να σου κάνει την ενάρετη ζωή και τα βήματα σου στο Περιβόλι της Παναγίας ακόμη πιο εύκολα

«Ευλογία» Θεού για τους χιλιάδες προσκυνητές και τους μοναχούς του Αγίου Όρους ή… σατανικό σχέδιο που μπάζει δυνάμεις του Σκότους στο περιβόλι της Παναγιάς από την πίσω πόρτα και με Δούρειο Ίππο τις νέες τεχνολογίες;

Το ερώτημα, Θεός να το κάνει τέτοιο, προφανώς και δεν χωράει σοβαρή συζήτηση. Όχι τουλάχιστον για τη συντριπτική πλειονότητα των πιστών, οι οποίοι είναι λογικοί, ψύχραιμοι και απαλλαγμένοι από το φανατισμό, όπως διδάσκει και η Ορθοδοξία.

Μα, έλα που εσχάτως απασχολεί το δημόσιο, διαδικτυακό, διάλογο –αν κι ευτυχώς σε πολύ περιορισμένη, ακόμη, κλίμακα- με υπαιτιότητα διαφόρων… Μουτζαχεντίν του ορθόδοξου δόγματος!

Την ευκαιρία για να εξυφανθούν σενάρια συνωμοσίας σε βάρος του διαχρονικού αυτού «λίκνου» της Ορθοδοξίας, την έδωσε μια τεχνολογική εφαρμογή (application) για έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartophone) που ανάπτυξε και παρέχει δωρεάν η εταιρεία AST SA από τη Θεσσαλονίκη.

Ήδη μάλιστα, όπως πληροφορείται το WE του News247.gr στις λίγες εβδομάδες που είναι διαθέσιμη η εφαρμογή αυτή, την έχουν «κατεβάσει» περίπου 10.000 χρήστες και η αλήθεια είναι, για να είμαστε απόλυτα ακριβείς, πως τα περισσότερα σχόλια, σε συντριπτικό βαθμό όσων την χρησιμοποίησαν είναι από θετικά, έως πολύ θερμά. Αναφορές του τύπου «Είναι κάτι που έλειπε. Ο Θεός μαζί σας. Εξαιρετικό. Ας είναι ευλογημένο. Τέλειο. Θερμά συγχαρητήρια, πολύ καλή εφαρμογή. Κύριε Δόξα σοι Πρεσβείες των Αγίων, για όλο τον κόσμο, Αμήν» είναι ενδεικτικές της ενθουσιώδους υποδοχής που υπήρξε από το κοινό.

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

«Κρίμα σε αυτούς…»

Ωστόσο, υπάρχει και μια πολύ ισχνή μειονότητα, όπως αλιεύσαμε στο διαδίκτυο, που δεν είδε, αυτό το τεχνολογικό εργαλείο, με καλό μάτι και επιτέθηκε εναντίον των Αγιορειτών σε σημείο ώστε να γραφεί επί λέξει «κρίμα σε αυτούς που δέχτηκαν να βάλουν το 666 και επίσημα στο Άγιο Όρος».

«Οτιδήποτε αφορά στην θρησκεία πολλές φορές έχουμε παρατηρήσει ότι προκαλεί κι εκδηλώσεις φανατικών. Πόσω μάλλον που σε αυτή την περίπτωση εμπλέκεται και το όνομα του Αγίου Όρους. Όλα τα δόγματα έχουν ψύχραιμους, λογικούς, αλλά και φανατικούς», σχολιάζει σχετικά ο κ. Γιάννης Θεοδωράκης, διευθυντής της εταιρείας που ανέπτυξε την εφαρμογή. Ο συνομιλητής μας μάλιστα εκφράζει τη βεβαιότητα ότι οι περισσότεροι από αυτούς που κάνουν τέτοιου είδους σχόλια δεν έχουν ψάξει καν να δουν ότι δεν είναι μια εφαρμογή του Αγίου Όρους ή της Επιστασίας του, αλλά ότι την έχει φτιάξει μια εταιρεία, με σκοπό να καλύψει ένα κενό ενημέρωσης που αντιμετωπίζουν όσοι θέλουν να επισκεφτούν το χώρο και όσοι διαμένουν εκεί.

