Βουλή: Η ανασκόπηση της εβδομάδας 12/5 – 16/5

Διαβάζεται σε 10'
Βουλή: Η ανασκόπηση της εβδομάδας 12/5 – 16/5

Μια ανασκόπηση από το VouliWatch όσων διαδραματίστηκαν την εβδομάδα που πέρασε στη Βουλή.

Μέσα από τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τα κόμματα έθεσαν στο προσκήνιο καίρια ζητήματα που απασχολούν έντονα την κοινωνία και τη δημόσια συζήτηση το τελευταίο διάστημα.

Στην κορυφή της ατζέντας βρέθηκε η υπόθεση των Τεμπών και η συνολική εικόνα της ασφάλειας των μεταφορών στη χώρα, με επίκεντρο τις ελλείψεις, τις παραλείψεις και την ανάγκη λογοδοσίας. Παράλληλα, αναδείχθηκαν οι ανησυχητικές διασυνδέσεις ανάμεσα σε κυβερνητικούς μηχανισμούς και την «Ομάδα Αλήθειας», εγείροντας ερωτήματα για τη λειτουργία της πολιτικής επικοινωνίας και τα όρια της προπαγάνδας. Το πρόσφατο προεδρικό διάταγμα που περιορίζει την οικοδόμηση στην επαρχία σε αγροτεμάχια κάτω των 2 στρεμμάτων. Πέρα από την επικαιρότητα, τα κόμματα έθεσαν και διαχρονικά προβλήματα που συνεχίζουν να απασχολούν την ελληνική κοινωνία. Στο επίκεντρο βρέθηκαν, η σταδιακή υποβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, ιδίως στην περιφέρεια όπου η πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες είναι ελλιπής, η ακρίβεια που διαβρώνει το εισόδημα των πολιτών, τα προβλήματα στον πρωτογενή τομέα, καθώς και τα προβλήματα στην παιδεία, με ελλείψεις προσωπικού και υποδομών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης.

Αυτή την εβδομάδα τα Μέσα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που άσκησαν τα κόμματα στο σύνολό τους ήταν 307, με πρώτο να έρχεται το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής με 86, ακολουθούμενο από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. με 55, την Ελληνική Λύση με 38, το ΚΚΕ με 34, τη Νέα Δημοκρατία με 31 και τους Ανεξάρτητους με 20. Στη συνέχεια συναντάμε την Πλεύση Ελευθερίας με 17, τη Νέα Αριστερά με 16, το Δημοκρατικό Πατριωτικό Κίνημα ‘Νίκη’ με 8 και τους Σπαρτιάτες με 3 Μέσα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Συνολικά όλα τα κόμματα έθεσαν 182 Ερωτήσεις, 78 Αναφορές, 38 Επίκαιρες Ερωτήσεις, 5 Α.Κ.Ε. και 4 Ερωτήσεις σε συνδυασμό με Α.Κ.Ε..

Δευτέρα 12.5.2025

Πλεύση Ελευθερίας: Τα νέα αυταρχικά μέτρα «νόμου και τάξης» στα πανεπιστήμια την ώρα που η κυβέρνηση παραβιάζει τις αρχές του ευρωπαϊκού Κράτους Δικαίου και απολαμβάνει ατιμωρησία στο έγκλημα των Τεμπών και το σκάνδαλο των υποκλοπών.

Ο βουλευτής του κόμματος της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρος Καζαμίας, απευθύνει επίκαιρη ερώτηση στην Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, αναφορικά με τις δηλώσεις της για τις προθέσεις της Κυβέρνησης να αφαιρεί τη φοιτητική ιδιότητα σε φοιτητές που «συλλαμβάνονται» για πιθανές αξιόποινες πράξεις και να αντιμετωπίζουν διοικητικές κυρώσεις οι Πρυτάνεις που δεν καλούν την Αστυνομία στο χώρο του Πανεπιστημίου όταν υπάρξει παραβατική συμπεριφορά. Ο βουλευτής επισημαίνει ότι τέτοιου είδους μέτρα καταργούν θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών και υιοθετούνται από δικτατορικά καθεστώτα. Επίσης, η αποτελεσματικότητά τους αμφισβητείται, όπως συνέβη και με την αποτυχημένη εφαρμογή της πανεπιστημιακής αστυνομίας, όπου ακόμα και κυβερνητικοί βουλευτές πλέον ασκούν δημόσια κριτική για την αποτυχία αυτού του μέτρου. Με δεδομένα τα παραπάνω, η αρμόδια Υπουργός ερωτάται το λόγο που δεν έγινε αυτοκριτική για το αποτυχημένο μέτρο της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και τις εγγυήσεις που μπορούν να δοθούν ότι η εξαγγελία των νέων μέτρων δεν θα προκαλέσουν κύμα αντιδράσεων από τις διεθνείς και ευρωπαϊκές οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την πανεπιστημιακή κοινότητα, και την ελληνική κοινωνία.

ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ.: Πότε θα ενσωματώσετε την ευρωπαϊκή οδηγία που βάζει πλαφόν στα υψηλά τραπεζικά επιτόκια;

Ο βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ., Νικόλαος Παππάς, καταθέτει επίκαιρη ερώτηση στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, σχετικά με την Οδηγία ΕΕ 2023/2225, βάση της οποίας καλούνται τα κράτη μέλη να λάβουν μέτρα για να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές με υπερβολικά υψηλά χρεωστικά επιτόκια. Η Ελλάδα, σύμφωνα με την ΕΚΤ, παρουσιάζει σημαντική υστέρηση στη χορήγηση δανείων (με τον χαμηλότερο λόγο δανείων προς καταθέσεις στην Ευρωζώνη, στο 59%) και το τρίτο υψηλότερο περιθώριο επιτοκίων (3,04%), διπλάσιο από τον ευρωζωνικό μέσο όρο, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη συμμόρφωσης με την οδηγία για την προστασία των καταναλωτών. Ο Υπουργός ερωτάται εάν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η ένταξη της Οδηγίας, τα μέτρα που θα λάβει και ποιο θεωρεί ότι είναι το λογικό ανώτατο όριο επιτοκίου.

Ανεξάρτητοι: Δύο συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης στην ίδια γραμμή σε απόσταση μόλις 20 μέτρων.

Ο ανεξάρτητος βουλευτής, Μιχαήλ Χουρδάκης, απευθύνει ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, για το περιστατικό που έλαβε χώρα στο μετρό της Θεσσαλονίκης, την Πέμπτη 8 Μαΐου, όταν δύο συρμοί του μετρό βρέθηκαν ακινητοποιημένοι με είκοσι μέτρα απόσταση μεταξύ τους. Το περιστατικό συνέβη όταν ο ένας συρμός σταμάτησε λόγω τεχνικού προβλήματος και ο επόμενος πλησίασε επικίνδυνα. Οι επιβάτες μετακινήθηκαν τελικά σε άλλα βαγόνια μετά την επίλυση του προβλήματος. Η εταιρεία THEMA υποστήριξε ότι όλα έγιναν σύμφωνα με τα πρωτόκολλα ασφαλείας και ότι η μικρή απόσταση ήταν εντός επιτρεπτών ορίων, αρνούμενη πως επρόκειτο για έκτακτο συμβάν. Το περιστατικό, ωστόσο, προκάλεσε ανησυχία, ιδιαίτερα λόγω της πρόσφατης τραγωδίας στα Τέμπη. Ο Υπουργός ερωτάται το λόγου που ενώ, όπως ισχυρίζεται η εταιρία THEMA, ο προληπτικός έλεγχος ήταν προγραμματισμένος δεν έγινε σε ώρες που δεν λειτουργεί το μετρό και γιατί δεν ενημερώθηκαν οι επιβάτες.

Τρίτη 13.05.2025

ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής: Εξασφάλιση της λειτουργίας του Δικτύου των Δομών προστασίας γυναικών_θυμάτων βίας της Γ.Γ. Ισότητας των Φύλων.

Η βουλεύτρια του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Αικατερίνη Καζάνη, θέτει ερώτηση προς την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, για τις δομές προστασίας γυναικών θυμάτων βίας της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων και τη χρηματοδότησή τους. Ειδικότερα, γίνεται αναφορά στον πολύ σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι δομές αυτές και επισημαίνεται ότι η χρηματοδότησή τους που προέρχεται από το ΕΣΠΑ λήγει στο τέλος του έτους και η κυβέρνηση δεν έχει εξασφαλίσει τη συνέχιση της. Αυτό θέτει σε κίνδυνο τη συνέχιση της` λειτουργίας των δομών, στερώντας από τις γυναίκες πολύτιμη υποστήριξη και οδηγώντας το προσωπικό σε καθεστώς επαγγελματικής ανασφάλειας, ενώ τονίζεται η άμεση ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικού μηχανισμού χρηματοδότησης, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση του σημαντικού τους έργου. Η Υπουργός ερωτάται εάν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και τον τρόπο με τον οποίο θα καταστεί αυτό εφικτό.

ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ.: Ανήκουστη απόφαση Απαγόρευσαν στον Πέτρο Δαμιανό την είσοδο στις φυλακές Αυλώνα.

Δεκατέσσερις βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ. απευθύνουν ερώτηση προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχαήλ Χρυσοχοΐδη, για την απόφαση της διοίκησης του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα να απαγορεύσει την είσοδο του Πέτρου Δαμιανού, πρώην διευθυντή του Σχολείου των Φυλακών, απορρίπτοντας την αίτησή του να συμμετάσχει σε κοινό μάθημα φοιτητών και κρατουμένων, παρότι το εν λόγω σεμινάριο αποτελεί προσωπική του πρωτοβουλία που υλοποιείται επί 15 χρόνια. Η απόφαση, με αιτιολογία την «ανεπαρκή τεκμηρίωση της αναγκαιότητας», έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς θεωρείται πλήγμα για τη σωφρονιστική εκπαίδευση και ένδειξη στροφής προς πιο αυταρχικά μοντέλα, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης για στήριξη της εκπαίδευσης κρατουμένων. Ο Υπουργός ερωτάται εάν επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό της διοίκησης των Φυλακών ότι ήταν ενήμερη η ηγεσία του αρμόδιο Υπουργείου και εάν η απόφαση αυτή είναι απλή διοικητική δυσκαμψία ή πρόκειται για συνειδητή επιλογή αποκλεισμού.

Τετάρτη 14.05.2025

Νέα Αριστερά & ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ.: Να ανακληθεί άμεσα η απόλυση του Κώστα Γενιδούνια.

Τέσσερις βουλευτές των κομμάτων της Νέας Αριστεράς και του ΣΥ.ΡΙΖ.Α – Π.Σ., συμπεριλαμβανομένων και των Προέδρων των κομμάτων Αλέξανδρο Χαρίτση και Σωκράτη Φάμελλο, αντίστοιχα, θέτουν ερώτηση προς τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Υποδομών και Μεταφορών, Νίκη Κεραμέως και Χρίστο Δήμα, αντιστοίχως, για την απόλυση του Κώστα Γενηδούνια, πρώην πρόεδρο του Σωματείου των Μηχανοδηγών, από τη Hellenic Train. Ο Κώστας Γενιδούνιας, μηχανοδηγός και συνδικαλιστής, είχε επανειλημμένα προειδοποιήσει, ακόμη και με εξώδικα, για τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο πριν το δυστύχημα των Τεμπών, χωρίς να εισακουστεί από την κυβέρνηση και τη Hellenic Train. Παρά την ενεργή του δράση, δεν κλήθηκε στην εξεταστική επιτροπή για το δυστύχημα και απολύθηκε χωρίς αιτιολόγηση, την ίδια περίοδο που διαβιβάστηκε στη Βουλή η δικογραφία για τον πρώην Υπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή και λίγο μετά την πρόθεσή του να είναι ξανά υποψήφιος πρόεδρος στο Σωματείο Μηχανοδηγών. Η απόλυσή του θεωρείται πράξη στοχοποίησης και φίμωσης συνδικαλιστικής δράσης και ζητείται από τους βουλευτές να γίνει ανάκληση της απόλυσης. Καθώς, η Κυβέρνηση από το 2019, κατηγορείται για αντεργατικές πολιτικές και κάλυψη της εργοδοτικής αυθαιρεσίας, με χαρακτηριστική τη δήλωση του βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος, κ. Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ότι δεν επεμβαίνει σε αποφάσεις των εταιρειών, οι Υπουργοί ερωτώνται εάν είχαν γνώση για τη πρόθεση της Hellenic Train να απόλυση των Κώστα Γενηδούνια, εάν εκφράζει την Κυβέρνηση η θέση του κ. Κυρανάκη και εάν θα γίνει ανάκληση της απόλυσης.

Πέμπτη 15.05.2025

ΚΚΕ: Για την επιδότηση της ανεργίας όλων των εργαζομένων στο Club Med Gregolimano.

Τρεις από τους βουλευτές του ΚΚΕ απευθύνουν ερώτηση στους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Τουρισμού, Νίκη Κεραμέως και Όλγα Κεφαλογιάννη, αντίστοιχα, για τις επιδοτήσεις ανεργίας που αφορούν όσους εργάζονται στο “Club Med Gregolimano” στον Άγιο Γεώργιο Λιχάδας, στην Εύβοια. Το “Club Med Gregolimano” απασχολεί περίπου 400 εργαζόμενους με διάφορες μορφές εργασίας, πολλοί εκ των οποίων δυσκολεύονται να συμπληρώσουν τις απαιτούμενες ημέρες εργασίας για να λάβουν το εποχικό επίδομα ανεργίας. Το πρόβλημα είναι εντονότερο για όσους εργάζονται μέσω εργολαβικών εταιρειών που δεν έχουν ανοίξει εποχικά παραρτήματα, γεγονός που τους αποκλείει από ευνοϊκότερες προϋποθέσεις επιδότησης. Η κατάσταση επιδεινώνεται λόγω της μείωσης της τουριστικής περιόδου και της απομόνωσης της περιοχής. Μόνο ύστερα από πίεση των εργαζομένων και του σωματείου τους, μία εργολαβική εταιρεία συμμορφώθηκε. Οι Υπουργοί ερωτώνται για τα μέτρα που θα λάβει η Κυβέρνηση προκειμένου όλοι οι εργαζόμενοι να λάβουν το επίδομα ανεργίας και να αυξηθεί το χρονικό διάστημα επιδότησης της ανεργίας για τους εποχικούς ξενοδοχοϋπαλλήλους ή να επανέλθει η επιδότηση στους 5 μήνες όπως ίσχυε παλαιότερα.

Νέα Δημοκρατία: Επαναλαμβανόμενα προβλήματα και καθυστερήσεις στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σποράδων.

Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Δημήτριος Κούβελας, καταθέτει ερώτηση στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλειο Κικίλια, για τα σοβαρά προβλήματα που παρατηρούνται στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σποράδων, όπως καθυστερημένη έναρξη δρομολογίων, απουσία ταχύπλοου πλοίου και περιορισμένη μεταφορική δυνατότητα. Το φετινό πλοίο, με διάρκεια ταξιδιού 7,5 ωρών και μικρή χωρητικότητα για οχήματα, δημιουργεί αισθήματα απογοήτευσης και εγκατάλειψης στις τοπικές κοινωνίες. Η επανάληψη των προβλημάτων καταδεικνύει την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και αντιμετώπισης της περιοχής ως περιφέρειας «δεύτερης ταχύτητας». Καθώς, η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σποράδων είναι κρίσιμη για τον τουρισμό και την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλίας, εξυπηρετώντας χιλιάδες επιβάτες κάθε καλοκαίρι, ο Υπουργός ερωτάται εάν είναι στις προθέσεις του να επισπευσθεί η έναρξη των δρομολογίων και να ενισχυθεί η σύνδεση με πλοία που ανταποκρίνονται στις ανάγκες, αλλά και να αποφευχθεί μελλοντικά το φαινόμενο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια με όλα τα προαναφερθέντα προβλήματα.

Παρασκευή 16.05.2025

Νέα Αριστερά: Συνεχίζει το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών να εξαιρεί την Hellenic Train από την εφαρμογή ευρωπαϊκών Κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών;

Η βουλεύτρια του κόμματος της Νέας Αριστεράς, Θεοπίστη Πέρκα, απευθύνει επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, για τη χορήγηση εξαιρέσεων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη Hellenic Train από την υποχρέωση για επιστροφές χρημάτων, παροχή γευμάτων ή καταλύματος και ευθύνη για καθυστερήσεις. Παρότι τέτοιες εξαιρέσεις επιτρέπονται προσωρινά, η ΕΕ τονίζει ότι πρέπει να καταργούνται σταδιακά. Επισημαίνεται, ότι η ίδια εταιρεία εφαρμόζει πλήρως τον Κανονισμό στην Ιταλία. Το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έχει χορηγήσει από το 2009 τρεις διαδοχικές εξαιρέσεις στην εταιρία, με την τελευταία να λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2024 και δεν έχει γίνει γνωστό εάν χορήγησε περαιτέρω εξαίρεση. Ο αρμόδιος Υπουργός ερωτάται εάν ενέκρινε 4η κατά σειρά εξαίρεση και σε περίπτωση που δόθηκε η εξαίρεση εάν ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα