Manager of the Year Awards: Εγχειρίδιο ηγεσίας για την επόμενη μέρα του “επιχειρείν”
Διαβάζεται σε 10'
Η Δέσποινα Τραυλού, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Slide2Open Communications και Διοργανώτρια των βραβείων Manager of the Year, μιλά στο ΝΕWS24/7 για τον οδικό χάρτη μιας επιτυχημένης πορείας στο “επιχειρείν”, σε μια εποχή όπου οι προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης και οι αξίες της νέας γενιάς επανακαθορίζουν τον ρόλο των διοικητικών στελεχών, αλλά και για τη συμβολή του θεσμού των Manager of the Year Awards στην ανάδειξη της σύγχρονης ηγεσίας.
- 27 Οκτωβρίου 2025 18:48
Σημαντικές προκλήσεις αντιμετωπίζει το επιχειρείν, παρά το ότι, πλέον, η εθνική επιχειρηματική κοινότητα δεν περιορίζεται στην επιβίωση αλλά επενδύει στρατηγικά στην ανάπτυξη, στη βιωσιμότητα και στους ανθρώπους της. Αυτό αναφέρει, με αφορμή, τη φετινή διοργάνωση των Manager of the Year Awards, η Δέσποινα Τραυλού, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Slide2Open Communications, Διοργανώτρια Manager of the Year Awards.
Να σημειωθεί ότι η Δέσποινα Τραυλού έχει πολυετή εμπειρία στη διοργάνωση εταιρικών εκδηλώσεων και συνεδρίων υψηλού επιπέδου, σε συνεργασία με τους Financial Times, θεσμικούς φορείς και κορυφαίες επιχειρήσεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, είναι Πρέσβης Ναυτιλίας του IEEE SA Standards Association (Institute of Electrical and Electronics Engineers Standards Association Maritime Ambassador), συμβάλλοντας στην ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ του διεθνούς οργανισμού και της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με στόχο την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της καινοτομίας στον κλάδο. Άρα, έχοντας, μια συνολική εικόνα δυναμικών κλάδων της οικονομίας, υπογραμμίζει ότι η αλλαγή νοοτροπίας, ξεκινώντας από την παιδεία, είναι κρίσιμη. “Η επιχειρηματικότητα πρέπει να πάψει να θεωρείται ρίσκο ή ανάγκη και να αναγνωρίζεται ως δημιουργική δύναμη προόδου”, υπογραμμίζει.
Να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρει, ο “θεσμός Manager of the Year ενώνει όλους τους κλάδους της αγοράς και όλες τις επιχειρηματικές λειτουργίες. Έχει ως βασικούς στόχους, αφενός, να τιμήσει τον άνθρωπο και επαγγελματία που διαθέτει τις δεξιότητες και το χάρισμα να δείχνει τον δρόμο, να εμπνέει, να παρακινεί και να επιτυγχάνει απτά και σημαντικά αποτελέσματα με ανθρώπινο πρόσωπο, αναπτύσσοντας παράλληλα τους ηγέτες της επόμενης ημέρας.”
Κι όπως σημειώνει η κα Τραυλού, “ένας manager διακρίνεται όταν συνδυάζει όραμα, γνώση, ενσυναίσθηση και ψυχραιμία. Πάνω απ’ όλα, όμως, δημιουργεί ένα καλύτερο εργασιακό περιβάλλον και δίνει νόημα στην επιτυχία μέσα από την ανάπτυξη των ανθρώπων του.”
Η συνέντευξη της Δέσποινας Τραυλού στον Γιώργο Αλεξάκη:
Έχετε την ευθύνη ενός σημαντικού θεσμού που αναδεικνύει όψεις της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Μετά από μια μακρά περιπέτεια που ζήσαμε και τα τελευταία 10 χρόνια πώς αξιολογείτε την πορεία της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας;
“Η ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, μετά από μια μακρά περίοδο κρίσεων και αναταράξεων, δείχνουν σαφή σημάδια ωρίμανσης και ανθεκτικότητας. Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν προσαρμοστεί σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, επενδύοντας περισσότερο στην εξωστρέφεια, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια σημαντική αναβάθμιση του επιχειρηματικού οικοσυστήματος, με νέες πρωτοβουλίες, συνεργασίες και επενδύσεις να αλλάζουν σταδιακά το τοπίο. Σήμερα, βλέπουμε μια επιχειρηματική κοινότητα που δεν περιορίζεται στην επιβίωση αλλά επενδύει στρατηγικά στην ανάπτυξη, στη βιωσιμότητα και στους ανθρώπους της.