«Το να υποστηρίζουν ότι εισήλθε το 666 στο Άγιο Όρος επειδή δημιουργήθηκε μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα νομίζω ότι δεν χωράει σοβαρή κριτική. Με το ίδιο σκεπτικό τότε, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ούτε αυτοκίνητα στο Όρος, ούτε ένα σωρό άλλες συσκευές, ενώ και για τη θέρμανσή τους οι Μοναχοί, αντί για σόμπες θα έπρεπε να ανάβουν φωτιές. Όλα τα πράγματα νομίζω ότι πάνε μπροστά. Κάποιοι άνθρωποι απλώς είναι κολλημένοι στα παλιά», τονίζει ο ίδιος και σημειώνει «ότι στο διαδίκτυο θα βρεις πέρα από αιρετικούς ή περίεργους ανθρώπους και άλλους που απλώς το μόνο που θέλουν είναι να «τρολάρουν».

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Ημερολόγιο για το Άγιο Όρος

Τί ακριβώς, όμως, κάνει το αντικείμενο του debate; Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια εφαρμογή ειδικά σχεδιασμένη για το Άγιο Όρος, η οποία επιτρέπει στον χρήστη ενός Android ή ενός iPhone κινητού τηλεφώνου να ενημερώνεται, ανά πάσα στιγμή, για τις γιορτές και νηστείες που ισχύουν καθημερινά, βάσει του σύγχρονου, όσο και του Βυζαντινού (ή άλλως, παλαιού) ημερολογίου. Επίσης ενημερώνει για τους εορτασμούς και οι πανηγύρεις  στις Μονές, για τους βίους των Αγίων, για μια σειρά από γνωμικά, ενώ περιλαμβάνει και έναν πλήρη και χρηστικό τηλεφωνικό κατάλογο με τους αριθμούς των μοναχών, των διοικητικών υπηρεσιών και ό,τι έχει να κάνει γενικώς με το Όρος.

«Η εφαρμογή σε ενημερώνει καθημερινά για τις γιορτές που υπάρχουν, αλλά και τις νηστείες, διότι η νηστεία είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα με διαφορετικά επίπεδα, που αλλιώς την εφαρμόζει ένας μοναχός και αλλιώς ένας κοσμικός έξω από την Αθωνική Πολιτεία», μας εξηγεί ο κ. Θεοδωράκης. Προσθέτει δε, ότι ειδικά για τις γιορτές και τις νηστείες υπάρχει δυνατότητα ο χρήστης, εφόσον το επιλέξει, να δέχεται μήνυμα – επισήμανση στο κινητό του, την ώρα που θα ορίσει ο ίδιος, ώστε να λαμβάνει την πληροφόρηση αυτή. Περιλαμβάνεται ακόμη καθημερινή αποστολή «ψυχωφελών» γνωμικών, ρήσεων, δηλαδή, μιας – δύο σειρών, των Πατέρων της Εκκλησίας.

Ένα άλλο σημαντικό της εφαρμογής είναι το Αγιολόγιο. Εμφανίζονται, δηλαδή, στην συσκευή του χρήστη περιλήψεις 3-4 παραγράφων με το βίο του Αγίου που εορτάζει τη συγκεκριμένη ημέρα, με στοιχεία για το πού γεννήθηκε, πώς μεγάλωσε και πώς μαρτύρησε. Χρήσιμες πληροφορίες παρέχονται και για τις αγιορείτικες πανηγύρεις, ώστε οι επισκέπτες να γνωρίζουν πότε και πού γίνονται κάθε φορά, ενώ από τα πιο χρηστικά εργαλεία της είναι ο τηλεφωνικός κατάλογος του Αγίου Όρους κι όχι μόνο.

«Έχει μέσα περασμένα σχεδόν όλα τα τηλέφωνα του Αγίου Όρους κάτι το οποίο δεν είναι εύκολο να το βρεις. Σας θυμίζω ότι το 99% των κελιών στην Αθωνική Πολιτεία δεν έχουν τηλέφωνο και οι μοναχοί επικοινωνούν με κινητά. Έχουμε βρει λοιπόν και τους αριθμούς των κινητών τους, ώστε οι προσκυνητές να μπορούν να έρθουν σε επαφή μαζί τους και να είναι σίγουροι ότι αν ξεκινήσουν να πάνε σε ένα κελί ή μια σκήτη, θα βρουν τον γέροντα που αναζητούν», επισημαίνεται και προστίθεται πως υπάρχουν, επίσης, τηλέφωνα υπηρεσιών, όπως της αστυνομίας, για τα δρομολόγια των πλοίων και των λεωφορείων κοκ.

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Με τη δέσμευση ότι θα είναι δωρεάν

Αυτές οι πληροφορίες, μάλιστα, στο μεγαλύτερό τους μέρος συγκεντρώθηκαν από τους ίδιους τους Αγιορείτες Μοναχούς, οι οποίοι δέχθηκαν να τις παραχωρήσουν με την προϋπόθεση και τη δέσμευση από την εταιρεία ότι το τελικό προϊόν θα διατίθεται δωρεάν σε όποιον θελήσει να έχει πρόσβαση. «Είναι λίγο ιδιόρρυθμοι οι Αγιορείτες, με την καλή την έννοια. Είναι φανατικοί κατά του κέρδους, και της εμπορευματοποίησης του Αγίου Όρους», τονίζεται χαρακτηριστικά και προστίθεται πως δυνητικά το προϊόν μπορεί να απευθυνθεί κατ’ ελάχιστον σε μια αγορά 300 χιλ. ανθρώπων, όσοι δηλαδή και εκείνοι οι οποίοι ετησίως επισκέπτονται την Αθωνική Πολιτεία για να προσκυνήσουν.

Όταν τον ρωτήσαμε πώς γεννήθηκε η ιδέα και ποιο ήταν το κίνητρο που ώθησε τους διευθύνοντες την AST να την κάνουν πράξη, ο κ. Θεοδωράκης είπε ότι γενικότερα το δυναμικό της εταιρείας αποτελείται από θρήσκους ανθρώπους οι οποίοι πήγαιναν συχνά στο Άγιο Όρος και είχαν εντοπίσει ότι υπάρχει αυτό το κενό.

Έτσι, πριν από περίπου δύο έτη αποφασίστηκε να στηθεί εφαρμογή. Η υλοποίησή της διήρκεσε σχεδόν ένα χρόνο, ενώ άλλο τόσο διάστημα χρειάστηκε αφενός για να πειστούν οι Μοναχοί, οι οποίοι ήθελαν να διασφαλιστεί πως δεν θα υπάρξει κάποιος που θα βγάλει λεφτά στις πλάτες του Αγίου Όρους και αφετέρου για να συγκεντρωθούν οι απαραίτητες πληροφορίες για να πλαισιωθεί το περιεχόμενο της.