Ωστόσο, παραμένουν ακόμα σημαντικές προκλήσεις που απαιτούν περαιτέρω θεσμικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις. Χρειάζεται αναμόρφωση και σταθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου, ώστε αφενός να διευκολύνεται η επιχειρηματικότητα και αφετέρου να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη επενδυτών και επιχειρηματιών. Παράλληλα, η αλλαγή νοοτροπίας, ξεκινώντας από την παιδεία, είναι κρίσιμη: η επιχειρηματικότητα πρέπει να πάψει να θεωρείται ρίσκο ή ανάγκη και να αναγνωρίζεται ως δημιουργική δύναμη προόδου. Είναι σημαντικό οι νέοι, τελειώνοντας τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να διαθέτουν βασικές γνώσεις για τη λειτουργία της οικονομίας και των επιχειρήσεων.
Τέλος, η Ελλάδα χρειάζεται έναν ουσιαστικό επανασχεδιασμό του παραγωγικού της μοντέλου, προσαρμοσμένο στις προκλήσεις της νέας εποχής, καθώς και μια συνεκτική στρατηγική αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος που απειλεί τη μελλοντική της ανάπτυξη”.
Ποιοι είναι οι στόχοι του θεσμού manager of the year;
“Ο θεσμός Manager of the Year ενώνει όλους τους κλάδους της αγοράς και όλες τις επιχειρηματικές λειτουργίες. Έχει ως βασικούς στόχους, αφενός, να τιμήσει τον άνθρωπο και επαγγελματία που διαθέτει τις δεξιότητες και το χάρισμα να δείχνει τον δρόμο, να εμπνέει, να παρακινεί και να επιτυγχάνει απτά και σημαντικά αποτελέσματα με ανθρώπινο πρόσωπο, αναπτύσσοντας παράλληλα τους ηγέτες της επόμενης ημέρας· και αφετέρου, να εμπνεύσει άλλα ανώτερα στελέχη αλλά και τους νέους, προβάλλοντας τις άριστες πρακτικές της ηγεσίας και της διοίκησης.
Μότο μας είναι: «Η Ηγεσία που Εμπνέει, Αναγνωρίζεται.»
Ο θεσμός ξεκίνησε το 2002 από την Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ). Το όραμα για τη συνέχισή του από το 2022 και μετά υπογράφει η Slide2Open Communications, μια καινοτόμος, διεθνής εταιρεία επικοινωνίας με μεγάλη εμπειρία στη διοργάνωση διεθνών συνεδρίων και εκδηλώσεων σε συνεργασία με τους Financial Times και άλλους σημαντικούς φορείς.
Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής είναι ο κ. Μηνάς Τάνες, ο πρώτος βραβευμένος Manager of the Year το 2002, ενώ αντιπρόεδροι είναι ο κ. Δημήτρης Πισιμίσης (Manager of the Year 2014) και ο κ. Δημήτρης Βιδάκης (Manager of the Year2009). Στην Κριτική Επιτροπή συμμετέχουν 60 καταξιωμένα ανώτερα στελέχη της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας με πολυετή εμπειρία.
Πρεσβευτής και θεματοφύλακας των αξιών του θεσμού είναι το Thought Leaders Club του Manager of the Year — η αποκλειστική, διαδραστική κοινότητα ανώτερων στελεχών που απαρτίζεται από τους Κριτές, τους Βραβευμένους και τους Φιναλίστ των βραβείων”.
Τι προσφέρει η συμμετοχή και διάκριση στο θεσμό για στελέχη των επιχειρήσεων;
“Η συμμετοχή στα βραβεία Manager of the Year είναι από μόνη της μια ουσιαστική εμπειρία αναγνώρισης και προσωπικής ενδοσκόπησης, καθώς κάθε υποψήφιος έχει την ευκαιρία να αποτυπώσει την πορεία, τα επιτεύγματα και τις αξίες του ως ηγέτης. Η διάκριση, ωστόσο, προσφέρει κάτι ακόμη σημαντικότερο: κύρος, ευρύτερη αναγνωρισιμότητα και τη δυνατότητα ένταξης στο Thought Leaders Club του Manager of the Year — την αποκλειστική κοινότητα ηγετών που απαρτίζεται από τους Κριτές, τους Βραβευμένους και τους Φιναλίστ του θεσμού.
Μέσα από το Club, οι ηγέτες αυτοί ανταλλάσσουν γνώσεις, εμπειρίες και ιδέες, συμβάλλοντας ενεργά στη διαμόρφωση της νέας γενιάς στελεχών και στην προώθηση μιας ηγεσίας που εμπνέει, εξελίσσεται και δημιουργεί αξία”.
Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που κάνουν ένα manager να διακρίνεται;
“Ένας manager διακρίνεται όταν συνδυάζει όραμα, γνώση, ενσυναίσθηση και ψυχραιμία. Ο σύγχρονος ηγέτης δεν καθοδηγεί με εξουσία, αλλά με έμπνευση και παραδειγματισμό. Διαχειρίζεται κρίσεις με σταθερότητα, επικοινωνεί ουσιαστικά με την ομάδα του, παίρνει γρήγορες και σωστές αποφάσεις και προσαρμόζεται στις αλλαγές. Πάνω απ’ όλα, όμως, δημιουργεί ένα καλύτερο εργασιακό περιβάλλον και δίνει νόημα στην επιτυχία μέσα από την ανάπτυξη των ανθρώπων του.
Πόσο εύκολο είναι να απευθυνθεί στην Gen Z αλλά και στις νεότερες γενιές που έρχονται ένας μάνατζερ ο όποιος έχει ζυμωθεί σε μια άλλη χρονική συγκυρία και με άλλα δεδομένα και ανήκει σε προηγούμενη γενιά;
Η επικοινωνία και η καθοδήγηση των νεότερων γενεών απαιτεί από έναν manager πρώτα από όλα ευελιξία και ανοιχτό μυαλό. Η Gen Z και οι νεότερες γενιές έχουν μεγαλώσει με διαφορετικά ερεθίσματα, ψηφιακές δεξιότητες, διαφορετικές προσδοκίες και αξίες. Ο σύγχρονος manager πρέπει να κατανοήσει αυτές τις αλλαγές, να προσαρμόσει τον τρόπο επικοινωνίας και να βρει κοινό έδαφος για να εμπνεύσει και να καθοδηγήσει.
Δεν πρόκειται για αλλαγή της προσωπικότητας ή του στιλ του, αλλά για την ικανότητα να συνδυάζει την εμπειρία του με τη νέα πραγματικότητα. Η τεχνολογία, η ενσυναίσθηση και η διάθεση για ανοιχτό διάλογο είναι τα εργαλεία που του επιτρέπουν να οικοδομήσει γέφυρες εμπιστοσύνης και να παρακινεί αποτελεσματικά τις νέες γενιές. Ο ικανός ηγέτης δεν περιορίζεται από τη γενιά του· αντίθετα, εμπνέει και αξιοποιεί τα καλύτερα στοιχεία όλων των ηλικιών στην ομάδα του”.
Τι θα συμβουλεύατε ένα manager να επιλέξει ως τομέα δραστηριοποίησής του ώστε να ανελιχθεί γρήγορα;
“Ένας manager που θέλει να ανελιχθεί γρήγορα πρέπει να δραστηριοποιηθεί σε τομείς στρατηγικής σημασίας και καινοτομίας, όπου οι αποφάσεις του έχουν άμεσο αντίκτυπο στην απόδοση της εταιρείας και αναδεικνύουν τις ηγετικές του ικανότητες. Στην Ελλάδα έχουμε την τύχη να διαθέτουμε εξαιρετικούς επαγγελματίες συμβούλους, κάποιοι από τους οποίους φέρνουν στη χώρα την τεχνογνωσία και τις επιτυχημένες πρακτικές διεθνών οργανισμών. Επιπλέον, η αποτελεσματική δικτύωση μέσω συμμετοχής σε συνέδρια, και επαγγελματικές ενώσεις, όπως το Thought Leaders Club, συμβάλλει σημαντικά στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη”.
Μήπως η τεχνητή νοημοσύνη αντικαταστήσει τους manager;
“Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα αντικαταστήσει τους manager, τουλάχιστον στο ορατό μέλλον, αλλά αλλάζει τον ρόλο τους. Ο σύγχρονος manager χρειάζεται κρίση, ενσυναίσθηση και ικανότητα να παίρνει αποφάσεις σε σύνθετα και απρόβλεπτα περιβάλλοντα — δεξιότητες που η ΤΝ δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως. Όμως, η τεχνολογία βοηθά στη γρήγορη λήψη αποφάσεων, αυξάνει την αποτελεσματικότητα και απελευθερώνει χρόνο για να επικεντρωθούν οι managers στη διαχείριση και ανάπτυξη των ανθρώπων τους. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχει ο κίνδυνος να μειωθεί η δημιουργικότητα, να ομογενοποιηθούν τα αποτελέσματα και να χαθεί η κρίσιμη ανατροφοδότηση από το ανθρώπινο περιβάλλον.
Τελικά, η επιτυχία ενός manager σε έναν κόσμο με ΤΝ θα εξαρτάται από το πόσο γίνεται Ηγέτης που εμπνέει και καθοδηγεί, αξιοποιώντας την τεχνολογία ως εργαλείο”.
Ποιο είναι το βασικότερο θετικό χαρακτηριστικό (strength) και ποιο το βασικότερο αρνητικό χαρακτηριστικό (weakness) ενός manager;
“Κατά τη γνώμη μου το βασικότερο θετικό χαρακτηριστικό ενός σύγχρονου manager είναι η προσαρμοστικότητα (adaptability)— η ικανότητα να ανταποκρίνεται γρήγορα και αποτελεσματικά σε νέες και συχνά απρόβλεπτες συνθήκες, να αξιοποιεί την τεχνολογία, να ηγείται διαφορετικών γενεών και να ενθαρρύνει την καινοτομία.
Τα βασικότερα αρνητικά χαρακτηριστικά είναι η έλλειψη ανθεκτικότητας (resilience) και η έλλειψη αυτογνωσίας (self-awareness), καθώς η αδυναμία να αντιμετωπίσει πίεση ή κρίσεις και η περιορισμένη κατανόηση του ίδιου του του εαυτού επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα και την ικανότητα έμπνευσης και ανάπτυξης της ομάδας”.
Έχετε μακρά πορεία στο χώρο των συνεδρίων πώς αξιολογείται τον κλάδο και πόσο μπορεί να συνεισφέρει στην πορεία της ελληνικής οικονομίας;
“Ο κλάδος των συνεδρίων συμβάλλει σημαντικά στην επιμόρφωση, ενημέρωση και δικτύωση των στελεχών, ενώ αποτελεί έναν δυναμικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Έχοντας διοργανώσει πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε συνεργασία με διεθνείς θεσμικούς φορείς και κορυφαία μέσα, όπως οι Financial Times, διαπιστώνω ότι τα ελληνικά συνέδρια διακρίνονται για το υψηλό επίπεδο περιεχομένου και διοργάνωσης.
Επιπλέον, η αγορά των συνεδρίων ενεργοποιεί ένα ευρύ οικοσύστημα εταιρειών, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία, ενώ τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, σε συνδυασμό με την ποιότητα των επαγγελματιών και των εταιρειών του κλάδου, ενισχύουν τη θέση της χώρας στον διεθνή χάρτη συνεδριακού τουρισμού, ο οποίος αναδεικνύεται σε σημαντική πηγή εσόδων για την ελληνική οικονομία”.