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Μετάφραση και σε ξένες γλώσσες

Τί μέλλει γενέσθαι εφεξής; Πέρα από τις διορθωτικές αναβαθμίσεις της εφαρμογής που γίνονται συχνά– πυκνά, με τη βοήθεια και παρατηρήσεων – σχολίων εκ μέρους των χρηστών, πολύ σύντομα θα είναι διαθέσιμη μια νέα version, μεταφρασμένη σε 4-5 άλλες γλώσσες, όπως ρώσικα, σέρβικα (λόγω ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για το Άγιο Όρος από τους συγκεκριμένους λαούς), αλλά και γερμανικά, αγγλικά κλπ. Με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό, υπολογίζεται ότι μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί η σχετική εργασία, καθώς ήδη τη χρονική περίοδο που διανύουμε έχουν δοθεί σε μεταφραστές τα κείμενα και μάλιστα σε Αγιορείτες, για να γίνει, σωστή, όπως επισημαίνεται, δουλειά. «Το δύσκολο είναι να μεταφραστούν οι γιορτές των Αγίων, όπως και τα ψυχωφελή γνωμικά, γιατί ο κάθε λαός έχει και το δικό του τρόπο να τα ονοματίζει. Δεν μεταφράζονται, δηλαδή, αυτολεξεί από τα ελληνικά», επισημαίνει ο κ. Θεοδωράκης και εξηγεί με χιούμορ: «Για παράδειγμα, ο Άγιος Ιωάννης Κωνστάνδης, στα ρώσικα έχει άλλη ονομασία. Αν το δώσουμε να το μεταφράσει ένας απλός μεταφραστής έξω, θα γίνει χαμός. Για να μην πούμε τι θα γίνει στην περίπτωση του Αγίου Πορφύριου του Καψοκαλυβίτη».

Για τη βελτίωση της χρηστικότητας του «εργαλείου» έγιναν σκέψεις, επίσης, και για να συμπεριληφθούν χάρτες, αλλά προς το παρόν είναι δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο, και αυτό γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμα χαρτογραφικά δεδομένα για το Αθωνικό Όρος. Γίνεται πάντως μια προσπάθεια από την κοινότητα των Μοναχών, μέσω ενός κοινοτικού προγράμματος να χαρτογραφηθεί όλο το «τρίτο πόδι», αλλά είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αφού όπως τονίζεται το έργο είναι στο στάδιο της προκήρυξης για την επιλογή αναδόχου.

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Ιεραποστολική εφαρμογή

Στα σχέδια των ιθυνόντων της AST είναι να αναπτύξουν μια ακόμη παραπλήσια εφαρμογή, η οποία τους προτάθηκε από την Αγιορείτικη κοινότητα. «Θα είναι κάτι για την ιεραποστολή. Σκεφτόμαστε αυτό που κάνουμε με τα ψυχωφελή γνωμικά στο ημερολόγιο του Αγίου Όρους, να το βγάλουμε σε πολλές γλώσσες του κόσμου, ώστε όποιος θέλει να γνωρίσει καλύτερα την ορθόδοξη πίστη και τις αξίες της, να το κάνει σιγά – σιγά μέσα από τη διαδικασία αυτή, γιατί πολλά ζητήματα όπως για παράδειγμα το πώς φέρεσαι στον πλησίον σου, η ορθοδοξία τα αντιμετωπίζει πολύ διαφορετικά, σε σχέση με άλλα δόγματα», αναφέρει ο ίδιος και προσθέτει ότι εκτός απροόπτου η νέα εφαρμογή θα είναι έτοιμη στο δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους.

Από το κομποσκοίνι στο smartphone: Το Άγιο Όρος απέκτησε το δικό του app

Ποια είναι η AST SA

Η AST SA ιδρύθηκε το 1999 και συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες του κλάδου της με έδρα στη Βόρεια Ελλάδα. Συνιδρυτές της είναι οι κ. κ. Στράτος Ηλιάδης, Σάββας Δανιηλίδης, και Γιάννης Θεοδωράκης (φωτογραφία), ενώ απασχολεί προσωπικό 25 ατόμων. Εκτός από πολλές δουλειές στην Ελλάδα, η AST SA έχει πελάτες και στο εξωτερικό, όπως στη Γερμανία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ ο κύκλος εργασιών της για τη χρήση του 2014 εκτιμάται (δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη) στα 2,5 – 3 εκατ. ευρώ.

SHARE: